(EU) 2018/1522Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2018/1522 ze dne 11. října 2018, kterým se stanoví společný formát národních programů omezování znečištění ovzduší podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší (oznámeno pod číslem C(2018) 6549) (Text s významem pro EHP.)
Publikováno: | Úř. věst. L 256, 12.10.2018, s. 87-102 | Druh předpisu: | Prováděcí rozhodnutí |
Přijato: | 12. října 2018 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 1. listopadu 2018 | Nabývá účinnosti: | 1. listopadu 2018 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu
►C1 PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2018/1522 ze dne 11. října 2018, kterým se stanoví společný formát národních programů omezování znečištění ovzduší podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší ◄ (Úř. věst. L 256 12.10.2018, s. 87) |
Opraveno:
PROVÁDĚCÍ ROZHODNUTÍ KOMISE (EU) 2018/1522
ze dne 11. října 2018,
kterým se stanoví společný formát národních programů omezování znečištění ovzduší podle směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2284 o snížení národních emisí některých látek znečišťujících ovzduší
(Text s významem pro EHP)
Článek 1
Předmět
Společný formát národního programu omezování znečištění ovzduší uvedený v čl. 6 odst. 10 směrnice (EU) 2016/2284 je stanoven v příloze tohoto rozhodnutí.
Článek 2
Formát
Členské státy při podávání zpráv o svém národním programu omezování znečištění ovzduší Komisi v souladu s čl. 10 odst. 1 směrnice (EU) 2016/2284 použijí společný formát stanovený v příloze.
Článek 3
Vstup v platnost
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
PŘÍLOHA
Společný formát národního programu omezování znečištění ovzduší podle článku 6 směrnice (EU) 2016/2284
1. POPISY POLÍ
Všechna pole v tomto formátu označená (P) jsou povinná a pole označená (V) jsou volitelná.
2. SPOLEČNÝ FORMÁT
2.1. Název programu, kontaktní údaje a internetové stránky
2.1.1. Název programu, kontaktní údaje a internetové stránky (P)
Název programu |
|
Datum |
|
Členský stát |
|
Název příslušného orgánu odpovědného za vypracování programu |
|
Telefonní číslo odpovědné služby |
|
E-mailová adresa odpovědné služby |
|
Odkaz na internetové stránky, na nichž je program zveřejněn |
|
Odkaz(y) na internetovou stránku (stránky) o konzultaci (konzultacích) týkajících se programu |
|
2.2. Shrnutí (V)
Shrnutí může být poskytnuto rovněž jako samostatný dokument (v ideálním případě ne více než 10 stran). Mělo by se jednat o stručné shrnutí oddílů 2.3 až 2.8. Je-li to možné, pokuste se ilustrovat shrnutí grafy.
2.2.1. Národní politický rámec v oblasti kvality a znečištění ovzduší
Priority politiky a jejich vztah k prioritám stanoveným v dalších příslušných oblastech politiky |
|
Příslušnost úřadů na celostátní, regionální i místní úrovni |
|
2.2.2. Pokrok dosažený od roku 2005 při snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší prostřednictvím stávajících politik a opatření
Dosažené snížení emisí |
|
Pokrok dosažený vůči cílům v oblasti kvality ovzduší |
|
Stávající přeshraniční dopad vnitrostátních zdrojů emisí |
|
2.2.3. Odhadovaný další vývoj do roku 2030 za předpokladu, že v již přijatých politikách a opatřeních (PaO) nedojde k další změně
Emisní prognózy a snížení emisí (scénář s opatřeními (SO)) |
|
Předpokládaný dopad na zlepšení kvality ovzduší (scénář SO) |
|
Nejistoty |
|
2.2.4. Zvažované možnosti politiky, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí pro roky 2020 a 2030, průběžné úrovně emisí stanovené pro rok 2025
Hlavní soubory zvažovaných možností politiky |
|
2.2.5. Souhrn politik a opatření, které byly vybrány k přijetí podle odvětví, včetně harmonogramu jejich přijetí, plnění a přezkumu a orgánů pro ně příslušných
Dotčené odvětví |
Politiky a opatření (PaO) |
|||
Vybrané PaO |
Harmonogram plnění vybraných PaO |
Orgán(y) příslušný (příslušné) pro provádění a prosazování vybraných PaO (druh a název) |
Harmonogram přezkumu vybraných PaO |
|
Dodávky energie |
|
|
|
|
Spotřeba energie |
|
|
|
|
Doprava |
|
|
|
|
Průmyslové procesy |
|
|
|
|
Zemědělství |
|
|
|
|
Nakládání s odpadem/odpad |
|
|
|
|
Průřezové odvětví |
|
|
|
|
Jiné (upřesněte) |
|
|
|
|
2.2.6. Soudržnost
Posouzení, jak se u vybraných PaO zajistí soudržnost s plány a programy stanovenými v dalších relevantních oblastech politiky |
|
2.2.7. Předpokládané společné dopady těchto politik a opatření („s dalšími opatřeními“ – SDO) na snížení emisí, kvalitu ovzduší na vlastním území a na území sousedních členských států a na životní prostředí, jakož i související nejistoty
Předpokládané splnění závazků ke snížení emisí (SDO) |
|
Využívání možností flexibility (v relevantních případech) |
|
Předpokládané zlepšení kvality ovzduší (SDO) |
|
Předpokládané dopady na životní prostředí (SDO) |
|
Metodiky a nejistoty |
|
2.3. Národní politický rámec v oblasti kvality a znečištění ovzduší
2.3.1. Priority politiky a jejich vztah k prioritám stanoveným v dalších příslušných oblastech politiky
Národní závazky ke snížení emisí ve srovnání s výchozím rokem 2005 (v %) (P) |
SO2 |
NOx |
NMVOC |
NH3 |
PM2,5 |
2020–2029 (P) |
|
|
|
|
|
Od roku 2030 (P) |
|
|
|
|
|
Priority v oblasti kvality ovzduší: priority národní politiky související s národními cíli či cíli EU v oblasti kvality ovzduší (včetně mezních hodnot, cílových hodnot a maximální expoziční koncentrace pro kvalitu ovzduší) (P) Je případně možné odkázat i na cíle v oblasti kvality ovzduší doporučené WHO. |
|
||||
Příslušné priority politiky v oblasti změny klimatu a energetiky (P) |
|
||||
Příslušné priority politiky v příslušných oblastech politiky, a to včetně zemědělství, průmyslu a dopravy (P) |
|
2.3.2. Příslušnost úřadů na celostátní, regionální i místní úrovni
Uveďte příslušné úřady (P) |
Popište druh úřadu (např. inspekce životního prostředí, regionální agentura pro životní prostředí, obec) (P) V příslušných případech název úřadu (např. ministerstvo XXX, národní agentura pro XXX, regionální úřad pro XXX) |
Popište přidělené odpovědnosti v oblastech kvality ovzduší a znečištění ovzduší (P) Zvolte z následujícího: — Úlohy při tvorbě politiky — Úlohy při provádění — Úlohy při prosazování (včetně případných inspekcí a povolování) — Úlohy při podávání zpráv a monitorování — Koordinační úlohy — Jiné úlohy, prosím upřesněte |
Odvětví zdrojů, za něž je úřad odpovědný (V) |
Celostátní úřad (P) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regionální úřad (P) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Místní úřad (P) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V případě potřeby přidejte další řádky. |
2.4. Pokrok dosažený při snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší prostřednictvím stávajících politik a opatření (PaO) a dále míra souladu s vnitrostátními povinnostmi a povinnostmi na úrovni Unie, ve srovnání s rokem 2005
2.4.1. Pokrok dosažený při snižování emisí prostřednictvím stávajících PaO a míra souladu s vnitrostátními povinnostmi a povinnostmi na úrovni Unie týkajícími se snižování emisí
Popište pokrok dosažený při snižování emisí prostřednictvím stávajících PaO a míru souladu s vnitrostátními povinnostmi a povinnostmi na úrovni Unie týkajícími se snižování emisí (P) |
|
Poskytněte kompletní odkazy (kapitola a strana) na veřejně dostupné podpůrné soubory údajů (např. soupis historických zpráv týkajících se emisí) (P) |
|
Zahrňte grafy dokládající snížení emisí dle znečišťující látky a/nebo dle hlavních odvětví (V) |
|
2.4.2. Pokrok dosažený při zlepšování kvality ovzduší prostřednictvím stávajících PaO a míra souladu s vnitrostátními povinnostmi a povinnostmi na úrovni Unie týkajícími se kvality ovzduší
Popište pokrok dosažený při zlepšování kvality ovzduší prostřednictvím stávajících PaO a míru souladu s vnitrostátními povinnostmi a povinnostmi na úrovni Unie týkajícími se kvality ovzduší, a to minimálně tak, že upřesníte počet zón kvality ovzduší z celkového počtu zón kvality ovzduší, které jsou/nejsou v souladu s cíli EU v oblasti kvality ovzduší pro látky NO2, PM10, PM2,5 a O3, a další znečišťující látky překračující závazek (P) |
|
Poskytněte kompletní odkazy (kapitola a strana) na veřejně dostupné podpůrné soubory údajů (např. plány kvality ovzduší, přiřazení zdrojům) (P) |
|
Mapy nebo histogramy, které ilustrují stávající koncentrace ve vnějším ovzduší (alespoň pro NO2, PM10, PM2,5 a O3, a další znečišťující látky představující problém) a které znázorňují například počet zón z celkového počtu zón kvality ovzduší, které ve výchozím roce a ve vykazovaném roce byly/nebyly v souladu (V) |
|
Pokud byly zjištěny problémy v zóně/zónách kvality ovzduší, popište, jak bylo dosaženo pokroku při snižování maximálních nahlášených koncentrací (V) |
|
2.4.3. Stávající přeshraniční dopad vnitrostátních zdrojů emisí
V příslušných případech popište stávající přeshraniční dopad vnitrostátních zdrojů emisí (P) Pokrok může být uveden v kvantitativním nebo kvalitativním vyjádření. Pokud žádné problémy zjištěny nebyly, pak tento závěr uveďte. |
|
Jsou-li k popisu výsledků posouzení použity kvantitativní údaje, upřesněte údaje a metodiky použité pro provedení výše uvedeného posouzení (V) |
|
2.5. Odhadovaný další vývoj za předpokladu, že v již přijatých politikách a opatřeních nedojde k další změně
2.5.1. Emisní prognózy a snížení emisí (scénář SO)
Znečišťující látky (P) |
Celkové emise (kt), v souladu s inventurami pro rok x–2 nebo x–3 (rok je třeba upřesnit) (P) |
Předpokládané % dosaženého snížení emisí ve srovnání s rokem 2005 (P) |
Národní závazek ke snížení emisí pro období let 2020–2029 (%) (P) |
Národní závazek ke snížení emisí od roku 2030 (%) (P) |
|||||
Výchozí rok 2005 |
2020 |
2025 |
2030 |
2020 |
2025 |
2030 |
|||
SO2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOx |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NMVOC |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NH3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PM2,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Popište v hlavních rysech související nejistoty pro prognózy SO týkající se splnění závazků ke snížení emisí pro roky 2020, 2025 a od roku 2030 (V) |
|
||||||||
Datum emisních prognóz (P) |
|
Pokud odhadovaný vývoj ukazuje nesplnění závazků ke snížení emisí podle scénáře SO, pak v oddílu 2.6 nastiňte další PaO zvažované za účelem dosažení souladu.
2.5.2. Předpokládaný dopad na zlepšení kvality ovzduší (scénář SO), včetně předpokládaného stupně souladu
2.5.2.1.
Poskytněte kvalitativní popis předpokládaných zlepšení v kvalitě ovzduší a odhadovaného dalšího vývoje stupně souladu (scénář SO) s cíli EU v oblasti kvality ovzduší pro hodnoty NO2, PM10, PM2,5 a O3 a další znečišťující látky představující problém, a to do roku 2020, 2025 a 2030 (P) Poskytněte kompletní odkazy (kapitola a strana) na veřejně dostupné podpůrné soubory údajů (např. plány kvality ovzduší, přiřazení zdrojům), které popisují předpokládaná zlepšení a další vývoj stupně souladu (P) |
|
2.5.2.2.
Hodnoty ze směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší |
Předpokládaný počet zón kvality ovzduší, které nejsou v souladu |
Předpokládaný počet zón kvality ovzduší, které jsou v souladu |
Celkový počet zón kvality ovzduší |
|||||||||
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
|
PM2,5 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NO2 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PM10 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O3 (max. 8 hodinový průměr) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jiné (upřesněte) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.6. Zvažované možnosti politiky, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí pro rok 2020 a 2030, průběžné úrovně emisí stanovené pro rok 2025
Informace požadované v tomto oddíle se podají za použití „Nástroje pro politiky a opatření“ („nástroj pro PaO“) stanoveného pro tento účel agenturou EEA.
2.6.1. Podrobnosti týkající se zvažovaných PaO, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí (podávání zpráv na úrovni PaO)
Název a stručný popis jednotlivých PaO nebo balíčku PaO (P) |
Ovlivněná znečišťující látka (látky), zvolte dle potřeby: SO2, NOx, NMVOC, NH3, PM2,5, (P); BC jako složka PM2,5, jiné (např. Hg, dioxiny, skleníkové plyny) (V) prosím upřesněte |
Cíle jednotlivých PaO nebo balíčku PaO (*) (P) |
Druh(y) PaO (^) (P) |
Primární a případně další ovlivněné (ovlivněná) odvětví (†) (P) |
Prováděcí období (P pro opatření vybraná k provádění) |
Úřad(y) příslušný (příslušné) pro provádění (P pro opatření vybraná k provádění) Dle potřeby odkažte na úřady uvedené v tabulce 2.3.2. |
Podrobnosti o metodikách použitých pro analýzu (např. konkrétní modely nebo metody, výchozí údaje) (P) |
Kvantifikovaná předpokládaná snížení emisí (pro jednotlivé PaO nebo pro balíčky PaO) (kt, ročně nebo jako rozsah, ve srovnání se scénářem SO) (P) |
Kvalitativní popis nejistot (P, je-li k dispozici) |
||||
Začátek |
Konec |
Druh |
Název |
2020 |
2025 |
2030 |
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V případě potřeby přidejte další řádky. |
|||||||||||||
Odpovědi na pole označená symboly (*), (^) a (†) se vyplní pomocí předem definovaných možností odpovědi, které jsou v souladu s povinnostmi podávat zprávy podle nařízení (EU) č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a prováděcího nařízení (EU) č. 749/2014. |
|||||||||||||
Odpovědi na pole označené symbolem (*) se vyplní pomocí následujících předem definovaných možností odpovědi, které se zvolí dle potřeby (lze zvolit více než jeden cíl, další cíle lze přidat a upřesnit v kategorii „Ostatní“) (P): 1. Zásobování energií: — větší využívání energie z obnovitelných zdrojů; — přechod na uhlíkově méně náročná paliva; — větší nízkouhlíková výroba energie z neobnovitelných zdrojů (jaderná energie); — snížení ztrát; — zvýšení účinnosti v energetickém a transformačním sektoru; — zavádění technologií snižujících emise; — ostatní dodávky energie. 2. Spotřeba energie: — zlepšení energetické náročnosti budov; — zvýšení účinnosti přístrojů; — zvýšení účinnosti v odvětví služeb/terciárním sektoru; — zvýšení účinnosti v průmyslovém konečném užití; — řízení/snížení poptávky; — ostatní spotřeba energie. 3. Doprava: — instalování technologií snižování emisí na vozidla, plavidla a letadla; — zvýšení účinnosti vozidel, plavidel a letadel; — přechod na veřejnou dopravu nebo nemotorizované způsoby dopravy; — alternativní paliva pro vozidla, plavidla a letadla (včetně elektřiny); — řízení/snížení poptávky; — lepší chování; — lepší dopravní infrastruktura; — ostatní doprava. 4. Průmyslové procesy: — zavádění technologií snižujících emise; — lepší omezování fugitivních emisí z průmyslových procesů; — ostatní průmyslové procesy. 5. Nakládání s odpadem/odpady: — řízení/snížení poptávky; — lepší recyklace; — lepší technologie zpracování; — lepší řízení skládek; — spalování odpadů ve spalovnách s využitím energie; — lepší systémy nakládání s odpadními vodami; — omezené skládkování; — ostatní odpady. 6. Zemědělství: — nízkoemisní aplikovaní hnojiv/statkových hnojiv na orné půdě a lukách; — jiné činnosti zlepšující obhospodařování orné půdy; — lepší řízení živočišné výroby a zařízení pro chov; — lepší systémy nakládání s odpady živočišného původu; — ostatní zemědělství. 7. Průřezové cíle: — rámcová politika; — politika týkající se více odvětví; — ostatní průřezové záležitosti. 8. Ostatní: — Členské státy musí uvést stručný popis cíle. |
|||||||||||||
Odpovědi na pole označené symbolem (^) se vyplní pomocí následujících předem definovaných možností odpovědi, které se zvolí dle potřeby (lze zvolit více než jeden druh PaO, další druhy PaO lze přidat a upřesnit v kategorii „Jiné“) (P): — Omezování znečištění u zdroje; — Ekonomické nástroje; — Daňové nástroje: — Dobrovolné/sjednané dohody; — Informace; — Regulace; — Vzdělávání, — Výzkum; — Plánování; — Ostatní, upřesněte. |
|||||||||||||
Odpovědi na pole označené symbolem (†) se vyplní pomocí následujících předem definovaných možností odpovědi, které se zvolí dle potřeby (lze zvolit více než jedno odvětví, další odvětví lze přidat a upřesnit v kategorii „Ostatní“) (P): — zásobování energií (což zahrnuje těžbu, přepravu, distribuci a skladování paliv a rovněž výrobu energie a elektřiny); — spotřeba energie (což zahrnuje spotřebu paliv a elektřiny konečnými uživateli, jako jsou domácnosti, služby, průmysl a zemědělství); — doprava; — průmyslové procesy (což zahrnuje činnosti, při nichž dochází k chemické nebo fyzické přeměně materiálů vedoucí k emisím skleníkových plynů, využití skleníkových plynů v produktech a neenergetická užití uhlíku z fosilních paliv); — zemědělství; — nakládání s odpadem/odpady; — průřezová odvětví; — ostatní odvětví; upřesněte. |
2.6.2. Dopady jednotlivých zvažovaných PaO nebo balíčků PaO, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí, na kvalitu ovzduší a životní prostředí (P, je-li k dispozici)
Jsou-li k dispozici, dopady na kvalitu ovzduší (lze případně odkázat i na cíle v oblasti kvality ovzduší doporučené WHO) a na životní prostředí |
|
2.6.3. Odhad nákladů a přínosů jednotlivých zvažovaných PaO nebo balíčků PaO, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí (V)
Název a stručný popis jednotlivých PaO nebo balíčku PaO |
Náklady v EUR na tunu snížené znečišťující látky |
Absolutní roční náklady v EUR |
Absolutní roční přínosy |
Poměr nákladů a přínosů |
Cenový rok |
Kvalitativní popis odhadů nákladů a přínosů |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V případě potřeby přidejte další řádky. |
2.6.4. Další podrobnosti týkající se opatření uvedených v příloze III části 2 směrnice (EU) 2016/2284 zaměřená na odvětví zemědělství, jimiž se má dosáhnout splnění závazků ke snížení emisí
|
Jsou PaO zahrnuty v národním programu omezování znečištění ovzduší? Ano/Ne (P) |
Pokud ano, — uveďte oddíl/číslo strany v programu (P) |
Byly PaO uplatněny přesně? Ano/Ne (P) Pokud ne, popište provedené úpravy (P) |
A. Opatření ke snížení emisí amoniaku (P) |
|||
1. Členské státy vytvoří národní kodex správné zemědělské praxe obsahující doporučení zaměřená na snížení emisí amoniaku a zohlední při tom rámcový kodex správné zemědělské praxe ke snížení emisí amoniaku EHK OSN z roku 2014, přičemž tento národní kodex zahrnuje přinejmenším: a) nakládání s dusíkem s ohledem na celý dusíkový cyklus; b) krmné strategie; c) nízkoemisní techniky aplikace statkových hnojiv živočišného původu (dále jen „statková hnojiva“); d) nízkoemisní systémy skladování statkových hnojiv; e) nízkoemisní systémy ustájení zvířat; f) možnosti omezení emisí amoniaku způsobených používáním minerálních hnojiv. |
|
|
|
2. K monitorování změn v celkových ztrátách reaktivního dusíku v zemědělství, do nichž se mimo jiné započítávají změny u amoniaku, oxidu dusného, amonia, dusičnanů a dusitanů, mohou členské státy zřídit národní bilanci dusíku, a to na základě zásad, které stanoví metodický dokument EHK OSN k bilancím dusíku: |
|
|
|
3. Členské státy zakáží používání hnojiv s obsahem uhličitanu amonného a mohou snížit emise amoniaku z anorganických hnojiv pomocí těchto postupů: a) nahrazením hnojiv na bázi močoviny hnojivy na bázi dusičnanu amonného; b) pokud se hnojiva na bázi močoviny nadále používají, použitím metod, u nichž bylo již prokázáno snížení emisí amoniaku přinejmenším o 30 % ve srovnání s použitím referenčních metod, jak je uvedeno v metodickém dokumentu pro amoniak; c) podporou nahrazování anorganických hnojiv hnojivy organickými a v případech, kdy se anorganická hnojiva nadále používají, jejich aplikací v souladu s předpokládanými nároky příslušné plodiny nebo travinného porostu na dusík a fosfor a s přihlédnutím ke stávajícímu obsahu živin v půdě a k živinám získaným z jiných hnojiv. |
|
|
|
4. Členské státy mohou emise amoniaku ze statkových hnojiv snížit prostřednictvím těchto postupů: a) snížením emisí z použití tekutých a pevných statkových hnojiv na orných půdách a travinných porostech pomocí metod, které ve srovnání s referenční metodou popsanou v metodickém dokumentu pro amoniak sníží emise přinejmenším o 30 %, přičemž je třeba dodržet tyto podmínky: i. aplikovat pevná a tekutá statková hnojiva pouze v souladu s předpokládaným nárokem příslušné plodiny nebo travinného porostu na živiny, pokud jde o dusík a fosfor, a to s přihlédnutím ke stávajícímu obsahu živin v půdě a k živinám získaným z jiných hnojiv; ii. neaplikovat pevná a tekutá statková hnojiva, pokud je půda podmáčená, zaplavená, zmrzlá nebo pokrytá sněhem; iii. aplikovat tekutá statková hnojiva na travinné porosty pomocí vlečné hadice, botkových aplikátorů nebo mělkým či hloubkovým vstřikováním; iv. zapravovat pevná a tekutá statková hnojiva používaná na orných půdách do půdy do čtyř hodin od nanesení; b) snížením emisí ze skladování statkových hnojiv mimo přístřešky pro zvířata, přičemž se použijí tyto postupy: i. u skladů tekutých statkových hnojiv vystavěných po 1. lednu 2022 použití nízkoemisních systémů nebo technik skladování, které v porovnání s referenčními metodami popsanými v metodickém dokumentu pro amoniak prokazatelně snižují emise amoniaku přinejmenším o 60 %, a u stávajících skladů použití systémů a technik, které emise snižují přinejmenším o 40 %; ii. zastřešení skladů na pevná statková hnojiva; iii. zajištění dostatečné kapacity zemědělských podniků k uskladnění statkových hnojiv, aby k aplikaci statkových hnojiv docházelo pouze v období vhodném z hlediska růstu plodin; c) snížení emisí z ustájení zvířat pomocí systémů, které v porovnání s referenční metodou popsanou v metodickém dokumentu pro amoniak prokazatelně snižují emise amoniaku minimálně o 20 %; d) snížení emisí ze statkových hnojiv použitím strategií krmení krmivem s nízkým obsahem bílkovin, které v porovnání s referenční metodou popsanou v metodickém dokumentu pro amoniak prokazatelně snižují emise amoniaku minimálně o 10 %. |
|
|
|
B. Opatření ke snížení emisí s cílem omezit emise jemných částic (PM2,5) a černého uhlíku (P) |
|||
1. Aniž je dotčena příloha II nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 (1), mohou členské státy zakázat spalování posklizňových zbytků a odpadu a lesnických zbytků v otevřených ohništích. Členské státy budou monitorovat a vymáhat uplatňování zákazu zavedeného v souladu s prvním pododstavcem. Případné výjimky z tohoto zákazu se budou týkat pouze preventivních programů k zamezení vzniku ničivých požárů, k regulaci škůdců či k ochraně biologické rozmanitosti. |
|
|
|
2. Členské státy mohou vytvořit národní kodex doporučení týkající se osvědčených zemědělských postupů v oblasti správného nakládání s posklizňovými zbytky, a to na základě těchto postupů: a) zlepšení struktury půdy vpravením posklizňových zbytků; b) kvalitnější techniky vpravování posklizňových zbytků; c) alternativní využití posklizňových zbytků; d) zlepšení živného statutu a struktury půdy vpravováním statkových hnojiv podle požadavků pro optimální růst plodin, čímž se zamezí spalování statkových hnojiv (chlévská mrva, hluboká podestýlka). |
|
|
|
C. Předcházení dopadům na malé zemědělské podniky (P) |
|||
Při přijímání opatření popsaných v oddílech A a B členské státy zajistí, aby byly plně zohledněny dopady na malé a nejmenší zemědělské podniky. Členské státy například mohou malé a mikro zemědělské podniky z uvedených opatření vyjmout, pokud je to z hlediska použitelných závazků na snížení emisí možné a přiměřené (P) |
|
|
|
(1) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1306/2013 ze dne 17. prosince 2013 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 352/78, (ES) č. 165/94, (ES) č. 2799/98, (ES) č. 814/2000, (ES) č. 1290/2005 a (ES) č. 485/2008 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 549). |
2.7. Politiky, které byly vybrány k přijetí, včetně harmonogramu jejich přijetí, plnění a přezkumu a orgánů pro ně příslušných
2.7.1. Jednotlivé PaO nebo balíček PaO, které byly vybrány k přijetí, a orgány pro ně příslušné
Název a stručný popis jednotlivých PaO nebo balíčku PaO (P) Dle potřeby odkažte na PaO uvedené v tabulce 2.6.1. |
Aktuálně plánovaný rok přijetí (P) |
Relevantní připomínky plynoucí z konzultací týkající se jednotlivých PaO nebo balíčku PaO (V) |
Aktuálně plánovaný harmonogram plnění (P) |
Průběžné cíle a ukazatele zvolené pro monitorování pokroku při provádění vybraných PaO (V) |
Aktuálně plánovaný harmonogram přezkumu (v případě, že se liší od obecné aktualizace národního programu omezování znečištění ovzduší, která se koná každé čtyři roky) (P) |
Příslušné orgány odpovědné za jednotlivé PaO nebo balíček PaO (P) Dle potřeby odkažte na úřady uvedené v tabulce 2.3.2. |
||
Rok zahájení |
Rok ukončení |
Průběžné cíle |
Ukazatele |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V případě potřeby přidejte další řádky. |
2.7.2. Vysvětlení volby vybraných opatření a posouzení, jak vybrané PaO zajišťují soudržnost s plány a programy stanovenými v dalších relevantních oblastech politiky
Vysvětlení volby mezi opatřeními zvažovanými v rámci oddílu 2.6.1 za účelem stanovení konečného souboru vybraných opatření (V) |
|
Soudržnost vybraných PaO s cíli v oblasti kvality ovzduší na úrovni členského státu a případně v sousedních členských státech (P) |
|
Soudržnost vybraných PaO s ostatními příslušnými plány a programy vytvořenými na základě požadavků uvedených ve vnitrostátních nebo unijních právních předpisech (např. vnitrostátní plány v oblastech energetiky a klimatu) (P) |
|
2.8. Předpokládané společné dopady PaO („s dalšími opatřeními“ – SDO) na snížení emisí, kvalitu ovzduší a životní prostředí, jakož i související nejistoty (je-li k dispozici)
2.8.1. Předpokládané splnění závazků ke snížení emisí (SDO)
Znečišťující látky (P) |
Celkové emise (kt), v souladu s inventurami pro rok x–2 nebo x–3, rok upřesněte (P) |
% dosaženého snížení emisí ve srovnání s rokem 2005 (P) |
Národní závazek ke snížení emisí pro období let 2020–2029 (%) (P) |
Národní závazek ke snížení emisí od roku 2030 (%) (P) |
|||||
Výchozí rok 2005 |
2020 |
2025 |
2030 |
2020 |
2025 |
2030 |
|
|
|
SO2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOx |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NMVOC |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NH3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PM2,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Datum emisních prognóz (P) |
|
2.8.2. Nelineární trajektorie snižování emisí
Pokud je sledována nelineární trajektorie, prokažte, že je z technického nebo ekonomického hlediska účinnější (alternativní opatření by znamenala nepřiměřené náklady), že neohrozí dosažení žádného závazku ke snížení emisí do roku 2030 a že tato trajektorie se od roku 2025 dále vrátí na lineární trajektorii (P, v příslušných případech) Dle potřeby odkažte na náklady uvedené v tabulce 2.6.3. |
|
2.8.3. Možnosti flexibility
Pokud se použijí možnosti flexibility, poskytněte informace o jejich použití (P) |
|
2.8.4. Předpokládané zlepšení kvality ovzduší (SDO)
A. Předpokládaný počet zón kvality ovzduší, které jsou a nejsou v souladu (V) |
||||||||||||
Hodnoty ze směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší |
Předpokládaný počet zón kvality ovzduší, které nejsou v souladu |
Předpokládaný počet zón kvality ovzduší, které jsou v souladu |
Celkový počet zón kvality ovzduší |
|||||||||
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
|
PM2,5 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NO2 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PM10 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O3 (max. 8 hodinový průměr) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jiné (upřesněte) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Maximální překročení mezních hodnot kvality ovzduší a ukazatele průměrné expozice (V): |
||||||||||||
Hodnoty ze směrnice o kvalitě vnějšího ovzduší |
Předpokládané maximální překročení mezních hodnot kvality ovzduší napříč všemi zónami |
Ukazatel předpokládané průměrné expozice (pouze pro PM2,5 (1 rok) |
||||||||||
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
Upřesněte výchozí rok |
2020 |
2025 |
2030 |
|||||
PM2,5 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
NO2 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
NO2 (1 hodina) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
PM10 (1 rok) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
PM10 (24 hodin) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
O3 (max. 8 hodinový průměr) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
Jiné (upřesněte) |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
C. Ilustrace dokládající předpokládané zlepšení v kvalitě ovzduší a stupni souladu (V) |
||||||||||||
Mapy nebo histogramy, které ilustrují předpokládaný vývoj koncentrace ve vnějším ovzduší (alespoň pro NO2, PM10, PM2,5 a O3, a další znečišťující látky představující problém) a které znázorňují například počet zón z celkového počtu zón kvality ovzduší, které do roku 2020, 2025 a 2030 budou/nebudou v souladu, předpokládané maximální vnitrostátní překročení mezních hodnot a ukazatel předpokládané průměrné expozice: |
|
|||||||||||
D. Kvalitativní předpokládané zlepšení v kvalitě ovzduší a stupni souladu (SDO) (v případě, že ve výše uvedených tabulkách nejsou poskytnuty žádné kvantitativní údaje) (V) |
||||||||||||
Kvalitativní předpokládané zlepšení v kvalitě ovzduší a stupni souladu (SDO) |
|
V případě ročních mezních hodnot by prognózy měly být předkládány ve srovnání s maximálními koncentracemi ve všech zónách. V případě denních a hodinových mezních hodnot by prognózy měly být předkládány ve srovnání s maximálním počtem překročení zaznamenaných ve všech zónách.
2.8.5. Předpokládané dopady na životní prostředí (SDO) (V)
|
Výchozí rok použitý pro posouzení dopadů na životní prostředí (upřesněte) |
2020 |
2025 |
2030 |
Popis |
Území členského státu vystavené acidifikaci přesahující práh kritického zatížení (%) |
|
|
|
|
|
Území členského státu vystavené eutrofizaci přesahující práh kritického zatížení (%) |
|
|
|
|
|
Území členského státu vystavené ozonu přesahujícímu práh kritického zatížení (%) |
|
|
|
|
|
Ukazatele by měly být sladěny s ukazateli podle Úmluvy o dálkovém znečišťování ovzduší týkajícími se vystavení ekosystémů acidifikaci, eutrofizaci a ozonu ( https://www.rivm.nl/media/documenten/cce/manual/Manual_UBA_Texte.pdf).