(EU) 2020/1339Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/1339 ze dne 23. září 2020 o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 313, 28.9.2020, s. 4-15 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 25. února 2021 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 18. října 2020 | Nabývá účinnosti: | 18. října 2020 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1339 ze dne 23. září 2020 o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla (Úř. věst. L 313 28.9.2020, s. 4) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1714 ze dne 16. listopadu 2020, |
L 384 |
9 |
17.11.2020 |
|
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/136, ze dne 4. února 2021, |
L 42 |
13 |
5.2.2021 |
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1339
ze dne 23. září 2020
o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Inovativní technologie
Použití účinných diod vyzařujících světlo ve vnějším osvětlení vozidel („účinné vnější svítidlo LED“) se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 11 nařízení (EU) 2019/631 pro použití v lehkých užitkových vozidlech s motory s vnitřním spalováním, jež jsou schopna provozu na benzín, motorovou naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo palivo E85 nebo kombinaci těchto paliv, jakož i v hybridních elektrických vozidlech bez externího nabíjení (NOVC-HEV) kategorie N1, u nichž lze použít nekorigované naměřené hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 v souladu s bodem 1.1.4 dodatku 2 dílčí přílohy 8 k příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 a která jsou schopna provozu na stejná uvedená paliva nebo jejich kombinaci, jestliže inovativní technologie je použita v jednom nebo více z těchto vnějších svítidel vozidla:
světlometu potkávacího světla (včetně adaptivního předního osvětlovacího systému);
světlometu dálkového světla;
přední obrysové svítilně;
předním mlhovém světlometu;
zadní mlhové svítilně;
předním směrovém světle;
zadním směrovém světle;
osvětlení registrační značky;
zpětném světlometu;
rohovém světlometu;
statickém světlometu k osvětlení zatáčky;
doplňkové obrysové svítilně;
boční obrysové svítilně;
zadní obrysové svítilně.
Článek 2
Žádost o certifikaci snížení emisí CO2
Článek 3
Certifikace snížení emisí CO2
Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle schopném provozu na flexibilní palivo, zaznamená schvalovací orgán snížení emisí CO2 takto:
u dvoupalivových vozidel na benzin a plynná paliva, snížení emisí CO2 při použití LPG nebo CNG;
u vozidel na flexibilní palivo provozovaných na benzin a E85, snížení emisí CO2 při použití benzinu.
Článek 4
Kód ekologické inovace
Článek 5
Vstup v platnost
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
Metodika pro stanovení snížení emisí CO2 dosaženého pomocí účinných vnějších svítidel LED určených pro použití v některých lehkých užitkových vozidlech
1. ÚVOD
V této příloze se stanoví metodika pro určování snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), jehož se dosahuje pomocí účinných vnějších svítidel LED v jednom nebo několika vnějších svítidlech vozidla uvedených v článku 1, pro použití v lehkých užitkových vozidlech uvedených ve zmíněném článku.
2. ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY
V případě vozidel NOVC-HEV nesmí maximální dostupné palubní napětí překročit 60 V.
Zkušební podmínky musí splňovat požadavky předpisů EHK OSN č. 4 ( 1 ), 6 ( 2 ), 7 ( 3 ), 19 ( 4 ), 23 ( 5 ), 38 ( 6 ), 48 ( 7 ), 91 ( 8 ), 100 ( 9 ), 112 ( 10 ), 119 ( 11 ) a 123 ( 12 ). Spotřeba energie se určuje podle bodu 6.1.4 předpisu EHK OSN č. 112 a bodů 3.2.1 a 3.2.2 přílohy 10 uvedeného předpisu.
Pro adaptivní přední osvětlovací systém (AFS) potkávacích světel spadající alespoň do dvou ze tříd C, E, V nebo W podle definice v tabulce 1 v předpisu EHK OSN č. 123 se měření spotřeby energie provádí při intenzitě LED každé třídy (Pk), kde k odpovídá každé třídě specifikované v tabulce 1 dle definice v předpisu EHK OSN č. 123.
Jestliže je s technickou zkušebnou dohodnuto, že u dané žádosti pro vozidlo se za reprezentativní/průměrnou intenzitu LED považuje třída C, měří se spotřeba energie stejně jako u jakéhokoli jiného vnějšího svítidla LED, které je součástí kombinace.
Tabulka 1
Třídy AFS potkávacího světla
Třída |
Viz bod 1.3 a poznámka pod čarou č. 2 předpisu EHK OSN č. 123 |
Intenzita LED (%) |
Režim aktivace (*1) |
C |
základní potkávací světlo (mimo obec) |
100 |
50 km/h < rychlost < 100 km/h nebo není-li aktivován žádný režim jiné třídy potkávacího světla (V, W, E) |
V |
Obec |
85 |
rychlost < 50 km/h |
E |
Dálnice |
110 |
rychlost > 100 km/h |
W |
nepříznivé podmínky |
90 |
stěrače čelního skla aktivní > 2 min. |
(*1)
Rychlosti, při nichž se režim aktivuje, se zkontrolují u každé žádosti pro vozidlo v souladu s předpisem EHK OSN č. 48 oddílem 6 kapitolou 6.22 body 6.22.7.4.1 (třída C), 6.22.7.4.2 (třída V), 6.22.7.4.3 (třída E), 6.22.7.4.4 (třída W). |
2.1 Zkušební zařízení
Použije se toto zkušební zařízení;
napájecí zdroj (tj. zdroj měnitelného napětí),
dva digitální multimetry, jeden pro měření stejnosměrného proudu a druhý pro měření stejnosměrného napětí.
Na obrázku 1 je znázorněno možné zkušební zapojení, ve kterém je měřidlo stejnosměrného napětí součástí napájecího zdroje.
Obrázek 1
Znázornění zkušebního zapojení
2.2 Stanovení úspor energie
2.2.1 Měření spotřeby energie
U každého účinného vnějšího svítidla LED, jež je součástí kombinace, se provádí měření proudu při napětí 13,2 V. Modul (moduly) LED ovládaný (ovládané) elektronickým ovladačem zdrojů světla se měří podle specifikací žadatele.
Výrobce může požadovat, aby byla provedena další měření proudu při jiných napětích, jestliže lze na základě ověřené dokumentace prokázat nezbytnost tohoto měření.
V každém případě budou měření (n) provedena pro každé napětí nejméně pětkrát po sobě. Použité napětí a naměřený proud se zaznamenají s přesností na čtyři desetinná místa.
Spotřeba energie se určí vynásobením napětí a naměřeného proudu. Průměrná spotřeba energie pro každé účinné vnější svítidlo LED [W] se vypočte podle vzorce 1, přičemž se ve výpočtech použijí hodnoty zaokrouhlené na čtyři desetinná místa. Pokud je pro dodávku elektrické energie do světelných zdrojů LED použit krokový motor nebo elektronický regulátor, tak se z měření vyloučí elektrické zatížení této součásti.
Vzorec 1
kde
|
je zkušební napětí každého svítidla LED i [V], kterým je vozidlo vybaveno |
|
je zkušební proud každého svítidla LED i [A], kterým je vozidlo vybaveno |
n |
je počet měření vzorku |
j |
označuje jednotlivé měření spotřeby energie |
V případě AFS potkávacího světla se spotřeba energie [W] vypočte podle vzorce 2 jako průměr spotřeby energie LED pro každou třídu k, který je vážený podle časového podílu postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti.
Vzorec 2
kde
|
je spotřeba energie při intenzitě LED pro každou třídu k jako průměr po sobě následujících měření n [W]. |
K |
je počet tříd spojených s AFS potkávacích světel. |
WLTP_share je časový podíl postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti v každé třídě, jak je uveden v tabulce 2.
Tabulka 2
Časový podíl postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti
Rozsah rychlosti |
WLTP_share |
< 50 km/h |
0,588 |
50–100 km/h |
0,311 |
> 100 km/h |
0,101 |
Jestliže AFS potkávacích světel nespadá do žádné ze čtyř tříd uvedených v tabulce 1, podíl WLTP_share chybějících tříd se přiřadí do třídy C.
2.2.2 Výpočet úspor energie
Úspora energie každého účinného vnějšího svítidla LED (ΔPi) [W] se vypočte podle vzorce 3.
Vzorec 3
kde
|
je spotřeba energie standardního svítidla ve vozidle i [W] |
|
je průměrná spotřeba energie ekologicky inovovaného svítidla ve vozidle i [W]. |
Spotřeba energie různých standardních svítidel ve vozidlech je definována v tabulce 3.
Tabulka 3
Spotřeba energie různých standardních svítidel ve vozidlech
Svítidlo ve vozidle |
Spotřeba energie PB [W] |
světlomet potkávacího světla |
137 |
světlomet dálkového světla |
150 |
přední obrysové svítidlo |
12 |
osvětlení registrační značky |
12 |
přední mlhový světlomet |
124 |
zadní mlhová svítilna |
26 |
přední směrové světlo |
13 |
zadní směrové světlo |
13 |
zpětný světlomet |
52 |
rohový světlomet |
44 |
statický světlomet k osvětlení zatáčky |
44 |
doplňková obrysová svítilna (vozidla o šířce > 2,1 m) |
12 |
boční obrysová svítilna (vozidla o délce > 6 m) |
24 |
zadní obrysová svítilna |
12 |
3. Výpočet snížení emisí CO2
Snížení emisí CO2 se vypočte podle vzorce 4.
Vzorec4
kde
v |
je průměrná rychlost jízdy ve zkušebním postupu WLTP, která činí 46,6 km/h |
ηA |
je účinnost alternátoru, která činí 0,67 |
UFi |
je faktor využití svítidla vozidla i podle tabulky 4 |
VPe |
je spotřeba na efektivní výkon pro každé schválené palivo podle tabulky 5 |
CF |
je přepočítací koeficient podle paliva podle tabulky 6. |
Tabulka 4
Faktor využití pro různá svítidla vozidla
Svítidlo ve vozidle |
Faktor využití (UF) |
světlomet potkávacího světla |
0,33 |
světlomet dálkového světla |
0,03 |
přední obrysové svítidlo |
0,36 |
osvětlení registrační značky |
0,36 |
přední mlhový světlomet |
0,01 |
zadní mlhová svítilna |
0,01 |
přední směrové světlo |
0,15 |
zadní směrové světlo |
0,15 |
zpětný světlomet |
0,01 |
rohový světlomet |
0,019 |
statický světlomet k osvětlení zatáčky |
0,039 |
doplňkové obrysové svítilny (vozidla o šířce > 2,1 m) |
0,36 |
Boční obrysové svítilny (vozidla o délce > 6 m) |
0,36 |
zadní obrysová svítilna |
0,36 |
Tabulka 5
Spotřeba na efektivní výkon
Typ motoru |
Spotřeba na efektivní výkon VPe [l/kWh] |
benzin/E85 |
0,264 |
benzin/E85 s turbodmychadlem |
0,280 |
motorová nafta |
0,220 |
LPG |
0,342 |
LPG s turbodmychadlem |
0,363 |
|
Spotřeba na efektivní výkon VPe [m3/kWh] |
CNG (G20) |
0,259 |
CNG (G20) s turbodmychadlem |
0,275 |
Tabulka 6
Přepočítací koeficient podle paliva
Typ paliva |
Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l] |
benzin/E85 |
2 330 |
motorová nafta |
2 640 |
LPG |
1 629 |
|
Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/m3] |
CNG (G20) |
1 795 |
4. Výpočet nejistoty snížení emisí CO2
4.1 Obecná metodika
Nejistota snížení emisí CO2 [W] se vypočte podle vzorce 5 a nesmí překročit 30 % snížení emisí CO2.
Vzorec 5
kde
m |
je počet vnějších svítidel LED v testované kombinaci. |
|
je statistická odchylka spotřeby energie každého i-tého svítidla LED instalovaného v ekologicky inovovaném vozidle, která se vypočte podle vzorce 6. |
Vzorec 6
V případě AFS potkávacího světla se statistická odchylka spotřeby energie [W] místo toho vypočte podle vzorců 7 a 8.
Vzorec 7
Vzorec 8
kde
n |
je počet měření spotřeby energie, kterých musí být v souladu s bodem 2.2.1 nejméně 5. |
i |
odpovídá každému svítidlu vozidla |
j |
označuje jednotlivé měření spotřeby energie |
|
je průměr n hodnot Pk |
K |
je počet tříd spojených s AFS potkávacích světel. |
5. Zaokrouhlování
Snížení emisí CO2 a nejistota snížení emisí CO2 se zaokrouhlí na dvě desetinná místa.
Všechny hodnoty použité při výpočtu snížení emisí CO2 se použijí buď nezaokrouhlené, nebo se zaokrouhlí na co nejmenší počet desetinných míst, díky čemuž bude úroveň maximálního celkového dopadu (tj. kombinovaného dopadu všech zaokrouhlených hodnot) na snížení nižší než 0,25 g CO2/km.
6. Kontrola minimálního limitu snížení emisí CO2
Schvalovací orgán zajistí pro každou verzi vozidla vybaveného účinnými vnějšími svítidly LED, aby bylo dodrženo kritérium minimálního limitu specifikované v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014.
Při ověřování, zda je kritérium minimálního limitu splněno, schvalovací orgán zohlední v souladu se vzorcem 9 snížení emisí CO2 stanovené v bodě 3 a nejistotu stanovenou v bodě 4.
Vzorec 9
kde
MT |
je minimální limit, který se rovná 0,5 g CO2/km |
|
je snížení emisí CO2 [g CO2/km], jak je definováno v bodě 3 |
|
je nejistota snížení emisí CO2 vypočtená v souladu s bodem 4 [g CO2/km]. |
7. CERTIFIKACE SNÍŽENÍ EMISÍ CO2
Snížení emisí CO2, které má být certifikováno schvalovacím orgánem v souladu s článkem 11 prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 [g CO2/km], je snížení vypočítané podle vzorce 10.
Snížení emisí CO2 se zaznamená v certifikátu schválení typu pro každou verzi vozidla vybavenou účinnými vnějšími svítidly LED.
Vzorec 10
kde
|
je snížení emisí CO2 stanovené podle bodu 3 [g CO2/km] |
|
je nejistota snížení emisí CO2 vypočtená v souladu s bodem 4 [g CO2/km] |
( 1 ) Úř. věst. L 4, 7.1.2012, s. 17.
( 2 ) Úř. věst. L 213, 18.7.2014, s. 1.
( 3 ) Úř. věst. L 285, 30.9.2014, s. 1.
( 4 ) Úř. věst. L 250, 22.8.2014, s. 1.
( 5 ) Úř. věst. L 237, 8.8.2014, s. 1.
( 6 ) Úř. věst. L 148, 12.6.2010, s. 55.
( 7 ) Úř. věst. L 323, 6.12.2011, s. 46.
( 8 ) Úř. věst. L 164, 30.6.2010, s. 69.
( 9 ) Úř. věst. L 302, 28.11.2018, s. 114.
( 10 ) Úř. věst. L 250, 22.8.2014, s. 67.
( 11 ) Úř. věst. L 89, 25.3.2014, s. 101.
( 12 ) Úř. věst. L 222, 24.8.2010, s. 1.