78/318/EHSSměrnice Rady 78/318/EHS ze dne 21. prosince 1977 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se systémů stírání a ostřikování čelních skel motorových vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 81, 28.3.1978, s. 49-71 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 21. prosince 1977 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 28. března 1978 Nabývá účinnosti: 30. prosince 1977
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 Pozbývá platnosti: 20. srpna 2009
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Rady

ze dne 21. prosince 1977

o sbližování právních předpisů členských států týkajících se systémů stírání a ostřikování čelních skel motorových vozidel

(78/318/EHS)

RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [2],

vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí motorová vozidla podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují na stírače a ostřikovače;

vzhledem k tomu, že se tyto požadavky v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména aby bylo možné použít u všech typů vozidel postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [3] ve znění směrnice 78/315/EHS [4];

vzhledem k tomu, že je žádoucí stanovit technické požadavky tak, aby sledovaly stejný cíl jako požadavky Evropské hospodářské komise OSN;

vzhledem k tomu, že se tyto požadavky vztahují na motorová vozidla kategorie M1 podle mezinárodní klasifikace motorových vozidel obsažená v příloze I směrnice 70/156/EHS;

vzhledem k tomu, že sbližování vnitrostátních právních předpisů týkajících se motorových vozidel předpokládá, že členské státy budou vzájemně uznávat kontroly provedené kterýmkoli z nich podle společných požadavků;

vzhledem k tomu, že systémy ostřikování čelního skla se již prodávají jak samostatně, tak namontované na vozidlo; že je lze před montáží na vozidlo vyzkoušet, a tedy jejich volný pohyb usnadnit zavedením EHS schválení typu pro tato zařízení jako samostatné technické celky podle článku 9a směrnice 70/156/EHS,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

Pro účely této směrnice se "vozidlem" rozumí každé motorové vozidlo kategorie M1 (podle definice v příloze I směrnice 70/156/EHS) určené k provozu na pozemních komunikacích, které má nejméně čtyři kola a nejvyšší konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h.

Článek 2

Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se systémů ostřikování a stírání čelního skla nebo pro systém ostřikování čelního skla,

- pokud vozidlo splňuje požadavky příloh I až V týkající se systémů stírání a ostřikování čelního skla,

- pokud systém ostřikování jako samostatný technický celek podle článku 9a směrnice 70/156/EHS splňuje odpovídající požadavky přílohy I,

- pokud je je dotyčné vozidlo vybaveno systémem ostřikování, pro který bylo uděleno schválení typu podle článku 9a směrnice 70/156/EHS jako pro samostatný technický celek a který byl namontován v souladu s požadavky bodu 6.2.5 přílohy I.

Článek 3

1. Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat prodej, registraci, uvedení do provozu nebo používání vozidla z důvodů týkajících se

- systémů stírání a ostřikování čelního skla, pokud tyto systémy splňují požadavky stanovené v přílohách I až V,

- systému ostřikování čelního skla, pokud bylo pro tento systém jako samostatný technický celek uděleno schválení typu podle článku 9a směrnice 70/156/EHS a systém byl namontován v souladu s požadavky stanovenými v bodě 6.2.5 přílohy I.

2. Členské státy nesmějí zakázat uvedení systému ostřikování jako samostatného technického celku podle článku 9a směrnice 70/156/EHS na trh, pokud odpovídá typu, pro který bylo uděleno schválení typu podle čl. 2 druhé odrážky.

Článek 4

Členský stát, který udělí schválení typu, přijme nezbytná opatření, aby byl informován o každé změně konstrukční části nebo vlastností uvedených v bodě 2.2 přílohy I. Příslušný orgán dotyčného členského státu posoudí, zda je nutné provést na změněném typu vozidla nové zkoušky a vystavit nový protokol. Změna se nepovolí, jestliže se při těchto zkouškách prokáže nesplnění požadavků této směrnice.

Článek 5

Změny nezbytné pro přizpůsobení požadavků příloh I až VII technickému pokroku se přijímají postupem stanoveným v článku 13 směrnice 70/156/EHS.

Tento postup se však nepoužije u změn, kterými se zavádějí požadavky na systémy stírání a ostřikování jiných skel než čelních.

Článek 6

1. Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 18 měsíců od jejího oznámení a neprodleně o nich uvědomí Komisi.

2. Členské státy zajistí, aby bylo Komisi sděleno znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 7

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 21. prosince 1977.

Za Radu

předseda

J. Chabert

[1] Úř. věst. C 118, 16.5.1977, s. 33.

[2] Úř. věst. C 114, 11.5.1977, s. 8.

[3] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.

[4] Úř. věst. L 81, 28.3.1978, s. 1.

--------------------------------------------------

SEZNAM PŘÍLOH

Příloha I: | Oblast působnosti, definice, žádost o EHS schválení typu, EHS schválení typu, požadavky, postup zkoušení |

Příloha II: | Postup stanovení H-bodu a skutečného úhlu opěradla sedadla a ověření vzájemné polohy R-bodu a H-bodu a vztahu mezi konstrukčním a skutečným úhlem opěradel sedadla |

Příloha III: | Metoda stanovení rozměrových vztahů mezi základními referenčními značkami vozidla a trojrozměrnou referenční sítí |

Příloha IV: | Postup stanovení ploch výhledu na čelních sklech vozidel kategorie M1 ve vztahu k V-bodům |

Příloha V: | Vlastnosti zkušební směsi pro zkoušky systémů stírání a ostřikování čelního skla |

Příloha VI: | Příloha k certifikátu EHS schválení typu vozidla z hlediska systémů stírání a ostřikování čelního skla |

Příloha VII: | Certifikát EHS schválení typu samostatného technického celku |

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU