(EU) č. 449/2012Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 449/2012 ze dne 21. března 2012 , kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009, pokud jde o regulační technické normy týkající se informací v souvislosti s registrací a certifikací ratingových agentur Text s významem pro EHP

Publikováno: Úř. věst. L 140, 30.5.2012, s. 32-52 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 21. března 2012 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 19. června 2012 Nabývá účinnosti: 19. června 2012
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) č. 449/2012

ze dne 21. března 2012,

kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009, pokud jde o regulační technické normy týkající se informací v souvislosti s registrací a certifikací ratingových agentur

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách (1), a zejména na čl. 21 odst. 4 písm. a) a b) uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V souladu s obecnými cíli nařízení (ES) č.1060/2009, a zejména jeho příspěvkem ke kvalitě ratingů vydávaných v Unii, finanční stabilitě, ochraně spotřebitelů a investorů, by toto nařízení mělo zajistit, aby informace, které se předkládají Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy (ESMA) při registraci a certifikaci, byly podávány podle jednotných pravidel, aby orgán ESMA mohl učinit informované rozhodnutí o registraci nebo certifikaci ratingové agentury.

(2)

Očekává se, že dlouhodobý přínos plynoucí z dalších informací vyváží veškeré dodatečné krátkodobé náklady spojené s registrací vzhledem k ochraně investorů a finanční stabilitě.

(3)

Toto nařízení by mělo stanovit informace, které orgán ESMA obdrží od ratingové agentury jako součást žádosti o registraci. Určité informace požadované tímto nařízením se nemusí uplatnit na nově založenou ratingovou agenturu, protože může požádat o výjimku z důvodu nedostatku předchozí praxe v oblasti podnikání s vydáváním ratingů nebo z jiných důvodů. Toto nařízení by nemělo vytvořit vstupní bariéru pro nově založené ratingové agentury, které chtějí vstoupit na trh. Žadatel by měl nicméně jasně vysvětlit, z jakého důvodu neposkytne jakékoli konkrétní informace obsažené v uvedené žádosti.

(4)

Veškeré informace předkládané orgánu ESMA by měly být poskytnuty na trvalém nosiči, který umožní jejich úschovu pro budoucí použití. S cílem usnadnit identifikaci informací předložených ratingovou agenturou by všechny dokumenty měly být označeny referenčním číslem.

(5)

Za účelem posouzení veškerých střetů zájmů vyplývajících z činností a obchodních zájmů vlastníků ratingových agentur, které by mohly ovlivnit nezávislost ratingové agentury, orgánem ESMA, by se mělo požadovat, aby ratingová agentura informovala o činnostech svých vlastníků a vlastnictví svých mateřských společností.

(6)

Ratingová agentura by měla poskytnout informace o složení, fungování a nezávislosti svých správních orgánů, aby orgán ESMA mohl posoudit, zda struktura správy a řízení společnosti zajišťuje nezávislost ratingové agentury a zabraňuje střetu zájmů.

(7)

Za účelem posouzení dobré pověsti, jakož i praxe a odbornosti vedoucích pracovníků orgánem ESMA, by ratingová agentura měla poskytnout životopisy, aktuální výpisy z rejstříku trestů a vlastní prohlášení o dobré pověsti svých vedoucích pracovníků.

(8)

Pro účely posouzení, jak je zabráněno střetu zájmů nebo jak je střet zájmů řízen a zveřejněn, by ratingová agentura měla orgánu ESMA poskytnout aktualizovaný přehled stávajících a potenciálních střetů zájmů, který zahrnuje přinejmenším spory vyplývající z provádění doplňkových služeb, externího zajištění ratingových činností a vztahů se spřízněnými třetími stranami. Při identifikaci střetů zájmů pro účely přehledu by ratingová agentura měla zvážit střet zájmů, ke kterému by mohlo dojít mezi subjekty, jež patří do celosvětové skupiny společností, ke které náleží. Proto by měla být zohledněna ujednání uvnitř skupiny týkající se rozdělení úkolů a poskytování doplňkových služeb různými subjekty v rámci skupiny společností.

(9)

Přestože pobočky ratingových agentur se sídlem v Unii nejsou právnickými osobami, uvedené agentury by měly poskytnout informace o svých pobočkách samostatně, aby orgán ESMA mohl jasně identifikovat postavení poboček v organizační struktuře, posoudit připravenost a způsobilost vedoucích pracovníků pobočky a vyhodnotit, zda zavedené kontrolní mechanismy, útvar compliance a další útvary lze považovat za dostatečně široce koncipované, aby vhodným způsobem identifikovaly, hodnotily a řídily riziko v pobočkách.

(10)

Požadované informace o možném střetu zájmů v oblasti doplňkových služeb by se měly týkat všech společností ratingové agentury, které se nepodílejí na ratingových činnostech.

(11)

Aby mohl orgán ESMA posoudit, zda regulační rámec třetí země týkající se ratingových agentur lze považovat za „stejně přísný“ jako platný režim Unie, ratingová agentura, která má v úmyslu převzít ratingy vydané v uvedené třetí zemi, by měla orgánu ESMA poskytnout podrobné informace o regulačním rámci třetí země a jeho srovnatelnosti s platným režimem v Unii. Pokud takové informace má orgán ESMA již k dispozici z jiných žádostí o převzetí a zastává názor, že regulační rámec třetí země lze považovat za stejně přísný jako platný režim Unie, měly by být žádající ratingové agentury od předložení těchto informací osvobozeny. Ve všech případech žádající ratingová agentura prokáže, že provádění ratingových činností ratingovou agenturou třetí země, které vede k vydání ratingu, jež bude převzat, splňuje požadavky režimu třetí země a že existují postupy kontroly provádění ratingových činností ze strany ratingové agentury třetí země.

(12)

Toto nařízení by mělo stanovit informace, které musí ratingová agentura předložit ve své žádosti o certifikaci a pro posouzení jejího systémového významu pro finanční stabilitu a řádné fungování finančních trhů podle článku 5 nařízení (ES) č. 1060/2009. Systémový význam ratingové agentury a jejích ratingových činností pro stabilitu jednoho nebo více členských států by se měl v rámci tohoto nařízení měřit podle objemu jejích ratingových činností a propojenosti uživatelů jejích ratingů v Unii.

(13)

Toto nařízení vychází z návrhů regulačních technických norem předložených Komisi orgánem ESMA v souladu s postupem stanoveným v článku 10 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 (2).

(14)

Orgán ESMA uskutečnil otevřené veřejné konzultace o návrzích regulačních technických norem, ze kterých toto nařízení vychází, analyzoval potenciální související náklady a přínosy a požádal o stanovisko skupinu subjektů působících v oblasti cenných papírů a trhů zřízenou podle článku 37 nařízení (EU) č. 1095/2010,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

KAPITOLA 1

PŘEDMĚT

Článek 1

Předmět

Toto nařízení stanoví pravidla, která určují informace, jež ratingová agentura poskytne orgánu ESMA ve své žádosti o:

a)

registraci, jak je stanoveno v příloze II nařízení (ES) č. 1060/2009 nebo

b)

certifikaci a pro posouzení svého systémového významu pro finanční stabilitu a řádné fungování finančních trhů podle článku 5 nařízení (ES) č. 1060/2009.

KAPITOLA 2

REGISTRACE

ODDÍL 1

Obecná ustanovení

Článek 2

Formát žádosti

1.   Žádost o registraci se předkládá na nosiči, který uchovává informace způsobem vhodným pro jejich budoucí využití a který umožňuje reprodukci uložených informací v nezměněném stavu.

2.   Ratingová agentura přidělí všem dokumentům, které předkládá, specifické referenční číslo. Zajistí, aby informace, které předkládá, jasně odkazovaly na konkrétní požadavek tohoto nařízení a uváděly, ve kterém dokumentu jsou informace poskytnuty. Jako součást své žádosti předloží ratingová agentura tabulku uvedenou v příloze I a zřetelně označí dokument, ve kterém jsou poskytnuty informace požadované na základě tohoto nařízení.

3.   Pokud se požadavek tohoto nařízení na žádost ratingové agentury nevztahuje, musí to agentura uvést v tabulce uvedené v příloze I a poskytnout vysvětlení.

4.   Pokud o registraci žádá skupina ratingových agentur, v žádosti musí být jasně identifikovány všechny ratingové agentury, ke kterým se informace vztahují. Pokud se stejné informace vztahují k více než jedné ratingové agentuře v rámci skupiny ratingových agentur, pro účely vyplnění tabulky v příloze I se pro společné informace použije totožné referenční číslo.

Článek 3

Osvědčení přesnosti a úplnosti žádosti

K veškerým informacím předloženým orgánu ESMA v průběhu registrace nebo certifikace se přikládá průvodní dopis podepsaný členem vrcholového vedení ratingové agentury nebo zástupcem, který byl schválen vrcholovým vedením, jenž potvrzuje, že předložené informace jsou ke dni podání přesné a úplné podle jeho nejlepšího vědomí a svědomí.

Článek 4

Počet zaměstnanců

Veškeré informace o počtu zaměstnanců se uvádějí v přepočtu na plný úvazek a vypočítají se jako podíl celkového počtu odpracovaných hodin a maximálního počtu hodin, za které je vyplacena odměna v rámci pracovního roku, jenž definují příslušné vnitrostátní právní předpisy.

Článek 5

Kategorie ratingů

Ve veškerých informacích o kategoriích ratingů se používají tyto kategorie ratingů:

a)

ratingy státu a veřejných financí;

b)

ratingy strukturovaného financování;

c)

ratingy podniků:

i)

finančních institucí, včetně úvěrových institucí a investičních společností;

ii)

pojišťoven;

iii)

podnikových emitentů, které nejsou považovány za finanční instituci nebo pojišťovnu.

Článek 6

Opatření a postupy

1.   Opatření a postupy uvedené v žádosti obsahují nebo jsou k nim přiloženy tyto dokumenty:

a)

uvedení osoby odpovědné za schválení a zachování opatření a postupů;

b)

popis toho, jak bude dosahováno souladu s opatřeními a postupy a jak budou kontrolovány, a kdo je za to odpovědný;

c)

popis opatření přijatých v případě porušení opatření;

d)

uvedení postupu, jak předložit orgánu ESMA zprávu o závažném porušení opatření nebo postupu, jež může vyústit v porušení podmínek pro počáteční registraci nebo certifikaci.

2.   Ratingová agentura může splnit povinnost poskytnout informace o svých opatřeních a postupech podle tohoto nařízení předložením kopie příslušných opatření a postupů.

Článek 7

Identifikace, právní forma a kategorie ratingů

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA:

a)

informace uvedené v příloze II tohoto nařízení;

b)

výpis z příslušného obchodního nebo soudního rejstříku nebo jinou formu důkazu o sídle a rozsahu obchodních činností ratingové agentury k datu žádosti.

ODDÍL 2

Struktura vlastnictví

Článek 8

Vlastníci a mateřská společnost ratingové agentury

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA:

a)

seznam všech osob, které přímo nebo nepřímo drží 5 % nebo více kapitálu nebo hlasovacích práv ratingové agentury nebo jejichž podíl umožňuje podstatně ovlivnit řízení ratingové agentury;

b)

informace stanovené v bodech 1 a 2 přílohy III, a to ve vztahu ke každé takové osobě.

2.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA rovněž tyto informace:

a)

seznam všech společností, v nichž osoba uvedená v odstavci 1 drží 5 % nebo více procent kapitálu nebo hlasovacích práv nebo na jejichž řízení uplatňuje uvedená osoba podstatný vliv;

b)

identifikaci jejich obchodních činností uvedenou v bodě 3 přílohy III.

3.   Pokud má ratingová agentura mateřskou společnost:

a)

označí zemi, kde má mateřská společnost sídlo;

b)

uvede, zda mateřská společnost má povolení nebo registraci a zda podléhá dohledu.

Článek 9

Schéma vlastnictví

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA schéma zachycující vlastnické vztahy mezi veškerými mateřskými společnostmi, dceřinými společnostmi a všemi dalšími navázanými subjekty se sídlem v Unii a jejich pobočkami. K identifikaci společností uvedených ve schématu slouží úplný název, právní forma a adresa sídla a správního ústředí.

ODDÍL 3

Organizační struktura a správa a řízení společností

Článek 10

Organizační schéma

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA organizační schéma s podrobnými údaji o své organizační struktuře, včetně jasné identifikace významných rolí a totožnosti osob odpovědných za každou důležitou úlohu. Důležité úlohy zahrnují přinejmenším vedoucí pracovníky, osoby, které řídí činnosti poboček, a hlavní ratingové analytiky. Pokud ratingová agentura provádí doplňkové služby, organizační schéma rovněž upřesní její organizační strukturu ve vztahu k uvedeným službám.

Článek 11

Organizační struktura

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o svých opatřeních a postupech, pokud jde o její útvar compliance, jak je uvedeno v bodu 5 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, útvar pro přezkum, jak je uvedeno v bodu 9 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, a informace o svých opatřeních a postupech zavedených s cílem splnit požadavky stanovené v bodech 4 a 10 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009.

Informace poskytnuté podle tohoto odstavce zahrnují informace stanovené v bodech 1, 3 a 4 přílohy IV.

2.   Pokud jsou opatření a postupy uvedené v odstavci 1 prováděny na úrovni skupiny společností, ratingová agentura poskytne orgánu ESMA rovněž informace stanovené v bodě 2 přílohy IV.

3.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA rovněž informace stanovené v příloze X.

Článek 12

Správa a řízení společností

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o svých interních opatřeních a postupech správy a řízení společnosti a o rámci, kterým se řídí jeho vrcholové vedení, včetně správní nebo dozorčí rady, jejích nezávislých členů a tam, kde je to stanoveno, výborů.

2.   Pokud ratingová agentura splňuje uznaný kodex chování v oblasti správy a řízení společností, tento kodex označí a vysvětlí veškeré situace, kdy se od kodexu odchýlila.

3.   Ratingová agentura poskytne informace o členech její správní nebo dozorčí rady stanovené v bodech 1 a 2 přílohy V.

4.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA kopii dokumentů uvedených v bodu 3 přílohy V.

ODDÍL 4

Finanční zdroje pro výkon ratingových činností

Článek 13

Finanční zprávy

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA kopii svých výročních finančních zpráv, případně včetně jednotlivých a konsolidovaných účetních závěrek za tři účetní období předcházející datu předložení její žádosti, pokud jsou k dispozici. Pokud jsou finanční výkazy ratingové agentury předmětem povinného auditu ve smyslu definice v čl. 2 odst. 1 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES ze dne 17. května 2006 o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek (3), finanční zprávy zahrnou zprávu o auditu ročních a konsolidovaných finančních výkazů.

2.   Pokud finanční zprávy uvedené v odstavci 1 nejsou za požadované období k dispozici, ratingová agentura poskytne orgánu ESMA průběžnou finanční zprávu.

3.   Pokud je ratingová agentura dceřinou společností skupiny společností, poskytne výroční finanční zprávu mateřské společnosti za tři účetní období předcházející datu podání žádosti.

4.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA popis opatření, která přijala pro zajištění řádného účetního postupu.

ODDÍL 5

Personální obsazení a systém odměňování

Článek 14

Opatření a postupy v oblasti personální politiky

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o těchto opatřeních a postupech:

a)

nahlášení veškerých případů osobě pověřené výkonem činnosti compliance, kdy se jedna z osob uvedených v bodě 1 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009 domnívá, že se kterákoli jiná taková osoba dopustila jednání, které považuje za protiprávní podle ustanovení bodu 5 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009;

b)

střídání hlavních ratingových analytiků, ratingových analytiků a osob schvalujících ratingy;

c)

odměňování a postupy hodnocení výkonu ratingových analytiků a osob schvalujících ratingy, vrcholového vedení a osoby pověřené výkonem činnosti compliance;

d)

odborná příprava a rozvoj v oblasti ratingového procesu, včetně všech zkoušek nebo jiného formálního hodnocení požadovaného pro výkon ratingových činností.

2.   Ratingová agentura rovněž poskytne orgánu ESMA:

a)

popis zavedených opatření ke zmírnění rizika přílišné závislosti na jednotlivých zaměstnancích;

b)

informace o velikosti a zkušenostech týmů odpovědných za vypracování a přezkum metodik a kvantitativních modelů pro každou kategorii ratingů;

c)

jméno a funkci všech zaměstnanců ratingové agentury, kteří mají závazky, buď svým jménem, nebo jménem ratingové agentury vůči jakémukoli jinému subjektu v rámci skupiny ratingových agentur;

d)

průměrné roční pevné a pohyblivé složky odměn ratingových analytiků, hlavních analytiků a osoby pověřené výkonem činnosti compliance za každé ze tří předchozích účetních období.

3.   Ratingová agentura popíše zavedená opatření, která zajišťují, že je informována, pokud ratingový analytik ukončí svůj pracovní poměr a začne pracovat pro hodnocenou osobu, jak je stanoveno v bodě 6 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009. Ratingová agentura popíše zavedená opatření s cílem zajistit, aby si byly osoby uvedené v bodě 1 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009 vědomy zákazu stanoveného v bodě 7 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009.

Článek 15

Způsobilost a odbornost

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA životopisy, včetně přehledu praxe s relevantními daty, vyznačením zastávaných funkcí a jejich popisem, za každou z těchto osob:

a)

členové vrcholového vedení;

b)

osoby, které byly jmenovány, aby řídily činnost poboček;

c)

pracovníci odpovědní za interní audit, interní kontrolu, za činnost compliance, posouzení rizika a přezkum.

2.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA za každého člena svého vrcholového vedení tyto informace:

a)

aktuální výpis z rejstříku trestů ze země původu dotyčné osoby, kromě případů, kdy takový výpis příslušné vnitrostátní orgány nevydávají;

b)

prohlášení o jeho dobré pověsti včetně alespoň prohlášení stanoveného v příloze VI a podepsaného příslušnou osobou.

ODDÍL 6

Vydávání a přezkum ratingů

Článek 16

Vypracování, validace, přezkum a zveřejnění metodik pro vydávání ratingů

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA pro každou kategorii ratingu podrobný popis rozpětí hlavních modelů a metodik používaných pro stanovení ratingů.

2.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o těchto jejích opatřeních a postupech:

a)

informace o vypracování, validaci a přezkumu jejích metodik pro vydávání ratingů, včetně alespoň informací stanovených v bodě 1 přílohy VII;

b)

informace o zveřejňování metodik a popisů modelů a klíčových předpokladů pro vydávání ratingů používaných při ratingových činnostech, jak je stanoveno v bodě 5 části I oddílu E přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009.

Článek 17

Vydávání ratingů

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA tyto informace:

a)

nomenklatury ratingů používané pro každou kategorii ratingu;

b)

definici veškerých ratingových činností a statusů, které ratingová agentura používá;

c)

její opatření a postupy pro vydávání ratingů, včetně alespoň informací stanovených v bodě 2 přílohy VII;

d)

působnost všech ratingových výborů;

e)

popis zavedených opatření ke zveřejnění rozhodnutí o ratingu, včetně alespoň informací stanovených v bodě 3 přílohy VII;

f)

popis zavedených postupů, které zajišťují, že metodika je používána a prováděna pro kategorie ratingu a kancelářemi a regiony jednotně.

2.   Ratingová agentura identifikuje veškeré rozdíly mezi přístupem k nevyžádaným a vyžádaným ratingům v rámci opatření a postupů stanovených v odst. 1 písm. c) a e).

3.   Pokud ratingový proces podléhá pravidelnému auditu nezávislé třetí strany, ratingová agentura poskytne orgánu ESMA poslední zprávu o auditu.

4.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA rovněž tyto informace:

a)

podrobnosti a kritéria výběru poskytovatelů údajů;

b)

údaje o spolehlivosti interních a externích údajů vložených do ratingových modelů;

c)

podrobnosti o použitých zdrojích údajů.

Článek 18

Sledování ratingů

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o svých opatřeních a postupech v oblasti:

a)

sledování ratingů, přičemž identifikuje veškeré rozdíly mezi vyžádanými a nevyžádanými ratingy a zahrne alespoň informace stanovené v bodě 4 přílohy VII;

b)

zveřejnění rozhodnutí o přezkumu nebo změně ratingu;

c)

sledování vlivu změn makroekonomických faktorů a podmínek na finančních trzích na ratingy, jak je uvedeno v čl. 8 odst. 5 nařízení (ES) č. 1060/2009.

ODDÍL 7

Popis postupů a metodik pro vydávání a přezkum ratingů

Článek 19

Požadavky na prezentaci ratingů

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace, pokud jde o tyto body:

a)

opatření a postupy, pokud jde o požadavky na zveřejnění ratingů stanovené v těchto ustanoveních nařízení (ES) č. 1060/2009:

i)

ustanovení čl. 10 odst. 1, 2 a 5;

ii)

část I oddílu D přílohy 1;

b)

pokud ratingová agentura hodnotí strukturované nástroje, opatření a postupy s ohledem na tato ustanovení nařízení (ES) č. 1060/2009:

i)

ustanovení čl. 10 odst. 3,

ii)

bod 4 oddílu B přílohy I;

iii)

část II oddílu D přílohy I;

c)

příklady typické ratingové zprávy nebo jiných dokumentů, které prokazují, jak ratingová agentura splňuje nebo hodlá splnit tyto požadavky na zveřejnění a

d)

příklady typických písmen ratingů pro každou kategorii ratingů udělených ratingovou agenturou.

ODDÍL 8

Střet zájmů

Článek 20

Nezávislost a předcházení střetu zájmů

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o svých opatřeních a postupech, pokud jde o identifikaci, řízení a zveřejnění střetů zájmů a pravidla týkající se ratingových analytiků a dalších osob přímo se podílejících na výkonu ratingových činností, které zahrnují alespoň požadavky stanovené v příloze VIII.

2.   Ratingová agentura popíše postup, který používá, aby zajistila, že příslušné osoby si jsou vědomy opatření a postupů uvedených v odstavci 1. Ratingová agentura popíše zavedená opatření, aby zajistila, že útvar přezkumu odpovědný za přezkum metodik uvedený v bodě 9 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009 je nezávislý na obchodních útvarech, které jsou odpovědné za výkon ratingových činností.

3.   Ratingová agentura popíše zavedené kontroly, včetně kontrol prováděných prostřednictvím informačních systémů, aby byly splněny požadavky čl. 7 odst. 2 a 3 nařízení (ES) č. 1060/2009 o jednání o poplatcích a pravidlech pro osoby podílející se na ratingových činnostech.

4.   Ratingová agentura popíše veškerá ostatní opatření a kontroly zavedené s cílem zajistit nezávislost jejích ratingových analytiků.

Článek 21

Přehled střetů zájmů

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA aktuální přehled stávajících a potenciálních střetů zájmů, které jsou pro ni relevantní. Pokud je ratingová agentura součástí skupiny společností, zahrne do přehledu jakékoli střety zájmů vyplývající z existence jiných subjektů, které patří do její skupiny společností.

2.   Přehled stávajících a potenciálních střetů zájmů identifikuje tyto potenciální střety zájmů:

a)

veškeré potenciální střety zájmů se spřízněnými třetími stranami;

b)

veškeré potenciální střety zájmů vyplývající z provádění doplňkových služeb a externě zajišťovaných ratingových činností.

3.   Přehled uvedený v odstavci 1 objasní, jak bude potenciálním střetům zájmů zabráněno nebo jak budou řízeny a zveřejněny.

Článek 22

Střet zájmů, pokud jde o doplňkové služby

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA popis personálních i technických zdrojů, které jsou sdíleny v rámci ratingových a doplňkových služeb ratingové agentury nebo jsou sdíleny skupinou společností, k níž patří.

2.   Ratingová agentura popíše zavedená opatření pro předcházení, zveřejnění a zmírnění veškerých stávajících nebo potenciálních střetů zájmů mezi oblastmi ratingových činností a doplňkových služeb.

3.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA kopii výsledků veškerých interních hodnocení provedených za účelem identifikace jakéhokoli stávajícího nebo potenciálního střetu zájmů mezi ratingovými činnostmi a doplňkovými službami.

ODDÍL 9

Program operací

Článek 23

Informace o programu operací

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA výroční informace uvedené v příloze IX za období 3 let po datu její registrace.

ODDÍL 10

Použití převzatých ratingů

Článek 24

Očekávané použití převzatých ratingů

Pokud má ratingová agentura v úmyslu převzít ratingy vydané ve třetích zemích, jak je uvedeno v čl. 4 odst. 3 nařízení (ES) č. 1060/2009, poskytne orgánu ESMA informace stanovené v příloze XI.

ODDÍL 11

Externí zajištění služeb nebo činností

Článek 25

Požadavky na externí zajištění služeb nebo činností

1.   Pokud ratingová agentura zajišťuje jakékoli důležité provozní funkce externě, poskytne orgánu ESMA tyto informace:

a)

opatření, pokud jde o externí zajištění služeb nebo činností;

b)

vysvětlení, jakým způsobem hodlá identifikovat, řídit a sledovat rizika spojená s externím zajištěním důležitých provozních funkcí;

c)

kopie smluv o externím zajištění služeb nebo činností mezi ratingovou agenturou a subjektem, který služby nebo činnosti externě zajišťuje;

d)

kopie všech interních nebo externích zpráv o externě zajišťovaných službách nebo činnostech, které byly vydány v posledních pěti letech.

2.   Pro účely odstavce 1 zahrnují důležité provozní funkce přezkum ratingu, hlavního analytika, vývoj a přezkum metodiky pro vydávání ratingů, schválení ratingu, interní kontrolu kvality, uchovávání údajů, systémy informačních technologií, podporu v oblasti informačních technologií a účetnictví.

KAPITOLA 3

CERTIFIKACE

ODDÍL 1

Žádost o certifikaci

Článek 26

Informace týkající se žádosti o certifikaci

1.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA tyto informace:

a)

obecné informace požadované v bodech 1 až 10 přílohy II;

b)

informace o svých vlastnících uvedené v článku 8;

c)

organizační schéma uvedené v článku 10;

d)

podrobnosti o zavedených opatřeních k předcházení, zveřejnění a zmírnění veškerých stávajících nebo potenciálních střetů zájmů v oblasti ratingových činností a doplňkových služeb;

e)

informace uvedené v článku 13 o finančních zdrojích ratingových agentur.

2.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace o své obchodní činnosti:

a)

počet zaměstnanců přijatých na dobu neurčitou i určitou, kteří se zabývají ratingovými a doplňkovými službami, za předchozí tři roky;

b)

pokud má žadatel pobočku, počet zaměstnanců zabývajících se ratingovými a doplňkovými činnostmi v každé pobočce;

c)

počet ratingových analytiků přijatých u žadatele včetně počtu ratingových analytiků přijatých v každé pobočce, pokud má ratingová agentura pobočku;

d)

pokud má ratingová agentura v úmyslu zřídit novou pobočku, popis druhu obchodních činností, které bude nová pobočka vykonávat, její úplný název a adresu a časový harmonogram jejího zřízení;

e)

pokud ratingová agentura plánuje vykonávat jakékoli nové doplňkové služby, popis nových služeb a časový harmonogram jejich zahájení;

f)

příjmy ratingové agentury z ratingových a doplňkových služeb získané během posledních tří let jako podíl na celkových příjmech, předložené za jednotlivá účetní období;

g)

pokud má ratingová agentura jednu nebo více poboček, příjmy každé pobočky během posledních tří let jako podíl na celkových příjmech, předložené za jednotlivá účetní období.

3.   Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA rovněž tyto informace, pokud jde o ratingy, které vydává nebo navrhuje vydat:

a)

kategorie ratingů;

b)

nomenklatury ratingů používané pro každou kategorii ratingu;

c)

definici veškerých ratingových činností a statusů, které ratingová agentura používá;

d)

podrobnosti o tom, zda ratingová agentura vydává vyžádané, či nevyžádané ratingy nebo obojí;

e)

pro každou kategorii ratingu počet let praxe, kterou má ve vydávání těchto ratingů;

f)

pro každou kategorii ratingu stávající nebo očekávaný podíl ratingů pro veřejný a soukromý sektor.

4.   Ratingová agentura uvede, zda je v současné době držitelem statutu externí ratingové agentury (ECAI) nebo o něj v jednom nebo více členských státech požádá, a pokud ano, označí příslušný členský stát.

Článek 27

Obecné požadavky na žádost o certifikaci

Ratingová agentura zajistí, aby její žádost byla v souladu s články 2 až 6, pokud jde o formát její žádosti, osvědčení o její přesnosti, kategorii ratingů, počet zaměstnanců a opatření a postupy poskytované orgánu ESMA.

ODDÍL 2

Systémový význam

Článek 28

Systémový význam

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA informace stanovené v příloze XII, pokud jde o systémový význam jejích ratingů a ratingových činností pro finanční stabilitu nebo řádné fungování finančních trhů jednoho nebo více členských států.

KAPITOLA 4

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 29

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 21. března 2012.

Za Komisi

José Manuel BARROSO

předseda


(1)  Úř. věst. L 302, 17.11.2009, s. 1.

(2)  Úř. věst. L 331, 15.12.2010, s. 84.

(3)  Úř. věst. L 157, 9.6.2006, s. 87.


PŘÍLOHA I

ODKAZY NA DOKUMENTY

(Článek 2)

Článek nebo příloha tohoto nařízení

Referenční číslo ratingové agentury

Název dokumentu

Kapitola, oddíl nebo strana dokumentu, kde jsou informace poskytnuty, nebo důvod, proč informace nejsou poskytnuty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PŘÍLOHA II

OBECNÉ INFORMACE

(Článek 7)

1.

Úplný název

2.

Země, ve které byla založena

3.

Adresa sídla

4.

Právní forma

5.

Pokud jde o kontaktní osobu (osoby) pro účely žádosti:

a)

jméno;

b)

titul;

c)

adresa;

d)

e-mailová adresa;

e)

telefonní číslo.

6.

Pokud jde o osobu pověřenou činností compliance:

a)

jméno;

b)

titul;

c)

adresa;

d)

e-mailová adresa;

e)

telefonní číslo.

7.

Popis obchodních činností, které ratingová agentura vykonává, včetně doplňkových služeb, a pokud má jednu nebo více poboček nebo dceřiných společností, činnosti vykonávané každou pobočkou nebo dceřinou společností.

8.

Označení kategorie ratingů, o niž ratingová agentura při registraci žádá, podle kategorií uvedených v článku 5.

9.

Případné označení regulovaných trhů, na nichž je ratingová agentura kotována.

10.

Finanční zprávy:

a)

informace o tom, zda ratingová agentura podléhá auditu;

b)

pokud ratingová agentura podléhá auditu, jméno externího auditora a vnitrostátní registrační číslo externího auditora;

c)

datum ukončení účetního období.

11.

Počet zaměstnanců (kromě zaměstnanců poboček) ke dni podání žádosti a ke konci každého ze tří posledních účetních období vykazovaný v těchto kategoriích:

a)

zaměstnanci na dobu určitou;

b)

zaměstnanci na dobu neurčitou zaměstnaní méně než pět let;

c)

zaměstnanci na dobu neurčitou zaměstnaní pět a více let.

12.

Pokud má ratingová agentura pobočky, pokud jde o každou pobočku:

a)

úplný název;

b)

právní forma;

c)

adresa a

d)

počet zaměstnanců na dobu určitou a neurčitou.

13.

Seznam zemí, z nichž ratingová agentura hodlá převzít ratingy.


PŘÍLOHA III

INFORMACE, KTERÉ MAJÍ BÝT PŘEDLOŽENY, POKUD JDE O STRUKTURU VLASTNICTVÍ

(Článek 8)

1.

Identifikace vlastníků ratingové agentury uvedená v čl. 8 odst. 1 s těmito podrobnostmi:

Vlastník

Procento kapitálu

Charakter účasti: přímá nebo nepřímá účast

Procento hlasovacích práv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Popis obchodních činností vlastníků ratingové agentury uvedených v čl. 8 odst. 1:

Vlastník

Obchodní činnosti

3.

Identifikace obchodních činností společností, ve kterých mají vlastníci uvedení v čl. 8 odst. 1 podíl podle čl. 8 odst. 2:

Vlastník

Společnosti, ve kterých má vlastník podíl podle čl. 8 odst. 2

Obchodní činnosti

 

 

 

4.

Identifikace vlastníků mateřské společnosti uvedené v čl. 8 odst. 3:

Vlastník

Procento kapitálu

Charakter účasti: přímá nebo nepřímá účast

Procento hlasovacích práv

Charakter účasti: přímá nebo nepřímá účast

 

 

 

 

 

 

 

 

 


PŘÍLOHA IV

ORGANIZAČNÍ STRUKTURA

(Článek 11)

1.

Ratingová agentura poskytne tyto informace o opatřeních a postupech uvedených v čl. 11 odst. 1:

a)

popis úloh a povinností zaměstnanců;

b)

popis mechanismů ke sledování účinnosti opatření nebo postupu;

c)

počet zaměstnanců, poměr zaměstnanců na dobu určitou a neurčitou;

d)

informace o postupu a četnosti předkládání zpráv a

e)

popis vzájemné součinnosti mezi relevantním útvarem a zaměstnanci, kteří se přímo podílejí na zpracování ratingů, a mezi uvedeným útvarem a jakýmkoli jiným útvarem.

2.

Pokud jsou opatření uvedená v bodě 1 této přílohy prováděna na úrovni skupiny společností, ratingová agentura poskytne orgánu ESMA kopii příslušných smluv o poskytování služeb, které uzavřela nebo navrhuje uzavřít s ostatními členy skupiny, a tyto informace:

a)

popis příslušných úkolů prováděných každou skupinou společností, včetně společností umístěných ve třetích zemích;

b)

jasné označení společnosti, která se podílí na plnění úkolu, a její přesné umístění;

c)

informace o postupu a četnosti předkládání zpráv u každého dotčeného subjektu a o způsobu, jakým jsou informace od každého subjektu získávány a

d)

informace o veškerých vyčleněných zdrojích umístěných v Unii. V případě lidských zdrojů uvede ratingová agentura úvazek vyčleněný na útvar v přepočtu na plný úvazek.

3.

Pokud jde o útvar compliance, poskytne ratingová agentura tyto informace:

a)

opatření a postupy pro hlášení informací podle bodu 5 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009;

b)

popis, jak je zajištěna nezávislost útvaru compliance;

c)

poslední zprávu osoby pověřené činností compliance;

d)

plán práce na příští tři roky.

4.

Pokud jde o útvar interního auditu, který vykonává úkoly popsané v bodě 10 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, poskytne ratingová agentura tyto informace:

a)

vysvětlení, jak je její interní metodika auditu vypracována a uplatňována podle zvláštního charakteru jejích činností a jejich rozsahu, složitosti a rizika;

b)

plán práce na příští tři roky.


PŘÍLOHA V

INFORMACE, KTERÉ MAJÍ BÝT PŘEDLOŽENY, POKUD JDE O SPRÁVU A ŘÍZENÍ SPOLEČNOSTÍ

(Článek 12)

1.

Identifikace členů správní nebo dozorčí rady a dalších orgánů, jak je stanoveno v čl. 12 odst. 3:

Identifikace člena

Orgán (správní rada, dozorčí rada, výbor pro audit, výbor pro odměňování atd.) a pozice (předseda, místopředseda, člen)

Orgán jiných společností, ve kterém je osoba členem, a pozice

 

 

 

2.

Identifikace nezávislých členů správní nebo dozorčí rady, jak je stanoveno v čl. 12 odst. 3, a odůvodnění jejich nezávislosti, pokud jsou nezávislí členové, a jejich podrobné znalosti a praxe vedoucího pracovníka v oblasti trhů strukturovaných finančních nástrojů, pokud ratingová agentura žádá o vydávání ratingů strukturovaných finančních produktů v souladu s bodem 2 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009:

Identifikace člena

Orgán (správní nebo dozorčí rada)

Nezávislý člen (ANO/NE) a pokud ANO, uveďte odůvodnění

Praxe v oblasti strukturovaných finančních nástrojů (ANO/NE), pokud ANO, uveďte odůvodnění

 

 

 

 

 

 

3.

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA kopii těchto dokumentů, jak je stanoveno v čl. 12 odst. 4:

a)

poslední tři zápisy z jednání správní a dozorčí rady;

b)

poslední zápisy z jednání všech ostatních výborů, jako jsou výbor pro odměňování nebo výbor pro strategii a

c)

poslední tři stanoviska nebo zprávy předložené správní nebo dozorčí radě nezávislými členy.


PŘÍLOHA VI

VLASTNÍ PROHLÁŠENÍ

(Ustanovení čl. 15 odst. 2)

Ve vlastním prohlášení, které má být poskytnuto podle čl. 15 odst. 2 písm. b), každý člen vrcholového vedení uvede, zda pokud jde o jeho osobu, spadá do některé z těchto kategorií:

a)

byl odsouzen za jakýkoli trestný čin;

b)

byl subjektem jakéhokoli řízení disciplinární povahy zahájeného regulačním orgánem nebo řízení trestní povahy nebo o něm byl uvědoměn;

c)

byl subjektem jakýchkoli negativních zjištění v občanskoprávním řízení v souvislosti s poskytováním finančních služeb, pochybením, podvodem nebo řízením právnické osoby;

d)

byl podle svého vědomí subjektem jakéhokoli stávajícího nebo předchozího šetření kteréhokoli regulačního orgánu nebo vládních orgánů nebo agentur;

e)

byl spojen s podnikem, jemuž regulační orgán odebral registraci nebo povolení;

f)

bylo mu odepřeno právo vykonávat činnosti, které vyžadují registraci nebo povolení ze strany regulačního orgánu;

g)

podílel se na řízení podniku, který dospěl k úpadku, likvidaci nebo správě, přičemž byl s podnikem spojen nebo k úpadku, likvidaci nebo správě došlo do jednoho roku od doby, kdy přestal být s podnikem spojen;

h)

byl spojen s podnikem, který byl předmětem šetření ze strany regulačního orgánu nebo mu byla pozastavena činnost, což mělo za následek donucovací opatření;

i)

byl vyšetřován, byla mu pozastavena činnost nebo byl sankcionován ze strany regulačního orgánu;

j)

není způsobilý vykonávat funkci člena správní nebo dozorčí rady, ani žádnou řídící funkci, byl propuštěn ze zaměstnání nebo jiné funkce v podniku v důsledku podezření z pochybení nebo nezákonných postupů.


PŘÍLOHA VII

VYDÁVÁNÍ A PŘEZKUM RATINGŮ

(Články 16, 17 a 18)

1.

Informace o opatřeních a postupech uvedených v čl. 16 odst. 2 písm. a), pokud jde o vypracování, validaci a přezkum metodik ratingových agentur pro vydávání ratingů, zahrnují:

a)

povinnosti a postup vypracování metodiky pro vydávání ratingů a její schvalování, včetně podrobností o složení výborů pro metodiku vydávání ratingů a postupy pro výběr členů;

b)

povinnosti a postup metodiky pro vydávání ratingů včetně:

i)

ověřování a validace metodiky pro vydávání ratingů;

ii)

validace metodiky pro vydávání ratingů, která vychází z údajů v minulosti včetně toho, jak jsou zohledněny výsledky zpětného testování. Kromě toho zahrne ratingová agentura také výsledky takové validace/zpětného testování za poslední tři roky, pokud jsou k dispozici kvantitativní údaje;

iii)

vykazování výsledků přezkumu metodiky pro vydávání ratingů a

iv)

provádění změny metodiky, modelu nebo klíčových předpokladů pro vydávání ratingů.

2.

Informace o opatřeních a postupech uvedených v čl. 17 odst. 1 písm. c), pokud jde o vydávání ratingů, zahrnují:

a)

sled kroků, podle kterého se postupuje při vydávání ratingů, postup přezkumu dokumentace hodnocených emitentů nebo cenných papírů. To zahrnuje veškeré referenční hodnoty, které se používají k usnadnění přezkumu;

b)

posouzení minimálních informačních požadavků na zahájení a udržení ratingu včetně veřejných i neveřejných informací;

c)

kontrolní mechanismy pro vydávání ratingů včetně zapojení emitenta/organizátora sekuritizace/investora/obsluhovatele do tohoto procesu;

d)

postup shromažďování, analýzy a posuzování informací používaných ke stanovení ratingu včetně případně závislosti na analýze jiné ratingové agentury nebo jiných třetích stran;

e)

úlohu a povinnosti ratingových analytiků, jakož i proces a postupy jejich výběru pro konkrétní cenné papíry;

f)

proces schvalování ratingu včetně identifikace úlohy a povinností osob, které schvalují ratingy, jakož i proces a postupy jejich výběru;

g)

pokud ratingová agentura ustavila ratingové výbory, úlohu a povinnosti předsedů ratingových výborů, jakož i potřebné dovednosti a proces a postupy pro jejich jmenování a

h)

minimální kvalifikaci osob podílejících se na ratingovém rozhodnutí.

3.

Informace o opatřeních a postupech uvedených v čl. 17 odst. 1 písm. e), pokud jde o zveřejnění rozhodnutí o ratingu, zahrnují:

a)

postup, kterým se hodnocenému subjektu alespoň dvanáct hodin před uveřejněním ratingu oznámí hlavní skutečnosti, z nichž rating vychází;

b)

odvolací řízení pro rating, pokud ho ratingová agentura zavedla a

c)

postupy určení toho, které klíčové prvky, o něž se rating opírá, se zahrnou do výstupu pro média nebo zpráv.

4.

Informace o opatřeních a postupech uvedených v čl. 18 písm. a), pokud jde o sledování ratingů, zahrnují:

a)

postup sledování, případně včetně úlohy a povinností ratingových výborů, a popis postupů schvalování ratingů;

b)

úlohu a povinnosti ratingových analytiků;

c)

postup shromažďování, analýzy a posuzování informací používaných ke sledování ratingu včetně případně závislosti na analýze jiné ratingové agentury nebo jiných třetích stran;

d)

postup, včetně přehledu zohledněných faktorů, a odpovědnost za rozhodování, pokud by rating měl být oficiálně přezkoumán, včetně ratingových činností;

e)

postup a odpovědnost za rozhodování, pokud by platnost ratingu měla být oficiálně pozastavena nebo by měl být odebrán;

f)

postupy a kontroly, pokud jde o přezkumy ratingů podle čl. 8 odst. 6 písm. a) až c) nařízení (ES) č. 1060/2009 a

g)

opatření, postupy a kontroly zapojení emitenta nebo organizátora sekuritizace do procesu.


PŘÍLOHA VIII

NEZÁVISLOST A ZAMEZOVÁNÍ STŘETU ZÁJMŮ

(Článek 20)

Informace o opatřeních a postupech stanovené v čl. 20 odst. 1, pokud jde o identifikaci, řízení a zveřejnění střetů zájmů a pravidla pro ratingové analytiky a další osoby přímo se podílející na výkonu ratingových činností, zahrnují:

a)

zjištění, předcházení, zveřejnění a zmírnění střetů zájmů vyplývajících z vydávání ratingů nebo poskytování doplňkových služeb, jak je stanoveno v bodě 1 oddílu B přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009;

b)

oddělení ratingového procesu od jednání o poplatcích získávaných od hodnocených subjektů a spřízněných třetích stran, jak je uvedeno v čl. 7 odst. 2 nařízení (ES) č. 1060/2009;

c)

stanovení poplatků účtovaných ratingovými agenturami hodnoceným subjektům nebo spřízněným třetím stranám; kontrolu důvěrných informací získaných od hodnocených osob, spřízněných třetích stran a dalších příslušných osob nebo s nimi sdílených, jak je vyžadováno podle bodu 3 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009;

d)

požadavky stanovené v bodě 2 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, pokud jde o obchodování s cennými papíry hodnocenými ratingovou agenturou nebo cenné papíry představující závazky subjektu hodnoceného ratingovou agenturou obsahující informace o tom, jak ratingová agentura určuje pro každý rating zaměstnance zapojené do ratingového procesu na jakékoli úrovni nebo v jakékoli funkci;

e)

požadavek stanovený v bodě 4 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, pokud jde o přijímání peněz, dárků nebo výhod a

f)

pravidla pro ukončení pracovního poměru ratingového analytika stanovená v bodech 6 a 7 oddílu C přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009.


PŘÍLOHA IX

PROGRAM OPERACÍ

(Článek 23)

Obchodní koncepce/rozvoj obchodních činností

1.

Tyto informace, pokud jde o obchodní činnosti ratingové agentury:

a)

popis makroekonomického prostředí, ve kterém bude ratingová agentura působit;

b)

nástin budoucích plánů týkajících se založení dceřiných společností nebo poboček a jejich umístění a

c)

popis obchodních činností, které zamýšlí ratingová agentura provádět, s upřesněním činností dceřiných společností a poboček. Informace zahrnují kategorie ratingů, potenciální zákazníky a činnosti, které nejsou spojeny s vydáváním ratingů.

Kategorie ratingů

2.

Tyto informace, pokud jde o kategorie ratingů:

a)

podrobnosti o tom, zda ratingová agentura zamýšlí vydávat vyžádané, či nevyžádané ratingy nebo obojí;

b)

pro každou kategorii ratingů, kterou má ratingová agentura v úmyslu vydat, odhad podílu ratingů pro veřejný a soukromý sektor:

c)

počet ratingů veřejných financí/ratingů států;

d)

počet a objem (v miliardách EUR) ratingů strukturovaného financování;

e)

počet a objem (v miliardách EUR) ratingů podniků v tomto členění: finanční instituce, pojišťovny, podnikoví emitenti a

f)

průměrný počet vydaných nebo sledovaných ratingů na zaměstnance podle kategorie ratingu.

Finanční plán

3.

Prognóza:

a)

rozvahy a

b)

výsledovky.

4.

V prognóze příjmů vykáže ratingová agentura samostatně příjmy z ratingových činností a z doplňkových služeb. Pokud ratingová agentura zřídila nebo plánuje zřídit pobočky, uvede příjmy všech poboček.

Správa a řízení společnosti

5.

Počet členů těchto orgánů:

a)

správní a dozorčí rady a

b)

nezávislých členů správní a dozorčí rady.

Externí zajištění činností nebo služeb

6.

Popis činností, které budou zajištěny externě, identifikace subjektů, které budou činnosti externě zajišťovat, a vysvětlení důvodů pro externí zajištění. Pokud je jakákoli činnost zajišťována externě pro pobočku, mělo by to být uvedeno.

Lidské zdroje/zaměstnanci

7.

Počet zaměstnanců na dobu neurčitou a určitou zaměstnaných na těchto pozicích a jejich seniorita:

a)

ve vrcholovém vedení, kromě členů správní nebo dozorčí rady a osob, které byly jmenovány, aby řídily pobočky;

b)

v útvaru auditu;

c)

v interním kontrolním mechanismu;

d)

v útvaru compliance a

e)

útvaru přezkumu.

8.

Tyto informace:

a)

počet zaměstnanců v útvarech/odděleních;

b)

počet zaměstnanců na dobu určitou a neurčitou zaměstnaných ratingovou agenturou, kteří se podílejí na ratingové činnosti;

c)

počet zaměstnanců na dobu určitou a neurčitou zaměstnaných ratingovou agenturou, kteří poskytují doplňkové služby;

d)

počet zaměstnanců schvalujících ratingy, jako jsou předsedové výborů, ratingoví analytici a hlavní ratingoví analytici, spolu s informacemi o:

i)

jejich senioritě nebo postavení;

ii)

specializaci ratingového analytika včetně případně, zda zaměstnanec je primárním nebo kontrolním analytikem a kvalitativním nebo kvantitativním analytikem a

iii)

počet let praxe v ratingové agentuře nebo případně v oblasti ratingu.


PŘÍLOHA X

VEDENÍ ZÁZNAMŮ, SYSTÉMY PLÁNOVÁNÍ NEPŘETRŽITÉHO VÝKONU A INFORMAČNÍ SYSTÉMY

(Článek 11)

Vedení záznamů

1.

Informace o opatřeních a postupech, pokud jde o evidenční povinnosti uvedené v čl. 8 odst. 4, bodě 7 oddílu A a bodech 7, 8 a 9 oddílu B přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009:

a)

uvedení skutečností, o kterých se vedou záznamy, a jak dlouho a

b)

identifikace příjemců důvěrných informací u každého vydaného ratingu.

Nepřetržitý a řádný výkon činností

2.

Informace o nepřetržitém a řádném výkonu ratingových činností, jak je stanoveno v bodě 8 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, včetně:

a)

popisu postupů k zajištění nepřetržitého a řádného výkonu ratingových činností, včetně informací o jejich použitelnosti pro externí poskytovatele služeb;

b)

typy testování plánů na zachování nepřetržitého výkonu, které budou provedeny, a

c)

četnost testování.

Systémy zpracování informací

3.

Informace o systémech zpracování informací, jak je stanoveno v bodě 8 oddílu A přílohy I nařízení (ES) č. 1060/2009, včetně:

a)

totožnosti vedoucího pracovníka odpovědného za systémy zpracování informací a

b)

popisu systémů zpracování informací, včetně veškerých záložních systémů;

c)

popis účinných kontrolních a ochranných opatření pro systémy zpracování informací, jakož i mechanismů pro sledování jejich účinnosti, včetně údajů o zavedených postupech, jimiž se zajistí účinné oddělení systémů zpracování informací používaných k vykazování poplatků od systémů přístupných ratingovým analytikům a používaných ke vkládání ratingů a informací o hodnocených subjektech nebo hodnocených transakcích.


PŘÍLOHA XI

POUŽITÍ PŘEVZATÝCH RATINGŮ

(Článek 24)

Ratingová agentura třetí země

1.

Tyto informace za každou příslušnou ratingovou agenturu třetí země:

a)

její úplný název;

b)

její právní forma, včetně výpisu z příslušného obchodního nebo soudního rejstříku nebo jiná forma důkazu o místě založení a rozsahu obchodních činností nebo jiné údaje o registraci společnosti;

c)

země, ve které byla založena;

d)

adresa jejího sídla;

e)

důkaz o tom, že ratingová agentura třetí země je povolena nebo registrována a podléhá dohledu v příslušné jurisdikci;

f)

kategorie ratingu, který zamýšlí ratingová agentura převzít a

g)

počet analytiků, které zaměstnává.

2.

Organizační schéma vlastnictví každé ratingové agentury, jejích dceřiných společností, poboček a dceřiných společností kontrolovaných mateřskou společností, které se podílejí na procesu vydávání ratingů, u nichž se plánuje převzetí.

Posouzení regulačního režimu třetí země

3.

Pokud jde o všechny příslušné jurisdikce třetích zemí, podrobné informace, strukturované analýzy a odůvodnění všech požadavků stanovených v článcích 6 až 12 nařízení (ES) č. 1060/2009, včetně všech odkazů na příslušná ustanovení právních předpisů/regulace třetí země.

Povinnost stanovená v prvním pododstavci tohoto bodu se nepoužije, pokud orgán ESMA považuje požadavky režimu třetí země za stejně přísné, jako jsou požadavky stanovené v článcích 6 až 12 nařízení (ES) č. 1060/2009.

Postupy sledování chování

4.

Popis zavedených opatření, pomocí kterých přejímající ratingová agentura sleduje, zda ratingová agentura třetí země splňuje takové požadavky, a sleduje veškeré případné nedostatky zjištěné přejímající ratingovou agenturou, pokud jde o plnění těchto požadavků.

Objektivní důvody

5.

Uvedení objektivních důvodů pro vydání ratingů ve třetí zemi.

Právní předpisy třetí země

6.

Důkazy o to, že orgány veřejné správy nemají právo zasahovat do obsahu ratingů a metodik, které používají ratingové agentury ve všech příslušných třetích zemích.


PŘÍLOHA XII

SYSTÉMOVÝ VÝZNAM UKAZATELŮ

(Článek 28)

1.

Ratingová agentura poskytne orgánu ESMA objem ratingů, které vydala, s údaji stanovenými v následující tabulce. Informace, pokud jde o ratingy podniků a ratingy států a veřejných financí, se poskytují na základě počtu ratingů, a informace, pokud jde o ratingy strukturovaného financování, se poskytují na základě hodnoty (v milionech EUR) vydaných strukturovaných finančních nástrojů.

 

Celkem

Podnikové ratingy (počet ratingů)

Finanční instituce včetně úvěrových institucí a investičních společností

 

Pojišťovna

 

Podnikový emitent, který není považován za finanční instituci nebo pojišťovnu

 

Ratingy států a veřejných financí (počet ratingů)

 

Ratingy strukturovaného financování (hodnota vydaných nástrojů v milionech EUR)

 

2.

Ratingová agentura poskytne informace o ročních příjmech získaných ve všech členských státech Evropské unie a v dalších zemích mimo Evropskou unii za poslední 3 roky v tomto podrobném členění:

 

Členský stát EU 1

Členský stát EU 2

Členský stát EU 3

(…)

Ostatní země, které nejsou členy EU

Celkem

Ratingové činnosti

Od hodnocených subjektů nebo spřízněných třetích stran

 

 

 

 

 

 

Od upisovatelů

 

 

 

 

 

 

Jiné zdroje

 

 

 

 

 

 

Činnosti nesouvisející s ratingem

 

 

 

 

 

 

Členské státy musí být označeny jednotlivě.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU