74/408/EHSSměrnice Rady 74/408/EHS ze dne 22. července 1974 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se vnitřní výbavy motorových vozidel (pevnost sedadel a jejich ukotvení)

Publikováno: Úř. věst. L 221, 12.8.1974, s. 1-9 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 22. července 1974 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 12. srpna 1974 Nabývá účinnosti: 23. července 1974
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (ES) č. 661/2009 Pozbývá platnosti: 20. srpna 2009
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Rady

ze dne 22. července 1974

o sbližování právních předpisů členských států týkajících se vnitřní výbavy motorových vozidel (pevnost sedadel a jejich ukotvení)

(74/408/EHS)

RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na smlovu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru,

vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí motorová vozidla podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují na vnitřní vybavení pokud jde o sedadla a jejich ukotvení;

vzhledem k tomu, že se tyto požadavky v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména aby bylo možno použít u všech typů vozidel postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkající se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel [2];

vzhledem k tomu, že obecné požadavky na vnitřní výbavu prostoru pro cestující, rozmístění ovládačů, střechu, opěradla a zadní části sedadel byly stanoveny směrnicí Rady 74/60/EHS [3] ze dne 17. prosince 1973; že požadavky na vnitřní výbavu, pokud jde o chování mechanismu řízení při nárazu, byly stanoveny směrnicí Rady 74/297/EHS [4] ze dne 4. června 1974; že budou později přijaty ostatní požadavky týkající se vnitřní výbavy, zejména pokud jde o opěrky hlavy, kotevní úchyty bezpečnostních pásů a rozmístění ovládačů;

vzhledem k tomu, že je žádoucí vzít v úvahu technické požadavky přijaté Evropskou hospodářskou komisí Organizace spojených národů v jejím předpisu č. 17 (Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska pevnosti sedadel a jejich ukotvení) [5], který je přílohou Dohody ze dne 20. března 1958 o přijetí jednotných podmínek pro schvalování typu a vzájemné uznávání schválení typu výstroje a dílů motorových vozidel;

vzhledem k tomu, že sbližování vnitrostátních právních předpisů týkajících se motorových vozidel předpokládá, že členské státy budou vzájemně uznávat kontroly provedené kterýmkoli z nich podle společných požadavků; že má-li tento systém řádně fungovat, musí tyto požadavky uplatňovat všechny členské státy od téhož dne,

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

1. Pro účely této směrnice se "vozidlem" rozumí každé motorové vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, s karoserií nebo bez karoserie, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, s výjimkou kolejových vozidel, zemědělských a lesnických traktorů a strojů a strojů pro veřejné práce.

2. Tato směrnice se nevztahuje na sedadla s vestavěnými kotevními úchyty bezpečnostních pásů, sklopná sedadla ani sedadla směřující do strany nebo dozadu.

Článek 2

Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se pevnosti sedadel nebo jejich ukotvení, pokud tato sedadla nebo ukotvení splňují požadavky stanovené v přílohách I a II, jde-li o vozidlo kategorie M1, a požadavky stanovené v příloze III, jde-li o vozidlo kategorie M2, M3, N1, N2 nebo N3. Kategorie vozidel jsou definovány v příloze I směrnice 70/156/EHS.

Článek 3

Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat registraci, prodej, uvedení do provozu nebo užívání určitého vozidla z důvodů týkajících se pevnosti sedadel nebo jejich ukotvení, pokud tyto konstrukční části splňují požadavky uvedené v přílohách I a II, jde-li o vozidlo kategorie M1, a požadavky uvedené v příloze III, jde-li o vozidlo kategorie M2, M3, N1, N2 nebo N3.

Článek 4

Členský stát, který udělí schválení typu, přijme nezbytná opatření, aby byl informován o každé úpravě konstrukční části nebo vlastností uvedených v bodě 2.2 přílohy I. Příslušné orgány dotyčného členského státu posoudí, zda je nutné provést na změněném typu vozidla nové zkoušky a vystavit nový protokol. Změna se nepovolí, jestliže se při těchto zkouškách prokáže nesplnění požadavků této směrnice.

Článek 5

Změny nezbytné pro přizpůsobení požadavků příloh I až IV technickému pokroku se přijímají postupem stanoveným v článku 13 směrnice 70/156/EHS.

Článek 6

1. Členské státy přijmou a zveřejní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. března 1975 a neprodleně o nich uvědomí Komisi.

Použijí tyto předpisy ode dne 1. října 1975.

2. Po oznámení této směrnice uvědomí členské státy v dostatečném časovém předstihu Komisi také o všech návrzích právních a správních předpisů, které hodlají přijmout v oblasti působnosti této směrnice, a to tak, aby se k nim Komise mohla vyjádřit.

Článek 7

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 22. července 1974.

Za Radu

předseda

J. Sauvagnargues

[1] Úř. věst. C 108, 10.12.1973, s. 75.

[2] Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.

[3] Úř. věst. L 38, 11.2.1974, s. 2.

[4] Úř. věst. L 165, 20.6.1974, s. 16.

[5] Dokument EHK (Ženeva),

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA I [1]

OBECNĚ, DEFINICE, ŽÁDOST O EHS SCHVÁLENÍ TYPU, EHS SCHVÁLENÍ TYPU, OBECNÉ POŽADAVKY, ZKOUŠKY, OVĚŘENÍ, SHODNOST VÝROBY

1. OBECNĚ

1.1 Požadavky této přílohy se vztahují jen na vozidla kategorie M1.

2. DEFINICE

Pro účely této směrnice:

(2.1) 2.2 "typem vozidla z hlediska pevnosti sedadel a jejich ukotvení" se rozumějí motorová vozidla, která se neliší v takových zásadních hlediscích, jako jsou:

2.2.1 konstrukce, tvar, rozměry a materiálů sedadel;

2.2.2 typ a rozměry systémů seřízení a blokování opěradla sedadel;

2.2.3 typ a rozměry ukotvení sedadel a odpovídajících částí karoserie vozidla;

2.3 "ukotvením" se rozumí systém, kterým je soustava sedadel připevněna ke karoserii vozidla, včetně odpovídajících částí karoserie vozidla,

2.4 "systémem seřízení" se rozumí zařízení, kterým se sedadlo nebo jeho části mohou nastavit do polohy vyhovující tvaru těla sedící osoby. Toto zařízení může zejména umožnit:

2.4.1 podélné seřízení;

2.4.2 výškové seřízení;

2.4.3 úhlové seřízení;

2.5 "systémem posouvání" se rozumí zařízení, pomocí kterého se může sedadlo nebo jedna z jeho částí posunout podélně nebo natočit, bez pevné mezilehlé polohy, k usnadnění vstupu cestujících;

2.6 "blokovacím systémem" se rozumí zařízení, které zajišťuje sedadlo a jeho části v poloze pro používání;

2.7 "sklopným sedadlem" se rozumí sedadlo, jehož opěradlo může být sklopeno dopředu na sedák a jehož sedák může být sklopen vzhledem k podlaze dopředu.

3. ŽÁDOST O EHS SCHVÁLENÍ TYPU

3.1 Žádost o EHS schválení typu vozidla z hlediska pevnosti sedadel a jejich ukotvení podává výrobce vozidla nebo jeho pověřený zástupce.

3.2 K žádosti se přiloží následující dokumenty ve trojím vyhotovení a následující údaje:

3.2.1 podrobný popis typu vozidla z hlediska konstrukce sedadel, jejich ukotvení a jejich systému seřízení a blokovacího systému,

3.2.2 výkresy sedadel, jejich ukotvení k vozidlu a jejich systémů seřízení a blokovacích systémů, provedené ve vhodném měřítku a dostatečně podrobné.

3.3 Technické zkušebně provádějící zkoušek pro schválení typu se předloží:

3.3.1 vozidlo představující typ vozidla, který má být schválen,

3.3.2 další sada sedadel, kterými je vozidlo vybaveno, s jejich ukotvením.

4. EHS SCHVÁLENÍ TYPU

(4.1) (4.2) 4.3 K certifikátu EHS schválení typu vozidla se přiloží certifikát podle vzoru v příloze IV.

(4.4) (4.4.1) (4.4.2) (4.5) (4.6) 5. OBECNÉ POŽADAVKY

5.1 Každý systém seřízení a systém posouvání musí obsahovat blokovací systém, který musí pracovat automaticky.

5.2 Ovládač odblokování pro zařízení uvedené v bodu 2.5 musí být na vnější straně sedadlo blízko dveří. Musí být snadno přístupný i pro cestujícího na sedadle bezprostředně za dotyčným sedadlem.

6. ZKOUŠKY

6.1 Zkoušky pevnosti opěradla sedadla a jeho blokovacích systémů

6.1.1 Pro tuto zkoušku se opěradlo sedadla, je-li seřiditelné, zajistí v poloze odpovídající sklonu vztažné čáry trupu figuríny popsané v bodu 3 přílohy II co nejblíže úhlu 25° od svislice směrem dozadu, pokud výrobce nepředepsal jinak.

6.1.2 Na horní část rámu opěradla sedadla se přes prvek simulující záda figuríny popsané v bodu 3 přílohy II působí podélně a směrem dozadu silou, která vyvozuje k H-bodu moment 53 mdaN.

6.2 Zkouška pevnosti ukotvení sedadla a blokovacích systémů sedadla

6.2.1 Tyto systémy musí při všech polohách sedění odolat silám předepsaným v bodu 6.2.2. Nicméně tento požadavek se považuje za splněný, je-li vyhovující zkouška vykonaná při polohách uvedených v bodu 6.2.5 a případně v bodu 6.2.6.

6.2.2 Na rám sedadla se působí vodorovnou podélnou silou procházející těžištěm úplného sedadla a rovnající se dvacetinásobku váhy úplného sedadla. S tímtéž sedadlem musí být vykonány dvě zkoušky, jednou se silou působící směrem dopředu a jednou se silou působící směrem dozadu. Jestliže sedadlo obsahuje jednotlivé části, z nichž každá je upevněna k rámu, vykonají se zkoušky každé části výše popsaným způsobem. Jestliže sedadlo obsahuje součásti upevněné částečně ke karosérii vozidla a nesoucí jedna druhou některými z jejich částí, zkoušky se vykonají současně a působí se na každou část v jejím těžišti silami odpovídajícími silám uvažovaným pro každou součást zvlášť.

6.2.3 Pro zkoušku předepsanou v bodu 6.2.1 se smí zesílit mezi opěradlem sedadla a sedákem za podmínky, že zesilující součásti jsou připevněny k rámu opěradla v úrovni působiště síly a v nejvíce vpředu se nalézajícím místě rámu sedáku.

6.2.4 Podmínky stanovené v bodu 6.2.2 se mohou považovat za splněné, jestliže dvě síly, z nichž každá se rovná jedné polovině předepsané síly, působí v úrovni těžiště na boční součásti rámu sedadla nesoucí zatížení.

6.2.5 Sedadlo se musí zkoušet:

6.2.5.1 v poloze, v níž jeho uživatel sedí nejvíce vpředu, přičemž sedák je v nejvyšší dopředné poloze, jestliže se působí sílou směrem dopředu, a

6.2.5.2 v poloze, v níž jeho uživatel sedí nejvíce vzadu, přičemž sedák je v nejnižší poloze vzadu, jestliže se působí sílou směrem dozadu.

6.2.6 V případech, kdy je uspořádání blokovacích systémů zřejmě takové, že v poloze sedění jiné, než je definována v bodech 6.2.5.1 a 6.2.5.2, by rozložení sil na blokovací systémy a ukotvení sedadla bylo méně příznivé, než při uspořádáních definovaných v těchto odstavcích, opakují se zkoušky v uvedené poloze sedadla.

6.3 Zkoušky odolnosti blokovacích systémů proti účinkům setrvačných sil

6.3.1 Jestliže se působí vodorovným podélným zrychlením 20 g ve směru dopředu a dozadu na celek sedadla, nesmí být možno zjistit žádné uvolnění blokovacího systému.

6.3.2 Místo dynamické zkoušky předepsané v bodu 6.3.1 lze přijmout výpočet účinků setrvačných sil na všechny součásti blokovacích systémů. U takového výpočtu se neberou v úvahu třecí síly.

6.4 Rovnocenné metody zkoušení jsou přípustné za předpokladu, že výsledky uvedené v bodech 6.1, 6.2 a 6.3 se mohou získat buď zcela náhradní zkouškou, nebo výpočtem z výsledků náhradní zkoušky. Jestliže se použije jakákoliv metoda jiná než popsaná v bodech 6.1, 6.2 a 6.3, musí být prokázána její rovnocennost.

7. OVĚŘENÍ

7.1 Při zkouškách předepsaných v bodech 6.1 a 6.2 nesmí být možno zjistit žádnou poruchu rámu sedadla, systémů seřízení a posouvání nebo jejich blokovacích systémů. Nepožaduje se však, aby systémy seřízení a posouvání a jejich blokovací systémy zůstaly po těchto zkouškách ve funkčním stavu. Po zkouškách však musí být možno odblokovat posouvací systém uvedený v bodu 2.5.

(8.) 9. SHODNOST VÝROBY

(9.1) 9.2 Za účelem ověření shodnosti se schváleným typem se vykoná dostatečný počet namátkových kontrol sériově vyráběných vozidel.

9.3 Je obecným pravidlem, že se kontroly omezí na měření rozměrů. Jestliže je však zapotřebí, podrobí se vozidla nebo sedadla zkouškám podle požadavků bodu 6.

[1] Technické požadavky této přílohy jsou podobné požadavkům předpisu č. 17 Evropské hospodářské komise OSN. Jmenovitě je shodné rozdělení do částí. Proto tam, kde část předpisu č. 17 nemá v příloze I odpovídající část, je její číslo pro orientaci uvedeno v závorce.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA II

POSTUP STANOVENÍ H-BODU A SKUTEČNÉHO ÚHLU OPĚRADLA SEDADLA A OVĚŘENÍ JEJICH VZTAHU K R-BODU A KE KONSTRUKČNÍMU ÚHLU OPĚRADLA SEDADLA

0. OBECNĚ

Požadavky uvedené v této příloze se vztahují pouze na vozidla kategorie M1.

1. DEFINICE

1.1 H-bod: viz bod 1.1 směrnice 74/60/EHS.

1.2 R-bod: viz bod 1.2 směrnice 74/60/EHS.

1.3 "Úhlem opěradla sedadla" se rozumí sklon opěradla sedadla vůči svislici.

1.4 "Skutečným úhlem opěradla sedadla" se rozumí úhel mezi svislicí, která prochází H-bodem, a vztažnou čárou trupu lidského těla představovaného figurínou podle bodu 3.

1.5 "Konstrukčním úhlem opěradla sedadla" se rozumí výrobcem vozidla stanovený úhel, který:

1.5.1 určuje úhel opěradla sedadla při nejnižší a krajní zadní normální poloze pro řízení vozidla nebo pro jízdu, které určil výrobce vozidla pro každé sedadlo,

1.5.2 je tvořen v R-bodě svislicí a vztažnou čárou trupu,

1.5.3 teoreticky odpovídá skutečnému úhlu opěradla sedadla.

2. STANOVENÍ H-BODŮ

Viz bod 2 přílohy IV směrnice 74/60/EHS.

3. POPIS FIGURÍNY

Viz bod 3 přílohy IV směrnice 74/60/EHS.

4. USAZENÍ FIGURÍNY

Viz bod 4 přílohy IV směrnice 74/60/EHS.

5. VÝSLEDKY

5.1 Po usazení figuríny postupem podle bodu 4 je H-bodem daného sedadla H-bod figuríny.

5.2 Změří se souřadnice H-bodu a skutečný úhel opěradla co nejpřesněji. Totéž platí o souřadnicích specifických bodů v prostoru pro cestující. Průměty těchto bodů na svislou podélnou rovinu se pak vynesou v grafu, který také udává změřený skutečný úhel sklonu opěradla sedadla.

6. OVĚŘENÍ VZÁJEMNÉ POLOHY R-BODU H-BODU A VZTAHU MEZI KONSTRUKČNÍM A SKUTEČNÝM ÚHLEM OPĚRADLA

6.1 Výsledky měření H-bodu podle bodu 5.2 a skutečného úhlu opěradla se porovnají se souřadnicemi R-bodu a konstrukčním úhlem opěradla uvedenými výrobcem vozidla.

6.2 Výsledek přezkoušení vzájemné polohy obou bodů se považuje pro dotyčné místo k sedění za vyhovující, jestliže H-bod určený svými souřadnicemi se nachází uvnitř obdélníka, jehož vodorovné strany jsou dlouhé 30 mm a svislé strany 20 mm a jehož úhlopříčky se protínají v R-bodě. Ověření úhlu opěradla se považuje za vyhovující, jestliže se skutečný úhel opěradla neodchyluje od konstrukčního úhlu opěradla o více než 3°. Jsou-li tyto podmínky splněny, použije se R-bod a konstrukční úhel opěradla pro účely zkoušky; v případě nutnosti se figurína seřídí tak, aby se H-bod shodoval s R-bodem a skutečný úhel opěradla s konstrukčním úhlem opěradla sedadla.

6.3 Jestliže H-bod nebo skutečný úhel opěradla nevyhovují požadavkům bodu 6.2, stanoví se H-bod nebo skutečný úhel opěradla ještě dvakrát (celkem tedy třikrát).

Vyhoví-li požadavkům výsledky dvou z těchto tří stanovení, považují se výsledky zkoušky za vyhovující.

6.4 Jestliže nejméně dva ze tří stanovených bodů leží vně obdélníku, považuje se výsledek zkoušek za nevyhovující.

6.5 Jestliže nastane případ podle bodu 6.3 nebo nelze provést ověření, protože výrobce vozidla neposkytl údaje týkající se polohy R-bodu nebo konstrukčního úhlu opěradla, je možno použít průměr výsledků všech tří stanovení a považovat jej za použitelný ve všech případech, kdy je v této směrnici uveden R-bod nebo konstrukční úhel opěradla.

6.6 Při ověřování vzájemné polohy R-bodu a H-bodu a vztahu mezi konstrukčním a skutečným úhlem opěradla u sériově vyrobeného vozidla se obdélník podle bodu 6.2 nahradí čtvercem o straně 50 mm, přičemž skutečný úhel opěradla se nesmí lišit od konstrukčního úhlu opěradla o více než 5°.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA III

OBECNÉ POŽADAVKY

1. OBECNĚ

1.1 Požadavky uvedené v této příloze se vztahují na vozidla kategorií M2, M3, N1, N2 nebo N3.

2. OBECNÉ POŽADAVKY

2.1 Sedadla a lavicová sedadla musí být pevně připojena k vozidlu.

2.2 Posuvná sedadla a lavicová sedadla musí být možno automaticky zablokovat ve všech určených polohách.

2.3 Seřiditelná opěradla sedadel musí být možno zablokovat ve všech určených polohách.

2.4 Všechna sedadla, která mohou být sklopena dopředu nebo mají dopředu sklopná opěradla, musí se automaticky zablokovat v obvyklé poloze.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA IV

+++++ TIFF +++++

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU