(ES) č. 452/2000Nařízení Komise (ES) č. 452/2000 ze dne 28. února 2000, kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 530/1999 o strukturální statistice výdělků a nákladů práce s ohledem na hodnocení kvality statistiky nákladů práceText s významem pro EHP.

Publikováno: Úř. věst. L 55, 29.2.2000 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 28. února 2000 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 20. března 2000 Nabývá účinnosti: 20. března 2000
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 698/2006 Pozbývá platnosti: 26. května 2006
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Nařízení Komise (ES) č. 452/2000

ze dne 28. února 2000,

kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 530/1999 o strukturální statistice výdělků a nákladů práce s ohledem na hodnocení kvality statistiky nákladů práce

(Text s významem pro EHP)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 530/1999 ze dne 9. března 1999 o strukturální statistice výdělků a nákladů práce [1], a zejména na článek 11 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1) V souladu s článkem 11 nařízení (ES) č. 530/1999 je třeba přijmout prováděcí opatření týkající se kritérií hodnocení kvality a obsahu zprávy o kvalitě.

(2) Opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro statistický program, zřízeného rozhodnutím Rady 89/382/EHS, Euratom [2],

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Kritéria hodnocení kvality a obsah zprávy o kvalitě

Kritéria hodnocení kvality a obsah zprávy o kvalitě uvedené v článku 10 nařízení (ES) č. 530/1999 jsou stanoveny v příloze tohoto nařízení.

Článek 2

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 28. února 2000.

Za Komisi

Pedro Solbes Mira

člen Komise

[1] Úř. věst. L 63, 12.3.1999, s. 6.

[2] Úř. věst. L 181, 28.6.1989, s. 47.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

KRITÉRIA HODNOCENÍ KVALITY A OBSAH ZPRÁVY O KVALITĚ PRO STATISTIKU NÁKLADŮ PRÁCE

LHŮTA PRO PŘEDÁNÍ ZPRÁVY

Zpráva o kvalitě se předává nejlépe společně s výsledky šetření a nejpozději 24 měsíců po skončení sledovaného období, za které byly údaje shromážděny.

PŘECHODNÉ OBDOBÍ

Předkládání zpráv o kvalitě je v evropském statistickém systému novým jevem; připouští se tedy, že vnitrostátní statistické orgány by měly pro vypracování těchto zpráv postupně upravit své nástroje, znalosti a zdroje. Proto obsah zprávy o kvalitě popsaný níže stanoví pro první zprávu o kvalitě, která má být dodána pro šetření o nákladech práce za referenční rok 2000, některé nepovinné položky. Splnitelnost a závažnost těchto nepovinných položek bude znovu posouzena v souvislosti s informacemi, které členské státy skutečně dodaly, a s obecným pokrokem statistických věd. Toto posouzení by mělo být provedeno ve spolupráci s Eurostatem a statistickými orgány členských států, a to před provedením dalšího zjišťování, aby bylo rozhodnuto, zda mají být zachovány nepovinné položky.

ROZSAH

Informace jsou vyžadovány, pokud jejich získávání nebrání výjimky z použitelných nařízení Rady nebo Komise. Tato nařízení se týkají strukturální statistiky nákladů práce a výdělků, šetření o pracovních silách, strukturální statistiky podnikání a národních účtů. Totéž platí pro nepovinné charakteristiky nebo členění.

ŠÍŘENÍ INFORMACÍ SHROMÁŽDĚNÝCH VE ZPRÁVĚ O KVALITĚ

Složky kvality: relevance, včasnost a přesnost, dostupnost, jasnost a úplnost se budou používat hlavně pro vnitřní potřeby evropského statistického systému.

Složky: přesnost, srovnatelnost a soudržnost jsou zvláště důležité pro uživatele. Tyto informace budou zpřístupněny uživatelům v podobě statistických nebo metodických dokumentů.

OBSAH

Poznámka:

Tabulky A, B a C a související proměnné (například A11, B1, D1,…) jsou vymezeny v nařízení Komise (ES) č. 1726/1999 ze dne 27. července 1999, kterým se provádí nařízení Rady (ES) č. 530/1999 o strukturální statistice výdělků a nákladů práce s ohledem na definici a předávání informací o nákladech práce [1].

1. Relevance

Nepovinná položka:

- souhrn zahrnující popis uživatelů, původ a uspokojení potřeb uživatelů, jakož i relevance statistiky pro uživatele.

2. Přesnost

2.1 Výběrové chyby

2.1.1 Náhodný výběr

2.1.1.1 Chyba

Nepovinná položka:

- chyby v důsledku metody odhadu, jsou-li měřitelné.

2.1.1.2 Rozptyl

- variační koeficienty [2] členěné podle struktury tabulek A, B a C:

- ročních nákladů práce na jednoho zaměstnance (D1/A11+A121+A131),

- hodinových nákladů práce (D1/B1),

- variační koeficienty členěné podle struktury tabulky A:

- B1 hodin odpracovaných všemi zaměstnanci,

- D1 odměn zaměstnanců,

- D11 mezd a platů (celkem),

- metodika používaná pro odhad rozptylu.

Nepovinné položky:

- variační koeficienty členěné podle struktury tabulek B a C:

- B1 hodin odpracovaných všemi zaměstnanci,

- D1 odměn zaměstnanců,

- D11 mezd a platů (celkem),

- variační koeficienty členěné podle struktury tabulek A, B a C:

- A1 celkového počtu zaměstnanců,

- A11+A121+A131 celkového počtu zaměstnanců přepočítaných na odpovídající plný úvazek.

2.1.2 Nenáhodný výběr

Pokud se používají stávající zdroje, pro něž výpočet variačního koeficientu není významný, je třeba namísto variačního koeficientu poskytnout popis možných zdrojů způsobujících nepřesnosti.

2.2 Chyby, které nevznikly v důsledku výběru

2.2.1 Chyby opory výběru

- popis hlavních obtíží chybné klasifikace, neúplného pokrytí a přesahu pokrytí [3], které se objevují při sběru údajů,

- metody používané ke zpracování těchto případných chyb.

Nepovinné položky:

- míry přesahu pokrytí, nedostatečného pokrytí a chybné klasifikace členěné podle stratifikace používané pro výběr.

Požadované informace mohou být zčásti čerpány ze zprávy o kvalitě registru.

Poznámka:

Pokud se používají individuální administrativní údaje, je třeba předložit obdobnou analýzu založenou na administrativním sledovaném souboru.

2.2.2 Chyby měření a zpracování

- Popis metod používaných k omezení chyb měření a zpracování [4]

Nepovinné položky:

- procentní podíl oprav všech proměnných požadovaných v tabulce A z celkového počtu odpovědí jednotek, pro něž se zjišťuje dotčená proměnná,

- chybovost při pořizování údajů nebo kódování těchto proměnných:

- počet zaměstnanců,

- mzdy a platy,

- činnost místní jednotky (oddíly NACE rev. 1),

- region (NUTS 1),

- metodické poznámky k jejich odhadu [5].

2.2.3 Chyby vyplývající z neposkytnutí odpovědi

- míra odpovědí jednotek [6] celkem členěná podle stratifikace použité pro výběr,

- popis metod použitých pro imputace a/nebo opětné vážení v případě neposkytnutí odpovědi.

Poznámka:

Pokud se používají individuální administrativní údaje, považuje se nedostupnost záznamů nebo položek administrativních údajů za neposkytnutí odpovědi.

Nepovinné položky:

- míra odpovědi pro každou proměnnou. Jedná se o poměr mezi počtem odpovědí na jednu proměnnou a počtem respondentů, kterých se týká,

- popis důvodů neposkytnutí odpovědi a hodnocení chyb vyplývajících z neposkytnutí odpovědi na některou z hlavních otázek v dotazníku.

2.2.4 Chyby vyplývající z přijatého modelu

- Zpráva [7] o případném použití těchto modelů:

- pro přizpůsobení daňového roku kalendářnímu roku,

- pro přihlédnutí k malým podnikům,

- pro sloučení údajů získaných z administrativních zdrojů a při šetření.

Poznámka:

Pokud se používají individuální administrativní údaje, je třeba posoudit shodu mezi administrativním a teoretickým statistickým pojetím.

3. Včasnost a přesnost

- klíčové termíny pro sběr údajů: např. zákonná lhůta uložená v členském státě respondentům, den odeslání dotazníků, upomínek a doplňujících dokumentů, doba práce v terénu,

- klíčové termíny pro fázi následující po sběru: např. zahájení a ukončení etapy ověřování úplnosti, kódování, kontroly věrohodnosti, ověřování kvality (shoda výsledků) a opatření proti úniku informací,

- hlavní údaje pro zveřejnění: např. den výpočtu a zveřejnění předběžných a podrobných výsledků.

Poznámka:

Přesnost předávání údajů Eurostatu bude hodnocena v souladu s nařízením, kterým se stanoví periodicita a lhůty předávání údajů.

4. Dostupnost a jasnost

- kopie zveřejnění,

- případné informace o povaze výsledků předávaných přihlášeným jednotkám zahrnutým do výběrového souboru,

- informace o způsobu šíření výsledků (např. komu se výsledky posílají),

- kopie všech metodických dokumentů souvisejících s poskytovanou statistikou.

5. Srovnatelnost

5.1 Prostorová srovnatelnost

- musí být předáno srovnání případných rozdílů mezi národními a evropskými pojmy, zejména pokud jde o vymezení statistických jednotek a referenčního základního souboru, vymezení klasifikací a vymezení proměnných. Je-li to možné, mohou být tyto rozdíly kvantifikovány.

Poznámka:

Pokud klasifikace a jednotky vycházejí z registru, je třeba, aby kvalita této informace vycházela ze zprávy o kvalitě registru.

5.2. Časová srovnatelnost

- podrobnosti o změnách definic, pokrytí nebo metod a, je-li to možné, hodnocení důsledků případných nezanedbatelných změn.

6. SOUDRŽNOST

Poznámka:

Tato položka má dva cíle: prvním je informovat uživatele o pojmových rozdílech mezi několika zdroji, pokud jde o proměnné, které jsou si velmi blízké a které obvykle mají ve statistických publikacích stejný název, a poskytnout jim informace, které jim umožní přejít od jednoho pojmu k druhému. Druhým cílem je ověřit, zda statistika, která je v zásadě pojmově soudržná, poskytuje srovnatelné výsledky pro stejný referenční soubor. Se stejnými cíli by měla být srovnána statistika nákladů práce s ostatními statistikami posílanými do Eurostatu pomocí vhodných poměrů a s využitím pojmů a měření uplatňovaných na vnitrostátní úrovni. Například šetření o pracovních silách používá značně odlišnou definici zaměstnanosti: zjišťuje se zaměstnanost rezidentů, zatímco šetření o nákladech práce se zajímá o zaměstnanost na území státu, což je pojem v souladu s národními účty a se statistikou podnikání. Srovnání by měla rovněž přihlížet ke skutečnosti, že statistika nákladů práce se vztahuje na podniky s více než devíti zaměstnanci.

6.1. Soudržnost se statistikou šetření o pracovních silách

Nepovinná položka:

- vysvětlení hlavních rozdílů mezi poměrem "počtu zaměstnanců se zkráceným pracovním úvazkem k počtu osob s plným pracovním úvazkem" a poměrem "průměrného počtu hodin skutečně odpracovaných zaměstnanci se zkráceným pracovním úvazkem k průměrnému počtu hodin skutečně odpracovaných osobami s plným pracovním úvazkem" u obou zdrojů. Užitečný by byl pohled členěný podle ekonomických činností (NACE rev. 1, sekce C až K). Musí se brát v úvahu přesnost a pojmy každého zdroje.

6.2. Soudržnost se strukturální statistikou podnikání

Nařízení [8] o strukturální statistice podnikání se vztahuje na všechny činnosti v sekcích C až K a M až O klasifikace NACE rev. 1.

Části obou zdrojů, které se sobě nejvíce blíží, shrnuje následující tabulka:

| Šetření o nákladech práce | Strukturální šetření o podnikání |

Řada | Regionální údaje | Roční regionální statistika |

Statistická jednotka | Místní jednotka | Místní jednotka |

Pokryté činnosti | NACE rev. 1, sekce C až K kromě sekce J | NACE rev. 1, sekce C až K kromě sekce J |

Charakteristiky | D11 mzdy a platy E1 místní jednotky základního souboru | 13 32 0 mzdy a platy 11 21 0 počet místních jednotek |

Členění podle činností | NACE rev. 1, dvoumístný číselný kód (oddíl) | NACE rev. 1, dvoumístný číselný kód (oddíl) |

Územní členění | NUTS 1 | NUTS 1 |

- Vysvětlení hlavních rozdílů mezi těmito proměnnými s ohledem na přesnost a pojmy každého zdroje (členěné podle oddílů NACE rev. 1). Nepovinně provést křížové srovnání podle NUTS 1 a podle velkých seskupení ekonomických činností NACE rev. 1 (C-D-E, F, G-H, I-J-K).

Nepovinné položky:

Následující tabulka shrnuje ostatní části statistik, které by bylo možné srovnávat:

| Šetření o nákladech práce | Strukturální šetření o podnikání |

Řada | Tabulka B: národní statistické údaje podle třídy velikosti podniku | Roční podniková statistika podle třídy velikosti |

Statistická jednotka | Místní jednotka | Podnik |

Pokryté činnosti | NACE rev. 1, sekce C až E | NACE rev. 1, sekce C až E |

Charakteristiky | A1 celkový počet zaměstnanců B1 hodiny odpracované všemi zaměstnanci D11 mzdy a platy D12 sociální příspěvky hrazené zaměstnavatelem | 16 13 0 počet zaměstnanců 16 15 0 počet hodin odpracovaných zaměstnanci 13 32 0 mzdy a platy 13 33 0 náklady na sociální zabezpečení |

Členění podle činností | NACE rev. 1, dvoumístný číselný kód (oddíl) | NACE rev. 1, dvoumístný číselný kód (oddíl) |

Členění podle třídy velikosti | Méně než 10 zaměstnanců, 10 až 49, 50 až 249, 250 až 499, 500 až 999, 1000 a více | Počet zaměstnaných osob: méně než 10 zaměstnanců, 10 až 49, 50 až 249, 250 až 499, 500 až 999, 1000 a více |

- Vysvětlení hlavních rozdílů s ohledem na přesnost každé statistiky a na rozdíly pojmů. Tato srovnání lze provést křížově podle velikosti podniku a podle velkých seskupení ekonomických činností NACE rev. 1.

6.3. Soudržnost s národními účty

Části obou zdrojů, které se sobě nejvíce blíží, shrnuje následující tabulka:

| Šetření o nákladech práce | Strukturální šetření o podnikání |

Řada | Tabulka A vnitrostátní údaje | Tabulka 3: Tabulka podle odvětví činnosti — roční údaje |

Pokryté činnosti | NACE rev. 1, sekce C až O | NACE rev. 1, sekce C až O |

Charakteristika | A1 celkový počet zaměstnanců B1 hodiny odpracované všemi zaměstnanci D1 odměny zaměstnanců D11 mzdy a platy | Zaměstnanci odpracované hodiny D1 odměny zaměstnanců D11 mzdy a platy |

Členění podle činností | NACE rev. 1, sekce | NACE rev. 1, sekce |

[1] Úř. věst. L 203, 3.8.1999, s. 28.

[2] Variační koeficient je poměr druhé odmocniny rozptylu odhadované funkce a její očekávané hodnoty. Odhadne se jako poměr druhé odmocniny odhadu rozptylu výběru k odhadnuté hodnotě. Odhadování rozptylu výběru musí přihlížet k programu zjišťování.

[3] O přesah pokrytí jde, pokud jsou některé jednotky chybně klasifikovány, to znamená nespadají do oblasti zjišťování (např. skutečná činnost místní jednotky není obsažena v sekcích C až K NACE rev. 1), nebo pokud část zkoumaných jednotek ve skutečnosti neexistuje.O neúplné pokrytí jde, pokud (nové) jednotky, které byly právě vytvořeny nebo které vznikly rozdělením, nejsou zahrnuty do opory výzkumu, nebo pokud jsou chybně klasifikovány. Ke stínovému hospodářství se nepřihlíží.O chybnou klasifikaci jde, pokud jsou jednotky, které patří k cílovému základnímu souboru, chybně klasifikovány.

[4] Chyby měření vznikají při sběru údajů. Příčiny jsou různé: mohou se týkat nástroje používaného při šetření (používaný formulář nebo dotazník), respondenta, informačního systému, způsobu sběru údajů nebo tazatele. Chybami zpracování se rozumí chyby, které vznikají po sběru údajů, zejména při pořizování údajů, kódování, editaci, vážení a sestavování tabulek.

[5] Chybovost lze zjistit standardními postupy kontroly kvality, např. ověřením kvality dílčího výběru zpracovávaných dotazníků (pro ověření úrovně chyb při pořizování údajů i při jejich editaci pracovníky vnitrostátních statistických úřadů).

[6] Tato míra je poměrem počtu dotčených respondentů k počtu dotazníků rozeslaných vybranému souboru.

[7] Poznámky by měly např. zahrnovat postup výběru těchto modelů (tj. proč byla určitému modelu dána přednost před jinými) a případně chybu odhadu, která z toho vyplývá v odpovídajících odhadovaných funkcích, dále prvky ověřování předpokladů, na kterých je model založen, zkoušku schopnosti modelu předpovídat s využitím historických údajů, porovnání výsledků získaných pomocí modelu s dalšími souvisejícími zdroji údajů, použití screeningových studií a studií křížového ověřování, zkoušky citlivosti modelu na odhadování parametrů, hodnocení použitých údajů zařazených do modelu.

[8] Úř. věst. L 14, 17.1.1997.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU