31963D0266Rozhodnutí Rady ze dne 2. dubna 1963, kterým se stanoví obecné zásady pro provádění společné politiky odborného vzdělávání

Publikováno: OJ-P 63, 20.4.1963 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 2. dubna 1963 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 2. dubna 1963 Nabývá účinnosti: 2. dubna 1963
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Rozhodnutí Rady

ze dne 2. dubna 1963,

kterým se stanoví obecné zásady pro provádění společné politiky odborného vzdělávání

(63/266/EHS)

RADA EVROPSKÉHO HOSPODÁŘSKÉHO SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 128 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise,

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu [1],

vzhledem k tomu, že pro splnění závazku uloženého členským státům Smlouvou uskutečňovat hospodářskou politiku, která zajistí zejména zachování vysoké úrovně zaměstnanosti, by členské státy měly přijmout odpovídající opatření k přizpůsobení odborné dovednosti pracovních sil změnám v celkové hospodářské situaci a změnám výrobních technologií;

vzhledem k tomu, že se zřetelem na rychlé zavádění společného trhu a ve spojitosti s koordinací regionálních politik a postupným naplňováním společné zemědělské politiky jsou strukturální změny, které v současnosti probíhají v určitých hospodářských odvětvích, příčinou naléhavých problémů v oblasti odborného vzdělávání a rekvalifikace;

vzhledem k tomu, že společná politika odborného vzdělávání, která může v souladu s článkem 128 Smlouvy přispět k harmonickému rozvoji národních hospodářství i společného trhu, by měla být vymezena na základě obecných cílů Smlouvy, a zejména preambule a článku 2 této smlouvy;

vzhledem k tomu, že zavedení účinné společné politiky odborného vzdělávání napomůže uskutečňování volného pohybu pracovníků;

vzhledem k tomu, že musí být dbáno základního práva každého člověka na svobodnou volbu povolání, podnikání a místa vzdělání a místa výkonu zaměstnání;

vzhledem k tomu, že by každý člověk měl mít možnost získat odpovídající základní i další vzdělání a veškerou nezbytnou odbornou rekvalifikaci v různých obdobích svého produktivního věku;

vzhledem k tomu, že obecné zásady pro provádění společné politiky odborného vzdělávání by se měly vztahovat na veškeré odborné vzdělávání mladých lidí a dospělých, kteří by mohli být anebo již jsou zaměstnáni na různých pozicích až po úroveň vedoucích zaměstnanců, a že by vzdělávání a dalšímu vzdělávání učitelů a instruktorů měl být přikládán zvláštní význam;

vzhledem k tomu, že pro dosažení cílů stanovených v níže uvedených obecných zásadách je nutné nejen učinit opatření na vnitrostátní úrovni, ale i umožnit Komisi navrhovat příslušná opatření, v souladu se Smlouvou, a předkládat je Radě nebo členským státům; že tento proces vyžaduje těsnou spolupráci mezi členskými státy navzájem a mezi členskými státy a příslušnými orgány Společenství;

vzhledem k tomu, že je žádoucí zajistit spolupráci mezi těmi veřejnoprávními a soukromoprávními subjekty v rámci členských států, které se problematikou odborného vzdělávání zvláště zabývají, a to především ustavením poradního výboru při Komisi;

vzhledem k tomu, že níže uvedené obecné zásady odpovídají současným hospodářským a sociálním podmínkám ve Společenství; že mohou být později postupně rozváděny v souvislosti s měnícími se potřebami Společenství,

ROZHODLA TAKTO:

Tímto se stanoví obecné zásady pro provádění společné politiky odborného vzdělávání:

První zásada

Společnou politikou odborného vzdělávání se rozumí soudržná a postupná společná akce, která vyžaduje, aby každý členský stát navrhl programy a zajistil, aby jejich uskutečňování bylo v souladu s obecnými zásadami obsaženými v tomto rozhodnutí a v souladu s výslednými opatřeními přijatými k jejich provedení.

Obecné zásady musí každému člověku umožnit získání odpovídajícího vzdělání, s náležitým ohledem na svobodnou volbu povolání, podnikání a místa vzdělání a zaměstnání.

Tyto obecné zásady musí zahrnovat vzdělávání mladých lidí a dospělých, kteří mohou být nebo již jsou zaměstnáni na různých místech až po úroveň vedoucích zaměstnanců.

Za používání těchto obecných zásad v rámci Smlouvy ponesou odpovědnost členské státy a příslušné orgány Společenství.

Druhá zásada

Společná politika odborného vzdělávání stanoví tyto základní cíle:

a) vytvořit podmínky, které zaručí všem právo získat odpovídající odborné vzdělání;

b) včasné zřízení vhodných vzdělávacích zařízení, která zajistí pracovní síly potřebné v různých odvětvích hospodářské činnosti;

c) rozšířit odborné vzdělávání na základě všeobecného vzdělávání, v dostatečné míře pro podporu harmonického rozvoje osobnosti a splnění požadavků daných technickým pokrokem, novými výrobními metodami a společenským a hospodářským vývojem;

d) umožnit každému, aby si osvojil technické znalosti a dovednosti nezbytné pro výkon daného povolání a aby dosáhl nejvyšší možné úrovně vzdělání, a současně podporovat, zejména u mladých lidí, duševní a mravní vývoj, občanské vědomí a tělesný rozvoj;

e) zabránit jakémukoli škodlivému přerušení mezi ukončením všeobecného vzdělávání a zahájením odborného vzdělávání nebo přerušení v průběhu odborného vzdělávání;

f) podporovat počáteční a další odborné vzdělávání a tam, kde je to vhodné, i rekvalifikaci v průběhu různých období produktivního věku;

g) nabídnout každému člověku v souladu s jeho zálibami a schopnostmi, pracovními poznatky a zkušenostmi pomocí stálých zařízení určených pro rozvíjení odbornosti zlepšení přístupu k získání vyššího postavení v zaměstnání či přípravu pro novou činnost na vyšší úrovni;

h) úzce provázat různé formy odborného vzdělávání s různými odvětvími hospodářství tak, aby odborné vzdělávání na jedné straně co nejlépe uspokojilo potřeby ekonomiky i zájmy školených a aby na straně druhé podnikatelské a odborné kruhy ve všech státech věnovaly problematice odborného vzdělávání pozornost, kterou zasluhuje.

Třetí zásada

Při provádění společné politiky odborného vzdělávání je třeba věnovat zvláštní pozornost

- předpovědím a odhadům požadavků na množství a kvalitu pracovní síly potřebné pro zajištění různých výrobních činností, a to na vnitrostátní úrovni i úrovni Společenství;

- zřizování stálých informačních středisek a poraden pro volbu povolání pro mládež a dospělé založených na znalostech individuálních schopností, školících zařízení a pracovních příležitostí a úzce spolupracujících s výrobními a distribučními odvětvími ekonomiky, službami zajišťujícími odborné vzdělávání a školami;

- vytváření podmínek umožňujících každé osobě kdykoliv se obrátit na výše uvedená místa před volbou povolání, v průběhu odborného vzdělávání a v průběhu celého produktivního věku.

Čtvrtá zásada

V souladu s těmito obecnými zásadami a pro dosažení cílů, které jsou vymezeny v tomto rozhodnutí, může Komise navrhnout Radě nebo členským státům v souladu se Smlouvou vhodná opatření, která se mohou ukázat nezbytnými.

Kromě toho Komise v těsné spolupráci s členskými státy provádí studie a výzkum v oblasti odborného vzdělávání, které zajistí dosažení společné politiky, a to zejména s cílem podpořit možnost získání zaměstnání a geografickou a oborovou mobilitu pracovníků v rámci Společenství.

Komise mimoto sestaví seznam vzdělávacích zařízení v členských státech a porovná je se stávajícími požadavky, aby mohla rozhodnout, jaká opatření by měla členským státům doporučit, přičemž tam, kde je to nutné, uvede pořadí jejich důležitosti; popřípadě Komise doporučí uzavření dvoustranných nebo vícestranných dohod.

Komise sleduje provádění těchto opatření, porovnává jejich výsledky a uvědomuje o nich členské státy.

Při plnění úkolů, kterými byla v oblasti odborného vzdělávání pověřena, je Komisi nápomocen tripartitní poradní výbor, jehož složení a jednací řád stanoví Rada po obdržení stanoviska Komise.

Pátá zásada

Komise učiní veškerá vhodná opatření ke shromažďování, rozšiřování a výměně užitečných informací, literatury a učebních pomůcek mezi členskými státy, aby tak podpořila širší informovanost o všech skutečnostech a publikacích týkajících se stavu a rozvoje odborného vzdělávání v rámci Společenství a napomohla modernizaci používaných metod výuky. Zejména zajistí systematické rozšiřování literatury týkající se již užívaných nových postupů nebo zaváděných nových postupů. Členské státy ze své strany poskytnou Komisi veškerou pomoc a podporu nezbytnou pro splnění těchto úkolů a zejména poskytnou všechny potřebné informace o současném stavu a rozvoji vnitrostátních systémů odborného vzdělávání.

Šestá zásada

Ve spolupráci s členskými státy podpoří Komise přímé výměny zkušeností v oblasti odborného vzdělávání, které mohou institucím odpovědným za odborné vzdělávání a odborníkům působícím v tomto oboru umožnit, aby se seznámili s výsledky a nejnovějším vývojem dosaženým v ostatních zemích Společenství v oblasti odborného vzdělávání a tyto výsledky a vývoj studovali.

Takovéto výměny jsou uskutečňovány zejména prostřednictvím studijních seminářů a programů návštěv a pobytů na institucích odborného vzdělávání.

Sedmá zásada

Odpovídající vzdělání učitelů a instruktorů, jejichž počet by se měl zvýšit a jejichž technické a pedagogické schopnosti a dovednosti by se měly rozvíjet, představuje jeden ze základních prvků každé účinné politiky odborného vzdělávání.

Členské státy podporují, ve vhodných případech s pomocí Komise, všechna opatření, která mohou přispět ke zlepšení a rozvoji tohoto vzdělávání, zejména opatření k zajištění soustavného přizpůsobování pokroku dosahovanému v hospodářské a technické oblasti.

Je třeba podporovat vzdělávání instruktorů získaných mezi pracovníky s odbornou kvalifikací. Je třeba usilovat o sbližování vzdělávání instruktorů; k dosažení tohoto sblížení je možno využít všechny výměny zkušeností a další podobné vhodné prostředky, a zejména ty zmíněné v šesté zásadě.

V členských státech Společenství musí být přijata zvláštní opatření na podporu vzdělávání a dalšího vzdělávání učitelů a instruktorů, kteří pracují v nejméně vyspělých regionech Společenství a v rozvíjejících se státech a územích, zejména těch, které jsou přidruženy ke Společenství.

Osmá zásada

Společná politika odborného vzdělávání musí být především zaměřena tak, aby umožnila postupné sbližování jednotlivých úrovní vzdělávání.

Komise vypracuje ve spolupráci s členskými státy, podle potřeby, s ohledem na různá povolání vyžadující stanovené vzdělání harmonizovaný popis základních kvalifikačních předpokladů, které jsou vyžadovány na různých úrovních vzdělávání.

Na tomto základě by se mělo usilovat o sblížení objektivních podmínek vyžadovaných pro úspěšné složení závěrečných zkoušek, s cílem dosáhnout vzájemného uznávání osvědčení a obdobných dokladů potvrzujících ukončení odborného vzdělání.

Členské státy a Komise podpoří konání evropských soutěží a zkoušek.

Devátá zásada

Členské státy a Komise mohou spolupracovat při přijímání vhodných opatření, zejména při vypracovávání studijních programů, aby přispěly k dosažení celkové rovnováhy mezi poptávkou a nabídkou pracovní síly v rámci Společenství, s přihlédnutím k předpovědím vypracovaným za tímto účelem.

Tato opatření a programy musí směřovat k zajištění rychlého vzdělávání dospělých a odborné rekvalifikace, s přihlédnutím k podmínkám vyplývajícím z hospodářského růstu nebo poklesu, technologických a strukturálních změn a ze zvláštních požadavků určitých povolání, kategorií povolání či určitých regionů.

Desátá zásada

Při používání obecných zásad společné politiky odborného vzdělávání je věnována mimořádná pozornost zvláštním problémům souvisejícím s určitými oblastmi činnosti nebo určenými kategoriemi osob; v tomto ohledu je možno přijmout zvláštní opatření.

Opatření přijatá k dosažení cílů společné politiky odborného vzdělávání mohou být předmětem společného financování.

V Bruselu dne 2. dubna 1963.

Za Radu

předseda

Eugène Schaus

[1] Úř. věst. 31, 26.4.1962, s. 1034/62.

--------------------------------------------------

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU