(EU) 2020/174Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2020/174 ze dne 6. února 2020 o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631 (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 35, 7.2.2020, s. 13-22 Druh předpisu: Prováděcí rozhodnutí
Přijato: 6. února 2020 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 27. února 2020 Nabývá účinnosti: 27. února 2020
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 12. dubna 2021

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/174

ze dne 6. února 2020

o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631

(Text s významem pro EHP)

(Úř. věst. L 035 7.2.2020, s. 13)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2021/488 ze dne 22. března 2021,

  L 100

15

23.3.2021




▼B

PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2020/174

ze dne 6. února 2020

o schválení technologie použité ve 12voltových účinných alternátorech používaných v některých osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech jako inovativní technologie podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/631

(Text s významem pro EHP)



Článek 1

Inovativní technologie

Technologie použitá ve 12voltových účinných alternátorech určených k přeměně mechanické energie na elektrickou energii se schvaluje jako inovativní technologie ve smyslu článku 11 nařízení (EU) 2019/631 vzhledem k tomu, že se na ni nevztahuje standardní zkušební postup stanovený v nařízení (EU) 2017/1151, a pod podmínkou, že inovativní technologie splňuje tyto podmínky:

▼M1

a) 

touto technologií jsou vybaveny osobní automobily (M1) a lehká užitková vozidla (N1) se spalovacími motory schopná provozu na benzin, naftu, zkapalněný ropný plyn (LPG), stlačený zemní plyn (CNG) nebo ethanol (E85) nebo kombinaci těchto paliv;

▼B

b) 

technologie se používá výhradně pro nabíjení baterie vozidla a k napájení elektrického systému vozidla při chodu spalovacího motoru;

c) 

má účinnost, tj. míru přeměny z mechanické energie na elektrickou energii, nejméně:

▼M1

i) 

73,8 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

ii) 

73,4 % u vozidel s motorem poháněným benzinem nebo E85 přeplňovaným turbodmychadlem;

▼B

iii) 

74,2 % u vozidel s naftovým motorem;

▼M1

iv) 

74,6 % u vozidel s motorem poháněným LPG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

v) 

74,1 % u vozidel s motorem poháněným LPG přeplňovaným turbodmychadlem;

vi) 

76,3 % u vozidel s motorem poháněným CNG kromě motorů přeplňovaných turbodmychadlem;

vii) 

75,7 % u vozidel s motorem poháněným CNG přeplňovaným turbodmychadlem.

▼B

Článek 2

Žádost o certifikaci snížení emisí CO2

1.  
Výrobce může požádat schvalovací orgán o certifikaci snížení emisí CO2 dosaženého při použití technologie schválené v souladu s článkem 1 („technologie“) u jednoho nebo několika 12voltových účinných alternátorů odkazem na toto rozhodnutí.
2.  
Výrobce zajistí, aby k žádosti o certifikaci byla přiložena zpráva o ověření provedeném nezávislým a autorizovaným subjektem, která potvrzuje, že podmínky stanovené v článku 1 byly splněny.
3.  
Pokud bylo snížení emisí certifikováno v souladu s článkem 3, výrobce zajistí, aby v prohlášeních o shodě dotyčných vozidel bylo zaznamenáno certifikované snížení emisí CO2 a kód ekologické inovace uvedený v čl. 4 odst. 1.

Článek 3

Certifikace snížení emisí CO2

1.  
Schvalovací orgán zajistí, aby bylo snížení emisí CO2 dosažené použitím dané inovativní technologie stanoveno pomocí metodiky uvedené v příloze.
2.  
Žádá-li výrobce o certifikaci snížení emisí CO2 dosaženého při použití technologie u více než jednoho 12voltového účinného alternátoru pro jednu verzi vozidla, schvalovací orgán určí, který z testovaných 12voltových účinných alternátorů přináší nejnižší snížení emisí CO2. Uvedená hodnota se použije pro účely odstavce 3.
3.  
Schvalovací orgán zaznamená v příslušné dokumentaci ke schválení typu certifikované snížení emisí CO2 stanovené v souladu s odstavcem 1 nebo 2 a kód ekologické inovace uvedený v čl. 4 odst. 1.

▼M1

3a.  

Je-li inovativní technologie instalována v dvoupalivovém vozidle nebo ve vozidle flex-fuel, zaznamená schvalovací orgán certifikované snížení emisí CO2 takto:

a) 

u dvoupalivového vozidla s pohonem na benzin a plynná paliva hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na LPG nebo CNG;

b) 

u vozidla flex-fuel s pohonem na benzin a E85 hodnotu snížení emisí CO2 s ohledem na benzin.

▼B

4.  
Schvalovací orgán zaznamená veškeré prvky, které byly pro certifikaci vzaty v úvahu, do zkušebního protokolu a tento protokol uchovává společně se zprávou o ověření uvedenou v čl. 2 odst. 2 a zajistí, aby tyto informace byly na vyžádání zpřístupněny Komisi.
5.  
Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2, pouze pokud dojde k závěru, že technologie použitá ve 12voltovém účinném alternátoru nebo ve 12voltových účinných alternátorech splňuje podmínky stanovené v článku 1, a pokud snížení emisí CO2 dosáhlo hodnoty 0,5 g CO2/km nebo vyšší, jak je uvedeno v čl. 9 odst. 1 písm. b) prováděcího nařízení (EU) č. 725/2011 v případě osobních automobilů nebo prováděcího nařízení (EU) č. 427/2014 v případě lehkých užitkových vozidel.

Článek 4

Kód ekologické inovace

1.  
Inovativní technologii schválené tímto rozhodnutím je přiřazen kód ekologické inovace č. 29.
2.  
Certifikované snížení emisí CO2 zaznamenané pomocí uvedeného kódu ekologické inovace se může zohlednit při výpočtu průměrných specifických emisí výrobců počínaje kalendářním rokem 2021.

Článek 5

Vstup v platnost

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.




PŘÍLOHA

Metodika pro určení snížení emisí CO2 u 12voltového účinného alternátoru v osobních automobilech a lehkých užitkových vozidlech poháněných spalovacím motorem [splňující podmínky stanovené v článku 1 odkazem na celosvětově harmonizovaný zkušební postup pro lehká vozidla]

1.   ÚVOD

Aby bylo možné určit snížení emisí CO2, které lze přičíst použití 12voltového účinného alternátoru v osobním automobilu a lehkém užitkovém vozidle, které jsou poháněny spalovacím motorem, je třeba stanovit:

1) 

zkušební podmínky;

2) 

zkušební zařízení;

3) 

postup stanoveni celkové účinnosti;

4) 

postup stanovení snížení emisí CO2;

5) 

postup stanovení nejistoty snížení emisí CO2.

2.   SYMBOLY, PARAMETRY A JEDNOTKY

Latinské symboly



image

snížení emisí CO2 [g CO2/km]

CO2

oxid uhličitý

CF

přepočítací koeficient (l/100 km) – (g CO2/km) [gCO2/l] podle tabulky 3

h

frekvence podle tabulky 1

I

intenzita proudu, při které se měření provádí [A]

m

počet měření na vzorek

M

točivý moment [Nm]

n

otáčky [min-1] podle tabulky 1

P

výkon (W)

sηEI

směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%]

image

střední směrodatná odchylka účinnosti ekologicky inovativního alternátoru [%]

image

směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

U

zkušební napětí, při kterém se měření provádí [V]

v

průměrná rychlost jízdy při celosvětově harmonizovaném zkušebním cyklu pro lehká vozidla (WLTC) [km/h]

VPe

spotřeba na efektivní výkon [l/kWh] podle tabulky 2

image

citlivost vypočteného snížení emisí CO2 vzhledem k účinnosti ekologicky inovativního alternátoru

Řecké symboly



Δ

rozdíl

η

účinnost referenčního alternátoru [%]

ηEI

účinnost účinného alternátoru [%]

image

průměrná účinnost ekologicky inovativního alternátoru v provozním bodě i [%]

Dolní indexy

Index i je odkazem na provozní bod.

Index j je odkazem na měření vzorku.



EI

ekologicky inovativní

m

mechanický

RW

reálné podmínky

TA

podmínky schvalování typu

B

referenční stav

3.   ZKUŠEBNÍ PODMÍNKY

Zkušební podmínky musí splňovat požadavky stanovené v normě ISO 8854:2012 ( 1 ).

4.   ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ

Zkušební zařízení musí být v souladu se specifikacemi normy ISO 8854:2012 (1) .

5.   MĚŘENÍ A URČOVÁNÍ ÚČINNOSTI

Účinnost 12voltového účinného alternátoru se určí v souladu s normou ISO 8854:2012 (1) , s výjimkou prvků uvedených v tomto odstavci.

Měření se provádějí v různých provozních bodech i podle tabulky 1. Intenzita proudu alternátoru je definována jako polovina jmenovitého proudu za všechny provozní body. Pro každou rychlost je nutné udržovat konstantní napětí a výstupní proud alternátoru; u napětí se jedná o hodnotu 14,3 V.



Tabulka 1

Provozní bod

i

Doba do stabilizace

[s]

Otáčky

ni [min-1]

Frekvence

hi

1

1 200

1 800

0,25

2

1 200

3 000

0,40

3

600

6 000

0,25

4

300

10 000

0,10

Účinnost se vypočte podle vzorce 1.

image Vzorec 1

Všechna měření účinnosti se musí provádět nejméně pětkrát (5) po sobě. Je třeba vypočítat průměr měření v každém provozním bodě (image).

Účinnost ekologicky inovativního alternátoru (ηEI) se vypočte podle vzorce 2.

image Vzorec 2

Účinný alternátor přináší úsporu mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) a podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce 3.

Vzorec 3

ΔPm = ΔPmRW - ΔPmTA

Úspora mechanického příkonu za reálných podmínek (ΔPmRW) se vypočte podle vzorce 4 a úspora mechanického příkonu za podmínek schvalování typu (ΔPmTA) podle vzorce 5.

image Vzorec 4

image Vzorec 5

kde:

PRW

:

příkon za reálných podmínek [W], který činí 750 W

PTA

:

příkon za podmínek schvalování typu [W], který činí 350 W

ηB

:

účinnost referenčního alternátoru [%], která činí 67 %

6.   VÝPOČET SNÍŽENÍ EMISÍ CO2

Snížení emisí CO2 dosažené pomocí účinného alternátoru se vypočte podle vzorce 6.

image Vzorec 6

kde:

v

:

průměrná rychlost jízdy v cyklu WLTC [km/h], která činí 46,60 km/h

VPe

:

spotřeba na efektivní výkon podle níže uvedené tabulky 2:

▼M1



Tabulka 2

Spotřeba na efektivní výkon

Typ motoru

Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [l/kWh]

Benzinový/E85

0,264

Benzinový/E85 s turbodmychadlem

0,280

Naftový

0,220

LPG

0,342

LPG s turbodmychadlem

0,363

 

Spotřeba na efektivní výkon (VPe) [m3/kWh]

CNG (G20)

0,259

CNG (G20) s turbodmychadlem

0,275

▼B

CF: koeficient podle níže uvedené tabulky 3

▼M1



Tabulka 3

Přepočítací koeficient podle paliva (CF)

Typ paliva

Přepočítací koeficient (CF) [g CO2/l]

Benzin/E85

2 330

Nafta

2 640

LPG

1 629

 

Přepočítací koeficient (CF) [gCO2/m3]

CNG (G20)

1 795

▼B

7.   VÝPOČET STATISTICKÉ CHYBY

Ve výsledcích zkušební metody se vyčíslí statistické chyby způsobené měřeními. Pro každý provozní bod se vypočte směrodatná odchylka podle vzorce 7.

image Vzorec 7

Směrodatná odchylka účinnosti účinného alternátoru (sηEI) se vypočte podle vzorce 8:

image Vzorec 8

Směrodatná odchylka účinnosti alternátoru (sηEI) vede k chybě ve snížení emisí CO2 (image). Tato chyba se vypočte podle vzorce 9:

image Vzorec 9

8.   STATISTICKÁ VÝZNAMNOST

Pro každý typ, variantu a verzi vozidla vybaveného účinným alternátorem je třeba prokázat, že chyba ve snížení emisí CO2 vypočtená podle vzorce 9 není vyšší než rozdíl mezi celkovým snížením emisí CO2 a minimálním limitem snížení emisí uvedeným v čl. 9 odst. 1 nařízení (EU) č. 725/2011 (viz vzorec 10).

image Vzorec 10

kde:

MT

:

minimální limit [g CO2/km]

image

:

celkové snížení emisí CO2 [g CO2/km]

image

:

směrodatná odchylka celkového snížení emisí CO2 [g CO2/km]

image

:

korekční koeficient CO2 v důsledku kladného hmotnostního rozdílu mezi účinným alternátorem a referenčním alternátorem. image se vypočte podle tabulky 4:

▼M1



Tabulka 4

Korekční koeficient CO2 v důsledku dodatečné hmotnosti

Benzinový motor/E85 (ΔCO2mP) [g CO2/km]

0,0277•Δm

Naftový motor (ΔCO2mD) [g CO2/km]

0,0383•Δm

LPG (ΔCO2mLPG) [g CO2/km]

0,0251•Δm

CNG (ΔCO2mCNG(G20)) [g CO2/km]

0,0209•Δm

▼B

V tabulce 4 „Δm“ představuje dodatečnou hmotnost v důsledku vybavení účinným alternátorem. Jedná se o kladný rozdíl mezi hmotností účinného alternátoru a hmotností referenčního alternátoru. Hmotnost referenčního alternátoru je 7 kg. Výrobce musí k hodnocení dodatečné hmotnosti schvalovacímu orgánu předložit ověřenou dokumentaci.

9.   ZKUŠEBNÍ A HODNOTICÍ ZPRÁVA

Tato zpráva zahrnuje:

— 
Model a hmotnost testovaných alternátorů
— 
Popis zařízení
— 
Výsledky zkoušek (naměřené hodnoty)
— 
Vypočtené výsledky a příslušné vzorce.

10.   ÚČINNÝ ALTERNÁTOR URČENÝ K MONTÁŽI DO VOZIDEL

Schvalovací orgán certifikuje snížení emisí CO2 na základě měření, která se provádějí u účinného alternátoru a u referenčního alternátoru za použití zkušební metody stanovené v této příloze. Pokud je snížení emisí CO2 pod limitem uvedeným v čl. 9 odst. 1, použije se čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec nařízení (EU) č. 725/2011.



( 1 ) ISO 8854:2012 Silniční vozidla – Alternátory s regulátory – Metody zkoušení a všeobecné požadavky.

Referenční číslo ISO 8854:2012, norma zveřejněna 1. 6. 2012.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU