(EU) 2019/856Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/856 ze dne 26. února 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o fungování inovačního fondu (Text s významem pro EHP.)
Publikováno: | Úř. věst. L 140, 28.5.2019, s. 6-17 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 26. února 2019 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 17. června 2019 | Nabývá účinnosti: | 17. června 2019 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2019/856 ze dne 26. února 2019, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o fungování inovačního fondu (Úř. věst. L 140 28.5.2019, s. 6) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
Č. |
Strana |
Datum |
||
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2021/1204 ze dne 10. května 2021, |
L 261 |
4 |
22.7.2021 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2019/856
ze dne 26. února 2019,
kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES, pokud jde o fungování inovačního fondu
(Text s významem pro EHP)
KAPITOLA I
Obecná ustanovení
Článek 1
Předmět
Toto nařízení stanoví podrobná pravidla doplňující směrnici 2003/87/ES, pokud jde o:
provozní cíle inovačního fondu zřízeného čl. 10a odst. 8 směrnice 2003/87/ES;
formy podpory poskytované z inovačního fondu;
postup podání žádosti o podporu z inovačního fondu;
postup a kritéria výběru projektů v rámci inovačního fondu;
vyplácení podpory z inovačního fondu;
řízení a správu inovačního fondu;
podávání zpráv, monitorování, hodnocení, kontrolu a zveřejňování v souvislosti s fungováním inovačního fondu.
Článek 2
Definice
Pro účely tohoto nařízení se použijí tyto definice:
„finanční uzávěrkou“ se rozumí okamžik v cyklu vývoje projektu, kdy byly podepsány všechny dohody o projektu a financování a byly splněny všechny požadované podmínky v nich obsažené;
„zprovozněním“ se rozumí okamžik v cyklu vývoje projektu, kdy byly vyzkoušeny všechny prvky a systémy potřebné pro fungování projektu a byly zahájeny činnosti, jejichž výsledkem je účinné zamezení emisím skleníkových plynů;
„malým projektem“ se rozumí projekt, jehož celkové kapitálové náklady nepřesahují 7 500 000 EUR.
Článek 3
Provozní cíle
Inovační fond má tyto provozní cíle:
podporovat projekty demonstrující vysoce inovativní technologie, procesy nebo produkty, které jsou dostatečně vyzrálé a mají významný potenciál snížit emise skleníkových plynů;
nabízet finanční podporu uzpůsobenou potřebám trhu a rizikovým profilům způsobilých projektů a zároveň mobilizovat další soukromé a veřejné zdroje;
zajistit, aby příjmy inovačního fondu byly spravovány v souladu s cíli směrnice 2003/87/ES.
Článek 4
Formy podpory z inovačního fondu
Podpora projektů z inovačního fondu může mít formu:
grantů;
příspěvků na operace kombinování zdrojů v rámci unijního nástroje na podporu investic;
je-li to nutné k dosažení cílů směrnice 2003/87/ES, financování v jakékoli jiné formě stanovené v nařízení (EU, Euratom) 2018/1046 („finanční nařízení“), zejména cen a zadávání veřejných zakázek.
KAPITOLA II
Zvláštní ustanovení týkající se grantů
Článek 5
Příslušné náklady
Pokud konvenční výroba uvedená v prvním pododstavci neexistuje, rozumí se příslušnými náklady nejlepší odhad celkových kapitálových výdajů, čisté současné hodnoty provozních nákladů a výnosů vzniklých v průběhu 10 let po zprovoznění projektu.
Článek 6
Vyplácení grantů
U všech projektů vycházejí dílčí cíle uvedené v odstavci 1 z cyklu vývoje projektu a sestávají alespoň z:
finanční uzávěrky;
zprovoznění.
Článek 7
Obecná pravidla zpětného získání
Článek 8
Zvláštní pravidla zpětného získání
Článek 9
Výzvy k podávání návrhů
Před přijetím rozhodnutí o vyhlášení výzev k podávání návrhů Komise konzultuje členské státy o návrhu rozhodnutí.
Rozhodnutí Komise o vyhlášení výzev k podávání návrhů zahrnuje alespoň tyto údaje:
celkovou částku podpory z inovačního fondu, která je pro danou výzvu k dispozici;
maximální částku podpory z inovačního fondu, která je k dispozici na pomoc při rozvoji projektů;
typy požadovaných projektů nebo odvětví;
popis postupu podávání žádosti s uvedením, zda se použije jednofázový nebo dvoufázový postup, a podrobný seznam informací a dokumentů, které je třeba se žádostí předložit;
podrobné informace o postupu výběru, včetně metodiky hodnocení a určení pořadí;
uplatní-li se v případě malých projektů zjednodušený postup podávání žádosti v souladu s čl. 10 odst. 4 a zvláštní postup výběru podle článku 12b, pravidla platná pro tyto zvláštní postupy;
vyčlení-li Komise z celkové dostupné částky podpory z inovačního fondu část pro malé projekty, částku, kterou tato část představuje;
uplatní-li se dodatečná kritéria v zájmu dosažení zeměpisně vyváženého rozdělení podpory z inovačního fondu v souladu s čl. 11 odst. 2, příslušná kritéria.
Článek 10
Postup podávání žádostí
Dvoufázový postup podávání žádosti se skládá ze dvou po sobě jdoucích fází:
fáze vyjádření zájmu;
fáze úplné žádosti.
Ve fázi vyjádření zájmu předloží navrhovatel projektu popis klíčových charakteristik projektu v souladu s požadavky stanovenými v příslušné výzvě k podávání návrhů, včetně popisu účinnosti, míry inovace a vyzrálosti projektu, jak je uvedeno v čl. 11 odst. 1 písm. a), b) a c).
Ve fázi úplné žádosti předloží navrhovatel projektu podrobný popis projektu a veškerou podpůrnou dokumentaci, včetně plánu sdílení poznatků.
Článek 11
Kritéria výběru
Výběr projektů na podporu z inovačního fondu vychází z těchto kritérií:
účinnost ve smyslu potenciálu zamezit emisím skleníkových plynů, v relevantních případech v porovnání s referenčními hodnotami uvedenými v čl. 10a odst. 2 směrnice 2003/87/ES;
míra inovace projektů ve srovnání se současným stavem;
vyzrálost projektu, pokud jde o plánování, obchodní model, finanční a právní strukturu a vyhlídky na dosažení finanční závěrky v předem stanovené lhůtě, která nepřesáhne čtyři roky od rozhodnutí o udělení podpory;
technický a tržní potenciál pro širší uplatnění nebo replikaci či pro budoucí snížení nákladů;
účinnost z hlediska příslušných nákladů snížených o veškeré příspěvky na tyto náklady ze strany navrhovatele projektu a vydělených celkovým předpokládaným množstvím emisí skleníkových plynů, jimž bude zamezeno, nebo množstvím energie, která se má vyrobit nebo uložit, nebo množstvím CO2, které se má uložit během prvních 10 let provozu.
Článek 12
Postup výběru u dvoufázového postupu podávání žádosti
Dospěje-li prováděcí subjekt k názoru, že projekt splňuje kritéria výběru stanovená v čl. 11 odst. 1 písm. a) a b), ale nesplňuje kritérium stanovené v čl. 11 odst. 1 písm. c), prováděcí subjekt posoudí, zda uvedený projekt má potenciál splnit všechna kritéria výběru v případě jeho dalšího rozvoje. Pokud uvedený projekt takový potenciál má, může mu prováděcí subjekt poskytnout pomoc při jeho rozvoji, nebo v případě, že tento úkol vykonává Komise, může Komisi navrhnout, aby tomuto projektu poskytla pomoc při rozvoji.
Seznam předběžně vybraných projektů uvedený v odstavci 3 a v relevantních případech i návrh uvedený v odstavci 2 druhém pododstavci jsou sděleny Komisi a zahrnují alespoň tyto údaje:
potvrzení souladu s kritérii způsobilosti a výběru;
podrobnosti o hodnocení a stanovení pořadí projektů;
celkové náklady projektu a příslušné náklady uvedené v článku 5 v eurech;
žádost o celkovou podporu z inovačního fondu v eurech;
předpokládané množství emisí skleníkových plynů, kterému se má zabránit;
předpokládané množství energie, které se má vyrobit nebo uložit;
předpokládané množství energie CO2, které se má uložit;
informace o právní formě podpory z inovačního fondu požadované navrhovatelem projektu.
▼M1 —————
Článek 12a
Postup výběru u jednofázového postupu podávání žádosti
Seznam předběžně vybraných projektů uvedený v odstavci 2 a v relevantních případech i návrh uvedený v odstavci 3 jsou sděleny Komisi a zahrnují alespoň tyto údaje:
potvrzení souladu s kritérii způsobilosti a výběru;
podrobnosti o hodnocení a stanovení pořadí projektů;
celkové náklady projektu a příslušné náklady uvedené v článku 5 v eurech;
žádost o celkovou podporu z inovačního fondu v eurech;
předpokládané množství emisí skleníkových plynů, kterému se má zabránit;
předpokládané množství energie, které se má vyrobit nebo uložit;
předpokládané množství energie CO2, které se má uložit;
informace o právní formě podpory z inovačního fondu požadované navrhovatelem projektu.
Článek 12b
Postup výběru u malých projektů
Odchylně od článků 12 a 12a lze u malých projektů uplatnit zvláštní postup výběru.
Článek 13
Pomoc při rozvoji projektů
Z pomoci při rozvoji projektu lze financovat tyto činnosti:
zdokonalování a vývoj dokumentace projektu nebo složek návrhu projektu s cílem zajistit dostatečnou vyzrálost projektu;
posouzení proveditelnosti projektu, včetně technických a ekonomických studií;
poradenství ohledně finanční a právní struktury projektu;
budování kapacit navrhovatele projektu.
KAPITOLA III
Zvláštní ustanovení týkající se negrantových forem podpory z inovačního fondu
Článek 14
Poskytování podpory z inovačního fondu prostřednictvím příspěvků na operace kombinování zdrojů v rámci unijního nástroje na podporu investic
Článek 15
Poskytování podpory z inovačního fondu jinou formou stanovenou ve finančním nařízení
KAPITOLA IV
Správa a řízení
Článek 16
Provádění inovačního fondu
Článek 17
Jmenování prováděcích subjektů
Komise a jmenovaný prováděcí subjekt uzavřou dohodu, v níž jsou stanoveny konkrétní podmínky, za nichž má prováděcí subjekt plnit své úkoly.
Článek 18
Úkoly prováděcího subjektu
Prováděcí subjekt jmenovaný v souladu s čl. 17 odst. 1 může být pověřen celkovým řízením výzev k podávání návrhů, vyplácením podpory z inovačního fondu a monitorováním provádění vybraných projektů. Za tímto účelem může být prováděcí subjekt pověřen těmito úkoly:
organizování výzev k podávání návrhů;
organizování postupu podávání žádostí, včetně sběru žádostí a analýzy podpůrné dokumentace;
organizování výběru projektů, včetně hodnocení projektů, jejich hloubkového posuzování a určení jejich pořadí;
poskytování poradenství Komisi v souvislosti s projekty, jimž má být přidělena podpora z inovačního fondu, a s projekty zařazenými na rezervní seznam;
udělování nebo poskytování pomoci při rozvoji projektů;
podpis grantových dohod a jiných smluv v závislosti na formě podpory z inovačního fondu;
příprava a správa smluvní dokumentace týkající se projektů, kterým byla udělena podpora;
kontrola splnění podmínek pro financování a vyplácení příjmů z inovačního fondu navrhovatelům projektů;
monitorování provádění projektů;
komunikace s navrhovateli projektů;
podávání zpráv Komisi, včetně zpráv o obecném zaměření pro účely dalšího rozvoje inovačního fondu;
účetní výkaznictví;
informování, komunikace a propagační činnost, včetně výroby propagačních materiálů a vytvoření loga inovačního fondu;
řízení výměny poznatků;
podpora členských států v jejich úsilí zaměřeném na propagaci inovačního fondu a komunikaci s navrhovateli projektů;
všechny ostatní úkoly spojené s prováděním inovačního fondu.
Článek 19
Zvláštní ustanovení týkající se provádění inovačního fondu v rámci přímého řízení
Článek 20
Správa příjmů inovačního fondu
Článek 21
Úloha členských států
Konzultace s členskými státy se týkají:
seznamu předběžně vybraných projektů, včetně rezervního seznamu, a seznamu navrhovaných projektů, jimž má být poskytnuta pomoc při rozvoji projektů v souladu s čl. 12 odst. 2. druhým pododstavcem nebo čl. 12a odst. 3, a to ještě před udělením podpory;
návrhů rozhodnutí Komise uvedených v čl. 9 odst. 1, čl. 14 odst. 2 a čl. 15 odst. 1;
maximální částky podpory z inovačního fondu, která má být k dispozici pro účely pomoci při rozvoji projektů.
Vyžádá-li si to Komise, jsou členské státy Komisi nápomocny při:
stanovení obecného zaměření inovačního fondu;
řešení stávajících nebo vznikajících problémů při provádění projektů;
řešení jakýchkoli jiných otázek v souvislosti s prováděním projektů.
Článek 22
Úloha zúčastněných stran
Komise může zúčastněné strany zapojit do diskusí o provádění inovačního fondu, a to i ve vztahu k otázkám uvedeným v čl. 21 odst. 3.
KAPITOLA V
Monitorování, podávání zpráv a hodnocení
Článek 23
Monitorování a podávání zpráv
Prováděcí subjekty, které nejsou výkonnými agenturami, a subjekty, které byly pověřeny správou příjmů inovačního fondu v souladu s čl. 20 odst. 3, poskytnou Komisi:
do 15. února neověřené finanční výkazy za předcházející finanční rok, který trvá od 1. ledna a do 31. prosince, v souvislosti s činnostmi, jimiž byly tyto prováděcí subjekty a orgány pověřeny;
do 15. března roku předání neověřených finančních výkazů ověřené finanční výkazy za předcházející finanční rok, který trvá od 1. ledna do 31. prosince, v souvislosti s činnostmi, jimiž byly tyto prováděcí subjekty a orgány pověřeny.
Komise sestavuje roční účetní závěrky inovačního fondu za každý finanční rok, který trvá od 1. ledna do 31. prosince, na základě finančních výkazů poskytnutých podle prvního pododstavce. Tyto závěrky podléhají nezávislému externímu auditu.
Všechny finanční výkazy a účetní závěrky podle tohoto odstavce se vypracují v souladu s účetními pravidly uvedenými v článku 80 finančního nařízení.
Článek 24
Hodnocení
KAPITOLA VI
Audity, zveřejňování a sdílení poznatků
Článek 25
Audity
Článek 26
Křížové spoléhání se na audity
Aniž jsou dotčeny stávající možnosti provádění dalších auditů, je základem celkové jistoty, jak je případně blíže upřesněno v odvětvových pravidlech, audit finančních výkazů a zpráv dokládajících využití finančního příspěvku Unie, pokud jej na základě mezinárodně uznávaných auditorských standardů poskytujících přiměřenou jistotu provedl nezávislý auditor, o jehož nezávislosti a způsobilosti existují dostatečné důkazy. Zpráva nezávislého auditora a související auditní dokumentace jsou na žádost zpřístupněny Evropskému parlamentu, Komisi, Účetnímu dvoru a auditním orgánům členských států.
Článek 27
Komunikace, sdílení poznatků a zveřejňování
KAPITOLA VII
Závěrečná ustanovení
Článek 28
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
( 1 ) Nařízení Rady (ES) č. 58/2003 ze dne 19. prosince 2002, kterým se stanoví statut výkonných agentur pověřených některými úkoly správy programů Společenství (Úř. věst. L 11, 16.1.2003, s. 1).