(SZBP) 2019/1720Rozhodnutí Rady (SZBP) 2019/1720 ze dne 14. října 2019 o omezujících opatřeních vzhledem k situaci v Nikaragui

Publikováno: Úř. věst. L 262, 15.10.2019, s. 58-63 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 14. října 2019 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 16. října 2019 Nabývá účinnosti: 16. října 2019
Platnost předpisu: Ne Pozbývá platnosti: 15. října 2020
Konsolidované znění předpisu s účinností od 10. ledna 2022

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1720

ze dne 14. října 2019

o omezujících opatřeních vzhledem k situaci v Nikaragui

(Úř. věst. L 262 15.10.2019, s. 58)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/607 ze dne 4. května 2020,

  L 139I

4

4.5.2020

 M2

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/1467 ze dne 12. října 2020,

  L 335

18

13.10.2020

►M3

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2021/1278 ze dne 30. července 2021,

  L 277I

24

2.8.2021

►M4

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2021/1800 ze dne 11. října 2021,

  L 361

52

12.10.2021

►M5

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2022/24 ze dne 10. ledna 2022,

  L 5I

13

10.1.2022




▼B

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2019/1720

ze dne 14. října 2019

o omezujících opatřeních vzhledem k situaci v Nikaragui



Článek 1

1.  

Členské státy přijmou opatření nezbytná k tomu, aby zabránily ve vstupu na své území nebo průjezdu přes své území fyzických osobám:

a) 

které jsou odpovědné za vážné porušování nebo nedodržování lidských práv nebo represi proti občanské společnosti a demokratické opozici v Nikaragui;

b) 

jejichž jednání, politiky nebo činnosti jinak ohrožují demokracii nebo právní stát v Nikaragui;

c) 

jež jsou spojené s osobami uvedenými v písmenech a) a b),

jak jsou uvedeny v příloze.

2.  
Odstavec 1 neukládá členským státům povinnost odmítnout vstup na své území svým státním příslušníkům.
3.  

Odstavcem 1 nejsou dotčeny případy, kdy je členský stát vázán povinností podle mezinárodního práva, zejména:

a) 

jako hostitelská země mezinárodní mezivládní organizace;

b) 

jako hostitelská země mezinárodní konference svolané nebo konané pod záštitou Organizace spojených národů;

c) 

podle mnohostranné dohody o výsadách a imunitách; nebo

d) 

na základě smlouvy o smíru z roku 1929 (Lateránský pakt) uzavřené mezi Svatým stolcem (Vatikánským městským státem) a Itálií.

4.  
Odstavec 3 se vztahuje rovněž na případy, kdy je členský stát hostitelskou zemí Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE).
5.  
Členský stát, který udělí výjimku podle odstavce 3 nebo 4, musí o všech takových případech řádně informovat Radu.
6.  
Členské státy mohou udělit výjimky z opatření stanovených v odstavci 1, pokud je cesta dotyčné osoby odůvodněna naléhavou humanitárními potřebou nebo účastí na mezivládních zasedáních a na zasedáních podporovaných nebo pořádaných Unií nebo členským státem vykonávajícím předsednictví v rámci OBSE, na nichž je veden politický dialog, který přímo podporuje politické cíle sledované omezujícími opatřeními, včetně podpory lidských práv a právního státu v Nikaragui.
7.  
Členský stát, který hodlá udělit výjimky uvedené v odstavci 6, tuto skutečnost oznámí písemně Radě. Výjimka se pokládá za udělenou, pokud jeden nebo více členů Rady nevznese písemně námitku do dvou pracovních dnů od obdržení oznámení o navrhované výjimce. Pokud jeden nebo více členů Rady vznese námitku, může o udělení navrhované výjimky rozhodnout Rada kvalifikovanou většinou.
8.  
Pokud členský stát povolí podle odstavce 3, 4, 6 nebo 7 osobám uvedeným na seznamu v příloze vstup na své území nebo průjezd přes ně, je toto povolení striktně omezeno na účel, pro který bylo uděleno, a na osoby, jichž se přímo týká.

Článek 2

1.  

Zmrazují se veškeré finanční prostředky a hospodářské zdroje, které náleží fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům:

a) 

které jsou odpovědné za vážné porušování nebo nedodržování lidských práv nebo represi proti občanské společnosti a demokratické opozici v Nikaragui;

b) 

jejichž jednání, politiky nebo činnosti jinak ohrožují demokracii nebo právní stát v Nikaragui;

c) 

jež jsou spojené s právnickými nebo fyzickými osobami, subjekty či orgány uvedenými v písmenech a) a b);

jak jsou uvedeny v příloze, nebo které jsou těmito osobami, subjekty či orgány vlastněny, drženy či ovládány.

2.  
Fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům nebo orgánům uvedeným v příloze ani v jejich prospěch nesmějí být přímo ani nepřímo zpřístupněny žádné finanční prostředky ani hospodářské zdroje.
3.  

Příslušný orgán členského státu může povolit uvolnění určitých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů za podmínek, které považuje za vhodné, pokud shledá, že tyto finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou:

a) 

nezbytné pro uspokojení základních potřeb fyzických nebo právnických osob, subjektů či orgánů uvedených v příloze a rodinných příslušníků závislých na těchto fyzických osobách, včetně plateb za potraviny, plateb nájemného nebo splátek hypoték, plateb za léky a lékařskou péči a plateb daní, pojistného a poplatků za veřejné služby;

b) 

určené výlučně k úhradě přiměřených profesních odměn a k náhradě výdajů spojených s poskytováním právních služeb;

c) 

určené výlučně k úhradě poplatků nebo nákladů na běžné vedení nebo správu zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů;

d) 

nezbytné k úhradě mimořádných výdajů, pokud příslušný orgán oznámí příslušným orgánům ostatních členských států a Komisi alespoň dva týdny před udělením povolení důvody, proč se domnívá, že by konkrétní povolení mělo být uděleno; nebo

e) 

určené k platbě na účet nebo z účtu diplomatické mise, konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace požívající výsad podle mezinárodního práva, pokud mají být tyto platby použity pro služební účely této diplomatické mise, konzulárního úřadu nebo mezinárodní organizace.

Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce.

4.  

Odchylně od odstavce 1 mohou příslušné orgány členského státu povolit uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, jsou-li splněny tyto podmínky:

a) 

finanční prostředky nebo hospodářské zdroje jsou předmětem rozhodčího nálezu, který byl vydán přede dnem zařazení fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu podle odstavce 1 na seznam uvedený v příloze, nebo předmětem soudního nebo správního rozhodnutí vydaného v Unii nebo soudního rozhodnutí vykonatelného v dotčeném členském státě, a to před tímto dnem nebo po něm;

b) 

finanční prostředky nebo hospodářské zdroje budou použity výlučně k uspokojení nároků zajištěných takovým nálezem či rozhodnutím nebo uznaných za platné takovým nálezem či rozhodnutím, a to v mezích stanovených platnými právními předpisy, kterými se řídí práva osob uplatňujících takové nároky;

c) 

nález či rozhodnutí není ve prospěch fyzické nebo právnické osoby, subjektu či orgánu uvedených na seznamu v příloze; a

d) 

uznání nálezu či rozhodnutí není v rozporu s veřejným pořádkem v dotčeném členském státě.

Dotčený členský stát uvědomí ostatní členské státy a Komisi o každém povolení uděleném podle tohoto odstavce.

5.  
Odstavec 1 nebrání fyzickým nebo právnickým osobám, subjektům či orgánům zařazeným na seznam obsažený v příloze provést platbu vyplývající ze smlouvy nebo dohody, jež byla uzavřena před jejich zařazením, nebo z povinnosti, jež před tímto zařazením vznikla, jestliže dotčený členský stát shledá, že tuto platbu přímo ani nepřímo neobdrží fyzická nebo právnická osoba, subjekt či orgán uvedené v odstavci 1.
6.  

Odstavec 2 se nepoužije, jsou-li na zmrazené účty připsány:

a) 

úroky nebo jiné výnosy z těchto účtů;

b) 

platby splatné podle smluv, dohod nebo závazků, které byly uzavřeny nebo vznikly přede dnem, od nějž se na tyto účty vztahují opatření podle odstavců 1 a 2; nebo

c) 

platby splatné na základě soudního či správního rozhodnutí nebo rozhodčího nálezu, které byly vydány v Unii nebo jsou vykonatelné v dotčeném členském státě;

pokud se na veškeré takové úroky, jiné výnosy a platby nadále vztahují opatření podle odstavce 1.

Článek 3

Odchylně od čl. 2 odst. 1 a 2 mohou příslušné orgány členských států povolit za podmínek, které považují za vhodné, uvolnění některých zmrazených finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů, které náleží fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu uvedenému v příloze, nebo zpřístupnění některých finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů fyzické nebo právnické osobě, subjektu nebo orgánu uvedenému v příloze, pokud rozhodnou o tom, že poskytnutí těchto finančních prostředků nebo hospodářských zdrojů je nezbytné pro humanitární účely, jako jsou například dodávky pomoci nebo jejich usnadnění, včetně zdravotnického vybavení, potravin nebo přepravy humanitárních pracovníků a související pomoci, nebo evakuace z Nikaraguy.

Článek 4

1.  
Rada na návrh členského státu nebo vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku (dále jen „vysoký představitel“) jednomyslně rozhoduje o sestavení nebo změně seznamu uvedeného v příloze.
2.  
Rada sdělí dotčené fyzické nebo právnické osobě, subjektu či orgánu své rozhodnutí podle odstavce 1 včetně důvodů zařazení na seznam buď přímo, je-li známa adresa, nebo zveřejněním oznámení, a tím jim umožní se k věci vyjádřit.
3.  
Jsou-li předloženy připomínky nebo nové podstatné důkazy, Rada své rozhodnutí podle odstavce 1 přezkoumá a dotčenou fyzickou nebo právnickou osobu, subjekt či orgán o této skutečnosti informuje.

Článek 5

1.  
V příloze jsou uvedeny důvody pro zařazení fyzických a právnických osob, subjektů a orgánů podle čl. 1 odst. 1 a čl. 2 odst. 1 na seznam.
2.  
V příloze jsou rovněž uvedeny dostupné informace nezbytné k identifikaci dotčených fyzických nebo právnických osob, subjektů nebo orgánů. V případě fyzických osob mohou tyto informace zahrnovat jména, včetně dalších používaných jmen, datum a místo narození, státní příslušnost, čísla pasu a průkazu totožnosti, pohlaví, adresu, je-li známa, a funkci či povolání. V případě právnických osob, subjektů nebo orgánů mohou tyto informace zahrnovat názvy, místo a datum registrace, registrační číslo a místo podnikání.

Článek 6

1.  

Rada a vysoký představitel zpracovávají osobní údaje za účelem plnění svých úkolů podle tohoto rozhodnutí:

a) 

pokud jde o Radu, za účelem přípravy a provádění změn přílohy;

b) 

pokud jde o vysokého představitele, za účelem přípravy změn přílohy.

2.  
Rada a vysoký představitel mohou případně zpracovávat příslušné údaje, které se týkají trestných činů spáchaných fyzickými osobami zařazenými na seznam a odsouzení za spáchání trestného činu nebo bezpečnostních opatření vztahujících se na tyto osoby, pouze v takovém rozsahu, v jakém je toto zpracování nezbytné pro přípravu přílohy.
3.  
Pro účely tohoto rozhodnutí se Rada a vysoký představitel určují jako „správce“ ve smyslu čl. 3 bodu 8 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ( 1 ) s cílem zajistit, aby dotčené fyzické osoby mohly vykonávat svá práva podle nařízení (EU) 2018/1725.

Článek 7

Nesmí být uspokojen žádný nárok vyplývající ze smlouvy nebo transakce, jejichž plnění nebo uskutečnění bylo přímo nebo nepřímo, zcela nebo částečně dotčeno opatřeními uloženými tímto rozhodnutím, a to včetně náhrady škody nebo jiných nároků tohoto druhu, jako je nárok na náhradu nebo nárok vyplývající ze záruky, zejména nárok na prodloužení doby platnosti nebo vyplacení dluhopisů, záruk nebo příslibu odškodnění v jakékoli formě, zejména finančních záruk nebo příslibů finančního odškodnění, je-li vznesen:

a) 

fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány uvedenými na seznamu v příloze;

b) 

jakýmikoli fyzickými nebo právnickými osobami, subjekty či orgány jednajícími prostřednictvím nebo jménem osob, subjektů či orgánů uvedených v písmeni a).

Článek 8

Pro dosažení co největšího účinku opatření stanovených v tomto rozhodnutí podporuje Unie třetí státy v přijímání omezujících opatření podobných těm, která jsou stanovena v tomto rozhodnutí.

▼M4

Článek 9

Toto rozhodnutí se použije do 15. října 2022 a je průběžně přezkoumáváno. Bude-li mít Rada za to, že jeho cílů nebylo dosaženo, bude prodloužena jeho použitelnost nebo bude odpovídajícím způsobem změněno.

▼B

Článek 10

Toto rozhodnutí vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.




PŘÍLOHA

▼M5

A.   Fyzické osoby podle čl. 1 odst. 1 a čl. 2 odst. 1

▼M1



 

Jméno

Identifikační údaje

Odůvodnění

Datum zařazení na seznam

1.

Ramón Antonio AVELLÁN MEDAL

Datum narození: 11. listopadu 1954

Místo narození: Jinotepe, Nikaragua

Číslo pasu: A0008696

Vydán: 17. října 2011

Platnost: 17. října 2021

Pohlaví: muž

Zástupce generálního ředitele nikaragujské státní policie a bývalý velitel policie v Masaye. Odpovědný za závažné porušování lidských práv a za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui, včetně koordinace represí vůči demonstrantům v Masaye v roce 2018.

4.5.2020

2.

Sonia CASTRO GONZÁLEZOVÁ

Datum narození: 29. září 1967

Místo narození: Carazo, Nikaragua

Číslo pasu: A00001526

Vydán: 19. listopadu 2019

Platnost: 19. listopadu 2028

Číslo průkazu totožnosti: 0422909670000N

Pohlaví: žena

Zvláštní poradkyně prezidenta Nikaragui v otázkách zdraví a bývalá ministryně zdravotnictví. Odpovědná za závažné porušování lidských práv a za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui, mimo jiné tím, že bránila přístupu k rychlé lékařské pomoci pro zraněné civilní obyvatelstvo zapojené do demonstrací a nařídila personálu nemocnice hlásit demonstranty, které do nemocnice dopravila policie.

4.5.2020

3.

Francisco Javier DÍAZ MADRIZ

Datum narození: 3. srpna 1961

Pohlaví: muž

Generální ředitel nikaragujské státní policie od 23. srpna 2018 a bývalý zástupce generálního ředitele nikaragujské státní policie. Odpovědný za závažné porušování lidských práv a za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui, včetně toho, že vedl policejní síly páchající násilí na civilním obyvatelstvu, včetně nepřiměřeného používání síly, svévolného zatýkání a zadržování a mučení.

4.5.2020

4.

Néstor MONCADA LAU

Datum narození: 2. března 1954

Pohlaví: muž

Osobní poradce prezidenta Nikaragui v záležitostech národní bezpečnosti. V této funkci se přímo podílel na rozhodování o otázkách národní bezpečnosti a nese za tato rozhodnutí odpovědnost, přičemž se podílel i na zavedení represivní politiky ze strany státu Nikaragua vůči osobám, které se účastnily demonstrací, zástupcům opozice a novinářům v Nikaragui v období od dubna 2018.

4.5.2020

5.

Luís PÉREZ OLIVAS

Datum narození: 8. ledna 1956

Pohlaví: muž

Generální komisař a hlavní referent právní pomoci (DAEJ) v nápravném zařízení „El Chipote“. Odpovědný za závažné porušování lidských práv, včetně mučení, používání nepřiměřené síly, špatného zacházení se zadrženými a jiných forem ponižujícího zacházení.

4.5.2020

6.

Justo PASTOR URBINA

Datum narození: 29. ledna 1956

Pohlaví: muž

Vedoucí policejní jednotky pro zvláštní operace (DOEP). Byl přímo zapojen do provádění represivní politiky vůči demonstrantům a opozici v Nikaragui, zejména v Manague. V této souvislosti je odpovědný za závažné porušování lidských práv a za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui.

4.5.2020

▼M3

7.

Rosario María MURILLO ZAMBRANA

Alias: Rosario María MURILLO DE ORTEGA

Funkce: viceprezidentka Nikaragujské republiky (od roku 2017), manželka prezidenta Daniela Ortegy

Datum narození: 22. června 1951

Místo narození: Managua, Nikaragua

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo pasu: A00000106 (Nikaragua)

Viceprezidentka Nikaraguy, první dáma Nikaraguy a vůdkyně mládežnické sandinistické organizace. Podle prezidenta Daniela Ortegy s ním Rosario María Murillo Zambrana sdílí polovinu moci. Hrála rozhodující úlohu při podněcování k potlačení opozičních demonstrací nikaragujskou státní policií v roce 2018 a při jeho ospravedlňování. V červnu 2021 veřejně vyhrožovala nikaragujské opozici a diskreditovala nezávislé novináře.

Je tudíž odpovědná za závažné porušování lidských práv, za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a za narušování demokracie v Nikaragui.

2.8.2021

8.

Gustavo Eduardo PORRAS CORTÉS

Funkce: předseda Národního shromáždění Nikaragujské republiky (od ledna 2017)

Datum narození: 11. října 1954

Místo narození: Managua, Nikaragua

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Od ledna 2017 předseda Národního shromáždění Nikaraguy a od roku 1996 člen celostátního vedení Sandinovské fronty národního osvobození (FSLN). Jako předseda Národního shromáždění Nikaraguy je odpovědný za prosazení přijetí několika represivních právních aktů, mimo jiné zákona o amnestii, který vylučuje jakékoli vyšetřování pachatelů masivního porušování lidských práv, k němuž docházelo v roce 2018, a zákonů narušujících svobodu a demokratický proces v Nikaragui.

Je tudíž odpovědný za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a za závažné narušování demokracie a právního státu v Nikaragui.

2.8.2021

9.

Juan Antonio VALLE VALLE

Funkce: vůdce nikaragujské státní policie

Hodnost: generál / vrchní komisař

Datum narození: 4. května 1963

Místo narození: Matagalpa, Nikaragua

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Jako vůdce v hodnosti staršího komisaře (druhá nejvyšší hodnost) nikaragujské státní policie a ve vedoucím postavení policie v Managui je Juan Antonio Valle Valle odpovědný za opakované akty policejní brutality a za nepřiměřené použití síly, v jejichž důsledku zahynuly stovky civilistů, za svévolné zatýkání a zadržování, za porušování svobody projevu a za bránění demonstracím proti vládě.

Je tudíž odpovědný za závažné porušování lidských práv a za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui.

2.8.2021

10.

Ana Julia GUIDO OCHOA

Alias: Ana Julia GUIDO DE ROMERO

Funkce: generální prokurátorka Nikaragujské republiky

Datum narození: 16. února 1959

Místo narození: Matagalpa, Nikaragua

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Jako generální prokurátorka, tedy nejvyšší státní úřednice na státním zastupitelství, je Ana Julia Guido Ochoa, která je loajální Ortegovu režimu, zodpovědná za politicky motivované stíhání řady protestujících a příslušníků politické opozice. Vytvořila specializovanou jednotku, která vykonstruovala obvinění proti protestujícím a vznesla proti nim obvinění. Kromě toho je odpovědná za to, že hlavní opoziční kandidát ve všeobecných volbách byl zbaven práva zastávat veřejnou funkci.

Je tudíž odpovědná za závažné porušování lidských práv, za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a za narušování demokracie a právního státu v Nikaragui.

2.8.2021

11.

Fidel de Jesús DOMÍNGUEZ ÁLVAREZ

Funkce: velitel policie v Leonu, generální komisař státní policie

Datum narození: 21. března 1960

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Jako velitel policie v Leonu od 23. srpna 2018 je Fidel de Jesús Domínguez Alvarez odpovědný za četné závažné porušování lidských práv, zejména svévolné zatýkání a zadržování, včetně únosu rodinných příslušníků politického oponenta, nepřiměřené použití síly a porušování svobody projevu a sdělovacích prostředků.

Je tudíž odpovědný za závažné porušování lidských práv a potlačování občanské společnosti a demokratické opozice.

2.8.2021

12.

Alba Luz RAMOS VANEGAS

Funkce: předsedkyně Nejvyššího soudu Nikaragujské republiky

Datum narození: 3. června 1949

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo pasu: A0009864 (Nikaragua)

Jako předsedkyně Nejvyššího soudu Nikaraguy je odpovědná za využívání soudnictví k podpoře zájmů Ortegova režimu, a to prostřednictvím selektivní kriminalizace činností opozice, zachovávání praktik porušujících práva na spravedlivý proces, svévolného zatýkání nebo zákazu činnosti politických stran a opozičních kandidátů.

Je tudíž odpovědná za závažné porušování lidských práv, za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a za závažné narušování právního státu v Nikaragui.

2.8.2021

13.

Juan Carlos ORTEGA MURILLO

Funkce: ředitel Canal 8 a Difuso Comunicaciones. Vůdce Sandinovského hnutí 4. května, syn prezidenta a viceprezidentky Nikaragujské republiky

Datum narození: 17. října 1982

Státní příslušnost: nikaragujská

Syn prezidenta Daniela Ortegy a první dámy a viceprezidentky Rosario Murillo. Ředitel jedné z hlavních propagandistických televizních stanic Canal 8 a vůdce Sandinovského hnutí 4. května. Ve své funkci se podílí na omezování svobody projevu a svobody sdělovacích prostředků. Veřejně vyhrožoval nikaragujským podnikatelům, kteří se staví proti Ortegovu režimu. Je tudíž odpovědný za narušování demokracie a potlačování občanské společnosti v Nikaragui. Jelikož je synem viceprezidentky Rosario Murillo, je spojen s osobami odpovědnými za závažné porušování lidských práv a potlačování občanské společnosti v Nikaragui.

2.8.2021

14.

Bayardo ARCE CASTAÑO

Funkce: ekonomický poradce prezidenta Nikaragujské republiky

Datum narození: 21. března 1950

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Jako ekonomický poradce prezidenta Daniela Ortegy má Bayardo Arce Castano významný vliv na politiky Ortegova režimu. Je proto spojen s osobami odpovědnými za závažné porušování lidských práv v Nikaragui.

Podporoval tvorbu právních předpisů, které opozičním kandidátům brání účastnit se voleb. Je tudíž odpovědný za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice v Nikaragui.

2.8.2021

▼M5

15.

Camila Antonia ORTEGA MURILLO

Funkce: dcera Daniela Ortegy a Rosario Murillové, poradkyně prezidenta, koordinátorka komise pro kreativní hospodářství, ředitelka televizní stanice Canal 13

Datum narození: 4.11.1987

Místo narození: Managua, Nikaragua

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo pasu: A00000114 (Nikaragua)

Číslo dokladu totožnosti: 0010411870001B

Camila Antonia Ortega Murillová je úzce zapojena do aktivit na podporu prezidentského páru Daniel Ortega a Rosario Murillová jakožto poradkyně prezidenta, osobní asistentka viceprezidentky a koordinátorka Národní komise pro kreativní hospodářství. Je rovněž ředitelkou platformy Nicaragua Diseña a televizní stanice Canal 13.

Je odpovědná za využívání platformy Nicaragua Diseña k podpoře zmanipulovaných prezidentských a parlamentních voleb, které se konaly dne 7. listopadu 2021, a to vytvářením falešných účtů na různých platformách sociálních médií.

Jako ředitelka televizní stanice Canal 13 přispívá k šíření nenávistných verbálních projevů Ortegova režimu proti občanské opozici a zároveň omezuje redakční pluralitu a pronásleduje nezávislé novináře a sdělovací prostředky v Nikaragui, čímž znemožňuje svobodu projevu a skutečnou volební soutěž. Hraje ústřední úlohu při potlačování politického pluralismu a definitivním zničení nikaragujské demokracie.

Je tudíž spojována s osobami odpovědnými za oslabování demokracie a závažné porušování lidských práv a toto potlačování a porušování podporuje.

10.1.2022

16.

Laureano Facundo ORTEGA MURILLO

Syn Daniela Ortegy a Rosario Murillové, poradce prezidenta

Datum narození: 20.11.1982

Místo narození: Managua, Nikaragua

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo pasu: A00000684 (Nikaragua)

Číslo dokladu totožnosti: 0012011820046M

Laureano Facundo Ortega Murillo je jakožto poradce úřadu prezidenta úzce zapojen do aktivit na podporu prezidentského páru, který tvoří Daniel Ortega a Rosario Murillová. Ospravedlňuje a podporuje svévolné a nezákonné věznění představitelů nikaragujské politické opozice a potenciálních prezidentských kandidátů, studentských vůdců a zástupců venkova či novinářů, které označuje za „teroristy“. Přispěl k narušení skutečné volební soutěže a hrál tak ústřední úlohu při potlačování politického pluralismu a definitivním rozkladu nikaragujské demokracie.

Prostřednictvím vládní agentury ProNicaragua působil jako ekonomický poradce svého otce Daniela Ortegy a Ortegova režimu. Kromě toho odpovídá za provoz BanCorp – subjektu, jehož hlavním účelem je napomáhat represivním činnostem jeho matky, viceprezidentky Rosario Murillové, sponzorovat je a finančně podporovat.

Je tudíž spojován s osobami odpovědnými za potlačování občanské společnosti a závažné porušování lidských práv a tyto represe a porušování podporuje.

10.1.2022

17.

Brenda Isabel ROCHA CHACÓN

Předsedkyně Nejvyšší volební rady

Datum narození: 10.2.1967

Místo narození: Bonanza, Nikaragua

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Brenda Isabel Rocha Chacónová je od května 2021 předsedkyní Nejvyšší volební rady, což je orgán odpovědný za přípravu, konání a osvědčení platnosti všeobecných voleb konaných dne 7. listopadu 2021, které kvůli nedostatku transparentnosti, neúčasti skutečné opozice a chybějící demokratické diskusi oslabovaly demokratické instituce a procesy. Nejvyšší volební rada zbavila opozici možnosti kandidovat ve svobodných volbách a zajistila, aby se volby konaly v nedemokratických podmínkách.

Je tudíž odpovědná za potlačování demokratické opozice a za oslabování demokracie a právního státu v Nikaragui.

10.1.2022

18.

Cairo Melvin AMADOR ARRIETA

Místopředseda Nejvyšší volební rady

Datum narození: 1952

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Cairo Melvin Amador Arrieta je od května 2021 místopředsedou Nejvyšší volební rady, což je orgán odpovědný za přípravu, konání a osvědčení platnosti všeobecných voleb konaných dne 7. listopadu 2021, které kvůli nedostatku transparentnosti, neúčasti skutečné opozice a chybějící demokratické diskusi oslabovaly demokratické instituce a procesy. Nejvyšší volební rada zbavila opozici možnosti kandidovat ve volbách a zajistila, aby se volby konaly v nedemokratických podmínkách.

Je tudíž odpovědný za potlačování demokratické opozice a za oslabování demokracie a právního státu v Nikaragui.

10.1.2022

19.

Lumberto Ignacio CAMPBELL HOOKER

Člen Nejvyšší volební rady, úřadující předseda Nejvyšší volební rady v roce 2018

Datum narození: 3.12.1949

Místo narození: Raas, Nikaragua

Pohlaví: muž

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo pasu: A00001109 (Nikaragua)

Číslo dokladu totožnosti: 6010302490003J

Lumberto Ignacio Campbell Hooker je od roku 2014 členem Nejvyšší volební rady, což je orgán odpovědný za přípravu, konání a osvědčení platnosti všeobecných voleb konaných dne 7. listopadu 2021, které kvůli nedostatku transparentnosti, neúčasti skutečné opozice a chybějící demokratické diskusi oslabovaly demokratické instituce a procesy. Nejvyšší volební rada zbavila opozici možnosti kandidovat ve svobodných volbách a zajistila, aby se volby konaly v nedemokratických podmínkách.

Během voleb dne 7. listopadu 2021 hovořil se sdělovacími prostředky, přičemž ospravedlňoval a oceňoval jejich pořádání.

Je tudíž odpovědný za potlačování demokratické opozice a za oslabování demokracie a právního státu v Nikaragui.

10.1.2022

20.

Nahima Janett DÍAZ FLORES

Ředitelka Nikaragujského institutu pro telekomunikace a poštovní služby, dcera generálního ředitele nikaragujské státní policie Francisca Javiera Díaz Madrize

Datum narození: 28.6.1989

Pohlaví: žena

Státní příslušnost: nikaragujská

Nahima Janett Díaz Floresová je ředitelkou Nikaragujského institutu pro telekomunikace a poštovní služby (TELCOR), regulačního subjektu telekomunikačních a poštovních služeb. Nikaragujské orgány TELCOR od roku 2018 využívají k umlčení nezávislých sdělovacích prostředků, včetně tří zpravodajských organizací. Během všeobecné volební kampaně v roce 2021 prováděl TELCOR ve velkém rozsahu dezinformační kampaně. TELCOR jakožto instituce odpovědná za provádění „zákona o kybernetické bezpečnosti“ provádí činnosti dohledu nad občanskou společností a demokratickou opozicí a řídí je.

Z titulu své funkce Nahima Díaz Floresová působila jako zastánkyně Ortegova režimu a prováděla a řídila dezinformační činnosti, jakož i sledování občanské společnosti a demokratické opozice prostřednictvím institutu TELCOR. Je tudíž odpovědná za závažné porušování lidských práv, potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a oslabování demokracie v Nikaragui.

10.1.2022

21.

Luis Ángel MONTENEGRO ESPINOZA

Superintendant pro dohled nad bankami a dalšími finančními institucemi Nikaraguy

Datum narození: 1.1.1949

Místo narození: Esteli, Nikaragua

Pohlaví: muž

Adresa: Planes De Puntaldia Casa #16, Managua, Nikaragua

Státní příslušnost: nikaragujská

Číslo průkazu totožnosti: 1610101490000S

Luis Ángel Montenegro Espinoza je superintendant pro dohled nad bankami a dalšími finančními institucemi Nikaraguy (SIBOIF). Z titulu své funkce je odpovědný za pronásledování účastníků finančních operací, kteří se postavili proti politikám Ortegova režimu, jakož i za prosazování kontroly nad finančním sektorem ze strany režimu.

Do této funkce ho jmenoval přímo Daniel Ortega jako odměnu za jeho loajalitu. Ve své předchozí funkci generálního kontrolora republiky zajišťoval, aby korupční finanční činnosti Ortegy nebyly auditovány, a rovněž přispíval k tomu, aby Ortega měl kontrolu nad režimem.

Je tudíž odpovědný za oslabování právního státu v Nikaragui, jakož i za potlačování občanské společnosti a demokratické opozice.

10.1.2022

B.   Právnické osoby, subjekty a orgány podle čl. 2 odst. 1



 

Název

Identifikační údaje

Odůvodnění

Datum zařazení na seznam

1.

Nikaragujská státní policie

La Policía Nacional Nicaragüense

Ústředí: Managua, Nikaragua

Datum zřízení: 22.8.1979

Internetová stránka: http://www.policia.gob.ni/

Nikaragujská státní policie je odpovědná za ponižující zacházení, včetně fyzického a psychického mučení, s osobami, které se postavily na odpor Ortegovu režimu. Je odpovědná za nezákonné věznění potenciálních prezidentských kandidátů, vedoucích představitelů občanské společnosti, studentských vůdců a zástupců venkova či novinářů bez jakýchkoli právních a demokratických záruk.

Státní policie pomohla Danielu Ortegovi zamezit účasti jakékoli skutečné demokratické opozice ve všeobecných volbách, které se konaly dne 7. listopadu 2021. Před volbami prováděla státní policie soustavné sledování a pronásledování opozičních vůdců, nezákonná vniknutí do domovů a svévolné zatýkání členů opozice a systematicky vyhrožovala státním zaměstnancům.

V roce 2018 se státní policie podílela na zabíjení pokojných demonstrantů v celé Nikaragui.

Nikaragujská státní policie je tudíž odpovědná za závažné porušování lidských práv, potlačování občanské společnosti a demokratické opozice a narušování demokracie a právního státu v Nikaragui.

10.1.2022

2.

Nejvyšší volební rada

Consejo Supremo Electoral

Adresa: Pista Juan Pablo II, Managua 14005, Nikaragua

Internetová stránka: https://www.cse.gob.ni/

Email: [email protected]

Nejvyšší volební rada je orgán odpovědný za přípravu, konání a osvědčení platnosti všeobecných voleb konaných dne 7. listopadu 2021, které kvůli nedostatku transparentnosti, neúčasti skutečné opozice a chybějící demokratické diskusi oslabovaly demokratické instituce a procesy. Nejvyšší volební rada zbavila opozici možnosti kandidovat ve svobodných volbách a zajistila, aby se volby konaly v nedemokratických podmínkách.

Nejvyšší volební rada je tudíž odpovědná za potlačování demokratické opozice a za oslabování demokracie a právního státu v Nikaragui.

10.1.2022

3.

Nikaragujský institut pro telekomunikace a poštovní služby

Adresa: Avenida Bolívar, Esquina diagonal al edifico de la Cancillería, Aptdo 2664, Managua 10000, Nikaragua

Datum zřízení: 12.6.1982

Internetová stránka: https://www.telcor.gob.ni

Nikaragujský institut pro telekomunikace a pošty (TELCOR) je regulačním subjektem pro telekomunikační a poštovní služby. Nikaragujské orgány jej od roku 2018 využívají k umlčení nezávislých sdělovacích prostředků, včetně tří zpravodajských organizací, využily jej i během represí v roce 2018 a po všeobecných volbách v roce 2021. Během všeobecné volební kampaně prováděl TELCOR ve velkém rozsahu dezinformační kampaně. TELCOR jakožto instituce odpovědná za provádění „zákona o kybernetické bezpečnosti“ provádí činnosti dohledu nad občanskou společností a demokratickou opozicí a řídí je.

TELCOR je tudíž odpovědný za vážné porušování lidských práv a za represe vůči občanské společnosti a demokratické opozici.

10.1.2022



( 1 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU