78/318/EHSSměrnice Rady 78/318/EHS ze dne 21. prosince 1977 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se systémů stírání a ostřikování čelních skel motorových vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 81, 28.3.1978, s. 49-71 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 21. prosince 1977 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 28. března 1978 | Nabývá účinnosti: | 30. prosince 1977 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 | Pozbývá platnosti: | 20. srpna 2009 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Směrnice Rady ze dne 21. prosince 1977 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se systémů stírání a ostřikování čelních skel motorových vozidel (78/318/EHS) RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ, s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy, s ohledem na návrh Komise, s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1], s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [2], vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí motorová vozidla podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují na stírače a ostřikovače; vzhledem k tomu, že se tyto požadavky v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména aby bylo možné použít u všech typů vozidel postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [3] ve znění směrnice 78/315/EHS [4]; vzhledem k tomu, že je žádoucí stanovit technické požadavky tak, aby sledovaly stejný cíl jako požadavky Evropské hospodářské komise OSN; vzhledem k tomu, že se tyto požadavky vztahují na motorová vozidla kategorie M1 podle mezinárodní klasifikace motorových vozidel obsažená v příloze I směrnice 70/156/EHS; vzhledem k tomu, že sbližování vnitrostátních právních předpisů týkajících se motorových vozidel předpokládá, že členské státy budou vzájemně uznávat kontroly provedené kterýmkoli z nich podle společných požadavků; vzhledem k tomu, že systémy ostřikování čelního skla se již prodávají jak samostatně, tak namontované na vozidlo; že je lze před montáží na vozidlo vyzkoušet, a tedy jejich volný pohyb usnadnit zavedením EHS schválení typu pro tato zařízení jako samostatné technické celky podle článku 9a směrnice 70/156/EHS, PŘIJALA TUTO SMĚRNICI: Článek 1 Pro účely této směrnice se "vozidlem" rozumí každé motorové vozidlo kategorie M1 (podle definice v příloze I směrnice 70/156/EHS) určené k provozu na pozemních komunikacích, které má nejméně čtyři kola a nejvyšší konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h. Článek 2 Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se systémů ostřikování a stírání čelního skla nebo pro systém ostřikování čelního skla, - pokud vozidlo splňuje požadavky příloh I až V týkající se systémů stírání a ostřikování čelního skla, - pokud systém ostřikování jako samostatný technický celek podle článku 9a směrnice 70/156/EHS splňuje odpovídající požadavky přílohy I, - pokud je je dotyčné vozidlo vybaveno systémem ostřikování, pro který bylo uděleno schválení typu podle článku 9a směrnice 70/156/EHS jako pro samostatný technický celek a který byl namontován v souladu s požadavky bodu 6.2.5 přílohy I. Článek 3 1. Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat prodej, registraci, uvedení do provozu nebo používání vozidla z důvodů týkajících se - systémů stírání a ostřikování čelního skla, pokud tyto systémy splňují požadavky stanovené v přílohách I až V, - systému ostřikování čelního skla, pokud bylo pro tento systém jako samostatný technický celek uděleno schválení typu podle článku 9a směrnice 70/156/EHS a systém byl namontován v souladu s požadavky stanovenými v bodě 6.2.5 přílohy I. 2. Členské státy nesmějí zakázat uvedení systému ostřikování jako samostatného technického celku podle článku 9a směrnice 70/156/EHS na trh, pokud odpovídá typu, pro který bylo uděleno schválení typu podle čl. 2 druhé odrážky. Článek 4 Členský stát, který udělí schválení typu, přijme nezbytná opatření, aby byl informován o každé změně konstrukční části nebo vlastností uvedených v bodě 2.2 přílohy I. Příslušný orgán dotyčného členského státu posoudí, zda je nutné provést na změněném typu vozidla nové zkoušky a vystavit nový protokol. Změna se nepovolí, jestliže se při těchto zkouškách prokáže nesplnění požadavků této směrnice. Článek 5 Změny nezbytné pro přizpůsobení požadavků příloh I až VII technickému pokroku se přijímají postupem stanoveným v článku 13 směrnice 70/156/EHS. Tento postup se však nepoužije u změn, kterými se zavádějí požadavky na systémy stírání a ostřikování jiných skel než čelních. Článek 6 1. Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 18 měsíců od jejího oznámení a neprodleně o nich uvědomí Komisi. 2. Členské státy zajistí, aby bylo Komisi sděleno znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice. Článek 7 Tato směrnice je určena členským státům. V Bruselu dne 21. prosince 1977. Za Radu předseda J. Chabert [1] Úř. věst. C 118, 16.5.1977, s. 33. [2] Úř. věst. C 114, 11.5.1977, s. 8. [3] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. [4] Úř. věst. L 81, 28.3.1978, s. 1. -------------------------------------------------- SEZNAM PŘÍLOH Příloha I: | Oblast působnosti, definice, žádost o EHS schválení typu, EHS schválení typu, požadavky, postup zkoušení | Příloha II: | Postup stanovení H-bodu a skutečného úhlu opěradla sedadla a ověření vzájemné polohy R-bodu a H-bodu a vztahu mezi konstrukčním a skutečným úhlem opěradel sedadla | Příloha III: | Metoda stanovení rozměrových vztahů mezi základními referenčními značkami vozidla a trojrozměrnou referenční sítí | Příloha IV: | Postup stanovení ploch výhledu na čelních sklech vozidel kategorie M1 ve vztahu k V-bodům | Příloha V: | Vlastnosti zkušební směsi pro zkoušky systémů stírání a ostřikování čelního skla | Příloha VI: | Příloha k certifikátu EHS schválení typu vozidla z hlediska systémů stírání a ostřikování čelního skla | Příloha VII: | Certifikát EHS schválení typu samostatného technického celku | --------------------------------------------------