93/93/EHSSměrnice rady 93/93/EHS ze dne 29. října 1993 o hmotnostech a rozměrech dvoukolových a tříkolových motorových vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 311, 14.12.1993, s. 76-82 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 29. října 1993 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 16. listopadu 1993 Nabývá účinnosti: 16. listopadu 1993
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) č. 168/2013 Pozbývá platnosti: 1. ledna 2016
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Rady 93/93/EHS

ze dne 29. října 1993

o hmotnostech a rozměrech dvoukolových a tříkolových motorových vozidel

RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100a této smlouvy,

s ohledem na směrnici Rady 92/61/EHS ze dne 30. června 1992 o schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel [1],

s ohledem na návrh Komise [2],

ve spolupráci s Evropským parlamentem [3],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [4],

vzhledem k tomu, že vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu; že je pro tyto účely nutné přijmout opatření;

vzhledem k tomu, že z hlediska hmotností a rozměrů musí mít dvoukolová a tříkolová vozidla v každém členském státu určité závazně předepsané technické vlastnosti, jež se v jednotlivých členských státech liší; že v důsledku odlišností představují tyto požadavky překážky obchodu ve Společenství;

vzhledem k tomu, že tyto překážky ve funkci vnitřního trhu lze odstranit tím, že všechny členské státy přijmou místo svých vnitrostátních předpisů stejné požadavky;

vzhledem k tomu, že je nutné vypracovat harmonizované požadavky týkající se hmotností a rozměrů dvoukolových a tříkolových motorových vozidel, aby se mohly na každý typ takových vozidel použít postupy schválení typu a dílčího schválení typu stanovené ve směrnici 92/61/EHS;

vzhledem k tomu, že vezmou-li se v úvahu rozsah a důsledky navrhované akce v této oblasti, jsou opatření Společenství, která jsou předmětem této směrnice, nejen nutná, ale i nezbytná k tomu, aby se dosáhlo vytčeného cíle, jímž je zavedení schválení typu vozidla v rámci Společenství; že tohoto cíle nemohou členské státy dosáhnout jednotlivě;

vzhledem k tomu, že by tato směrnice neměla zavazovat členské státy, které nepřipouštějí na svém území tažení přípojných vozidel dvoukolovými motorovými vozidly, ke změnám jejich předpisů,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Tato směrnice a její příloha se vztahuje na hmotnosti a rozměry všech typů vozidel definovaných v článku 1 směrnice 92/61/EHS.

Článek 2

Postup pro udělení dílčího schválení typu dvoukolového nebo tříkolového motorového vozidla z hlediska hmotností a rozměrů a podmínky volného pohybu těchto vozidel jsou stanoveny v kapitolách II a III směrnice 92/61/EHS.

Článek 3

Veškeré změny nutné pro přizpůsobení požadavků příloh technickému pokroku se přijímají postupem podle článku 13 směrnice 70/156/EHS [5].

Článek 4

1. Členské státy přijmou a zveřejní právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 1. května 1993. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si určí členské státy.

2. Ode dne uvedeného v odstavci 1 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se hmotností a rozměrů zakázat první uvedení vozidel, která vyhovují této směrnici, do provozu.

Použijí předpisy uvedené v odstavci 1 od 1. listopadu 1995.

3. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 5

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 19. října 1993.

Za Radu

předseda

R. Urbain

[1] Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 72.

[2] Úř. věst. C 293, 9.11.1992, s. 1.

[3] Úř. věst. C 337, 21.12.1992, s. 104 a rozhodnutí ze dne 27. října 1993 (dosud nezveřejněné v Úředním věstníku).

[4] Úř. věst. C 73, 15.3.1993, str. 22.

[5] Směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1). Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 92/53/EHS (Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 1).

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

DEFINICE, VŠEOBECNÉ A ZVLÁŠTNÍ POŽADAVKY

1. DEFINICE

Pro účely této směrnice:

1.1 "délkou"

se rozumí vzdálenost mezi dvěma svislými rovinami kolmými k podélné rovině vozidla a tečnými k předku a zádi vozidla. Všechny části vozidla a zvláště všechny pevné části, které vyčnívají dopředu nebo dozadu (nárazníky, blatníky atd.), se musí nacházet mezi těmito dvěma rovinami;

1.2 "šířkou"

se rozumí vzdálenost mezi dvěma rovinami rovnoběžnými s podélnou rovinou vozidla a tečnými k vozidlu na obou stranách této roviny. Všechny části vozidla a zvláště všechny pevné části vyčnívající do stran se musí nacházet mezi těmito dvěma rovinami, s výjimkou zpětného zrcátka (zrcátek);

1.3 "výškou"

se rozumí vzdálenost mezi rovinou, na níž vozidlo stojí, a rovinou, která je s ní rovnoběžná a je tečná k horní části vozidla. Všechny pevné části vozidla se musí nacházet mezi těmito dvěma rovinami, s výjimkou zpětného zrcátka (zrcátek);

1.4 "podélnou rovinou"

se rozumí svislá rovina probíhající rovnoběžně s přímým směrem jízdy vozidla;

1.5 "hmotností vozidla v nenaloženém stavu"

se rozumí hmotnost vozidla připraveného k jízdě a vybaveného takto:

- doplňkovým zařízením vyžadovaným pouze pro předpokládané běžné užívání,

- kompletním elektrickým zařízením zahrnujícím zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci dodané výrobcem,

- přístroji a zařízeními vyžadovanými právními předpisy, podle nichž se měřila hmotnost vozidla v nenaloženém stavu,

- vhodným množstvím kapalin za účelem zajištění správné funkce všech částí vozidla.

Poznámka:

Palivo a směs palivo/olej se nezahrnují do měření, avšak části jako kyselina do baterie, kapalina pro hydraulická zařízení, chladicí médium a motorový olej musí být zahrnuty;

1.6 "pohotovostní hmotností"

se rozumí hmotnost vozidla v nenaloženém stavu, k níž se připočítají hmotnosti následujících částí:

- palivo: nádrž naplněná alespoň na 90 % kapacity stanovené výrobcem,

- doplňkové zařízení, normálně dodávané výrobcem vedle zařízení užívaného pro normální provoz (nářadí, nosič zavazadel, čelní sklo, ochranné zařízení atd.).

Poznámka:

V případě vozidla pracujícího se směsí palivo/olej:

a) pokud jsou palivo a olej předem smíchány, slovem "palivo" se rozumí směs paliva a oleje tohoto druhu;

b) jsou-li palivo a olej plněny samostatně, slovem "palivo" se rozumí pouze benzin. V tomto případě je již olej zahrnut do hmotnosti vozidla v nenaloženém stavu;

1.7 "hmotností řidiče"

se rozumí smluvená hodnota, která činí zaokrouhleně 75 kg;

1.8 "maximální technicky přípustnou hmotností"

se rozumí hmotnost vypočtená výrobcem pro zvláštní provozní podmínky, kdy se berou v úvahu faktory jako pevnost materiálů, únosnost pneumatik atd.;

1.9 "maximálním užitečným zatížením udaným výrobcem"

se rozumí hmotnost nákladu získaná odečtením hmotnosti definované v bodu 1.6 a hmotnosti řidiče (definované v bodu 1.7) od hmotnosti definované v bodu 1.8.

2. VŠEOBECNÉ POŽADAVKY

Při kontrolách musí být splněny následující požadavky:

2.1 Rozměry vozidla se měří při hmotnosti vozidla v nenaloženém stavu a při nahuštění pneumatik na tlak, který doporučuje výrobce pro hmotnost vozidla v nenaloženém stavu.

2.2 Vozidlo je ve svislé poloze a kola v poloze odpovídající přímému směru jízdy vozidla.

2.3 Všechna kola vozidla, s výjimkou jakéhokoliv náhradního kola, musí spočívat na opěrné rovině.

3. ZVLÁŠTNÍ POŽADAVKY

3.1 Maximální rozměry

3.1.1 Maximální rozměry přípustné pro dvoukolová, tříkolová a čtyřkolová motorová vozidla (čtyřkolky) jsou tyto:

3.1.1.1 | —délka: | 4,00 m, |

3.1.1.2 | —šířka: | 1,00 m pro dvoukolové mopedy, 2,00 m pro ostatní vozidla, |

3.1.1.3 | —výška: | 2,50 m. |

3.2 Maximální hmotnosti

3.2.1 Maximální hmotnost dvoukolových motorových vozidel je technicky přípustná hmotnost deklarovaná výrobcem.

3.2.2 Maximální hmotnosti tříkolových a čtyřkolových motorových vozidel v nenaloženém stavu jsou tyto:

3.2.2.1 tříkolová motorová vozidla:

270 kg pro mopedy;

1000 kg pro tříkolky (není zahrnuta hmotnost trakčních baterií v případě elektromobilů);

3.2.2.2 čtyřkolová motorová vozidla:

350 kg — pro lehké čtyřkolky;

400 kg — pro čtyřkolky jiné než lehké pro dopravu osob;

550 kg — pro čtyřkolky jiné než lehké pro dopravu zboží (není zahrnuta hmotnost trakčních baterií v případě elektromobilů).

3.2.3 Maximální nosnosti (užitečná zatížení) deklarované výrobcem pro tříkolová a čtyřkolová motorová vozidla jsou tato:

3.2.3.1 tříkolové mopedy:

300 kg;

3.2.3.2 lehké čtyřkolky:

200 kg;

3.2.3.3 tříkolky:

3.2.3.3.1 pro dopravu zboží:

1500 kg;

3.2.3.3.2 pro dopravu osob:

300 kg;

3.2.3.4 čtyřkolky jiné než lehké:

3.2.3.4.1 pro dopravu zboží:

1000 kg;

3.2.3.4.2 pro dopravu osob:

200 kg;

3.2.4 dvoukolová, tříkolová a čtyřkolová motorová vozidla mohou být oprávněna táhnout hmotnost deklarovanou výrobcem, která nepřesahuje 50 % hmotnosti vozidla v nenaloženém stavu.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU