(EU) 2016/26Nařízení Komise (EU) 2016/26 ze dne 13. ledna 2016, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o nonylfenol ethoxyláty (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 9, 14.1.2016, s. 1-3 Druh předpisu: Nařízení
Přijato: 13. ledna 2016 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 3. února 2016 Nabývá účinnosti: 3. února 2016
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2016/26

ze dne 13. ledna 2016,

kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o nonylfenol ethoxyláty

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 ze dne 18. prosince 2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské agentury pro chemické látky, o změně směrnice 1999/45/ES a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 793/93, nařízení Komise (ES) č. 1488/94, směrnice Rady 76/769/EHS a směrnic Komise 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES (1), a zejména na čl. 68 odst. 1 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 2. srpna 2013 předložilo Švédské království Evropské agentuře pro chemické látky (dále jen „agentura“) dokumentaci podle čl. 69 odst. 4 nařízení (ES) č. 1907/2006 s cílem zahájit řízení o omezení v souladu s články 69 až 73 uvedeného nařízení. Zpočátku z dokumentace podle přílohy XV vyplývalo, že expozice nonylfenolu a nonylfenol ethoxylátům představuje riziko pro životní prostředí, konkrétně pro vodní živočichy žijící v povrchové vodě. V dokumentaci se za účelem omezení tohoto rizika navrhoval zákaz uvádění na trh textilních výrobků, které lze prát ve vodě, pokud obsahují nonylfenol a nonylfenol ethoxyláty v koncentracích rovných nebo vyšších než 100 mg/kg (0,01 % hmotnostního). Dokumentace podle přílohy XV dokládá, že je nutné přijmout opatření na úrovni Unie.

(2)

V průběhu veřejné konzultace o dokumentaci podle přílohy XV Švédsko doporučilo vyjmout nonylfenol z oblasti působnosti návrhu na omezení, jelikož se tato látka nepoužívá při zpracovávání textilu záměrně. Vynětí nonylfenolu považovaly výbory agentury pro posuzování rizik a pro socioekonomickou analýzu z hlediska účinnosti, praktičnosti i sledovatelnosti omezení za opodstatněné. Omezení by se tedy mělo vztahovat pouze na nonylfenol ethoxyláty.

(3)

V dokumentaci podle přílohy XV jsou nonylfenol ethoxyláty vymezeny jako rozvětvené a lineární ethoxyláty nonylfenolu, které zahrnují látky definované čísly CAS nebo EC a látky UVCB, polymery a homology. Látky v uvedené skupině se identifikují molekulárním vzorcem (C2H4O)nC15H24O.

(4)

Několik průzkumů trhu, na něž se v dokumentaci podle přílohy XV odkazuje, zjistilo přítomnost nonylfenol ethoxylátů v textilních výrobcích v různých koncentracích. Uvádění na trh a používání nonylfenol ethoxylátů – jako látek nebo jako složek přípravků – pro zpracování textilií a kůže je již omezeno položkou 46 přílohy XVII nařízení (ES) č. 1907/2006. Za rozumně předvídatelných podmínek praní textilních výrobků ve vodě však představuje uvolňování nonylfenol ethoxylátů do vodního prostředí riziko pro vodní živočichy.

(5)

Z důvodu soudržnosti s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 (2) by navrhované omezení u textilních výrobků mělo zahrnovat výrobky, které obsahují neméně 80 % hmotnostních textilních vláken, a další výrobky, jež zahrnují části, které obsahují nejméně 80 % hmotnostních textilních vláken. Z důvodu jasnosti je dále vhodné uvést, že pojem textilní výrobky zahrnuje nedokončené výrobky, polotovary i dokončené výrobky, včetně výrobků, jako jsou oděvy (např. pro lidi, hračky a zvířata), doplňky, interiérové textilie, vlákna, příze, tkaniny a pleteniny.

(6)

Dne 3. června 2014 Výbor pro posuzování rizik přijal na základě konsenzu stanovisko k omezení navrhovanému v dokumentaci podle přílohy XV a potvrdil, že existuje riziko v důsledku expozice produktům rozkladu nonylfenol ethoxylátů. Výbor pro posuzování rizik dále uvedl, že omezení je na úrovni Unie z hlediska účinnosti i proveditelnosti nejvhodnějším opatřením k řešení rizik, která nonylfenol ethoxyláty představují.

(7)

Dne 9. září 2014 přijal Výbor pro socioekonomickou analýzu stanovisko k omezení navrhovanému v dokumentaci podle přílohy XV s uvedením, že navrhované omezení týkající se nonylfenol ethoxylátů je na úrovni celé Unie k řešení rizik z hlediska proporcionality socioekonomických přínosů a socioekonomických nákladů nejvhodnějším opatřením.

(8)

V souladu s dokumentací podle přílohy XV, a jak potvrdily výbory pro posuzování rizik a pro socioekonomickou analýzu, limit 0,01 % hmotnostního je nejnižší koncentrací, která je úměrná záměrnému ošetřování textilií nonylfenol ethoxyláty. Připomínky obdržené v průběhu veřejné konzultace potvrdily, že limit nižší než 0,01 % hmotnostního by představoval značné obtíže z hlediska vymahatelnosti, jelikož textilie mohou být nonylfenol ethoxyláty v takto nízkých koncentracích kontaminovány v důsledku náhodné expozice během výrobního procesu. Pětinásobným snížením limitu 0,01 % hmotnostního (na 0,002 % hmotnostního) by se emise snížily jen zhruba 1,25krát, což by ve srovnání s limitem 0,01 % hmotnostního snížilo koncentrace nonylfenol ethoxylátů v povrchové vodě o dalších 5 %.

(9)

Bylo konzultováno fórum pro výměnu informací o prosazování a jeho doporučení byla zohledněna.

(10)

Dne 1. října 2014 předložila agentura Komisi stanoviska Výboru pro posuzování rizik a Výboru pro socioekonomickou analýzu, na jejichž základě Komise dospěla k závěru, že přítomnost nonylfenol ethoxylátů v textilních výrobcích představuje nepřijatelné riziko pro životní prostředí, které je potřeba řešit na úrovni celé Unie. Byl zohledněn socioekonomický dopad uvedeného omezení, včetně dostupnosti alternativ.

(11)

Předpokládá se, že textilie k opětovnému využití byly před dodáním nebo poskytnutím třetí straně několikrát vyprány, a budou proto obsahovat jen zanedbatelné nebo vůbec žádné množství nonylfenol ethoxylátů. Uvádění na trh textilních výrobků k opětovnému využití by proto mělo být z omezení vyňato. Podobně lze u recyklovaných textilií předpokládat, že obsahují zanedbatelné nebo vůbec žádné množství nonylfenol ethoxylátů, a omezení by se tedy výlučně nemělo vztahovat ani na nové textilní výrobky, pokud byly vyrobeny s použitím recyklovaných textilií bez použití nonylfenol ethoxylátů.

(12)

Zúčastněným subjektům by měla být poskytnuta dostatečná doba, aby mohly přijmout vhodná opatření ke splnění těchto ustanovení, zejména zajistit odpovídající komunikaci v rámci komplexního celosvětového dodavatelského řetězce. Nové omezení by proto mělo platit teprve od pozdějšího data.

(13)

Nařízení (ES) č. 1907/2006 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(14)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného článkem 133 nařízení (ES) č. 1907/2006,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 13. ledna 2016.

Za Komisi

předseda

Jean-Claude JUNCKER


(1)  Úř. věst. L 396, 30.12.2006, s. 1.

(2)  Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1007/2011 ze dne 27. září 2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a o zrušení směrnice Rady 73/44/EHS a směrnic Evropského parlamentu a Rady 96/73/ES a 2008/121/ES (Úř. věst. L 272, 18.10.2011, s. 1).


PŘÍLOHA

V příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se doplňuje nová položka 46a, která zní:

„46a.

Nonylfenol ethoxyláty (NPE)

(C2H4O)nC15H24O

1.

Nesmí se uvádět na trh po 3. únoru 2021 v textilních výrobcích, u nichž lze rozumně očekávat, že budou v průběhu své životnosti prány ve vodě, v koncentracích rovných nebo vyšších než 0,01 % hmotnostního dotčeného textilního výrobku nebo jeho každé části.

2.

Odstavec 1 se nepoužije na uvádění na trh výrobků pro opětovné využití nebo na nové textilní výrobky vyrobené bez použití nonylfenol ethoxylátů výlučně z recyklovaných textilií.

3.

Pro účely odstavců 1 a 2 se textilním výrobkem rozumí jakékoliv nedokončené výrobky, polotovary i dokončené výrobky, které obsahují nejméně 80 % hmotnostních textilních vláken, a další výrobky, jež zahrnují části, které obsahují nejméně 80 % hmotnostních textilních vláken, včetně výrobků, jako jsou oděvy, doplňky, interiérové textilie, vlákna, příze, tkaniny a pleteniny.“


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU