(EU) 2020/1339Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/1339 ze dne 23. září 2020 o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 313, 28.9.2020, s. 4-15 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 25. února 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 18. října 2020 Nabývá účinnosti: 18. října 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 25. února 2021

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1339

ze dne 23. září 2020

o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 313 28.9.2020, s. 4)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1714 ze dne 16. listopadu 2020,

  L 384

9

17.11.2020

►M2

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/136, ze dne 4. února 2021,

  L 42

13

5.2.2021




▼B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/1339

ze dne 23. září 2020

o schválení účinného vnějšího osvětlení vozidel využívajícího diod vyzařujících světlo jako inovativní technologie pro snižování emisí CO2 z některých lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 ve vztahu k celosvětově harmonizovanému zkušebnímu postupu pro lehká vozidla

(Text s významem pro EHP)



Článek 1

Inovativní technologie

Použití účinných diod vyzařujících světlo ve vnějším osvětlení vozidel („účinné vnější svítidlo LED“) se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 11 nařízení (EU) 2019/631 pro použití v lehkých užitkových vozidlech s motory s vnitřním spalováním, jež jsou schopna provozu na benzín, motorovou naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo palivo E85 nebo kombinaci těchto paliv, jakož i v hybridních elektrických vozidlech bez externího nabíjení (NOVC-HEV) kategorie N1, u nichž lze použít nekorigované naměřené hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 v souladu s bodem 1.1.4 dodatku 2 dílčí přílohy 8 k příloze XXI nařízení (EU) 2017/1151 a která jsou schopna provozu na stejná uvedená paliva nebo jejich kombinaci, jestliže inovativní technologie je použita v jednom nebo více z těchto vnějších svítidel vozidla:

a) 

světlometu potkávacího světla (včetně adaptivního předního osvětlovacího systému);

b) 

světlometu dálkového světla;

c) 

přední obrysové svítilně;

d) 

předním mlhovém světlometu;

e) 

zadní mlhové svítilně;

f) 

předním směrovém světle;

g) 

zadním směrovém světle;

h) 

osvětlení registrační značky;

i) 

zpětném světlometu;

j) 

rohovém světlometu;

k) 

statickém světlometu k osvětlení zatáčky;

l) 

doplňkové obrysové svítilně;

m) 

boční obrysové svítilně;

▼M1

n) 

zadní obrysové svítilně.

▼B

Článek 2

Žádost o certifikaci snížení emisí CO2

1.  
Výrobce může požádat schvalovací orgán o certifikaci snížení emisí CO2 dosaženého použitím jednoho nebo několika účinných vnějších svítidel LED odkazem na toto rozhodnutí.
2.  
Výrobce zajistí, aby k žádosti o certifikaci byla přiložena zpráva o ověření provedeném nezávislým a autorizovaným subjektem, která potvrzuje, že podmínky stanovené v článku 1 byly splněny.
3.  
Pokud bylo snížení emisí certifikováno v souladu s článkem 3, výrobce zajistí, aby certifikované snížení emisí CO2 a kód ekologické inovace uvedený v čl. 4 odst. 1 byly zaznamenány v prohlášení o shodě dotyčných vozidel.

Článek 3

Certifikace snížení emisí CO2

1.  
Schvalovací orgán zajistí, aby snížení emisí CO2 dosažené použitím dané inovativní technologie bylo stanoveno pomocí metodiky uvedené v příloze.
2.  
Žádá-li výrobce o certifikaci snížení emisí CO2 dosaženého pomocí více než jednoho účinného vnějšího osvětlení LED uvedeného v článku 1 pro jednu verzi vozidla, schvalovací orgán určí, které z testovaných účinných vnějších svítidel LED přináší nejnižší snížení emisí CO2, a nejnižší hodnotu zaznamená v příslušné dokumentaci o schválení typu.
3.  
Schvalovací orgán zaznamená certifikované snížení emisí CO2 stanovené v souladu s odstavci 1 a 2 tohoto článku a kód ekologické inovace uvedený v čl. 4 odst. 1 v příslušné dokumentaci ke schválení typu.
4.  

Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle schopném provozu na flexibilní palivo, zaznamená schvalovací orgán snížení emisí CO2 takto:

a) 

u dvoupalivových vozidel na benzin a plynná paliva, snížení emisí CO2 při použití LPG nebo CNG;

b) 

u vozidel na flexibilní palivo provozovaných na benzin a E85, snížení emisí CO2 při použití benzinu.

5.  
Schvalovací orgán zaznamená veškeré prvky, které byly pro účely certifikace vzaty v úvahu, do zkušebního protokolu a uchovává je společně se zprávou o ověření uvedenou v čl. 2 odst. 2 a zajistí, aby tyto informace byly na vyžádání zpřístupněny Komisi.
6.  
Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2, pouze pokud dojde k závěru, že inovativní technologie splňuje podmínky stanovené v článku 1 tohoto rozhodnutí, a pokud snížení emisí CO2 dosáhlo hodnoty 0,5 g CO2/km nebo vyšší, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014.

Článek 4

Kód ekologické inovace

1.  
Inovativní technologii schválené tímto rozhodnutím je přiřazen kód ekologické inovace č. 35.
2.  
Certifikované snížení emisí CO2 zaznamenané pomocí kódu ekologické inovace uvedeného v odstavci 1 se může zohlednit při výpočtu průměrných specifických emisí výrobců počínaje kalendářním rokem 2021.

Článek 5

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.




PŘÍLOHA

Metodika pro stanovení snížení emisí CO2 dosaženého pomocí účinných vnějších svítidel LED určených pro použití v některých lehkých užitkových vozidlech

1.   ÚVOD

V této příloze se stanoví metodika pro určování snížení emisí oxidu uhličitého (CO2), jehož se dosahuje pomocí účinných vnějších svítidel LED v jednom nebo několika vnějších svítidlech vozidla uvedených v článku 1, pro použití v lehkých užitkových vozidlech uvedených ve zmíněném článku.

2.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY

V případě vozidel NOVC-HEV nesmí maximální dostupné palubní napětí překročit 60 V.

Zkušební podmínky musí splňovat požadavky předpisů EHK OSN č. 4 ( 1 ), 6 ( 2 ), 7 ( 3 ), 19 ( 4 ), 23 ( 5 ), 38 ( 6 ), 48 ( 7 ), 91 ( 8 ), 100 ( 9 ), 112 ( 10 ), 119 ( 11 ) a 123 ( 12 ). Spotřeba energie se určuje podle bodu 6.1.4 předpisu EHK OSN č. 112 a bodů 3.2.1 a 3.2.2 přílohy 10 uvedeného předpisu.

Pro adaptivní přední osvětlovací systém (AFS) potkávacích světel spadající alespoň do dvou ze tříd C, E, V nebo W podle definice v tabulce 1 v předpisu EHK OSN č. 123 se měření spotřeby energie provádí při intenzitě LED každé třídy (Pk), kde k odpovídá každé třídě specifikované v tabulce 1 dle definice v předpisu EHK OSN č. 123.

Jestliže je s technickou zkušebnou dohodnuto, že u dané žádosti pro vozidlo se za reprezentativní/průměrnou intenzitu LED považuje třída C, měří se spotřeba energie stejně jako u jakéhokoli jiného vnějšího svítidla LED, které je součástí kombinace.



Tabulka 1

Třídy AFS potkávacího světla

Třída

Viz bod 1.3 a poznámka pod čarou č. 2 předpisu EHK OSN č. 123

Intenzita LED (%)

Režim aktivace (*1)

C

základní potkávací světlo (mimo obec)

100

50 km/h < rychlost < 100 km/h

nebo není-li aktivován žádný režim jiné třídy potkávacího světla (V, W, E)

V

Obec

85

rychlost < 50 km/h

E

Dálnice

110

rychlost > 100 km/h

W

nepříznivé podmínky

90

stěrače čelního skla aktivní > 2 min.

(*1)   

Rychlosti, při nichž se režim aktivuje, se zkontrolují u každé žádosti pro vozidlo v souladu s předpisem EHK OSN č. 48 oddílem 6 kapitolou 6.22 body 6.22.7.4.1 (třída C), 6.22.7.4.2 (třída V), 6.22.7.4.3 (třída E), 6.22.7.4.4 (třída W).

2.1    Zkušební zařízení

Použije se toto zkušební zařízení;

a) 

napájecí zdroj (tj. zdroj měnitelného napětí),

b) 

dva digitální multimetry, jeden pro měření stejnosměrného proudu a druhý pro měření stejnosměrného napětí.

Na obrázku 1 je znázorněno možné zkušební zapojení, ve kterém je měřidlo stejnosměrného napětí součástí napájecího zdroje.

image Obrázek 1
Znázornění zkušebního zapojení

2.2    Stanovení úspor energie

2.2.1    Měření spotřeby energie

U každého účinného vnějšího svítidla LED, jež je součástí kombinace, se provádí měření proudu při napětí 13,2 V. Modul (moduly) LED ovládaný (ovládané) elektronickým ovladačem zdrojů světla se měří podle specifikací žadatele.

Výrobce může požadovat, aby byla provedena další měření proudu při jiných napětích, jestliže lze na základě ověřené dokumentace prokázat nezbytnost tohoto měření.

V každém případě budou měření (n) provedena pro každé napětí nejméně pětkrát po sobě. Použité napětí a naměřený proud se zaznamenají s přesností na čtyři desetinná místa.

Spotřeba energie se určí vynásobením napětí a naměřeného proudu. Průměrná spotřeba energie pro každé účinné vnější svítidlo LED image [W] se vypočte podle vzorce 1, přičemž se ve výpočtech použijí hodnoty zaokrouhlené na čtyři desetinná místa. Pokud je pro dodávku elektrické energie do světelných zdrojů LED použit krokový motor nebo elektronický regulátor, tak se z měření vyloučí elektrické zatížení této součásti.

image Vzorec 1

kde

image

je zkušební napětí každého svítidla LED i [V], kterým je vozidlo vybaveno

image

je zkušební proud každého svítidla LED i [A], kterým je vozidlo vybaveno

n

je počet měření vzorku

j

označuje jednotlivé měření spotřeby energie

V případě AFS potkávacího světla se spotřeba energie image [W] vypočte podle vzorce 2 jako průměr spotřeby energie LED pro každou třídu k, který je vážený podle časového podílu postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti.

image Vzorec 2

kde

image

je spotřeba energie při intenzitě LED pro každou třídu k jako průměr po sobě následujících měření n [W].

K

je počet tříd spojených s AFS potkávacích světel.

WLTP_share je časový podíl postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti v každé třídě, jak je uveden v tabulce 2.



Tabulka 2

Časový podíl postupu WLTP v daném rozsahu rychlosti

Rozsah rychlosti

WLTP_share

< 50 km/h

0,588

50–100 km/h

0,311

> 100 km/h

0,101

Jestliže AFS potkávacích světel nespadá do žádné ze čtyř tříd uvedených v tabulce 1, podíl WLTP_share chybějících tříd se přiřadí do třídy C.

2.2.2    Výpočet úspor energie

Úspora energie každého účinného vnějšího svítidla LED (ΔPi) [W] se vypočte podle vzorce 3.

image Vzorec 3

kde

image

je spotřeba energie standardního svítidla ve vozidle i [W]

image

je průměrná spotřeba energie ekologicky inovovaného svítidla ve vozidle i [W].

Spotřeba energie různých standardních svítidel ve vozidlech je definována v tabulce 3.



Tabulka 3

Spotřeba energie různých standardních svítidel ve vozidlech

Svítidlo ve vozidle

Spotřeba energie PB [W]

světlomet potkávacího světla

137

světlomet dálkového světla

150

přední obrysové svítidlo

12

osvětlení registrační značky

12

přední mlhový světlomet

124

zadní mlhová svítilna

26

přední směrové světlo

13

zadní směrové světlo

13

zpětný světlomet

52

rohový světlomet

44

statický světlomet k osvětlení zatáčky

44

doplňková obrysová svítilna (vozidla o šířce > 2,1 m)

12

boční obrysová svítilna (vozidla o délce > 6 m)

24

▼M1

zadní obrysová svítilna

12

▼B

3.   Výpočet snížení emisí CO2

Snížení emisí CO2 se vypočte podle vzorce 4.

image Vzorec4

kde

v

je průměrná rychlost jízdy ve zkušebním postupu WLTP, která činí 46,6 km/h

ηA

je účinnost alternátoru, která činí 0,67

UFi

je faktor využití svítidla vozidla i podle tabulky 4

VPe

je spotřeba na efektivní výkon pro každé schválené palivo podle tabulky 5

CF

je přepočítací koeficient podle paliva podle tabulky 6.



Tabulka 4

Faktor využití pro různá svítidla vozidla

Svítidlo ve vozidle

Faktor využití (UF)

světlomet potkávacího světla

0,33

světlomet dálkového světla

0,03

přední obrysové svítidlo

0,36

osvětlení registrační značky

0,36

přední mlhový světlomet

0,01

zadní mlhová svítilna

0,01

přední směrové světlo

0,15

zadní směrové světlo

0,15

zpětný světlomet

0,01

rohový světlomet

0,019

statický světlomet k osvětlení zatáčky

0,039

doplňkové obrysové svítilny (vozidla o šířce > 2,1 m)

0,36

Boční obrysové svítilny (vozidla o délce > 6 m)

0,36

▼M1

zadní obrysová svítilna

0,36

▼B



Tabulka 5

Spotřeba na efektivní výkon

Typ motoru

Spotřeba na efektivní výkon VPe [l/kWh]

benzin/E85

0,264

benzin/E85 s turbodmychadlem

0,280

motorová nafta

0,220

LPG

0,342

LPG s turbodmychadlem

0,363

 

Spotřeba na efektivní výkon VPe [m3/kWh]

CNG (G20)

0,259

CNG (G20) s turbodmychadlem

0,275



Tabulka 6

Přepočítací koeficient podle paliva

Typ paliva

Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l]

benzin/E85

2 330

motorová nafta

2 640

LPG

1 629

 

Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/m3]

CNG (G20)

1 795

4.   Výpočet nejistoty snížení emisí CO2

4.1    Obecná metodika

Nejistota snížení emisí CO2 image [W] se vypočte podle vzorce 5 a nesmí překročit 30 % snížení emisí CO2.

image Vzorec 5

kde

m

je počet vnějších svítidel LED v testované kombinaci.

image

je statistická odchylka spotřeby energie každého i-tého svítidla LED instalovaného v ekologicky inovovaném vozidle, která se vypočte podle vzorce 6.

image Vzorec 6

V případě AFS potkávacího světla se statistická odchylka spotřeby energie image [W] místo toho vypočte podle vzorců 7 a 8.

image Vzorec 7

image Vzorec 8

kde

n

je počet měření spotřeby energie, kterých musí být v souladu s bodem 2.2.1 nejméně 5.

i

odpovídá každému svítidlu vozidla

j

označuje jednotlivé měření spotřeby energie

image

je průměr n hodnot Pk

K

je počet tříd spojených s AFS potkávacích světel.

5.   Zaokrouhlování

Snížení emisí CO2 image a nejistota snížení emisí CO2 image se zaokrouhlí na dvě desetinná místa.

Všechny hodnoty použité při výpočtu snížení emisí CO2 se použijí buď nezaokrouhlené, nebo se zaokrouhlí na co nejmenší počet desetinných míst, díky čemuž bude úroveň maximálního celkového dopadu (tj. kombinovaného dopadu všech zaokrouhlených hodnot) na snížení nižší než 0,25 g CO2/km.

6.   Kontrola minimálního limitu snížení emisí CO2

Schvalovací orgán zajistí pro každou verzi vozidla vybaveného účinnými vnějšími svítidly LED, aby bylo dodrženo kritérium minimálního limitu specifikované v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014.

Při ověřování, zda je kritérium minimálního limitu splněno, schvalovací orgán zohlední v souladu se vzorcem 9 snížení emisí CO2 stanovené v bodě 3 a nejistotu stanovenou v bodě 4.

image Vzorec 9

kde

▼M2

MT

je minimální limit, který se rovná 0,5 g CO2/km

▼B

image

je snížení emisí CO2 [g CO2/km], jak je definováno v bodě 3

image

je nejistota snížení emisí CO2 vypočtená v souladu s bodem 4 [g CO2/km].

7.   CERTIFIKACE SNÍŽENÍ EMISÍ CO2

Snížení emisí CO2, které má být certifikováno schvalovacím orgánem v souladu s článkem 11 prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 image [g CO2/km], je snížení vypočítané podle vzorce 10.

Snížení emisí CO2 se zaznamená v certifikátu schválení typu pro každou verzi vozidla vybavenou účinnými vnějšími svítidly LED.

image Vzorec 10

kde

image

je snížení emisí CO2 stanovené podle bodu 3 [g CO2/km]

image

je nejistota snížení emisí CO2 vypočtená v souladu s bodem 4 [g CO2/km]



( 1 ) Úř. věst. L 4, 7.1.2012, s. 17.

( 2 ) Úř. věst. L 213, 18.7.2014, s. 1.

( 3 ) Úř. věst. L 285, 30.9.2014, s. 1.

( 4 ) Úř. věst. L 250, 22.8.2014, s. 1.

( 5 ) Úř. věst. L 237, 8.8.2014, s. 1.

( 6 ) Úř. věst. L 148, 12.6.2010, s. 55.

( 7 ) Úř. věst. L 323, 6.12.2011, s. 46.

( 8 ) Úř. věst. L 164, 30.6.2010, s. 69.

( 9 ) Úř. věst. L 302, 28.11.2018, s. 114.

( 10 ) Úř. věst. L 250, 22.8.2014, s. 67.

( 11 ) Úř. věst. L 89, 25.3.2014, s. 101.

( 12 ) Úř. věst. L 222, 24.8.2010, s. 1.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU