97/761/ESRozhodnutí Komise ze dne 5. listopadu 1997 o schválení mechanismu podpory malých a středních podniků při zakládání nadnárodních společných podniků v rámci Společenství (Text s významem pro EHP) (97/761/ES)
Publikováno: | Úř. věst. L 310, 13.11.1997, s. 28-31 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 5. listopadu 1997 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 5. listopadu 1997 | Nabývá účinnosti: | 5. listopadu 1997 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Rozhodnutí Komise ze dne 5. listopadu 1997 o schválení mechanismu podpory malých a středních podniků při zakládání nadnárodních společných podniků v rámci Společenství (Text s významem pro EHP) (97/761/ES) KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, s ohledem na rozhodnutí Rady 97/15/ES ze dne 9. prosince 1996 o třetím víceletém programu pro malé a střední podniky v Evropské unii (1997 až 2000) [1], a zejména na článek 3 uvedeného rozhodnutí, (1) vzhledem k tomu, že Komise ve sdělení ze dne 10. července 1996 o integrovaném programu na podporu malých a středních podniků [2] zdůraznila neexistenci finančního nástroje, který by pomáhal malým a středním podnikům usilujícím o nadnárodní investice; (2) vzhledem k tomu, že Hospodářský a sociální výbor ve svém stanovisku ze dne 31. října 1996 uvedl [3], že jen velmi omezený počet malých a středních podniků investuje na nadnárodní úrovni a má přístup na nové trhy jiných členských států a že tato skutečnost je způsobena neexistencí vhodného finančního nástroje; (3) vzhledem k tomu, že Rada ve svém usnesení k integrovanému programu ze dne 9. prosince 1996 [4] požádala Komisi, aby povzbudila malé a střední podniky v jejich úsilí zahájit nebo rozvíjet činnost v jiných členských státech odstraňováním překážek, které brání přeshraničním investicím a zakládání společných podniků v rámci Evropské unie; (4) vzhledem k tomu, že Rada v přijatém rozhodnutí 97/15/ES dospěla k závěru, že malým a středním podnikům, jejichž činnost přesahuje hranice jednoho státu, by měla být poskytnuta pomoc při překonávání všech strukturálních nedostatků; (5) vzhledem k tomu, že závěry předsednictví ze zasedání Evropské rady v Amsterodamu ve dnech 16. a 17. června 1997 zdůraznily významnou roli, kterou malé a střední podniky hrají v rámci společného trhu tím, že podporují hospodářský růst a zaměstnanost ve Společenství, a vyzvaly Komisi k předložení iniciativ týkajících se možnosti vytváření pracovních míst; (6) vzhledem k tomu, že Evropský parlament ve svém usnesení ze dne 24. května 1996 o Evropské agentuře pro sledování malých a středních podniků [5] vyzývá Komisi, aby prováděla co nejvhodnější opatření za účelem posílení spolupráce malých a středních podniků v nadnárodním měřítku; (7) vzhledem k tomu, že státy Evropského hospodářského prostoru vyjádřily o tuto iniciativu zájem; (8) vzhledem k tomu, že malé a střední podniky dostatečně nevyužívají příležitostí, které jim nabízí vnitřní trh, a že se při střetu s globalizací obchodu zmenšují tradiční trhy malých a středních podniků; (9) vzhledem k tomu, že rozvoj společných podniků mezi malými a středními podniky v rámci Společenství umožňuje lépe využívat příležitostí vnitřního trhu a zvyšovat objem investic a obchodu a má příznivý dopad na zaměstnanost a hospodářský růst; (10) vzhledem k tomu, že se malé a střední podniky často setkávají s potížemi při získávání finančního krytí od bank určeného na rozvoj nadnárodních společných podniků, neboť představují pro finanční instituce zvýšené riziko; (11) vzhledem k tomu, že nadnárodní společné podniky podporují přenos technologií a zvyšují konkurenceschopnost účastníků; (12) vzhledem k tomu, že opatření tohoto rozhodnutí jsou v souladu se stanoviskem výboru uvedeného v článku 4 rozhodnutí 97/15/ES, ROZHODLA TAKTO: Článek 1 Popis iniciativy Iniciativa, která je obsažena v tomto rozhodnutí, se týká společného evropského podnikání (Joint European Venture, dále jen "JEV") a představuje podporu úsilí malých a středních podniků o zakládání nadnárodních společných podniků v rámci Společenství. Článek 2 Nejvyšší povolená částka připadající na jeden projekt a výdaje, které lze hradit Účelem příspěvku Společenství je úhrada některých výdajů spojených se založením společného podniku. Nejvyšší povolená částka příspěvku připadající na jeden projekt se stanoví na 100000 ECU a pokrývá: a) až 50 % výdajů, které lze hradit, tj. nejvýše do částky 50000 ECU; b) až 10 % celkové výše vynaložené investice. Hradit lze pro účely uvedené v písmenu a) výdaje týkající se vytváření a založení nadnárodního společného podniku tvořeného evropskými malými a středními podniky, přičemž nadnárodní společný podnik je definován v příloze II a malé a střední podniky jsou definovány v příloze I. Hradit lze zejména výdaje vymezené v příloze III a všechny další výdaje, které mají zásadní význam pro založení společného podniku. Článek 3 Řízení 1. Malý nebo střední podnik, který hodlá požádat o příspěvek na základě této iniciativy, podá žádost jednomu z finančních zprostředkovatelů sítě JEV uvedené v článku 4. Tento zprostředkovatel žádost posoudí a v případě příznivého stanoviska ji předá Komisi. 2. Příspěvek Společenství se vyplatí danému malému nebo střednímu podniku prostřednictvím finančního zprostředkovatele za podmínek stanovených v odstavcích 3 a 4. 3. Pokud se jedná o uvedených 50 % přípustných výdajů (do nejvyšší možné částky 50000 ECU), vyplatí se vratná záloha ve výši 50 % (do nejvyšší možné částky 25000 ECU) ihned po schválení žádosti Komisí. Úhrada zbylých 50 % (do nejvyšší možné částky 25000 ECU) se provede po předložení doplňujících dokladů o všech vynaložených výdajích a na základě podrobné závěrečné hodnotící zprávy, která umožní posoudit proveditelnost společného podniku a předpokládané investice. Poté, co Komise tyto doklady obdrží, přemění se vratná záloha na dotaci. 4. S ohledem na vynaloženou investici se platba příspěvku omezeného do výše 10 % investované částky provede po vynaložení investice a po prokázání zahájení nové činnosti. 5. Každý malý nebo střední podnik, který obdrží třetí platbu (10 % investice), se musí zavázat, že po dobu pěti let bude Komisi informovat o činnosti vzniklého společného podniku, a zejména o počtu vytvořených pracovních míst. Komise vypracuje výroční zprávu na základě předložených informací a v případě potřeby rovněž na základě šetření na místě samém. Článek 4 Výběrové řízení Žádosti se zasílají Komisi prostřednictvím sítě finančních zprostředkovatelů, kterou tvoří instituce zaměřené na financování investic. Síť se vytvoří na základě výzvy k vyjádření zájmu zveřejněné v Úředním věstníku Evropských společenství. Komise posoudí účelnost jednotlivých žádostí s přihlédnutím k cílům programu, zejména jeho dopadu na zaměstnanost. Aby iniciativa uvedená v článku 1 byla účinná co nejdříve, využije se v počáteční fázi sítě finančních zprostředkovatelů programu JOP [6] a Jednotky technické pomoci JOP zaměřené na sledování projektů. Částka odpovídající nejvýše 5 % rozpočtu bude vyčleněna na úhradu nákladů spojených s externím řízením této iniciativy. V Bruselu dne 5. listopadu 1997. Za Komisi Christos papoutsis člen Komise [1] Úř. věst. L 6, 10.1.1997, s. 25. [2] KOM(96) 329 konečné znění. [3] Úř. věst. C 56, 24.2.1997, s. 7. [4] Úř. věst. C 18, 17.1.1997, s. 1. [5] Úř. věst. C 166, 10.6.1996, s. 238. [6] Úř. věst. C 46, 22.2.1991, s. 11. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA I Definice malého a středního podniku Definicí malého a středního podniku se pro účely této iniciativy rozumí definice uvedená v příloze k doporučení Komise 96/280/ES [1] a malé a střední podniky jsou tedy podniky, které - mají méně než 250 zaměstnanců, - jejich roční obrat buď nepřesahuje částku 40 milionů ECU, anebo jejich konečná roční rozvaha nepřesahuje 27 ECU milionů a - splňují kritérium samostatnosti. Kritérium způsobilosti k výběru se vztahuje na každého ze společníků tvořících společný podnik. Skutečnost, že jeden ze společníků tvořících malý nebo střední podnik toto kritérium nesplňuje, postačuje k tomu, aby projekt nebyl schválen. [1] Úř. věst. L 107, 30.4.1996, s. 4. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA II Definice společného podniku Pojem "společného podniku" je nutné vykládat v širším slova smyslu jako jakoukoli formu konsorcia, partnerství nebo společného podniku v užším slova smyslu, přičemž takovým podnikem může být průmyslový podnik, podnik poskytující služby, obchodní podnik nebo podnik provozující řemesla. Musí však být splněny tři podmínky: - cílem projektu je tvorba nových hospodářských činností, včetně investiční činnosti, a vytváření pracovních příležitostí v rámci Společenství. Nezohledňují se přesuny již existujících hospodářských činností ani případy koupě existujících podniků, - všichni společníci musí být aktivní součástí společného podniku a musí nést odpovídající díl odpovědnosti. Nezohledňuje se žádný společný podnik, v němž má jeden ze společníků podíl vyšší než 75 %. Jakákoli změna vlastnictví ve společném podniku v průběhu tří let po podpisu smlouvy s Komisí musí být předložena Komisi za účelem přezkoumání její finanční účasti ve společném podniku, - musí se jednat o nový společný podnik založený alespoň dvěma malými nebo středními podniky ze dvou různých členských států. -------------------------------------------------- PŘÍLOHA III Výdaje, které lze hradit 1. Hradit lze výdaje, které souvisejí s vytvářením a založením společného podniku: - výdaje vzniklé jako součást studie (průzkumy trhu, příprava právního rámce, posouzení dopadů na životní prostředí, technické normy, podnikatelský záměr atd.), - výdaje na externí odborníky (právníky, poradce, účetní): odměny na základě skutečných nákladů (omezené do 650 ECU denně), dopravné, resp. cestovné, výdaje na ubytování a stravování (v souladu s opatřeními stanovenými v rámci veřejných zakázek na služby uzavřených s Komisí), - výdaje na interní odborníky (týkající se jejich zahraničních cest): denní diety (200 ECU denně), cestovné a výdaje na ubytování a stravování (v souladu s opatřeními stanovenými v rámci veřejných zakázek na služby uzavřených s Komisí). Finanční náklady a výdaje na vyhledávání společníků jsou nepřípustné. 2. Pokud jde o dotaci pokrývající až 10 % vynaložené investice, rozumí se investicí jakýkoli nákup nebo jakákoli tvorba hmotných či nehmotných aktiv, zaúčtuje-li se do rozvahy společného podniku jako základní jmění, resp. investice, jejíž hodnota se stanoví v souladu s obecně přijatými účetními normami. --------------------------------------------------