(EU) 2016/774Směrnice Komise (EU) 2016/774 ze dne 18. května 2016, kterou se mění příloha II směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 128, 19.5.2016, s. 4-9 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 18. května 2016 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 8. června 2016 | Nabývá účinnosti: | 8. června 2016 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
SMĚRNICE KOMISE (EU) 2016/774
ze dne 18. května 2016,
kterou se mění příloha II směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18. září 2000 o vozidlech s ukončenou životností (1), a zejména na čl. 4 odst. 2 písm. b) uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Ustanovení čl. 4 odst. 2 písm. a) směrnice 2000/53/ES zakazuje použití olova, rtuti, kadmia nebo šestimocného chromu pro materiály a součásti vozidel uvedené na trh po 1. červenci 2003. |
(2) |
V příloze II směrnice 2000/53/ES jsou uvedeny materiály a součásti vozidel vyňaté ze zákazu stanoveného v čl. 4 odst. 2 písm. a) uvedené směrnice. Výjimky 8e), 8f), 8 g), 8h), 8j) a 10d) stanovené v příloze II je třeba přezkoumat v roce 2014. |
(3) |
Posouzení technického a vědeckého pokroku ukázalo, že používání olova v aplikacích, na které se vztahují výjimky 8h), 8j) a 10d), by nemělo být prodlouženo, protože se lze používání olova v těchto aplikacích vyhnout. |
(4) |
Posouzení technického a vědeckého pokroku rovněž ukázalo, že používání olova v aplikacích, na které se vztahují výjimky 8e), 8f) a 8 g), je i nadále nevyhnutelné, jelikož náhradní řešení ještě nejsou k dispozici. Nicméně vzhledem k tomu, že existují informace o možných budoucích náhradách olova v těchto aplikacích, je vhodné stanovit termín pro přezkum, na základě něhož bude možné určit, zda lze upustit od používání olova v těchto aplikacích. |
(5) |
Opatření stanovená touto směrnicí jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného článkem 39 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES (2), |
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Příloha II směrnice 2000/53/ES se nahrazuje zněním uvedeným v příloze této směrnice.
Článek 2
1. Členské státy přijmou a zveřejní právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do šesti měsíců po jejím vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Neprodleně sdělí Komisi jejich znění.
Tyto předpisy přijaté členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si stanoví členské státy.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.
Článek 3
Tato směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Článek 4
Tato směrnice je určena členským státům.
V Bruselu dne 18. května 2016.
Za Komisi
předseda
Jean-Claude JUNCKER
(1) Úř. věst. L 269, 21.10.2000, s. 34.
(2) Úř. věst. L 312, 22.11.2008, s. 3.
PŘÍLOHA
„PŘÍLOHA II
Materiály a součásti vyňaté z opatření uvedených v čl. 4 odst. 2 písm. a)
Materiály a součásti |
Rozsah a ukončení platnosti výjimky |
Má být označeno nebo umožňovat identifikaci podle čl. 4 odst. 2 písm. b) bodu iv) |
||||||
Olovo jako legující prvek |
||||||||
|
|
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2005 |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||
|
|
|||||||
|
|
|||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2011 |
|
||||||
Olovo a sloučeniny olova v součástech |
||||||||
|
X |
|||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2005 |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2006 |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2009 |
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2011 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2013 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2015 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
X (3) |
|||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2017 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
X (3) |
|||||||
|
X (3) |
|||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2020 a náhradní díly pro tato vozidla |
X (3) |
||||||
|
Jako náhradní díly pro typy motorů vyvinuté před 1. červencem 2003 |
|
||||||
|
|
X (4) (pro součásti jiné než piezoelektrické součásti v motorech) |
||||||
|
|
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2016 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2017 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2006 a náhradní díly pro tato vozidla |
|
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. lednem 2019 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||
Šestimocný chrom |
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2007 |
|
||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2008 |
|
||||||
|
|
X |
||||||
Rtuť |
||||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2012 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||
|
Vozidla typu schváleného před 1. červencem 2012 a náhradní díly pro tato vozidla |
X |
||||||
Kadmium |
||||||||
|
Jako náhradní díly pro vozidla uvedená na trh před 31. prosincem 2008 |
|
Poznámky:
Připouští se maximální hodnota koncentrace olova, šestimocného chromu a rtuti do 0,1 % hmotnostních v homogenním materiálu a kadmia do 0,01 % hmotnostních v homogenním materiálu.
Opakované použití součástí vozidel, která jsou k datu ukončení platnosti výjimky již na trhu, se povoluje bez omezení, protože není zahrnuto v čl. 4 odst. 2 písm. a).
Náhradní díly uvedené na trh po 1. červenci 2003, které se používají pro vozidla uvedená na trh před 1. červencem 2003, se vyjímají z ustanovení čl. 4 odst. 2 písm. a) (*).
(1) Tuto výjimku je třeba přezkoumat v roce 2015.
(2) Tuto výjimku je třeba přezkoumat v roce 2019.
(3) Demontáž, je-li ve vztahu k položce 10a) překročen průměrný práh 60 g na vozidlo. Pro účely této doložky se neberou v úvahu elektronická zařízení neinstalovaná výrobcem na výrobní lince.
(4) Demontáž, je-li ve vztahu k položkám 8a) až 8j) překročen průměrný práh 60 g na vozidlo. Pro účely této doložky se neberou v úvahu elektronická zařízení neinstalovaná výrobcem na výrobní lince.
(*) Tato doložka se nevztahuje na závaží pro vyvažování kol, uhlíkové kartáčky pro elektrické motory a brzdová obložení.“