2013/34/SZBPRozhodnutí Rady 2013/34/SZBP ze dne 17. ledna 2013 o vojenské misi Evropské unie s cílem přispět k výcviku malijských ozbrojených sil (EUTM Mali)

Publikováno: Úř. věst. L 164, 29.6.2018, s. 19-21 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 17. ledna 2013 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 17. ledna 2013 Nabývá účinnosti: 17. ledna 2013
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 17. října 2022

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ RADY 2013/34/SZBP

ze dne 17. ledna 2013

o vojenské misi Evropské unie s cílem přispět k výcviku malijských ozbrojených sil (EUTM Mali)

(Úř. věst. L 014 18.1.2013, s. 19)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

ROZHODNUTÍ RADY 2013/729/SZBP ze dne 9. prosince 2013,

  L 332

18

11.12.2013

 M2

ROZHODNUTÍ RADY 2014/220/SZBP, ze dne 15. dubna 2014,

  L 113

27

16.4.2014

 M3

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2016/446 ze dne 23. března 2016

  L 78

74

24.3.2016

►M4

ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2017/971 ze dne 8. června 2017,

  L 146

133

9.6.2017

►M5

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2018/716 ze dne 14. května 2018

  L 120

8

16.5.2018

►M6

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2020/434 ze dne 23. března 2020,

  L 89

1

24.3.2020

►M7

ROZHODNUTÍ RADY (SZBP) 2022/1966 ze dne 17. října 2022,

  L 270

82

18.10.2022


Opraveno:

 C1

Oprava, Úř. věst. L 116, 30.4.2016, s.  39 (2016/446)




▼B

ROZHODNUTÍ RADY 2013/34/SZBP

ze dne 17. ledna 2013

o vojenské misi Evropské unie s cílem přispět k výcviku malijských ozbrojených sil (EUTM Mali)



▼M6

Článek 1

Mise

1.  
Unie provádí vojenskou výcvikovou misi v Mali (EUTM Mali) s cílem napomáhat malijským ozbrojeným silám při obnově jejich vojenských kapacit tak, aby mohly vést vojenské operace zaměřené na obnovu územní celistvosti Mali a snížení nebezpečí, které představují teroristické skupiny, a poskytovat vojenskou pomoc společným silám skupiny G5 Sahel a národním ozbrojeným silám v zemích skupiny G5. EUTM Mali se nezapojuje do bojových operací.
2.  

Strategické cíle EUTM Mali jsou tyto:

a) 

přispívat ke zlepšení operační kapacity malijských ozbrojených sil podléhajících legitimním civilním orgánům Mali;

b) 

podporovat skupinu G5 Sahel zajištěním operativnosti společných sil skupiny G5 Sahel a národních ozbrojených sil v zemích skupiny G5 Sahel.

▼M7

3.  
Pro účely cíle uvedeného v odst. 2 písm. a) poskytuje mise EUTM Mali malijským ozbrojeným silám vojenské poradenství a vzdělávání, pokud Politický a bezpečnostní výbor nerozhodne o pozastavení těchto činností. Pokud Politický a bezpečnostní výbor rozhodne, že jsou splněny příslušné podmínky, poskytuje mise EUTM Mali malijským ozbrojeným silám kromě toho i výcvik, včetně výcviku před nasazením, a odborné vedení prostřednictvím podpory bez výkonných pravomocí poskytované až po taktickou úroveň, aby mohla EUTM Mali sledovat činnosti malijských ozbrojených sil a monitorovat jejich výsledky a chování, mimo jiné i s ohledem na dodržování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva.

▼M6

4.  
Pro účely cíle uvedeného v odst. 2 písm. b) poskytuje mise EUTM Mali společným silám skupiny G5 Sahel a národním ozbrojeným silám vojenské poradenství, výcvik a odborné vedení prostřednictvím podpory bez výkonných pravomocí poskytované až po taktickou úroveň.
5.  
EUTM Mali uplatňuje postupný a modulární přístup v případě činností mimo Mali na podporu skupiny G5 Sahel.
6.  
Činnosti EUTM Mali se provádějí v souladu s integrovaným přístupem EU v úzké koordinaci a spolupráci mezi členskými státy a orgány a institucemi Unie a v úzké koordinaci a spolupráci s dalšími aktéry zapojenými do podpory malijských ozbrojených sil, zejména s Organizací spojených národů (OSN), operací Barkhane a Hospodářským společenstvím států západní Afriky (ECOWAS), s cílem posílit soudržnost opatření, zajistit sladění činností a vhodným a co nejefektivnějším způsobem optimalizovat zdroje s náležitým zohledněním institucionálního rámce Unie. Tyto činnosti podporuje regionální poradní a koordinační jednotka působící v rámci mise EUCAP Sahel Mali.

▼M7

7.  
EUTM Mali v rámci stávajícího mandátu pomocí dostupných prostředků a schopností nadále z Mali vykonává cílené činnosti v Nigeru a Burkině Faso, přičemž plně zohledňuje politický kontext a potřeby vyjádřené příslušnými orgány, dokud nebudou stanovena specifická řešení pro zajištění kontinuity a nepřetržitosti operací.
8.  
EUTM Mali podporuje úsilí v oblasti strategické komunikace zaměřené na podporu hodnot EU, propagaci činností Unie a odhalování případů porušování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva zahraničními silami působícími v Mali.

▼B

Článek 2

Jmenování velitele mise EU

▼M4

1.  
Velitelem mise EUTM Mali je ředitel útvaru schopnosti vojenského plánování a vedení (MPCC).
2.  
Velitelem sil mise EU pro misi EUTM Mali je jmenován brigádní generál Peter Devogelaere.

▼B

Článek 3

Určení velitelství mise

▼M4

1.  
Útvar MPCC je statickou velitelskou a řídící strukturou na vojensko-strategické úrovni mimo operační prostor, která je odpovědná za operační plánování a vedení mise EUTM Mali.
2.  
Velitelství sil mise EUTM Mali se nachází v Mali a podléhá velení velitele sil mise EU.
3.  
Do doby, než útvar MPCC dosáhne plné operační schopnosti, zahrnuje útvar MPCC podpůrnou buňku velitelství sil mise v Bruselu.

▼M1

Článek 3a

Projektová skupina

1.  
Mise EUTM Mali zahrnuje projektovou skupinu pro identifikaci a provádění projektů. Mise podle potřeby koordinuje a podporuje projekty prováděné členskými státy a třetími státy na vlastní odpovědnost v oblastech souvisejících s mandátem mise a na podporu jejích cílů a poskytuje poradenství ohledně těchto projektů.
2.  
S výhradou odstavce 3 je velitel mise EU oprávněn použít k provádění projektů, které jsou považovány za projekty doplňující soudržným způsobem ostatní akce EUTM Mali, finanční příspěvky členských států nebo třetích států. V takovém případě velitel mise EU uzavře dohodu s uvedenými státy, obsahující zejména konkrétní postupy při reakci na případnou stížnost třetích stran ohledně škod vzniklých jednáním nebo opomenutím velitele mise EU při využívání finančních prostředků, které mu byly uvedenými státy poskytnuty.

Přispívající státy nemohou v žádném případě činit Unii nebo vysokého představitele odpovědnými za jednání nebo opomenutí velitele mise EU při využívání finančních prostředků těchto států.

3.  
Politický a bezpečnostní výbor schválí přijetí finančního příspěvku pro projektovou skupinu od třetích států.

▼B

Článek 4

Plánování a zahájení EUTM Mali

Rozhodnutí o zahájení EUTM Mali přijme Rada po schválení plánu mise a pravidel zapojení.

Článek 5

Politická kontrola a strategické řízení

1.  
Politickou kontrolu a strategické řízení EUTM Mali vykonává z pověření Rady a vysokého představitele Politický a bezpečností výbor. Rada zmocňuje Politický a bezpečnostní výbor k přijímání příslušných rozhodnutí v souladu s článkem 38 Smlouvy o EU. Toto zmocnění zahrnuje pravomoc měnit plánovací dokumenty včetně plánu mise a linie velení. Zahrnuje rovněž pravomoc přijímat rozhodnutí o jmenování následných ►M4  velitelů sil mise EU ◄ . Rozhodovací pravomoc, pokud jde o cíle a ukončení EUTM Mali, si ponechává Rada.
2.  
Politický a bezpečnostní výbor pravidelně podává zprávy Radě.
3.  
Předseda Vojenského výboru EU pravidelně podává Politickému a bezpečnostnímu výboru zprávy o průběhu EUTM Mali. Politický a bezpečnostní výbor může v případě potřeby pozvat velitele mise EU ►M4  a velitele sil mise EU ◄ na svá zasedání.

Článek 6

Vojenské velení

1.  
Vojenský výbor EU sleduje řádný výkon EUTM Mali, za jejíž vedení odpovídá velitel mise EU.
2.  
Velitel mise EU pravidelně podává zprávy Vojenskému výboru EU. V případě potřeby může Vojenský výbor EU pozvat velitele mise EU ►M4  a velitele sil mise EU ◄ na svá zasedání.
3.  
Předseda Vojenského výboru EU je hlavní kontaktní osobou pro velitele mise EU.

Článek 7

Soudržnost reakce Unie a koordinace

1.  
Vysoký představitel zajišťuje provádění tohoto rozhodnutí a rovněž jeho soulad s vnější činností Unie jako celku, včetně návaznosti na rozvojové programy Unie.

▼M4

2.  
Aniž je dotčena linie velení, poskytují veliteli sil mise EU vedení v otázkách místní politické situace zvláštní zástupce Evropské unie pro oblast Sahelu v koordinaci s vedoucím delegace Unie v Bamaku.

▼B

3.  
EUTM Mali koordinuje svou činnost s misí Unie v rámci společné bezpečnostní a obranné politiky v Nigeru (EUCAP SAHEL Niger) s cílem posoudit možnou součinnost.
4.  
EUTM Mali koordinuje své činnosti s dvoustrannými činnostmi prováděnými v Mali členskými státy a s dalšími aktéry mezinárodního společenství v regionu, zejména s OSN, Africkou unií, ECOWAS a bilaterálními aktéry, včetně Spojených států amerických a Kanady, a s klíčovými regionálními aktéry.

Článek 8

Účast třetích států

1.  
Aniž je dotčena rozhodovací samostatnost Unie a její jednotný institucionální rámec a v souladu s příslušnými pokyny Evropské rady, mohou být třetí státy vyzvány, aby se podílely na EUTM Mali.
2.  
Rada zmocňuje Politický a bezpečnostní výbor, aby vyzýval třetí státy k poskytnutí příspěvku a aby na doporučení velitele mise EU ►M4  po konzultaci velitele sil mise EU ◄ a Vojenského výboru EU přijímal odpovídající rozhodnutí o přijetí navrhovaných příspěvků.
3.  
Podrobná ujednání o účasti třetích států musí být předmětem dohod, které budou uzavřeny podle článku 37 Smlouvy o EU a postupem podle článku 218 Smlouvy o fungování EU. Jestliže Unie a třetí stát uzavřely dohodu, kterou se vytváří rámec pro účast tohoto třetího státu na misích Unie pro řešení krizí, použije se uvedená dohoda v souvislosti s EUTM Mali.
4.  
Třetí státy, které poskytují pro EUTM Mali významné vojenské příspěvky, mají ve vztahu k běžnému řízení EUTM Mali stejná práva a povinnosti jako členské státy, které se EUTM Mali účastní.
5.  
Rada zmocňuje Politický a bezpečnostní výbor, aby přijal rozhodnutí o zřízení Výboru přispěvatelů, pokud třetí státy poskytnou významné vojenské příspěvky.

Článek 9

Postavení personálu pod vedením EU

Postavení jednotek pod vedením Unie a jejich personálu, včetně jejich výsad, imunit a dalších záruk nezbytných pro splnění a řádné fungování jejich mise, bude předmětem dohody, která bude uzavřena podle článku 37 Smlouvy o EU a postupem podle článku 218 Smlouvy o fungování EU.

Článek 10

Finanční ustanovení

1.  
Společné náklady EUTM Mali jsou spravovány v souladu s rozhodnutím 2011/871/SZBP.

▼M5

2.  
Finanční referenční částka určená na krytí společných nákladů mise EUTM Mali na období od 19. května 2018 do 18. května 2020 činí 59 743 047  EUR. Procentní sazba referenční částky podle čl. 25 odst. 1 rozhodnutí Rady (SZBP) 2015/528 ( 1 ) se stanoví na 0 % a procentní sazba referenční částky podle čl. 34 odst. 3 uvedeného rozhodnutí se stanoví na 30 %.

▼M6

3.  
Finanční referenční částka určená na krytí společných nákladů EUTM Mali na období od 19. května 2020 do 18. května 2024 činí 133 711 059  EUR. Procentní sazba referenční částky podle čl. 25 odst. 1 rozhodnutí (SZBP) 2015/528 činí 15 % v prostředcích na závazky a 0 % v prostředcích na platby.

▼B

Článek 11

Předávání informací

1.  

Vysoký představitel je v souladu s rozhodnutím Rady 2011/292/EU ze dne 31. března 2011 o bezpečnostních pravidlech na ochranu utajovaných informací EU ( 2 ) oprávněn podle potřeby a v souladu s potřebami EUTM Mali předávat třetím státům přidruženým k tomuto rozhodnutí utajované informace EU vytvořené pro účely EUTM Mali:

a) 

až do stupně utajení stanoveného v použitelných dohodách o bezpečnosti informací, které byly uzavřeny mezi Unií a dotčeným třetím státem, nebo

b) 

v ostatních případech až do stupně utajení „CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL“.

2.  
Vysoký představitel je v souladu s rozhodnutím 2011/292/EU rovněž oprávněn v souladu s operačními potřebami mise předávat OSN a ECOWAS utajované informace EU vytvořené pro účely EUTM Mali až do stupně utajení „RESTREINT UE/EU RESTRICTED“. Za tímto účelem BUDou vypracována ujednání mezi vysokým představitelem a příslušnými orgány OSN a ECOWAS.
3.  
V případě zvláštní a neodkladné operační potřeby je vysoký představitel v souladu s rozhodnutím 2011/292/EU rovněž oprávněn předávat hostitelskému státu veškeré utajované informace EU vytvořené pro účely EUTM Mali až do stupně utajení „RESTREINT UE/EU RESTRICTED“. Za tímto účelem jsou vypracována ujednání mezi vysokým představitelem a příslušnými orgány hostitelského státu.
4.  
Vysoký představitel je oprávněn předávat třetím státům přidruženým k tomuto rozhodnutí veškeré neutajované dokumenty EU o jednáních Rady týkajících se EUTM Mali, na které se vztahuje služební tajemství podle čl. 6 odst. 1 jednacího řádu Rady ( 3 ).
5.  
Vysoký představitel může oprávnění uvedená v odstavcích 1 až 4 i způsobilost uzavírat ujednání uvedená v odstavcích 2 a 3 přenést na zaměstnance Evropské služby pro vnější činnost nebo na velitele mise EU ►M4  nebo na velitele sil mise EU. ◄

Článek 12

Vstup v platnost a ukončení mise

1.  
Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.

▼M6

2.  
Mandát EUTM Mali pozbývá platnosti dne 18. května 2024.

▼B

3.  
Toto rozhodnutí pozbývá platnosti dnem uzavření velitelství mise v souladu se schváleným plánem ukončení EUTM Mali, aniž jsou dotčeny postupy týkající se auditu a předkládání účtů EUTM Mali podle rozhodnutí 2011/871/SZBP.



( 1 ) Rozhodnutí Rady (SZBP) 2015/528 ze dne 27. března 2015 o vytvoření mechanismu pro správu financování společných nákladů operací Evropské unie v souvislosti s vojenstvím nebo obranou (Athena) a o zrušení rozhodnutí 2011/871/SZBP (Úř. věst. L 84, 28.3.2015, s. 39).

( 2 ) Úř. věst. L 141, 27.5.2011, s. 17.

( 3 ) Rozhodnutí Rady 2009/937/EU ze dne 1. prosince 2009, kterým se přijímá její jednací řád (Úř. věst. L 325, 11.12.2009, s. 35).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU