31978L0507Směrnice Komise ze dne 19. května 1978, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 76/114/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se povinných štítků a nápisů pro motorová vozidla a pro jejich přípojná vozidla a pro jejich umístění a způsob upevnění

Publikováno: Úř. věst. L 155, 13.6.1978 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 19. května 1978 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 29. května 1978 Nabývá účinnosti: 29. května 1978
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Komise

ze dne 19. května 1978,

kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 76/114/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se povinných štítků a nápisů pro motorová vozidla a pro jejich přípojná vozidla a pro jejich umístění a způsob upevnění

(78/507/EHS)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství,

s ohledem na směrnici Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [1], ve znění aktu o přistoupení, a zejména na články 11, 12 a 13 uvedené směrnice,

s ohledem na směrnici Rady 76/114/EHS ze dne 18. prosince 1975 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se povinných štítků a nápisů pro motorová vozidla a pro jejich přípojná vozidla a pro jejich umístění a způsob upevnění [2],

vzhledem k tomu, že Mezinárodní normalizační organizace (ISO) nyní přijala dvě mezinárodní normy pro celosvětový klasifikační systém, který umožňuje identifikaci výrobce vozidla [3] i identifikaci vozidla [4]; že je tedy vhodné začlenit tento systém identifikace výrobce do směrnice 76/114/EHS a současně sladit požadavky této směrnice s normou ISO pro identifikaci vozidla;

vzhledem k tomu, že opatření této směrnice jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro přizpůsobování směrnic o odstraňování technických překážek obchodu v oblasti motorových vozidel technickému pokroku;

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Příloha směrnice 76/114/EHS se mění v souladu s přílohou této směrnice.

Článek 2

1. Od 1. října 1978 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se povinných štítků a nápisů, jejich umístění a způsobu upevnění:

- odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice 70/156/EHS nebo udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, ani

- zakázat první uvedení vozidla do provozu,

pokud povinné štítky a nápisy a jejich umístění a způsob upevnění splňují požadavky směrnice 76/114/EHS ve znění této směrnice.

2. Od 1. října 1981 členské státy

- nesmějí již vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice 70/156/EHS pro typ vozidla, jehož povinné štítky a nápisy, jejich umístění a upevnění nesplňují požadavky směrnice 76/114/EHS ve znění této směrnice,

- mohou odmítnout udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, jehož povinné štítky a nápisy a jejich umístění a upevnění nesplňují požadavky směrnice 76/114/EHS ve znění této směrnice.

3. Od 1. října 1981 mohou členské státy zakázat první uvedení do provozu vozidel, jejichž povinné štítky a nápisy a jejich umístění a upevnění nesplňují požadavky směrnice 76/114/EHS ve znění této směrnice.

Článek 3

Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. října 1978 a neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Článek 4

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 19. května 1978.

Za Komisi

Étienne Davignon

člen Komise

[1] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.

[2] Úř. věst. L 24, 30.1.1976, s. 1.

[3] Mezinárodní norma ISO 3780, 1.2.1976.

[4] Mezinárodní norma ISO 3779, 15.6.1977.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

ZMĚNY V PŘÍLOZE SMĚRNICE RADY 76/114/EHS ZE DNE 18. PROSINCE 1975

V bodě 2.1.2 pátém řádkuSe slova "DK pro Dánsko" nahrazují slovy "18 pro Dánsko".

Poznámka (

1

) se nahrazuje tímto:

"(1) Jestliže vozidlu nebylo uděleno EHS schválení typu, a vozidlo proto nemá číslo EHS schválení typu, může členský stát požadovat, aby bylo uvedeno číslo jeho vnitrostátního schválení typu. Pokud je požadováno uvedení čísla vnitrostátního schválení typu, může je výrobce umístit buď na štítku odděleně od štítku výrobce, nebo na štítku výrobce."

V bodech 2.1.4, 2.1.5, 2.1.6, 2.1.7 a 2.1.8 (netýká se českého znění).

Bod 3.1 se nahrazuje tímto:

3.1 Musí být vyznačeno na štítku výrobce a také na podvozku, rámu nebo obdobné nosné konstrukci.

3.1.1 Skládá se ze tří oddílů.

3.1.1.1 První oddíl je tvořen kódem přiděleným výrobci pro jeho identifikaci. Kód obsahuje tři znaky písmen nebo číslic, které se souhlasem mezinárodní agentury působící z pověření Mezinárodní organizace pro normalizaci (ISO) přidělí příslušný orgán státu, kde má výrobce sídlo. První znak určuje zeměpisnou oblast, druhý stát v rámci zeměpisné oblasti a třetí konkrétního výrobce.

Pokud výrobce vyrábí méně než 500 vozidel ročně, je třetím znakem vždy "9". Za účelem identifikace těchto výrobců přidělí uvedený příslušný orgán u třetího oddílu i třetí, čtvrtý a pátý znak.

3.1.1.2 Druhý oddíl se skládá ze šesti znaků (písmen nebo číslic), které slouží k označení obecných vlastností vozidla. Jestliže výrobce nevyužije jeden nebo více těchto znaků, musí být nevyužitá místa vyplněna písmennými nebo číselnými znaky podle volby výrobce.

3.1.1.3 Třetí oddíl, který se skládá z osmi znaků, z nichž čtyři poslední musí být numerické, je ve spojení s předchozími dvěma oddíly přesnou identifikací určitého vozidla. Aby byl splněn požadovaný celkový počet znaků, musí být nevyužité místo vyplněno nulou.

3.1.2 Identifikační číslo vozidla musí být pokud možno vyznačeno v jediném řádku.

Z technických důvodů smí být výjimečně vyznačeno ve dvou řádcích. V takovém případě však nesmí žádný oddíl být rozdělen na dva řádky. Počátek a konec každého řádku musí být indikován znakem, jímž není ani arabská číslice, ani latinské písmeno, a který nelze s nimi zaměnit. Od tohoto požadavku lze upustit v případě štítku výrobce, kde je číslo značeno pouze na jednom řádku. Je též přípustné umístit takový znak mezi třemi oddíly na jednom řádku (bod 3.1.1).

Mezi znaky nesmí být mezera.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU