74/152/EHSSměrnice Rady 74/152/EHS ze dne 4. března 1974 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se maximální konstrukční rychlosti a nákladních plošin kolových zemědělských a lesnických traktorů

Publikováno: Úř. věst. L 84, 28.3.1974, s. 33-35 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 4. března 1974 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 28. března 1974 Nabývá účinnosti: 7. března 1974
Platnost předpisu: Zrušen předpisem 2009/60/ES Pozbývá platnosti: 19. srpna 2009
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Směrnice Rady

ze dne 4. března 1974

o sbližování právních předpisů členských států týkajících se maximální konstrukční rychlosti a nákladních plošin kolových zemědělských a lesnických traktorů

(74/152/EHS)

RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1],

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru [2],

vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí traktory podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují na maximální konstrukční rychlost a na nákladní plošiny;

vzhledem k tomu, že se tyto požadavky v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména aby bylo možné použít u všech typů traktorů postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 74/150/EHS ze dne 4. března 1974 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu kolových zemědělských a lesnických traktorů [3],

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:

Článek 1

1. „Zemědělským nebo lesnickým traktorem“ se rozumí každé motorové vozidlo vybavené koly nebo pásy, které má alespoň dvě nápravy, jehož hlavní funkcí je vyvíjet tažnou sílu a které je zvláště konstruováno k tažení, tlačení, nesení nebo pohonu určitých nářadí, strojů nebo přípojných vozidel určených pro užití v zemědělství nebo lesnictví. Může být vybaveno pro přepravu nákladu a osob.

2. Tato směrnice se vztahuje pouze na traktory definované v předchozím odstavci, které jsou vybaveny pneumatikami a které mají dvě nápravy a maximální konstrukční rychlost od 6 km/h do 25 km/h.

Článek 2

Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátního schválení typu pro typ traktoru z důvodů týkajících se maximální konstrukční rychlosti nebo nákladních plošin, pokud tyto maximální konstrukční rychlosti nebo nákladní plošiny splňují požadavky stanovené v příloze.

Článek 3

Členské státy nesmějí odmítnout registraci nebo zakázat prodej, uvedení do provozu nebo užívání traktorů z důvodů týkajících se maximální konstrukční rychlosti nebo nákladních plošin, pokud tyto maximální konstrukční rychlosti nebo nákladní plošiny splňují požadavky stanovené v příloze.

Článek 4

1. Členské státy nesmějí zakázat namontování nákladních plošin nebo požadovat, aby traktory byly vybaveny jednou nebo větším počtem takových plošin.

2. Členské státy nesmějí zakázat, aby byly na traktorových plošinách dopravovány výrobky, které je dovoleno dopravovat na přívěsech používaných pro zemědělské nebo lesnické účely; v rozsahu mezních hodnot uvedených výrobcem je povoleno, aby maximální zatížení činilo alespoň 80 % hmotnosti nenaloženého traktoru v provozním stavu.

Článek 5

Změny nezbytné pro přizpůsobení požadavků přílohy technickému pokroku se přijímají postupem stanoveným v článku 13 směrnice Rady o schvalování typu kolových zemědělských a lesnických traktorů.

Článek 6

1. Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 18 měsíců od jejího oznámení a neprodleně o nich uvědomí Komisi.

2. Členské státy zajistí, aby byla Komisi sdělena znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 7

Tato směrnice je určena členským státům.

V Bruselu dne 4. března 1974.

Za Radu

předseda

W. Scheel

[1] Úř. věst. 28, 17.2.1967, s. 462/67.

[2] Úř. věst. 42, 7.3.1967, s. 620/67.

[3] Úř. věst. L 84, 28.3.1974, s. 10.

--------------------------------------------------

PŘÍLOHA

1. MAXIMÁLNÍ KONSTRUKČNÍ RYCHLOST

1.1 Při schvalovacích zkouškách typu se měří průměrná rychlost na přímé dráze, kterou traktor projede oběma směry z letmého startu. Povrch zkušební dráhy musí být zpevněn; dráha musí být rovná a dlouhá alespoň 100 m; může mít sklon nepřekračující 1,5 %.

1.2 Během zkoušky je traktor v nenaloženém provozním stavu bez přídavných závaží nebo zvláštního vybavení a tlaky v pneumatikách musí být podle specifikace pro jízdu po pozemní komunikaci.

1.3 Traktor je pro zkoušku vybaven novými pneumatikami s maximálními rozměry určenými pro daný traktor výrobcem.

1.4 Při zkoušce je zařazen takový převodový stupeň, se kterým je možno dosáhnout maximální rychlost a akcelerátor musí být plně otevřen.

1.5 Vzhledem k různým chybám, kterým není možné se vyhnout a které jsou způsobeny zejména metodou měření nebo nárůstem otáček motoru při částečném zatížení, je pro udělení schválení typu ještě přijatelná hodnota rychlosti o 10 % vyšší než 25 km/h.

1.6 Aby mohly příslušné schvalovací orgány vypočítat pro účely schválení typu traktoru jeho maximální teoretickou rychlost, musí k tomu výrobce poskytnout údaj o převodovém poměru a o odvalené dráze hnacích kol odpovídající jedné plné otáčce při maximálním výkonu motoru se zcela otevřeným akcelerátorem; regulátor otáček, pokud je namontován, je nastaven tak, jak určí výrobce.

2. NÁKLADNÍ PLOŠINY

2.1 Těžiště plošiny musí být umístěno mezi nápravami.

2.2 Rozměry plošiny musí být takové, aby

- délka nepřekračovala víc než 1,4krát rozchod kol traktoru jak u přední, tak i u zadní nápravy,

- šířka nepřekračovala maximální celkovou šířku traktoru bez vybavení.

2.3 Plošina musí být připojena souměrně vzhledem k podélné rovině souměrnosti traktoru.

2.4 Výška polohy nákladní plošiny nad zemí nesmí být větší než 150 cm.

2.5 Provedení plošiny a způsob jejího připevnění musí být takové, aby při normálním zatížení zůstalo pole řidičova výhledu přiměřené a aby různá povinná zařízení pro osvětlení a světelnou signalizaci plnila dále ve svoji normální funkci.

2.6 Nákladní plošina musí být odnímatelná; musí být připojena k traktoru takovým způsobem, aby se zabránilo nebezpečí jejího náhodného uvolnění.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU