93/29/EHSSMĚRNICE RADY 93/29/EHS ze dne 14. června 1993 o označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů pro dvoukolová a tříkolová motorová vozidla

Publikováno: Úř. věst. L 188, 29.7.1993, s. 1-10 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 14. června 1993 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 1. ledna 1001 Nabývá účinnosti:
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 2009/80/ES Pozbývá platnosti: 1. ledna 2010
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Rady 93/29/EHS

ze dne 14. června 1993

o označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů pro dvoukolová a tříkolová motorová vozidla

RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100a této smlouvy,

s ohledem na směrnici Rady 92/61/EHS ze dne 30. června 1992 o schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel [1],

s ohledem na návrh Komise [2],

ve spolupráci s Evropským parlamentem [3],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [4],

vzhledem k tomu, že vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu; že je pro tyto účely nutné přijmout opatření;

vzhledem k tomu, že z hlediska ovládačů, sdělovačů a indikátorů musí mít dvoukolová a tříkolová vozidla v každém členském státě určité závazně předepsané technické vlastnosti, jež se v jednotlivých členských státech liší; že v důsledku odlišností představují tyto požadavky překážky obchodu ve Společenství;

vzhledem k tomu, že tyto překážky funkce vnitřního trhu lze odstranit tím, že všechny členské státy přijmou místo svých vnitrostátních předpisů stejné požadavky;

vzhledem k tomu, že je nutné vypracovat harmonizované požadavky na označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů dvoukolových a tříkolových motorových vozidel, aby se mohly na každý typ takových vozidel použít postupy schválení typu a dílčího schválení typu stanovené ve směrnici 92/61/EHS;

vzhledem k tomu, že vezmou-li se v úvahu rozsah a důsledky navrhované akce v této oblasti, jsou opatření Společenství, která jsou předmětem této směrnice, nejen nutná, ale i nezbytná k tomu, aby se dosáhlo vytčeného cíle, jímž je zavedení schválení typu vozidel ve Společenství; že tohoto cíle nemohou členské státy dosáhnout jednotlivě;

vzhledem k tomu, že k usnadnění přístupu na trhy zemí, které nejsou členy Společenství, se jeví jako nutné zajistit rovnocennost požadavků této směrnice a požadavků předpisu Evropské hospodářské komise OSN č. 60,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Tato směrnice se vztahuje na označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů všech typů vozidel definovaných v článku 1 směrnice 92/61/EHS.

Článek 2

Postupy pro udělení dílčího schválení typu dvoukolového nebo tříkolového motorového vozidla z hlediska označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů a podmínky volného pohybu těchto vozidel jsou stanoveny v kapitolách II a III směrnice 92/61/EHS.

Článek 3

V souladu s článkem 11 směrnice 92/61/EHS se uznává rovnocennost mezi požadavky stanovenými touto směrnicí a požadavky stanovenými v předpisu EHK/OSN č. 60 (E/ECE/TRANS/505/Add. 59).

Orgány členských států, které udělují dílčí schválení typu, uznávají schválení udělená podle požadavků výše uvedeného předpisu č. 60 a rovněž značky schválení typu jako alternativu k odpovídajícím schválením uděleným podle požadavků této směrnice.

Článek 4

Tuto směrnici lze změnit postupem podle článku 13 směrnice 70/156/EHS [5] tak, aby

- zahrnula změny předpisu EHK uvedeného v článku 3,

- se její příloha přizpůsobila technickému pokroku.

Článek 5

1. Členské státy přijmou a zveřejní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 14. prosince 1994. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si určí členské státy.

Ode dne uvedeného v prvním pododstavci nesmějí členské státy z důvodů označení ovládačů, sdělovačů a indikátorů zakázat první uvedení vozidel, která vyhovují této směrnici, do provozu.

Použijí předpisy uvedené v prvním pododstavci od 14. června 1995.

2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 6

Tato směrnice je určena členským státům.

V Lucemburku dne 14. června 1993.

Za Radu

předseda

J. Trøjborg

[1] Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 72.

[2] Úř. věst. C 293, 9.11.1992, s. 5.

[3] Úř. věst. C 21, 25.1.1993, s. 96 a Úř. věst. C 150, 31.5.1993.

[4] Úř. věst. C 73, 15.3.1993, s. 22.

[5] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 92/53/EHS (Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 1).

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA I

POŽADAVKY PRO DÍLČÍ SCHVÁLENÍ TYPU DVOUKOLOVÝCH A TŘÍKOLOVÝCH MOTOROVÝCH VOZIDEL Z HLEDISKA OZNAČENÍ JEJICH OVLÁDAČŮ, SDĚLOVAČŮ A INDIKÁTORŮ

1. DEFINICE

Pro účely této směrnice:

1.1 "ovládačem" se rozumí každé zařízení nebo součást vozidla přímo ovládaná řidičem, působící změnu stavu nebo funkce vozidla nebo jeho některé části;

1.2 "sdělovačem" se rozumí signál, který udává stav ovládání určitého zařízení, určitou funkci nebo příznak nebo poruchový stav nebo výpadek určité funkce;

1.3 "indikátorem" se rozumí zařízení, které podává informaci o správné funkci nebo stavu systému nebo části systému, jakou je např. stav hladiny určité kapaliny;

1.4 "značkou" se rozumí zobrazení, které umožňuje identifikovat určitý ovládač, sdělovač nebo indikátor.

2. POŽADAVKY

2.1 Označení

Pokud jsou na vozidle ovládače, sdělovače a indikátory uvedené v bodu 2.1.5, musí být označeny podle následujících požadavků.

2.1.1 Tyto značky musí být znázorněny zřetelně proti pozadí, a to buď ve světlém provedení na tmavém pozadí, nebo v tmavém provedení na světlém pozadí.

2.1.2 Značky musí být na ovládači nebo na sdělovači ovládače, které jsou jimi identifikovány, nebo v jejich bezprostřední blízkosti. Kde to není možné, musí být značka a ovládač nebo sdělovač spojeny souvislou čarou, která musí být co nejkratší.

2.1.3 Dálkové světlomety musí být znázorněny rovnoběžnými vodorovnými paprsky světla a potkávací světlomety rovnoběžnými paprsky světla skloněnými dolů.

2.1.4 Užijí-li se pro optické sdělovače barvy, mají následující význam:

—červená: | nebezpečí, |

—oranžová: | upozornění, |

—zelená: | bezpečný stav. |

Modrá je vyhrazena jen pro sdělovače dálkových světlometů.

2.1.5 Přiřazení a zobrazení značek

+++++ TIFF +++++

Obr. 1Ovládání světlometu — Ovládač dálkového světlometu

Barva sdělovače: modrá

+++++ TIFF +++++

Obr. 2Ovládání světlometu — Ovládač potkávacího světlometu

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 3Směrová svítilna

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 4Výstražné zařízení

Dvě možnosti:

- tato značka,

barva sdělovače: červená

nebo

- současná funkce směrových světel (obě šipky na obr. 3)

+++++ TIFF +++++

Obr. 5Ručně ovládaný sytič

Barva sdělovače: oranžová

+++++ TIFF +++++

+++++ TIFF +++++

Obr. 6Zvukové výstražné zařízeníObr. 7Hladina paliva

Barva sdělovače: oranžová

+++++ TIFF +++++

Obr. 8Teplota chladicí kapaliny motoru

Barva sdělovače: červená

+++++ TIFF +++++

Obr. 9Nabíjení baterie

Barva sdělovače: červená

+++++ TIFF +++++

Obr. 10Olej v motoru

Barva sdělovače: červená

+++++ TIFF +++++

Obr. 11Přední mlhový světlomet (3)

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 12Zadní mlhová svítilna (3)

Barva sdělovače: oranžová

+++++ TIFF +++++

+++++ TIFF +++++

+++++ TIFF +++++

Obr. 13Zapnutí nebo zastavení vznětového motoru, ovládač je v poloze "vypnuto"Obr. 14Zapnutí nebo zastavení vznětového motoru, ovládač je v poloze "zapnuto"Obr. 15Hlavní spínač osvětlení

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 16Spínač osvětlení(lze kombinovat s ovládačem obrysových svítilen)

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 17Parkovací svítilny

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 18Indikátor stavu "Převodovka v neutrálu"

Barva sdělovače: zelená

+++++ TIFF +++++

Obr. 19Elektrický spouštěč

Poznámky:

() Vnitřní část značky může být celá v barvě jeho obrysu.

() Tmavá část této značky se může nahradit jeho obrysem; bílá část v tomto zobrazení může být celá v tmavé barvě.

() Užije-li se jediný ovládač pro přední mlhové světlomety a zadní mlhové svítilny, musí se užít značka pro přední mlhový světlomet.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA II

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU