466/2002/ESRozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 466/2002/ES ze dne 1. března 2002, kterým se stanoví akční program Společenství podporující nevládní organizace, které jsou činné zejména v oblasti ochrany životního prostředí

Publikováno: Úř. věst. L 75, 16.3.2002 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 1. března 2002 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 17. března 2002 Nabývá účinnosti: 17. března 2002
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 614/2007 Pozbývá platnosti: 12. června 2007
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 466/2002/ES

ze dne 1. března 2002,

kterým se stanoví akční program Společenství podporující nevládní organizace, které jsou činné zejména v oblasti ochrany životního prostředí

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na čl. 175 odst. 1 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise [1],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [2],

po konzultaci s Výborem regionů,

v souladu s postupem stanoveným v článku 251 Smlouvy [3],

vzhledem k těmto důvodům:

(1) Smlouva stanoví rozvoj a provádění politiky Společenství v oblasti životního prostředí a stanoví cíle a zásady, kterými se tato politika řídí.

(2) Akční program představený rozhodnutím Rady 97/872/ES ze dne 16. prosince 1997 o akčním programu Společenství podporujícím nevládní organizace, které jsou činné zejména v oblasti ochrany životního prostředí [4] skončí dnem 31. prosince 2001. Program byl vyhodnocen Komisí a současnými i dřívějšími příjemci, přičemž se ukázala silná podpora pro jeho obnovení nebo revizi.

(3) Šestý akční program pro životní prostředí uznává potřebu dát občanům větší pravomoci a navrhovaná opatření zahrnují rozsáhlý a bohatý dialog s účastníky při vytváření politiky v oblasti životního prostředí. Aby se mohly nevládní organizace účastnit takového dialogu, počítá šestý akční program pro životní prostředí s potřebou vhodné podpory určené nevládním organizacím, včetně finančních prostředků Společenství.

(4) Nevládní organizace činné v oblasti ochrany životního prostředí již ukázaly, že mohou přispívat k politice Společenství v oblasti životního prostředí, jak je stanovena v článku 174 Smlouvy, aktivním zapojením do konkrétních opatření na ochranu životního prostředí a do aktivit na zvýšení veřejného povědomí o potřebě ochrany životního prostředí za účelem udržitelného rozvoje. Také nevládní organizace činné v oblasti ochrany zvířat se mohou účastnit tohoto programu za předpokladu, že jejich činnost slouží k dosažení cílů ochrany životního prostředí.

(5) Nevládní organizace jsou nepostradatelné k tomu, aby koordinovaly a poskytovaly Komisi informace a názory na nové a objevující se perspektivy, jako je ochrana přírody a problémy týkající se životního prostředí, které přesahují hranice států, které nemohou být nebo nejsou v plném rozsahu řešeny na úrovni členského státu nebo na podřízené úrovni. Nevládní organizace dobře chápou obavy veřejnosti o životní prostředí a tak mohou podporovat tato stanoviska a tlumočit je Komisi.

(6) Nevládní organizace zabývající se životním prostředím se účastní v odborných skupinách, v přípravných a prováděcích výborech orgánů Společenství, významným způsobem přispívají k politikám, programům a iniciativám Společenství a vytvářejí nezbytnou rovnováhu ve vztahu k zájmům dalších zúčastněných v oblasti životního prostředí, včetně průmyslu/podniků, odborů a sdružení spotřebitelů.

(7) Měly by být podporovány nevládní organizace, které jsou schopny podněcovat výměnu stanovisek, problémů a možných řešení a provádět příslušné aktivity spojené s problémy životního prostředí významnými pro celé Společenství a zahrnující zúčastněné strany na vnitrostátní, regionální a místní úrovni. Rozhodnutí se proto zaměří pouze na nevládní organizace a sítě nevládních organizací, které jsou činné na evropské úrovni.

(8) Zeměpisné rozšíření programu je nezbytné k tomu, aby byly zahrnuty nevládní organizace z kandidátských zemí vzhledem k jejich důležitosti pro získání souhlasu veřejnosti s environmentálním "acquis" a s posilováním jeho provádění.

(9) S ohledem na zkušenosti získané v prvních třech letech provádění tohoto rozhodnutí by mělo být provedeno posouzení fungování programu, které by rozhodlo o jeho pokračování.

(10) O ročních prostředcích rozhoduje rozpočtový orgán v rámci rozpočtového procesu.

(11) Toto rozhodnutí stanoví pro celou dobu trvání programu finanční rámec, který představuje přednostní rámec ve smyslu bodu 33 interinstitucionální dohody ze dne 6. května 1999 mezi Evropským parlamentem, Radou a Komisí o rozpočtové kázni a o zdokonalení rozpočtového procesu [5] pro rozpočtový orgán během ročního rozpočtového procesu,

ROZHODLY TAKTO:

Článek 1

1. Zavádí se akční program Společenství podporující nevládní organizace činné zejména v oblasti ochrany životního prostředí.

2. Obecným cílem tohoto programu by měla být podpora nevládních organizací, které jsou činné zejména v oblasti ochrany a zlepšení životního prostředí na evropské úrovni. Takové aktivity by měly přispívat nebo by měly být schopny přispívat k rozvoji a provádění politiky a právních předpisů Společenství v oblasti životního prostředí v různých oblastech Evropy.

3. Program má rovněž podporovat systematické zapojení nevládních organizací na všech stupních procesu utváření politiky Společenství v oblasti životního prostředí, zajišťováním přiměřeného zastoupení na konzultačních schůzkách zúčastněných stran a veřejných zasedáních. Program má rovněž přispět k posílení malých regionálních nebo místních sdružení, která se ve své místní oblasti zasazují o uplatňování acquis communautaire v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje.

Článek 2

Aby mohla nevládní organizace dostat grant, musí mít tyto vlastnosti a splňovat podmínky uvedené v příloze:

a) musí to být nezávislá a nezisková právnická osoba činná zejména v oblasti ochrany a zlepšování životního prostředí, jež sleduje cíl v oblasti životního prostředí zaměřený na veřejné blaho a s ohledem na udržitelný rozvoj;

b) musí být činná na evropské úrovni, ať již sama o sobě nebo ve formě několika koordinovaných sdružení se strukturou (členskou základnou) a aktivitami, které zahrnují alespoň tři evropské země. Avšak zahrnutí dvou evropských zemí je také přijatelné za předpokladu, že prvotním cílem aktivit je podporovat rozvoj a provádění politiky Společenství v oblasti životního prostředí, jak je podrobně uvedeno v čl. 1 odst. 2 a 3;

c) její aktivity musí splňovat zejména zásady, které jsou základem šestého akčního programu pro životní prostředí, a musí být v souladu s prioritními oblastmi uvedenými v článku 5;

d) musí být právně zřízená více než dva roky a mít svou roční účetní závěrku za dva předchozí roky ověřenou registrovaným auditorem. Za výjimečných okolností může Komise udělit výjimku z těchto dvou požadavků za předpokladu, že to neohrozí ochranu finančních zájmů Společenství.

Článek 3

Programu se budou moci účastnit evropské nevládní organizace se sídlem v:

a) členských státech;

b) přidružených zemích [6] v souladu s podmínkami stanovenými v odpovídajících Evropských dohodách, jejich dodatkových protokolech a v rozhodnutích příslušných Rad přidružení;

c) Kypru, Maltě nebo Turecku v souladu s podmínkami a postupy, které budou s těmito zeměmi dohodnuty; nebo

d) balkánských zemích účastnících se procesu stabilizace a přidružení pro země jihovýchodní Evropy [7] v souladu s podmínkami a postupy, které budou s těmito zeměmi dohodnuty.

Článek 4

1. Komise zveřejní nejpozději do 30. září každého roku v Úředním věstníku Evropských společenství výzvu k předkládání návrhů na granty v následujícím kalendářním roce. Kromě toho bude Komise využívat jiné vhodné prostředky, které jsou k dispozici, včetně elektronických médií, pro informování potenciálních příjemců o programu.

2. Výzva k předkládání návrhů bude obsahovat dokumentaci s informacemi a určovat kritéria pro způsobilost, výběr a poskytnutí grantu (včetně podrobností o navrženém systému vážení) a popisovat postup podání žádosti, hodnocení a schvalování.

3. Po posouzení návrhů Komise rozhodne nejpozději do 31. prosince každého roku, s výjimkou zpoždění při přijetí rozpočtu Společenství, které organizace obdrží v následujícím roce grant. Na základě rozhodnutí bude uzavřena dohoda mezi Komisí a příjemcem, která stanoví nejvyšší částku grantu, metody platby, řídící a kontrolní opatření a cíle, kterých má být pomocí tohoto grantu dosaženo. Platby budou prováděny okamžitě.

Článek 5

1. Se zřetelem k důležitosti udržitelného rozvoje a zdraví a kvalitě života evropských obyvatel, bude podpora poskytovaná v rámci tohoto programu směřovat zejména do prioritních oblastí ze šestého akčního programu pro životní prostředí, které jsou shrnuty do těchto čtyř hlavních položek:

a) omezení změny klimatu;

b) příroda a biologická rozmanitost – ochrana jedinečných zdrojů;

c) zdraví a životní prostředí;

d) zajištění udržitelného řízení přírodních zdrojů a odpadu.

Šestý akční program pro životní prostředí bude předmětem přezkoumání ve čtvrtém roce fungování a v případě nutnosti bude přepracován a aktualizován tak, aby zohlednil nový vývoj a informace.

Kromě výše uvedených oblastí budou prioritami rovněž vzdělávání v oblasti životního prostředí a provádění a prosazování právních předpisů Společenství v oblasti životního prostředí.

2. Postup pro výběr a poskytování grantu bude prováděn ve čtyřech krocích, jak je podrobně popsáno v části A přílohy.

Článek 6

1. Grant nepřevýší 70 % průměrných schválených ročních způsobilých výdajů žadatele, a to během předchozích dvou let v případě nevládních organizací založených ve Společenství, nebo 80 % v případě nevládních organizací založených v kandidátských zemích a balkánských zemích, anebo 80 % způsobilých výdajů žadatele za běžný rok.

Částka bude určena ročně podle pevného systému vážení, který vezme v úvahu počet bodů vyplývajících z posouzení stanoveného v čl. 5 odst. 2 a popsaného v části A přílohy a ze zásad uvedených v části C přílohy.

2. Příjemce v rámci tohoto programu bude moci použít grant k pokrytí svých způsobilých výdajů, jak uzná za vhodné během roku, pro který je grant poskytnut. Za způsobilé se považují veškeré výdaje uskutečněné příjemcem během roku, pro který je grant poskytnut, kromě těch, které jsou stanoveny v části D bodu 2 přílohy. Příjemci mohou finanční prostředky rovněž vyplatit partnerům nebo členským organizacím v souladu s podrobnostmi stanovenými ve schváleném pracovním programu.

3. Částka grantu se stane konečnou pouze tehdy, když bude Komisí přijat auditovaná účetní závěrka, což zajistí, že finanční prostředky Společenství byly využity v souladu s odpovídajícími ustanoveními finančního nařízení ze dne 21. prosince 1977 o souhrnném rozpočtu Evropských společenství [8].

Pokud celkový grant Společenství z tohoto nebo jakýchkoli jiných programů převýší 80 % auditovaných způsobilých výdajů příjemce za rok, sníží se odpovídajícím způsobem konečná platba.

4. Pokud auditovaná účetní závěrka pro rok, pro který je grant poskytnut, navíc ukáže, že celkové příjmy příjemce, s výjimkou příjmů pravidelně účelově vázaných na nezpůsobilé výdaje, převýší způsobilé výdaje, sníží se konečná platba nebo v případě nutnosti se částka vyplacená navíc bude následně vymáhat zpět. Podle článku 256 Smlouvy jsou příkazy k úhradě podkladem pro výkon rozhodnutí.

5. Aby byla zajištěna účinnost grantů poskytovaných nevládním organizacím v oblasti životního prostředí, Komise podnikne nezbytná opatření k ověření toho, že vybrané organizace v průběhu celého roku, pro který je grant poskytnut, stále splňují požadavky pro poskytnutí grantu. Bude zavedeno zejména systematické schéma pro sledování výsledků příjemce během roku, pro který je grant poskytnut, jakož i následné hodnocení výsledků.

6. Komise oznámí neúspěšným žadatelům důvody selhání nevládní organizace při plnění požadavků, přičemž podá dostatečné vysvětlení, aby jim umožnila rozpoznat potřebné změny před podáním nových žádostí.

Článek 7

1. Program začne 1. ledna 2002 a skončí 31. prosince 2006.

2. Finanční rámec pro provádění tohoto programu na období 2002 až 2006 se stanoví na 32 milionů EUR.

3. Roční prostředky schvaluje rozpočtový orgán v mezích finančního výhledu.

Článek 8

1. Za účelem ochrany finančních zájmů Společenství proti podvodům a jiným nesrovnalostem, může Komise na místě provádět kontroly a inspekce podle tohoto programu v souladu s nařízením Rady (Euratom, ES) č. 2185/96 [9]. Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) případně provede vyšetřování, které bude probíhat podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1073/1999 [10].

2. Příjemce grantu poskytne Komisi k dispozici všechny podpůrné doklady, včetně auditované účetní závěrky, týkající se výdajů uskutečněných během roku, po který je grant poskytnut, po dobu pěti let následujících po poslední platbě. Příjemce grantu případně zajistí, aby podpůrné doklady, které mají v držení partneři nebo členové, byly k dispozici Komisi.

Článek 9

1. Pokud závazné zprávy ukáží, že nebylo dosaženo očekávaných výsledků, může to vést k nezpůsobilosti pro financování v rámci tohoto programu v následujícím roce. Pokud nebude dosaženo výsledků ve dvou po sobě následujících letech, povede to ke ztrátě způsobilosti pro financování po zbývající roky programu.

2. Pokud se nevládní organizace obdrží od Komise příkaz k úhradě z důvodu úmyslných nesrovnalostí, nesrovnalostí způsobených z nedbalosti nebo podvodu, bude automaticky vyloučena z financování po zbývající roky programu.

3. Pokud Komise objeví nesrovnalosti, chyby v řízení nebo podvod ve vztahu ke grantu, ať již audity nebo kontrolami na místě, bude vůči příjemci uplatněno jedno či několik z následujících správních opatření a pokut v závislosti na vážnosti případu (přičemž má právo podat proti rozhodnutí opravný prostředek):

a) anulování grantu;

b) zaplacení pokuty až do výše 50 % částky příkazu k úhradě;

c) vyloučení z ostatních příležitostí financování ze strany Společenství po zbývající roky programu;

d) vyloučení z příslušných mechanismů dialogu Komise po zbývající roky programu.

Článek 10

Seznam příjemců, kteří obdrží finanční pomoc v rámci tohoto programu, bude spolu s přidělenou částkou zveřejněn každý rok v Úředním věstníku Evropských společenství.

Článek 11

Komise předloží členským státům a Evropskému parlamentu do 30. dubna každého roku zprávu o postupu přidělení grantů za běžný rok a o výsledcích grantů za předcházející rok. Zpráva bude obsahovat vysvětlení, jak Komise vybrala příjemce pro běžný rok. Komise svolá do 30. června každého roku schůzi zúčastněných stran, aby diskutovali o této zprávě.

Nejpozději do 31. prosince 2004 předloží Komise Evropskému parlamentu a Radě zprávu o dosažení cílů tohoto programu během prvních třech let a v případě potřeby návrhy na jakékoli další úpravy, které budou provedeny s ohledem na pokračování nebo nepokračování programu. Tato zpráva vychází ze zpráv týkajících se výsledků dosažených příjemci a posuzování, zejména efektivity jejich práce při přispívání k cílům stanoveným v článku 1 a v příloze.

Evropský parlament a Rada v souladu se Smlouvou rozhodnou o pokračování programu od 1. ledna 2007. Před předložením návrhů za tímto účelem Komise provede vnější zhodnocení výsledků dosažených v rámci programu.

Článek 12

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

V Bruselu dne 1. března 2002.

Za Evropský parlament

předseda

P. Cox

Za Radu

předseda

R. De Miguel

[1] Úř. věst. C 270 E, 25.9.2001, s. 125.

[2] Stanovisko ze dne 18. října 2001 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

[3] Stanovisko Evropského parlamentu ze dne 23. října 2001 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku), společný postoj Rady ze dne 6. prosince 2001 (dosud nezveřejněný v Úředním věstníku) a rozhodnutí Evropského parlamentu ze dne 16. ledna 2002 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

[4] Úř. věst. L 354, 30.12.1997, s. 25.

[5] Úř. věst. C 172, 18.6.1999, s. 1.

[6] Bulharsko, Česká republika, Estonsko, Maďarsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Slovenská republika a Slovinsko.

[7] Bývalá jugoslávská republika Makedonie, Albánie, Federativní republika Jugoslávie, Bosna a Hercegovina a Chorvatsko.

[8] Úř. věst. L 356, 31.12.1977, s. 1. Nařízení naposledy pozměněné nařízením (ES) č. 762/2001 (Úř. věst. L 111, 20.4.2001, s. 1).

[9] Úř. věst. L 292, 15.11.1996, s. 2.

[10] Úř. věst. L 136, 31.5.1999, s. 1.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

A. ČTYŘI KROKY POSTUPU PRO VÝBĚR A POSKYTNUTÍ GRANTU

1. Vyloučení žádostí, které nesplňují technické/správní požadavky pro předložení žádosti o financování v rámci tohoto programu. Zejména neúplné nebo nedostatečně podrobné žádosti nebo žádosti, které nebyly vyplněny podle instrukcí daných na formuláři žádosti nebo které byly předloženy po uplynutí zveřejněné lhůty, budou v rámci tohoto programu považovány za nezpůsobilé.

2. Vyloučení žádostí, které nesplňují kritéria způsobilosti stanovená v článcích 2 a 3.

3. Srovnávací hodnocení zbývajících způsobilých žádostí hodnocených podle následujících kritérií, která jsou dále upřesněna v části B:

a) rozsah, ve kterém žádost a, přesněji řečeno, navržený pracovní program splňuje cíle programu, jak jsou popsány v článku 1, a priority programu, jak jsou popsány v článku 5;

b) kvalita řízení a produktu;

c) dosah, účinnost a účelnost.

Každému zbývajícímu žadateli bude připsán odpovídající počet bodů.

4. Stanovení seznamu žádostí, které se zúčastní postupu poskytnutí grantu, ponecháním pouze těch, které obdržely počet bodů překračující limit definovaný Komisí.

B. VLASTNOSTI, PODLE KTERÝCH BUDOU ŽADATELÉ POSUZOVÁNI

Žadatelé, kteří úspěšně prošli dvěma prvními kroky výběrového řízení uvedenými v části A, budou posuzování podle těchto kritérií:

1. Rozsah, ve kterém žádost splňuje cíle programu

Vlastnosti žadatele, včetně jeho navrženého pracovního programu, které budou hodnoceny, zahrnují:

a) strategický význam (ve vztahu k šestému akčnímu programu pro životní prostředí, novému způsobu vlády v Evropě, udržitelnému rozvoji, rozšíření, procesu stabilizace a přidružení pro země jihovýchodní Evropy, rozvoji evropsko-středomořského partnerství, integraci, rovným příležitostem pro muže a ženy ("Gender Mainstreaming"));

b) důležitost a potenciální dopad při zapojení do utváření politiky Společenství v oblasti životního prostředí a jejího provádění;

c) schopnost reprezentovat, pokud jde o tlumočení obav veřejnosti z různých regionů Evropy a pokud jde o zohlednění těchto názorů a návrhů řešení problémů životního prostředí;

d) důležitost při zvyšování povědomí o problémech životního prostředí a při činnostech pro prohlubování znalostí jak obecně, tak ve vztahu k politikám Společenství v oblasti životního prostředí;

e) schopnost rozvíjet sítě mezi organizacemi v členských státech a v kandidátských zemích, podporovat spolupráci s organizacemi ve veřejném a soukromého sektoru a zajistit částečné financování z vnějších zdrojů.

U každé z výše uvedených vlastností bude provedeno zvážení schopností žadatele týkající se naplnění přidružených rolí nevládní organizace, uvedených v příkladech v části D.

2. Kvalita řízení a produktu

Posuzované vlastnosti zahrnují:

a) organizační strukturu, přiměřený počet zaměstnanců a řízení lidských zdrojů;

b) vnitřní rozhodovací proces, vztahy se členy, včetně opatření k zajištění účasti členů na rozvoji politiky a na tvorbě politických prohlášení;

c) strategický přístup, orientaci na cíle a metody plánování;

d) správu, kontrolu rozpočtu a finanční řízení;

e) metody podávání zpráv (vnitřní a vnější);

f) sebehodnocení a kontrolu kvality, zpětnou vazbu zkušeností (učení);

g) technickou/vědeckou způsobilost.

3. Dosah, účinnost, účelnost

Posuzované vlastnosti zahrnují:

a) všeobecnou známost organizace a jejích aktivit;

b) vnější vztahy (s dalšími zúčastněnými v oblasti životního prostředí, jako jsou místní a regionální orgány, obchod a průmysl, sdružení spotřebitelů, odbory, jiné nevládní organizace a široká veřejnost) a účinnost.

C. STANOVENÍ GRANTU

Grant se vypočítá na základě předpokládaných celkových způsobilých výdajů žadatele pro rok, pro který je grant poskytnut, přičemž se berou výslovně v úvahu jeho průměrné auditované výdaje během předcházejících dvou let, a to podle těchto zásad:

1. Když jsou všechny ostatní parametry rovnocenné, částka grantu pro nevládní organizace s větším počtem směrodatných aktivit (jak je měřeno průměrnou výší jejich auditovaných ročních výdajů v předcházejících dvou letech a předpokládanými celkovými způsobilými výdaji pro rok, pro který je grant poskytnut) bude běžně vyšší než částka grantu pro nevládní organizace s menším počtem směrodatných aktivit. Rozdělení se však provede na nelineárním základě, a tak příjemci s menším počtem směrodatných aktivit obdrží relativně vyšší podíl podpory.

2. Když jsou všechny ostatní parametry rovnocenné, nevládní organizace s vyšším počtem bodů ve srovnávacím hodnocení obdrží vyšší částky než žadatelé s nižším počtem bodů.

3. Když nevládní organizace požádá o určitou částku, za žádných okolností nemůže udělovaný grant převyšovat tuto částku.

D. ZPŮSOBILÉ VÝDAJE

1. Veškeré výdaje uskutečněné příjemcem během roku, pro který je grant poskytnut, se považují za způsobilé, kromě těch, které jsou stanoveny v bodu 2. Způsobilé výdaje mohou zahrnovat některé z těchto orientačních příkladů činností:

a) koordinace a poskytování informací a názorů Komisi, založených na obavách a stanoviscích široké veřejnosti, na nové a objevující se perspektivy, které nemohou být nebo nejsou v plném rozsahu řešeny na úrovni členského státu nebo na příslušné úrovni;

b) přípravné práce a výzkum požadovaný pro účast v odborných skupinách, v přípravných a prováděcích výborech orgánů Společenství významným způsobem přispívají k politikám, programům a iniciativám Společenství a vytvářejí nezbytnou rovnováhu ve vztahu k zájmům dalších zúčastněných v oblasti životního prostředí, včetně průmyslu/podniků, odborů a sdružení spotřebitelů;

c) podněcování výměn stanovisek, problémů a možných řešení spojených s problémy životního prostředí významnými pro celé Společenství, zahrnující zúčastněné strany na vnitrostátní, regionální a místní úrovni. Toto může rovněž zahrnovat přenos znalostí a zajištění synergie prostřednictvím vytváření sítí;

d) zvyšování veřejného povědomí a prohlubování znalostí týkajících se jak obecných aspektů životního prostředí, tak politiky Společenství v oblasti životního prostředí;

e) vytváření kapacit, zejména za účelem posilování zapojení malých nevládních organizací, nových sítí nevládních organizací a nevládních organizací v kandidátských zemích a balkánských zemích na evropské úrovni.

2. Platby uskutečňované příjemcem a zakázky udělené třetím osobám, které zahrnují prvky kategorií uvedených níže, budou považovány za nezpůsobilé:

a) zábava, pohoštění, zbytečné nebo špatně uvážené výdaje;

b) výdaje zjevně vynaložené mimo rámec odsouhlaseného pracovního programu příjemce pro rok, pro který je grant poskytnut;

c) splátky dluhů, dlužné úroky, přenesení ztráty;

d) náklady týkající se použitého kapitálu, investic nebo rezerv vytvořených za účelem zvýšení aktiv příjemce;

e) příspěvky ve formě věcných plnění;

f) soukromé výdaje;

g) kriminální/nezákonné činnosti.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU