31981L0576Směrnice Rady ze dne 20. července 1981, kterou se mění směrnice Rady 77/541/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se bezpečnostních pásů a zádržných systémů motorových vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 209, 29.7.1981 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 20. července 1981 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 24. července 1981 | Nabývá účinnosti: | 24. července 1981 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 | Pozbývá platnosti: | 31. října 2014 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Směrnice Rady ze dne 20. července 1981, kterou se mění směrnice Rady 77/541/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se bezpečnostních pásů a zádržných systémů motorových vozidel (81/576/EHS) RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy, s ohledem na návrh Komise [1], s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [2], s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [3], vzhledem k tomu, že směrnice Rady 77/541/EHS ze dne 28. června 1977 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se bezpečnostních pásů a zádržných systémů motorových vozidel [4] stanoví mimo jiné v příloze I požadavky na montáž bezpečnostních pásů a zádržných systémů do vozidel kategorie M1, definované v příloze I směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [5], naposledy pozměněné směrnicí 80/1267/EHS [6]; vzhledem k tomu, že v zájmu bezpečnosti silničního provozu by měla být nadále montáž bezpečnostních pásů a zádržných systémů vyhovujících směrnici 77/541/EHS vyžadována u vozidel určitých kategorií M a N a připuštěna a podporována u dalších kategorií M a N prostřednictvím rozšíření oblasti působnosti uvedené směrnice; že takové rozšíření se stalo možným v důsledku technického pokroku v konstrukci motorových vozidel; vzhledem k tomu, že je proto třeba změnit směrnici 77/541/EHS; vzhledem k tomu, že změna uvedené směrnice znamená přizpůsobení některých požadavků příloh směrnice 77/541/EHS technickému pokroku; že vstup v platnost této směrnice by se měl shodovat se vstupem v platnost předpisů, které budou po přijetí této směrnice přijaty za účelem přizpůsobení požadavků příloh směrnice 77/541/EHS technickému pokroku, PŘIJALA TUTO SMĚRNICI: Článek 1 Směrnice 77/541/EHS se mění takto: 1. Článek 9 se nahrazuje tímto: "Článek 9 Pro účely této směrnice se "vozidlem" rozumí každé motorové vozidlo kategorií M a N podle definice v příloze I směrnice 70/156/EHS určené k provozu na pozemních komunikacích, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h." 2. V příloze I: a) Bod 3.1 se nahrazuje tímto: "3.1 Vybavení vozidla Každé vozidlo uvedené v článku 9, které patří do kategorie M1 nebo N1 nebo kategorie M2 (kromě vozidel s maximální přípustnou hmotností vyšší než 3500 kg a vozidel s místy speciálně určenými pro stojící cestující), musí být vybaveno bezpečnostními pásy nebo zádržnými systémy, které splňují požadavky této směrnice a které obsahují pásy s následujícími konfiguracemi [v nichž se nesmějí použít ani navíječe bez blokování (1.8.1), ani navíječe s ručním odblokováním (1.8.2)]. Jsou-li jiná vozidla uvedená v článku 9 vybavena bezpečnostními pásy nebo zádržnými systémy, musí tato zařízení splňovat všechny požadavky této směrnice, kromě bodů 3.1.1 až 3.1.3." b) Bod 3.1.1 se nahrazuje tímto: "3.1.1 pro přední vnější místa k sezení tříbodové bezpečnostní pásy s navíječi s nouzovým blokováním s vícenásobnou citlivostí (1.8.4); avšak 3.1.1.1 pro sedadlo cestujícího je přípustný navíječ s automatickým blokováním (1.8.3); 3.1.1.2 pro sedadlo cestujícího ve vozidlech kategorie M2 se považují za vhodné břišní pásy, ať jsou vybaveny navíječi, nebo jsou bez nich, pokud je čelní sklo umístěno vně vztažné zóny definované v příloze II směrnice 74/60/EHS. Z hlediska bezpečnostních pásů se čelní sklo považuje za část vztažné zóny, pokud může přijít do statického kontaktu s měřidlem podle metody popsané v příloze II směrnice 74/60/EHS." c) Bod 3.1.3 se nahrazuje tímto: "3.1.3 Pro zadní místa k sezení ve vozidlech kategorie M1 břišní pásy nebo tříbodové pásy, které jsou vybaveny navíječi nebo jsou bez nich." d) Vkládá se následující nový bod, který zní: "3.1.5 Odchylně od předchozího ustanovení lze u vozidel kategorií N1 a M2 připustit navíječ s nouzovým blokováním typu 4N (1.8.5) místo navíječe typu 4 (1.8.4), jestliže je technické zkušebně prokázáno, že vybavení navíječem typu 4 by překáželo řidiči." Článek 2 Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné k dosažení souladu s touto směrnicí ke dni, který bude stanoven pro uvedení v účinnost předpisů nezbytných k dosažení souladu se směrnicí, která bude přijata po přijetí této směrnice podle článku 10 směrnice 77/541/EHS, aby byly požadavky příloh uvedené směrnice přizpůsobeny technickému pokroku. Neprodleně o nich uvědomí Komisi. Článek 3 Tato směrnice je určena členským státům. V Bruselu dne 20. července 1981. Za Radu předseda P. Walker [1] Úř. věst. C 87, 9.4.1980, s. 4. [2] Úř. věst. C 265, 11.10.1980, s. 77. [3] Úř. věst. C 230, 8.9.1980, s. 6. [4] Úř. věst. L 220, 29.8.1977, s. 95. [5] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. [6] Úř. věst. L 375, 31.12.1980, s. 34. --------------------------------------------------