90/269/EHSSměrnice Rady 90/269/EHS ze dne 29. května 1990 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro ruční manipulaci s břemeny spojenou s rizikem, zejména poškození páteře, pro zaměstnance (čtvrtá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS)

Publikováno: Úř. věst. L 156, 21.6.1990, s. 9-13 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 29. května 1990 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 12. června 1990 Nabývá účinnosti: 12. června 1990
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 26. července 2019

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

SMĚRNICE RADY

ze dne 29. května 1990

o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro ruční manipulaci s břemeny spojenou s rizikem, zejména poškození páteře, pro zaměstnance (čtvrtá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS)

(90/269/EHS)

(Úř. věst. L 156 21.6.1990, s. 9)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2007/30/ES Text s významem pro EHP ze dne 20. června 2007,

  L 165

21

27.6.2007

►M2

NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2019/1243 ze dne 20. června 2019,

  L 198

241

25.7.2019




▼B

SMĚRNICE RADY

ze dne 29. května 1990

o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro ruční manipulaci s břemeny spojenou s rizikem, zejména poškození páteře, pro zaměstnance (čtvrtá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS)

(90/269/EHS)



ODDÍL I

OBECNÁ USTANOVENÍ

Článek 1

Účel

1.  Tato směrnice, která je čtvrtou samostatnou směrnicí ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS, stanoví minimální požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví pro ruční manipulaci s břemeny spojenou s rizikem, zejména poškození páteře, pro zaměstnance.

2.  Směrnice 89/391/EHS se vztahuje v plném rozsahu na celou oblast uvedenou v odstavci 1, aniž jsou dotčena přísnější a/nebo zvláštní ustanovení této směrnice.

Článek 2

Definice

Pro účely této směrnice se „ruční manipulací s břemeny“ rozumí jakékoli přepravování nebo nošení břemene jedním nebo více zaměstnanci, včetně zvedání, pokládání, sunutí, tahání, nošenínebo přemisťování břemene, které v důsledku svých vlastností nebo nepříznivých ergonomických podmínek zahrnuje riziko, zejména poškození páteře, pro zaměstnance.



ODDÍL II

POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELŮ

Článek 3

Obecná ustanovení

1.  Zaměstnavatel musí učinit příslušná organizační opatření nebo použít patřičných prostředků, zejména mechanických zařízení, aby se vyhnul potřebě ruční manipulace zaměstnanců s břemeny.

2.  Pokud je potřeba ruční manipulace zaměstnanců s břemeny nevyhnutelná, musí zaměstnavatel učinit příslušná organizační opatření, použít patřičných prostředků nebo poskytnout zaměstnancům takové prostředky, aby omezil riziko při ruční manipulaci s těmito břemeny s přihlédnutím k příloze I.

Článek 4

Organizace pracovišť

Tam, kde je potřeba ruční manipulace zaměstnanců s břemeny nevyhnutelná, musí zaměstnavatel uspořádat pracoviště tak, aby tato manipulace byla co nejbezpečnější a neohrožovala zdraví, a

a) vyhodnotit, pokud možno s předstihem, zdravotní a bezpečnostní podmínky typu dané práce, a zejména posoudit vlastnosti břemen s přihlédnutím k příloze I;

b) dbát na vyloučení nebo snížení rizika, zejména poškození páteře, pro zaměstnance tím, že přijme patřičná opatření, přičemž vezme zejména v úvahu vlastnosti pracovního prostředí a nároky dané činnosti s přihlédnutím k příloze I.

Článek 5

Odkaz na přílohu II

Pro provádění čl. 6 odst. 3 písm. b) a článků 14 a 15 směrnice 89/391/EHS je třeba přihlížet k příloze II.

Článek 6

Informování a školení zaměstnanců

1.  Aniž je dotčen článek 10 směrnice 89/391/EHS, jsou zaměstnanci a/nebo jejich zástupci informováni o všech opatřeních, která mají být přijata na základě této směrnice, týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví.

Zaměstnavatelé musí zajistit, aby zaměstnanci a/nebo jejich zástupci byli informováni, a to pokud možno přesně,

 o hmotnosti břemene,

 o těžišti na nejtěžší straně, je-li hmotnost břemene rozložena nerovnoměrně.

2.  Aniž je dotčen článek 12 směrnice 89/391/EHS, musí zaměstnavatelé zajistit, aby zaměstnanci byli řádně vyškoleni a informováni o tom, jak správně manipulovat s břemeny, a o rizicích, jimž mohou být vystaveni, pokud tyto činnosti nevykonávají technicky správně, s přihlédnutím k přílohám I a II.

Článek 7

Projednání se zaměstnanci a jejich účast

V souladu s článkem 11 směrnice 89/391/EHS projednávají zaměstnavatelé se zaměstnanci a/nebo jejich zástupci záležitosti, na které se vztahuje tato směrnice, včetně přílohy, a umožňují jejich účast.



ODDÍL III

RŮZNÁ USTANOVENÍ

▼M2

Článek 8

Změny příloh

Komisi je svěřena pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci v souladu s článkem 8a za účelem provedení ryze technických úprav příloh s cílem zohlednit technický pokrok, změny v mezinárodních předpisech či specifikacích a poznatky v oblasti ruční manipulace s břemeny.

Pokud v řádně odůvodněných a výjimečných případech zahrnujících bezprostřední, přímé a závažné riziko pro fyzické zdraví a bezpečnost pracovníků a dalších osob je ze závažných a naléhavých důvodů nutné opatření ve velmi krátkém časovém rámci, použije se na akty v přenesené pravomoci přijaté podle tohoto článku postup stanovený v článku 8b.

▼M2

Článek 8a

Výkon přenesené pravomoci

1.  Pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci je svěřena Komisi za podmínek stanovených v tomto článku.

2.  Pravomoc přijímat akty v přenesené pravomoci uvedené v článku 8 je svěřena Komisi na dobu pěti let od 26. července 2019. Komise vypracuje zprávu o výkonu přenesení pravomoci nejpozději devět měsíců před koncem tohoto pětiletého období. Přenesení pravomoci se automaticky prodlužuje o stejně dlouhá období, pokud Evropský parlament nebo Rada nevysloví proti tomuto prodloužení námitku nejpozději tři měsíce před koncem každého z těchto období.

3.  Evropský parlament nebo Rada mohou přenesení pravomoci uvedené v článku 8 kdykoli zrušit. Rozhodnutím o zrušení se ukončuje přenesení pravomoci v něm blíže určené. Rozhodnutí nabývá účinku prvním dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie nebo k pozdějšímu dni, který je v něm upřesněn. Nedotýká se platnosti již platných aktů v přenesené pravomoci.

4.  Před přijetím aktu v přenesené pravomoci Komise vede konzultace s odborníky jmenovanými jednotlivými členskými státy v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě ze dne 13. dubna 2016 o zdokonalení tvorby právních předpisů ( 1 )

5.  Přijetí aktu v přenesené pravomoci Komise neprodleně oznámí současně Evropskému parlamentu a Radě.

6.  Akt v přenesené pravomoci přijatý podle článku 8 vstoupí v platnost, pouze pokud proti němu Evropský parlament nebo Rada nevysloví námitky ve lhůtě dvou měsíců ode dne, kdy jim byl tento akt oznámen, nebo pokud Evropský parlament i Rada před uplynutím této lhůty informují Komisi o tom, že námitky nevysloví. Z podnětu Evropského parlamentu nebo Rady se tato lhůta prodlouží o dva měsíce.

Článek 8b

Postup pro naléhavé případy

1.  Akty v přenesené pravomoci přijaté podle tohoto článku vstupují v platnost bezodkladně a jsou použitelné, pokud proti nim není vyslovena námitka v souladu s odstavcem 2. V oznámení aktu v přenesené pravomoci Evropskému parlamentu a Radě se uvedou důvody použití postupu pro naléhavé případy.

2.  Evropský parlament nebo Rada mohou proti aktu v přenesené pravomoci vyslovit námitky postupem uvedeným v čl. 8a odst. 6. V takovém případě zruší Komise tento akt neprodleně poté, co jí Evropský parlament nebo Rada oznámí rozhodnutí o vyslovení námitek.

▼B

Článek 9

Závěrečná ustanovení

1.  Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 31. prosince 1992.

Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

2.  Členské státy sdělí Komisi znění vnitrostátních právních předpisů, které přijaly nebo přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

▼M1 —————

▼B

Článek 10

Tato směrnice je určena členským státům.




PŘÍLOHA I ( *1 )

ZÁKLADNÍ ČINITELE

(Čl. 3 odst. 2, čl. 4 písm. a) a b) a čl. 6 odst. 2)

1. Vlastnosti břemene

Ruční manipulace s břemenem může představovat riziko, zejména poškození páteře,

 je-li břemeno příliš těžké nebo příliš velké,

 je-li neskladné nebo obtížně uchopitelné,

 je-li vratké nebo by se mohl jeho obsah přemístit,

 je-li umístěné způsobem, že musí být drženo nebo s ním musí být manipulováno daleko od těla nebo s nakláněním či vytáčením trupu,

 pokud by v důsledku svého tvaru a/nebo pevnosti mohlo způsobit zranění zaměstnanci, zejména v případě nárazu.

2. Tělesná námaha

Tělesná námaha může představovat riziko, zejména poškození páteře,

 je-li vyčerpávající,

 je-li dosahována pouze otáčením trupu,

 pokud by mohla způsobit prudký pohyb břemene,

 je-li vykonávána tělem ve vratkém postoji.

3. Vlastnosti pracovního prostředí

Vlastnosti pracovního prostředí mohou zvýšit riziko, zejména poškození páteře, jestliže

 pro výkon dané činnosti není dostatek prostoru, zejména ve svislém směru,

 podlaha je nerovná, takže vzniká riziko klopýtnutí, nebo je s ohledem na obuv zaměstnance kluzká,

 pracoviště nebo pracovní prostředí brání v manipulaci v bezpečné výšce nebo neumožňuje zaměstnanci zaujmout správnou polohu,

 podlaha nebo pracovní povrch jsou nerovné a zahrnují manipulaci s břemenem na různých úrovních,

 podlaha nebo opora nohou je vratká,

 teplota, vlhkost nebo větrání jsou nevyhovující.

4. Nároky činnosti

Činnost může představovat riziko, zejména poškození páteře, zahrnuje-li jeden nebo více z těchto nároků:

 příliš častá nebo příliš dlouho trvající fyzická námaha zatěžující zejména páteř,

 nedostatečný tělesný odpočinek nebo doba na zotavení,

 příliš velké vzdálenosti zvedání, snášení nebo přemisťování,

 pracovní tempo udávané pracovním postupem, který zaměstnanec nemůže změnit.




PŘÍLOHA II ( *2 )

OSOBNÍ RIZIKOVÉ ČINITELE

(Článek 5 a čl. 6 odst. 2)

Zaměstnanec může být ohrožen, jestliže

 je tělesně nezpůsobilý pro výkon daného úkolu,

 je nevhodně oblečen, má nevhodnou obuv nebo jiné osobní doplňky,

 nemá dostatečné nebo vhodné znalosti nebo školení.



( 1 ) Úř. věst. L 123, 12.5.2016, s. 1.

( *1 ) S cílem vytvořit vícefaktorový rozbor může být odkaz učiněn zároveň na různé činitele vyjmenované v přílohách I a II.

( *2 ) S cílem vytvořit vícefaktorový rozbor může být současně přihlíženo k různým činitelům vyjmenovaným v přílohách I a II.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU