(ES, Euratom) č. 1747/2002Nařízení rady (ES, EURATOM) č. 1747/2002 ze dne 30. září 2002, kterým se v souvislosti s modernizací orgánu zavádí zvláštní opatření týkající se definitivního skončení služebního poměru úředníků Evropských společenství jmenovaných na stálé pracovní místo v Radě Evropské unie

Publikováno: Úř. věst. L 264, 2.10.2002 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 30. září 2002 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 3. října 2002 Nabývá účinnosti: 3. října 2002
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 31. prosince 2004
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Nařízení rady (ES, EURATOM) č. 1747/2002

ze dne 30. září 2002,

kterým se v souvislosti s modernizací orgánu zavádí zvláštní opatření týkající se definitivního skončení služebního poměru úředníků Evropských společenství jmenovaných na stálé pracovní místo v Radě Evropské unie

RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na článek 283 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise, předložený po obdržení stanoviska Výboru pro služební řád,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1],

s ohledem na stanovisko Soudního dvora [2],

s ohledem na stanovisko Účetního dvora [3],

vzhledem k těmto důvodům:

(1) Smlouva o Evropské unii rozšířila oblast působnosti Rady a následně zvýšila úlohu a úkoly jejího generálního sekretariátu.

(2) Generální sekretariát Rady pokrývá významnou část svých potřeb racionalizačními opatřeními a vnitřními přesuny zaměstnanců.

(3) Generální sekretariát Rady přijímá nezbytná opatření, zejména prostřednictvím školení, na pomoc při začlenění přesunutých zaměstnanců co nejuspokojivějším a nejúčinnějším způsobem.

(4) Kvalifikace části úředníků, kteří dosáhli věku 55 let a jejichž služební poměr trval nejméně 15 let, je však považována za příliš odlišnou od úkolů, které mají být plněny.

(5) Generální sekretariát Rady potřebuje zaměstnance s novými kvalifikačními profily a musí svůj plán pracovních míst udržovat v rovnováze. Počet úředníků, kteří odcházejí z důvodu dosažení věku, nebude dostatečně vysoký k tomu, aby se včas získaly nezbytné dovednosti zaměstnáváním nových úředníků.

(6) Z toho důvodu je nutno přijmout zvláštní opatření k definitivnímu skončení služebního poměru spolu s vnitřními správními předpisy, které mají zajistit účinnou kontrolu uplatňování tohoto nařízení.

(7) Tato opatření musí být učiněna v rámci možností při zachování zeměpisné rovnováhy, v souladu s tímto nařízením.

(8) Tato opatření musí být rozpočtově neutrální. Za tímto účelem by měl být rozpočtovým orgánem vytvořen dohlížecí systém,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Ve služebním zájmu a s ohledem na potřebu získat nové dovednosti, vyplývající z přemístění zdrojů na přednostní činnosti, se do 31. prosince 2004 Generální sekretariát Rady zmocňuje k přijetí opatření pro definitivní skončení služebního poměru, ve smyslu článku 47 služebního řádu, úředníků, kteří dosáhli věku 55 let a jejich služební poměr trval nejméně 15 let, s výjimkou úředníků zařazených do platových tříd A 1 a A 2, za podmínek stanovených v tomto nařízení.

Článek 2

Celkový počet úředníků, na které se vztahují opatření uvedená v článku 1, činí 94 (12 A, 22 LA, 8 B, 44 C a 8 D).

Dodržování rozpočtové neutrality je sledováno v rámci každoročního rozpočtového procesu. Za tímto účelem orgán oprávněný ke jmenování, s přihlédnutím ke spojitosti mezi počtem úředníků, kteří skončili služební poměr, a počtem přijatých úředníků, podá rozpočtovému orgánu včas zprávu, aby potvrdil dodržení podmínky rozpočtové neutrality.

Článek 3

S ohledem na služební zájem vybere generální sekretariát Rady v mezích stanovených v článku 2 po projednání s paritním výborem z úředníků, kteří požádají o definitivní skončení služebního poměru podle článku 1, ty, na které se použije toto opatření.

Přednostně vezme v úvahu úředníky, kteří jsou dotčeni reorganizačními opatřeními a opatřeními zaměřenými na přemístění zdrojů na přednostní činnosti, zejména vnitřními přesuny, jejichž kvalifikace se příliš výrazně liší od požadavků současných úkolů. Vezme v úvahu objem školení, které by museli absolvovat, aby mohli vykonávat nové úkoly, jejich věk, způsobilost, schopnosti, chování během služby, rodinnou situaci a délku trvání služebního poměru.

Článek 4

1. Bývalý úředník, jehož služební poměr skončil podle článku 1, má nárok na měsíční příspěvek stanovený procentní sazbou z posledního základního platu; tato procentní sazba závisí na věku a délce trvání služebního poměru úředníka v okamžiku odchodu podle tabulky v příloze tohoto nařízení. Posledním základním platem se rozumí plat odpovídající platové třídě a stupni, do kterého byl úředník zařazen v okamžiku skončení služebního poměru, podle platové tabulky v článku 66 služebního řádu platné prvního dne měsíce, za který má být příspěvek vyplacen.

2. Bývalý úředník může kdykoli na vlastní žádost obdržet starobní důchod za podmínek stanovených ve služebním řádu. Tím nárok na příspěvek zaniká. V každém případě zaniká nejpozději poslední den měsíce, v jehož průběhu bývalý úředník dosáhl věku 65 let, nebo pokud ještě před dosažením tohoto věku získá nárok na nejvyšší starobní důchod ve výši 70 % (článek 77 služebního řádu).

Bývalému úředníkovi je vyplácen starobní důchod automaticky od prvního dne kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byl tento příspěvek vyplacen naposledy.

3. Příspěvek stanovený v odstavci 1 se upravuje pomocí opravného koeficientu stanoveného v souladu s čl. 82 odst. 1 druhým pododstavcem služebního řádu pro zemi v rámci Společenství, ve které příjemce prokáže své bydliště. Příjemce každoročně poskytne doklad o svém bydlišti.

Pokud má příjemce bydliště v zemi mimo Společenství, použije se na příspěvek opravný koeficient 100.

Příspěvek se vyjadřuje v eurech. Vyplácí se v měně země, v níž má příjemce bydliště. Pokud se však na něj použije opravný koeficient 100 v souladu s druhým pododstavcem, vyplácí se příspěvek v eurech.

Příspěvek vyplácený v jiné měně než v eurech se vypočte na základě směnných kurzů uvedených v čl. 63 druhém pododstavci služebního řádu.

4. Příspěvek stanovený v odstavci 1 se snižuje o částku, o kterou hrubé příjmy bývalého úředníka z jakéhokoli nového zaměstnání spolu s příspěvkem přesahují poslední celkovou hrubou odměnu pobíranou dotyčným úředníkem vypočtenou podle platové tabulky platné k prvnímu dni měsíce, za který je příspěvek splatný. Tato odměna se upraví pomocí opravného koeficientu uvedeného v odstavci 3.

Hrubými příjmy a poslední celkovou hrubou odměnou uvedenými v prvním pododstavci se rozumějí částky, které zbývají po odečtení příspěvků na sociální zabezpečení, avšak před zdaněním.

Bývalý úředník se zavazuje předložit všechny případně požadované písemné doklady, včetně ročního prohlášení o příjmech v podobě výkazu o platu nebo ověřeného výpisu z účtu, podle okolností, jakož i místopřísežného nebo ověřeného prohlášení, že nemá jiné příjmy z nového zaměstnání, a sdělit orgánu všechny ostatní okolnosti, které by mohly ovlivnit jeho nárok na příspěvek; v opačném případě na něj mohou být uplatněny sankce uvedené v článku 86 služebního řádu.

5. Podle článku 67 služebního řádu a článků 1, 2 a 3 přílohy VII služebního řádu se příspěvek na domácnost, příspěvek na vyživované děti a příspěvek na vzdělání vyplácejí buď příjemci příspěvku stanoveného v odstavci 1, nebo osobě či osobám, do jejichž péče byly dítě nebo děti svěřeny zákonem nebo rozhodnutím soudu, případně příslušného správního orgánu; výše příspěvku na domácnost se vypočte na základě příspěvku stanoveného v odstavci 1.

6. Pokud příjemce příspěvku nemá žádné příjmy z výdělečné činnosti, má pro sebe a pro osoby, které pokrývá jeho sociální pojištění, nárok na dávky ze systému sociálního zabezpečení podle článku 72 služebního řádu, pokud platí odpovídající příspěvek, vypočtený na základě příspěvku stanoveného v odstavci 1.

7. Po dobu, za kterou má nárok na příspěvek, nejdéle však po dobu 65 měsíců, získává bývalý úředník nové nároky na starobní důchod podle platu odpovídajícího jeho platové třídě za předpokladu, že během uvedené doby odvádí příspěvek stanovený služebním řádem na základě uvedeného platu, přičemž celková výše starobního důchodu nesmí překročit nejvyšší částku stanovenou v čl. 77 druhém pododstavci služebního řádu. Pro účely článku 5 přílohy VIII služebního řádu se tato doba považuje za dobu trvání služebního poměru.

8. S výhradou čl. 1 odst. 1 a článku 22 přílohy VIII služebního řádu má pozůstalý manžel (manželka) bývalého úředníka, který zemřel v době, kdy pobíral měsíční příspěvek stanovený v odstavci 1, nárok na pozůstalostní důchod ve výši 60 % starobního důchodu, na který by měl bývalý úředník nárok, bez snížení podle článku 9 přílohy VIII služebního řádu, k okamžiku svého úmrtí, pokud manželství v okamžiku, kdy bývalý úředník skončil služební poměr, trvalo nejméně jeden rok.

Pozůstalostní důchod uvedený v prvním pododstavci nesmí být nižší než částky stanovené v čl. 79 druhém pododstavci služebního řádu. Výše pozůstalostního důchodu však nesmí v žádném případě přesáhnout výši starobního důchodu, na který by měl bývalý úředník nárok, kdyby zůstal naživu, a který by mu byl přiznán po zaniknutí nároku na výše uvedený příspěvek.

Podmínka trvání manželství uvedená v prvním pododstavci se nebere v úvahu, pokud z manželství, které bývalý úředník uzavřel před skončením služebního poměru, vzešlo jedno nebo více dětí a pozůstalý partner o tyto děti pečuje nebo pečoval.

Totéž platí, pokud smrt bývalého úředníka nastala za jedné z okolností uvedených na konci čl. 17 druhého podstavce přílohy VIII služebního řádu.

9. V případě smrti bývalého úředníka pobírajícího příspěvek stanovený v odstavci 1 mají vyživované děti ve smyslu článku 2 přílohy VII služebního řádu nárok na sirotčí důchod za podmínek stanovených v čl. 80 prvním, druhém a třetím pododstavci služebního řádu a v článku 21 přílohy VIII služebního řádu.

Článek 5

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 30. září 2002.

Za Radu

předseda

P. S. Møller

[1] Stanovisko ze dne 24. září 2002 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

[2] Stanovisko ze dne 15. května 2002.

[3] Úř. věst. C 236, 1.10.2002, s. 4.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

PROCENTNÍ SAZBA PŘÍSPĚVKU

Procentní sazba příspěvku uvedená v čl. 4 odst. 1 tohoto nařízení se stanoví na základě věku a délky trvání služebního poměru úředníka v okamžiku skončení služebního poměru podle následující tabulky:

Výše příspěvku podle věku a délky trvání služebního poměru

VěkDélka trvání služebního poměru | | 55 až 56 let | 57 až 58 let | 59 až 60 let | 61 až 62 let | 63 let a více |

15 až 19 let | 60,0 % | 60,0 % | 60,0 % | 62,0 % | 64,0 % |

20 až 24 let | 60,0 % | 60,0 % | 62,0 % | 64,0 % | 66,0 % |

25 až 29 let | 62,0 % | 64,0 % | 66,0 % | 68,0 % | 70,0 % |

30 let a více | 64,0 % | 66,0 % | 68,0 % | 70,0 % | 70,0 % |

Pro stanovení věku a délky trvání služebního poměru je rozhodující datum, ke kterému dotyčný úředník skutečně skončil služební poměr.

Pokud tyto údaje vztáhneme na skupinu úředníků, kteří připadají v úvahu, vychází jako vážený průměr příspěvek ve výši nepřesahující 62,5 %.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU