96/69/ESSměrnice Evropského parlamentu a Rady 96/69/ES ze dne 8. října 1996, kterou se mění směrnice 70/220/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 282, 1.11.1996, s. 64-67 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 8. října 1996 Autor předpisu: Evropský parlament; Rada Evropské unie
Platnost od: 21. listopadu 1996 Nabývá účinnosti: 21. listopadu 1996
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 715/2007 Pozbývá platnosti: 3. ledna 2009
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Evropského parlamentu a Rady 96/69/ES

ze dne 8. října 1996,

kterou se mění směrnice 70/220/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel

EVROPSKÝ PARLAMENT A RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na článek 100a této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise [1],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [2],

v souladu s postupem stanoveným v článku 189b Smlouvy [3],

(1) vzhledem k tomu, že je třeba přijmout opatření v rámci dotvoření vnitřního trhu; že vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu;

(2) vzhledem k tomu, že první akční program Evropského společenství pro životní prostředí schválený Radou dne 22. listopadu 1973 [4] vyzval k využití nejnovějších vědeckých poznatků v boji proti znečišťování ovzduší plyny vypouštěnými motorovými vozidly a tomu odpovídajícím změnám dříve přijatých směrnic; že pátý akční program, jehož celkové zaměření schválila Rada usnesením ze dne 1. února 1993 [5], stanoví další úsilí, které je nutné vynaložit k podstatnému snížení stávající úrovně emisí znečišťujících látek z motorových vozidel;

(3) vzhledem k tomu, že cíle snížení hladiny emisí znečišťujících látek z motorových vozidel a fungování vnitřního trhu s vozidly nemůže být uspokojivě dosaženo na úrovni členských států, ale lze jej lépe dosáhnout sblížením právních předpisů členských států týkajících se opatření proti znečišťování ovzduší motorovými vozidly;

(4) vzhledem k tomu, že se uznává, že rozvoj dopravy ve Společenství vedl k závažnému zatížení životního prostředí a je zde riziko dalšího zvyšování znečištění životního prostředí; že dosavadní oficiální předpovědi růstu hustoty provozu byly skutečným vývojem překonány; že je z tohoto důvodu nutné stanovit velmi přísně mezní hodnoty emisí znečišťujících látek pro všechna motorová vozidla;

(5) vzhledem k tomu, že v roce 1993 přijala Komise Evropský program o emisích, palivech a technikách motorů (EPEFE); že tento program byl vytvořen proto, aby se zajistilo, aby návrhy směrnic pro emise znečisťujících látek dospěly k nejlepšímu řešení jak pro životní prostředí, tak pro spotřebitele, tak pro hospodářství; že předmětem tohoto programu jsou znečišťující látky vypouštěné z motorových vozidel a paliva užívaná k pohonu těchto vozidel;

(6) vzhledem k tomu, že směrnice Rady 70/220/EHS [6], která se zabývá opatřeními proti znečišťování ovzduší emisemi znečišťujících látek z motorový vozidel, je jednou ze zvláštních směrnic týkajících se postupu schvalování typu zavedeného směrnicí 70/156/EHS [7];

(7) vzhledem k tomu, že směrnice 70/220/EHS stanoví mezní hodnoty emisí oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků z motorů těchto vozidel; že tyto mezní hodnoty byly poprvé sníženy směrnicí 74/290/EHS [8] a dále doplněny směrnicí Komise 77/102/EHS [9] o mezní hodnoty pro přípustné emise oxidů dusíku; že mezní hodnoty těchto tří znečišťujících látek byly následně postupně sníženy směrnicí Komise 78/665/EHS [10] a směrnicemi Rady 83/351/EHS [11] a 88/76/EHS [12]; že směrnicí 88/436/EHS [13] byly zavedeny mezní hodnoty pro emise znečišťujících částic ze vznětových motorů a že přísnější evropské normy pro emise plynných znečisťujících látek z motorových vozidel se zdvihovým objemem motoru menším než 1400 cm3 byly zavedeny směrnicí 89/458/EHS [14]; že tyto normy byly rozšířeny na všechny osobní automobily nezávisle na jejich zdvihovém objemu na základě zdokonalené evropské metodiky zkoušek zahrnující mimoměstský jízdní cyklus; že požadavky na snížení emisí způsobených vypařováním a na životnost konstrukčních částí vozidla snižujících emise a dále přísnější normy emisí znečisťujících částic z motorových vozidel se vznětovými motory byly zavedeny směrnicí 91/441/EHS [15]; že pro osobní automobily určené k dopravě více než šesti cestujících nebo s maximální hmotností přesahující 2500 kg, lehká nákladní vozidla a terénní automobily, na něž se vztahuje směrnice 70/220/EHS, zavedla směrnice 93/59/EHS [16] mezní hodnoty stejně přísné jako pro osobní automobily, s přihlédnutím ke specifickým podmínkám těchto vozidel; že mezní hodnoty pro osobní automobily byly zpřísněny směrnicí 94/12/ES, která také zavedla novou metodu kontrol shodnosti výroby; že je nutné sladit mezní hodnoty pro lehká nákladní vozidla, aby se staly alespoň tak přísné jako mezní hodnoty pro osobní automobily;

(8) vzhledem k tomu, že práce Komise na tomto poli ukázaly, že nejlepší technická řešení, která má průmysl ve Společenství v současné době k dispozici, se mohou dále zdokonalovat tak, aby umožnila dodržovat podstatně snížené mezní hodnoty emisí u lehkých nákladních vozidel; že totéž platí pro jiná nová technická řešení, která se začínají objevovat; že navrhované mezní hodnoty se budou vztahovat jak na schvalování nových typů vozidel, tak na kontroly shodnosti výroby, neboť změněná metoda odběru vzorků a statistického vyhodnocování umožňuje zrušit dovolené odchylky mezních hodnot z dřívějších znění směrnice 70/220/EHS;

(9) vzhledem k tomu, že Komise zkoumala proveditelnost sloučení tříd vozidel II a III a zvážila skutečné podmínky, za nichž pracují lehká nákladní vozidla v městském a mimoměstském provozu, a specifické vlastnosti těchto vozidel;

(10) vzhledem k tomu, že členským státům by mělo být umožněno prostřednictvím daňových pobídek podpořit uvedení na trh vozidel, která splňují požadavky přijaté na úrovni Společenství, přičemž tyto pobídky musí vyhovovat ustanovením Smlouvy a splňovat určité podmínky umožňující vyhnout se narušení vnitřního trhu; že touto směrnicí není dotčeno právo členských států zahrnout emise znečisťujících látek a jiných látek do základu pro stanovení silniční daně pro motorová vozidla;

(11) vzhledem k tomu, že požadavek na předchozí oznámení podle této směrnice neodporuje požadavkům na oznámení podle jiných právních předpisů Společenství, zejména podle čl. 93 odst. 3 Smlouvy;

(12) vzhledem k tomu, že je vhodné, aby Evropský parlament a Rada přijaly do 31. prosince 1997 požadavky pro etapu počínající rokem 2000 na základě návrhu, který předloží Komise do 30. června 1996 a jehož cílem bude podstatně snížit emise z lehkých nákladních vozidel;

(13) vzhledem k tomu, že opatření ke snížení emisí znečišťujících ovzduší musí být od roku 2000 částí integrovaného a mnohostranného přístupu, který zahrne všechna opatření ke snížení znečišťování ovzduší provozem na pozemních komunikacích; že všechny parametry stanovené v článku 4 směrnice 94/12/ES zůstávají v platnosti; že cílem požadavků platných od roku 2000 pro lehká nákladní vozidla by mělo být stanovení stejně přísných mezních hodnot, jaké jsou stanoveny pro osobní automobily, které využívají technických řešení ke snižování emisí téže technické úrovně, přičemž se berou v úvahu specifické vlastnosti lehkých nákladních vozidel a u vozidel kategorie N1 tříd II a III všechny související požadavky na životnost; že Komise musí analyzovat aspekty týkající se životního prostředí, technických řešení a efektivnosti nákladů, aby vytvořila do konce června 1996 kvantifikované cíle pro opatření Společenství, která budou použitelná od roku 2000,

PŘIJALY TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Příloha I směrnice 70/220/EHS se mění v souladu s přílohou této směrnice.

Článek 2

1. Od 1. října 1996 musí členské státy pro účely čl. 4 odst. 1 a čl. 7 odst. 1 směrnice 70/156/EHS uznávat plnění požadavků směrnice 70/220/EHS ve znění této směrnice.

2. Od 1. ledna 1997 pro vozidla třídy I a od 1. ledna 1998 pro vozidla tříd II a III nesmějí členské státy již udělit

- EHS schválení typu podle čl. 4 odst. 1 směrnice 70/156/EHS, ani

- vnitrostátní schválení typu, pokud se nepoužije čl. 8 odst. 2 směrnice 70/156/EHS,

pro typ vozidla z hlediska znečišťování ovzduší emisemi z motoru, pokud nejsou splněny požadavky směrnice 70/220/EHS ve znění této směrnice.

3. Od 1. října 1997 pro vozidla třídy I a od 1. října 1998 pro vozidla tříd II a III členské státy

- považují prohlášení o shodě doprovázející nová vozidla podle směrnice 70/156/EHS za neplatná pro účely čl. 7 odst. 1 uvedené směrnice a

- odmítnou registraci, prodej a uvedení do provozu nových vozidel, která nejsou doprovázena prohlášením o shodě podle směrnice 70/156/EHS, pokud se nepoužije čl. 8 odst. 2 směrnice 70/156/EHS,

z hlediska znečišťování ovzduší emisemi z motoru, pokud nejsou splněny požadavky směrnice 70/220/EHS ve znění této směrnice.

Článek 3

Členské státy mohou stanovit daňové pobídky pouze pro motorová vozidla, která splňují požadavky směrnice 70/220/EHS ve znění této směrnice. Tyto pobídky musí být v souladu se Smlouvou a musí dále splňovat tyto podmínky:

- musí se vztahovat na všechna nová vozidla, která jsou uváděna na trh členského státu a která splňují v předstihu požadavky směrnice 70/220/EHS ve znění této směrnice,

- musí skončit ke dnům stanoveným v čl. 2 odst. 3, od kterých vstupují v platnost povinné mezní hodnoty emisí pro nová motorová vozidla,

- ve vztahu ke každému typu vozidla musí představovat hodnotu výrazně nižší, než jsou skutečné náklady na zařízení potřebná pro dosažení stanovených hodnot a na jejich montáž do vozidla.

Komise musí být včas informována o záměrech zavést nebo změnit daňové pobídky podle prvního pododstavce, aby mohla předložit své připomínky.

Článek 4

Evropský parlament a Rada, v souladu s podmínkami stanovenými ve Smlouvě, rozhodnou do 31. prosince 1997 o návrzích na další etapu opatření Společenství proti znečišťování ovzduší emisemi z motorových vozidel, na něž se vztahuje tato směrnice; Komise předloží tato opatření do 30. června 1996. Tato opatření budou použitelná od roku 2000.

V těchto návrzích se bude Komise řídit přístupem stanoveným v článku 4 směrnice 94/12/ES.

Článek 5

1. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. dubna 1997. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.

2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 6

Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropských společenství.

Článek 7

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 8. října 1996.

Za Evropský parlament

předseda

K. Hänsch

Za Radu

předseda

P. Rabbitte

[1] Úř. věst. C 390, 31.12.1994, s. 26 a Úř. věst. C 19, 23.1.1996, s. 13.

[2] Úř. věst. C 201, 26.7.1993, s. 9.

[3] Stanovisko Evropského parlamentu ze dne 20. září 1995 (Úř. věst. C 269, 16.10.1995, s. 82), společný postoj Rady ze dne 22. prosince 1995 (Úř. věst. C 37, 9.2.1996, s. 23) a rozhodnutí Evropského parlamentu ze dne 9. května 1996 (Úř. věst. C 152, 27.5.1996, s. 44).

[4] Úř. věst. C 112, 20.12.1973, s. 1.

[5] Úř. věst. C 138, 17.5.1993, s. 1.

[6] Úř. věst. L 76, 6.4.1970, s. 1. Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 94/12/ES (Úř. věst. L 100, 19.4.1994, s. 42).

[7] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 95/54/ES (Úř. věst. L 266, 8.11.1995, s. 1).

[8] Úř. věst. L 159, 15.6.1974, s. 61.

[9] Úř. věst. L 32, 3.2.1977, s. 32.

[10] Úř. věst. L 223, 14.8.1978, s. 48.

[11] Úř. věst. L 197, 20.7.1983, s. 1.

[12] Úř. věst. L 36, 9.2.1988, s. 1.

[13] Úř. věst. L 214, 6.8.1988, s. 1.

[14] Úř. věst. L 226, 3.8.1989, s. 1.

[15] Úř. věst. L 242, 30.8.1991, s. 1.

[16] Úř. věst. L 186, 28.7.1993, s. 21.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

ZMĚNY PŘÍLOH SMĚRNICE 70/220/EHS VE ZNĚNÍ SMĚRNICE 93/59/EHS

Tabulka v bodě 5.3.1.4 se nahrazuje tímto:

Kategorie/třída vozidla | Mezní hodnoty |

Kategorie | Třída | Referenční hmotnost RW (kg) | Hmotnost oxidu uhelnatého L1 (g/km) | Součet hmotností uhlovodíků a oxidů dusíku L2 (g/km) | Hmotnost částic L3 (g/km) |

| Zážehovémotory | Vznětovémotory | Zážehovémotory | Vznětové motory [1] | Vznětové motory [1] |

M [2] | — | Všechny | 2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 |

N1 [3] | I | RW ≤ 1250 | 2,2 | 1,0 | 0,5 | 0,7 | 0,08 |

II | 1250 < RW ≤ 1700 | 4,0 | 1,25 | 0,6 | 1,0 | 0,12 |

III | 1700 < RW | 5,0 | 1,5 | 0,7 | 1,2 | 0,17 |

[1] Do 30. září 1999 platí pro vozidla se vznětovými motory s přímým vstřikem následující mezní hodnoty L2 a L3:

[2] S výjimkou:

- vozidel určených pro více než šest cestujících včetně řidiče,

- vozidel s maximální hmotností přesahující 2500 kg.

[3] A všechna vozidla kategorie M, která jsou uvedena v poznámce pod čarou (2).

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU