(ES) č. 179/98Narízení Komise (ES) c. 179/98 ze dne 23. ledna 1998, kterým se mení narízení Rady (ES) c. 3051/95 o rízení bezpecnosti osobních lodí typu ro-ro

Publikováno: Úř. věst. L 19, 24.1.1998, s. 35-46 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 23. ledna 1998 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 13. února 1998 Nabývá účinnosti: 1. července 1998
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Nařízení Komise (ES) č. 179/98

ze dne 23. ledna 1998,

kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 3051/95 o řízení bezpečnosti osobních lodí typu ro-ro

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na nařízení Rady (ES) č. 3051/95 ze dne 8. prosince 1995 o řízení bezpečnosti osobních lodí typu ro-ro [1], a zejména na článek 9 uvedeného nařízení,

vzhledem k tomu, že podle nařízení (ES) č. 3051/95 mají společnosti provozující lodi typu ro-ro a členské státy dodržovat Mezinárodní předpis pro řízení bezpečnosti (dále jen "předpis ISM"), který byl přijat Mezinárodní námořní organizací (IMO) na základě rezoluce jejího shromáždění č. A.741(18) ze dne 4. listopadu 1993, k zajištění řízení bezpečnosti osobních lodí typu ro-ro, které plují mezi přístavy členských států;

vzhledem k tomu, že k zajištění jednotného provedení předpisu ISM přijala IMO hlavní směry pro uplatňování předpisu ISM správami svou rezolucí č. A. 788 (19) ze dne 23. listopadu 1995;

vzhledem k tomu, že je nezbytné vzít v úvahu vývoj a mezinárodní úroveň zavedením podrobných pravidel pro vystavování předběžných dokladů a osvědčení a formulářů dokladů a osvědčení ISM a některých norem pro vydávání osvědčení ISM;

vzhledem k tomu, že je vhodné zajistit, že nebude dotčena platnost již dříve vystavených osvědčení;

vzhledem k tomu, že by proto mělo být změněno nařízení (ES) č. 3051/95;

vzhledem k tomu, že opatření tohoto nařízení jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 12 směrnice Rady 93/75/EHS [2] naposledy pozměněné směrnicí Komise 97/34/ES [3],

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Nařízení (ES) č. 3051/95 se mění takto:

1. V článku 2 se písmeno d) nahrazuje tímto:

"d) "uznaným subjektem" rozumí subjekt uznaný podle směrnice 94/57/ES ve znění směrnice Komise 97/58/ES [4]."

2. Příloha se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Je použitelné ode dne 1. července 1998.

Doklady o shodě a osvědčení o řízení bezpečnosti, které správy nebo uznané subjekty vydaly před 1. červencem 1998, zůstávají v platnosti až do data v nich stanoveného.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 23. ledna 1998.

Za Komisi

Neil Kinnock

člen Komise

[1] Úř. věst. L 320, 30.12.1995, s. 14.

[2] Úř. věst. L 247, 5.10.1993, s. 19.

[3] Úř. věst. L 158, 17.6.1997, s. 40.

[4] Úř. věst. L 274, 7.10.1997, s. 8.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

Příloha nařízení (ES) č. 3051/95 se mění takto:

a) Nadpis se nahrazuje tímto:

"Část A

MEZINÁRODNÍ PŘEDPIS PRO ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI LODÍ A PRO ZABRÁNĚNÍ ZNEČIŠTĚNÍ

(MEZINÁRODNÍ PŘEDPIS PRO ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI — PŘEDPIS ISM)"

b) Doplňuje se nová část, která zní:

"Část B [1]

USTANOVENÍ URČENÁ PRO SPRÁVY TÝKAJÍCÍ SE PROVÁDĚNÍ MEZINÁRODNÍHO PŘEDPISU PRO ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI (PŘEDPISU ISM)

1. VYSTAVENÍ A PLATNOST DOKLADŮ O SHODĚ A OSVĚDČENÍ O ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI

1.1. Definice

a) "Systémem řízení bezpečnosti" se rozumí strukturovaný a písemně doložený systém, umožňující posádce účinně uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany životního prostředí stanovené společností.

b) "Auditem řízení bezpečnosti" se rozumí systematická nezávislá kontrola, jejímž účelem je zjistit, zda jsou činnosti v rámci systému řízení bezpečnosti a jejich výsledky v souladu s předpisy, zda jsou tyto předpisy účinně používány a zda jsou způsobilé k dosažení stanovených cílů.

c) "Zjištěním" se rozumí skutečnosti zjištěné během auditu řízení bezpečnosti, které jsou podepřeny objektivními důkazy.

d) "Objektivním důkazem" se rozumí kvantitativní nebo kvalitativní informace, doklady nebo prohlášení, které byly zjištěny během auditu týkajícího se bezpečnosti nebo prvek systému řízení bezpečnosti, který se zakládá na zjištěních, měřeních nebo pokusech a který je možno ověřit.

e) "Neshodou" se rozumí zjištěný stav, při němž existují objektivní důkazy, že nebyl dodržen určitý předpis.

f) "Závažnou neshodou" se rozumí zjistitelná nesrovnalost, která představuje vážné ohrožení bezpečnosti posádky nebo lodi nebo která závažně ohrožuje životní prostředí a která vyžaduje, aby byla okamžitě zjednána náprava; kromě toho se skutečnost, že některý požadavek předpisu ISM není účinně a systematicky uplatňován, považuje rovněž za závažnou neshodu.

g) "Předběžným dokladem o shodě" se rozumí doklad, který je provozovateli vystavován podle bodu 1.2.

h) "Předběžným osvědčením o řízení bezpečnosti" se rozumí osvědčení, které je lodím typu ro-ro vystavováno podle bodu 1.3.

1.2. Předběžný doklad o shodě

1.2.1. Správa může provozovateli vystavit předběžný doklad o shodě

1. při založení společnosti;

2. pokud provozovatel poprvé převezme zodpovědnost za provoz lodě typu ro-ro, které ještě nebyl vystaven doklad o shodě.

1.2.2. Před vystavením předběžného dokladu o shodě se musí správa ujistit o tom, že společnost má k dispozici systém řízení bezpečnosti, který odpovídá bodu 1.2.3 předpisu ISM, nebo že zamýšlí zavést takový systému v průběhu doby platnosti předběžného dokladu o shodě s předpisem ISM.

1.2.3. Platnost předběžného dokladu o shodě činí nejvýše dvanáct měsíců.

1.3. Předběžné osvědčení o řízení bezpečnosti

1.3.1. Správa může lodi typu ro-ro vystavit předběžné osvědčení o řízení bezpečnosti pouze,

1. pokud je loď typu ro-ro po ukončení stavby nebo přestavby na jiný typ poprvé použita k dopravě;

2. pokud zodpovědnost za provoz lodi typu ro-ro přejde na společnost, která předtím takový typ lodě neprovozovala;

3. pokud loď typu ro-ro plula pod vlajkou jiného členského státu.

1.3.2. Než správa vystaví předběžné osvědčení o řízení bezpečnosti, ověří, že

1. společnost, která provozuje osobní loď typu ro-ro, má osvědčení o řízení bezpečnosti nebo předběžné osvědčení o řízení bezpečnosti platné pro danou loď typu ro-ro;

2. systém řízení bezpečnosti, který společnost pro loď typu ro-ro zavedla, zahrnuje nejdůležitější prvky předpisu ISM a byl zkontrolován při auditu, jehož provedení je podmínkou pro vystavení dokladu o shodě nebo předběžného dokladu o shodě;

3. velitel lodi a příslušní vyšší důstojníci byli seznámeni se systémem řízení bezpečnosti a předpisy pro jeho použití;

4. byly uděleny všechny pokyny, které jsou považovány za nezbytné před vyplutím;

5. byla přijata opatření, aby společnost v průběhu následujících tří měsíců provedla audit lodě typu ro-ro;

6. důležité informace o systému řízení bezpečnosti byly sděleny v pracovním jazyku nebo jazycích, kterým posádka lodě typu ro-ro rozumí.

1.3.3. Platnost předběžného osvědčení o řízení bezpečnosti činí nejvýše šest měsíců. V případě, že byl společnosti vystaven předběžný doklad o shodě, který se však nevztahuje na danou loď typu ro-ro, může být platnost prodloužena nejvýše o dalších šest měsíců ode dne pozbytí platnosti původního osvědčení.

1.4. Přijetí a uznávání předběžných dokladů o shodě a předběžných osvědčení o řízení bezpečnosti

1.4.1. Každý členský stát přijímá předběžné doklady o shodě a předběžná osvědčení o řízení bezpečnosti, které jsou v souladu s tímto nařízením a které vystavila správa jiného členského státu nebo uznaný subjekt jednající jejím jménem.

1.4.2. Členský stát uznává předběžné doklady o shodě nebo předběžná osvědčení o řízení bezpečnosti, která byla vystavena třetím státem nebo jeho jménem, pokud se ujistí, že prokazují dodržení tohoto nařízení.

1.5. Odnětí dokladu o shodě nebo osvědčení o řízení bezpečnosti

1.5.1. Správa, která vystavila doklad o shodě, jej může odejmout, pokud má důkazy o závažné neshodě s předpisem ISM. Osvědčení o řízení bezpečnosti související s tímto dokladem jsou rovněž považována za neplatná a odňatá.

1.5.2. Správa, která vystavila osvědčení o řízení bezpečnosti, toto osvědčení odejme, pokud má důkazy o závažné neshodě s předpisem ISM.

2. VYDÁVÁNÍ DOKLADU NEBO OSVĚDČENÍ

2.1. Doklady o shodě nebo osvědčení o řízení bezpečnosti pro loď typu ro-ro jsou vydávány v souladu s následujícími ustanoveními.

2.2. Vydávání dokladu nebo osvědčení má zpravidla tyto kroky:

1. počáteční kontrola;

2. pravidelná nebo průběžná kontrola a

3. kontrola při obnovení.

Tyto kontroly se provádějí na žádost společnosti podanou správě nebo uznanému subjektu jednajícímu jejím jménem.

2.3. Kontroly zahrnují audit řízení bezpečnosti.

2.4. Provedením auditu je pověřen vedoucí auditor a případně auditorský tým.

2.5. Jmenovaný vedoucí auditor naváže styk se společností a vytvoří plán auditu.

2.6. Auditorská zpráva se vyhotovuje na základě pokynů vedoucího auditora, který zodpovídá za její správnost a úplnost.

2.7. Obsahem auditorské zprávy jsou plán auditu, totožnost členů auditorského týmu, data, jméno společnosti, zprávy o všech neshodách a zjištění, do jaké míry umožňuje systém řízení bezpečnosti dosahování stanovených cílů.

3. NORMY ŘÍZENÍ

3.1. Auditoři nebo auditorský tým, který kontroluje shodu s předpisem ISM, musí mít odbornou způsobilost v těchto oblastech:

1. zjišťování, jak jsou na společností provozovaných lodích typu ro-ro dodržována pravidla a předpisy včetně těch, které se týkají vydávání osvědčení námořníkům;

2. schvalování, provádění inspekcí a vydávání námořních osvědčení;

3. úkoly, k nimž musí být přihlíženo v rámci systému řízení bezpečnosti podle předpisu ISM a

4. praktické zkušenosti s provozem lodí.

3.2. Při kontrole shody s předpisem ISM musí být zajištěno, aby poradenské služby byly nezávislé na službách vydávajících doklady nebo osvědčení.

4. NORMY PRO ODBORNOU ZPŮSOBILOST

4.1. Základní odborná způsobilost pro provádění kontrol

4.1.1. Pracovníci, kteří se podílejí na kontrole shody s předpisem ISM, musí splňovat minimální kritéria pro inspektory, která jsou stanovena v příloze VII bodě 2 směrnice Rady 95/21/ES [2].

4.1.2. Musí mít takové vzdělání, aby měli odbornou způsobilost a schopnosti ke kontrole shody s předpisem ISM, zvláště pokud jde o

1. znalosti předpisu ISM a jeho pochopení;

2. závazná pravidla a předpisy;

3. rámce, k nimž mají společnosti přihlížet podle předpisu ISM;

4. hodnocení (šetření, dotazy, analýza a vyhotovování zpráv);

5. technické a provozní aspekty systému řízení bezpečnosti;

6. základní znalosti o námořní dopravě a provozu plavidel;

7. účasti na alespoň jednom auditu řízení bezpečnosti týkajícího se námořní dopravy.

4.2. Odborná způsobilost pro provedení počáteční kontroly a kontroly při obnovení

4.2.1. Pro hodnocení, zda je společnost nebo loď typu ro-ro ve shodě s předpisem ISM, musí pracovníci, kteří provádějí počáteční kontrolu nebo kontrolu při obnovení, pro vystavení dokladu o shodě nebo osvědčení o řízení bezpečnosti mimo výše uvedené základní odborné způsobilosti mít také potřebnou odbornou způsobilost, aby mohli

1. určit, zda prvky systému řízení bezpečnosti splňují požadavky předpisu ISM;

2. zjišťovat, nakolik je systém řízení bezpečnosti provozovatele nebo lodi typu ro-ro účinný, aby zajistil dodržení pravidel a předpisů na základě zákonných a klasifikačních prohlídek;

3. vyhodnotit účinnost systému řízení bezpečnosti (SMS) s ohledem na dodržování ostatních pravidel a předpisů, kterých se netýkají zákonné a klasifikačních prohlídky, a s ohledem na kontrolu dodržování těchto pravidel a předpisů, a

4. vyhodnotit, nakolik jsou brány v úvahu bezpečné postupy doporučené Mezinárodní námořní organizací (IMO), správami, klasifikačními společnostmi a organizacemi v oblasti námořní dopravy.

4.2.2. Tyto požadavky na odbornou způsobilost může splňovat i tým pracovníků, kteří disponují touto způsobilostí jako celek.

5. VZORY DOKLADŮ O SHODĚ A OSVĚDČENÍ O ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI

Doklad o shodě nebo osvědčení o řízení bezpečnosti včetně osvědčení předběžných se vystavují podle níže uvedených vzorů.

Pokud je vzor použit pro společnost, která působí na území jediného členského státu, nebo pro loď typu ro-ro, která je provozována na území jediného členského státu, mohou být vypuštěny odkazy na dohodu SOLAS.

DOKLAD O SHODĚ

+++++ TIFF +++++

ZÁZNAM ROČNÍCH KONTROL

+++++ TIFF +++++

OSVĚDČENÍ O ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI

+++++ TIFF +++++

ZÁZNAM PRAVIDELNÝCH KONTROL A (v případě potřeby) DODATEČNÝCH KONTROL

+++++ TIFF +++++

PŘEDBĚŽNÝ DOKLAD O SHODĚ

+++++ TIFF +++++

PŘEDBĚŽNÉ OSVĚDČENÍ O ŘÍZENÍ BEZPEČNOSTI"

+++++ TIFF +++++

+++++ TIFF +++++

[1] Ustanovení, která jsou obsahem části B, je nutno chápat jako součást odpovídajících částí předpisu ISM uvedeného v části A.

[2] Úř. věst. L 157, 7.7.1995, s. 1.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU