2010/179/SZBP2010/179/CFSP: Rozhodnutí Rady 2010/179/SZBP ze dne 11. března 2010 na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na kontrolu zbraní na západním Balkáně v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi

Publikováno: Úř. věst. L 80, 26.3.2010, s. 48-51 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 11. března 2010 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 11. března 2010 Nabývá účinnosti: 11. března 2010
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 26. března 2010

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ RADY 2010/179/SZBP

ze dne 11. března 2010

na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na kontrolu zbraní na západním Balkáně v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi

(Úř. věst. L 080 26.3.2010, s. 48)


Opraveno:

►C1

Oprava, Úř. věst. L 255, 21.9.2016, s.  35 (2010/179/SZBP)




▼B

ROZHODNUTÍ RADY 2010/179/SZBP

ze dne 11. března 2010

na podporu činností střediska SEESAC zaměřených na kontrolu zbraní na západním Balkáně v rámci strategie EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi



Článek 1

1.  Unie usiluje o prosazování bezpečnosti a míru na západním Balkáně tím, že podporuje účinný multilateralismus a příslušné regionální iniciativy zaměřené na snížení rizika, které pro mír a bezpečnost představuje šíření a nadměrné hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně.

2.  V zájmu dosažení cíle uvedeného v odstavci 1 bude Unie podporovat projekt střediska SEESAC zaměřený na snížení hrozby, kterou ruční palné a lehké zbraně představují pro bezpečnost na západním Balkáně. Činnosti, které budou Unií podporovány, sledují tyto konkrétní cíle:

 zlepšovat řízení a bezpečnost nezabezpečených a nestabilních zásob zbraní a střeliva,

 omezit dostupné zásoby zbraní a střeliva ničením,

 zlepšit kontroly ručních palných a lehkých zbraní, mimo jiné prováděním mezinárodních a vnitrostátních nástrojů pro označování a sledování v zemích západního Balkánu a zdokonalením postupu registrace zbraní.

 Podrobný popis projektu je uveden v příloze.

Článek 2

1.  Za provádění tohoto rozhodnutí odpovídá vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku.

2.  Projekt uvedený v čl. 1 odst. 2 po technické stránce provádí středisko SEESAC. Tento úkol vykonává pod vedením vysokého představitele. Za tímto účelem uzavře vysoký představitel se střediskem SEESAC nezbytná ujednání.

Článek 3

1.  Finanční referenční částka pro provádění projektu uvedeného v čl. 1 odst. 2 se stanoví na 1 600 000  EUR.

2.  Výdaje financované částkou stanovenou v odstavci 1 jsou spravovány v souladu s postupy a pravidly použitelnými pro souhrnný rozpočet Evropské unie.

3.  Komise dohlíží na řádnou správu výdajů uvedených v odstavci 1. Za tímto účelem uzavře s Rozvojovým programem OSN, jednajícím jménem střediska SEESAC, finanční dohodu. Tato dohoda stanoví, že středisko SEESAC zajistí zviditelnění příspěvku Unie úměrné jeho výši.

4.  Komise bude usilovat o uzavření finanční dohody uvedené v odstavci 3 co nejdříve po vstupu tohoto rozhodnutí v platnost. Komise informuje Radu o veškerých potížích s uzavíráním této finanční dohody a o dni jejího uzavření.

Článek 4

Vysoký představitel podává Radě zprávy o provádění tohoto rozhodnutí Rady na základě pravidelných zpráv, které vypracuje středisko SEESAC. Rada na základě těchto zpráv provádí hodnocení. Komise podává zprávy o finančních aspektech provádění projektu.

Článek 5

1.  Toto rozhodnutí vstupuje v platnost dnem přijetí.

2.  Toto rozhodnutí pozbývá platnosti 24 měsíců po dni uzavření finanční dohody uvedené v čl. 3 odst. 3 anebo šest měsíců po dni svého vstupu v platnost, pokud finanční dohoda není v této lhůtě uzavřena.

Článek 6

Toto rozhodnutí bude zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie.




PŘÍLOHA

PŘÍSPĚVEK EVROPSKÉ UNIE K PROJEKTU STŘEDISKA SEESAC TÝKAJÍCÍMU SE RUČNÍCH PALNÝCH A LEHKÝCH ZBRANÍ V OBLASTI ZÁPADNÍHO BALKÁNU

1.    Úvod

Rozsáhlé hromadění ručních palných a lehkých zbraní v jihovýchodní Evropě bylo ve strategii EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi označeno za jednu ze závažných hrozeb pro mír a bezpečnost. Zemím západního Balkánu se věnuje zvýšená pozornost vzhledem k historicky vzniklému nahromadění zásob zbraní a střeliva. Nejen že je tento region i nadále přímo ohrožen šířením ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně, ale současně představuje i riziko spočívající v nedovoleném obchodování se zbraněmi do jiných konfliktních oblastí.

Hlavní výzvu pro země západního Balkánu v současnosti představuje praktické provádění jejich právních a politických závazků v oblasti kontroly ručních palných a lehkých zbraní, včetně akčního programu OSN v oblasti ručních palných a lehkých zbraní a mezinárodního nástroje pro sledování (ITI).

Za účelem snížení rizika šíření ručních palných a lehkých zbraní je tudíž nezbytné zvýšit bezpečnost stávajících zásob ručních palných a lehkých zbraní a střeliva, zničit přebytečné zásoby a zavést přísnější kontroly ručních palných a lehkých zbraní, mimo jiné tím, že se na regionální úrovni bude provádět mezinárodní nástroj pro sledování a zdokonalí se postup registrace. Tyto cíle a činnosti jsou v souladu s cíli a činnostmi zakotvenými ve strategii EU pro boj proti nedovolenému hromadění ručních palných a lehkých zbraní a střeliva pro ně a proti nedovolenému obchodování s nimi z roku 2005. Středisko SEESAC navrhuje, že provede projekty týkající se těchto tří oblastí činnosti.

2.    Popis projektu

2.1    Lepší řízení zásob

2.1.1    Regionální moduly odborné přípravy zaměřené na řízení zásob ručních palných a lehkých zbraní

S cílem napomoci zvýšení bezpečnosti a ochrany zásob zbraní a střeliva projekt předpokládá vytvoření tří vzdělávacích modulů určených pracovníkům ministerstev obrany a ministerstev vnitra zemí západního Balkánu, kteří jsou odpovědní za materiální zdroje. Tento kurz bude nabídnut inspekčním týmům a pracovníkům, aby se mohli jeho prostřednictvím obeznámit s osvědčenými postupy v oblasti metod řízení zásob.

Výsledkem provádění projektu bude zvýšení povědomí o mezinárodních normách a osvědčených postupech v oblasti řízení zásob. Zlepší se úroveň a kvalita postupů pro provádění řízení zásob, což povede ke zvýšení bezpečnosti a ochrany zásob.

2.1.2    Zvýšená bezpečnost a ochrana skladišť ručních palných a lehkých zbraní a střeliva

Projekt zvýší bezpečnost a ochranu skladišť zbraní a střeliva na západním Balkáně tím, že poskytne konkrétní technickou pomoc a pomoc v oblasti infrastruktury zaměřenou na zlepšení kapacit v oblasti bezpečného skladování. Činnosti v rámci projektu napomohou ministerstvům obrany Bosny a Hercegoviny a Černé Hory a ministerstvu vnitra Chorvatské republiky při zřizování a instalaci vybavení nezbytného pro zabezpečení zásob zbraní a střeliva. Pracovníkům odpovědným za řízení zásob bude poskytnuta odborná příprava.

Výsledkem projektu bude zvýšení bezpečnostních opatření a kontroly přístupu ve vybraných místech, což povede ke zlepšení bezpečnosti zásob střeliva. V důsledku toho se díky lepší kontrole stavu střeliva a zbraní výrazně sníží riziko krádeží a nekontrolovaných výbuchů.

2.2    Ničení ručních palných a lehkých zbraní

Cílem projektu je zvýšit bezpečnost a snížit riziko šíření tím, že se výrazně sníží počet přebytečných zbraní ve skladištích. Za účelem snížení počtu přebytečných ručních palných a lehkých zbraní v držení ministerstev vnitra Chorvatska a Srbska bude v rámci projektu několikrát provedeno ničení ručních palných a lehkých zbraní. Projekt předpokládá, že v Chorvatsku bude zničeno přibližně 30 000 kusů zbraní. Počet zbraní, které mají být zničeny v Srbsku, se odhaduje na 40 000 kusů.

Výsledkem projektu bude výrazné snížení počtu přebytečných a zabavených ručních palných a lehkých zbraní ve skladištích ministerstev vnitra v Chorvatsku a Srbsku. Zničení zabavených zbraní významně přispěje k zamezení dalšího šíření ručních palných a lehkých zbraní. Tato činnost navíc v obou uvedených zemích povede ke zvýšení bezpečnosti a povědomí o otázkách ručních palných a lehkých zbraní.

2.3    Zvýšené kontroly ručních palných a lehkých zbraní

2.3.1    Vytvoření vnitrostátních systémů pro registraci zbraní a pro vedení záznamů

Projekt umožní vytvoření či zdokonalení stávajících systémů pro registraci zbraní, udělování povolení na jejich držení a pro vedení záznamů. ►C1  Registrační systémy budou zahrnovat operace související s pořizováním záznamů o palných zbraních v držení fyzických nebo právnických osob a množství střeliva, které je povoleno mít v držení. ◄ Podpora zaměřená na vedení záznamů bude zahrnovat vývoj softwarového vybavení pro identifikaci zbraní v držení civilního obyvatelstva, ale rovněž i činnosti související se řízením zbraní, střeliva či výbušnin ve skladištích zbraní, povolených skladech či zbrojnicích, jako jsou místní policejní stanice či centrální skladovací prostory. Bude možné identifikovat zbraně, uživatele a místo skladování vybavení, které není v danou chvíli používáno. Činnosti v rámci projektu zajistí rovněž odpovídající technickou infrastrukturu umožňující zavádění softwarového vybavení pro registraci zbraní.

Vytvořením a zavedením elektronického systému (elektronických systémů) pro registraci zbraní a vedení záznamů budou provedeny požadavky týkající se registrace a vedení záznamů podle protokolu OSN o střelných zbraních a mezinárodního nástroje pro sledování.

2.3.2    Sběr a registrace zbraní

Cílem projektu je podpořit sběr veškerých zbraní, výbušných zařízení, výbušnin a souvisejícího střeliva, a to mimo jiné pomocí legalizace zbraní v držení civilního obyvatelstva prostřednictvím jejich registrace.

►C1  Koordinaci opatření zaměřených na zvyšování povědomí budou provádět komise, které budou složeny z odborníků ministerstev vnitra a Rozvojového programu OSN/střediska SEESAC a případně doplněny o další příslušné odborníky v oblasti styku s veřejností, s cílem řádným způsobem šířit podrobné informace o právních předpisech a dobrovolném odevzdávání nezákonně držených palných zbraní. ◄ Kampaně se zaměří na místní způsoby šíření informací umožňující co nejúčinnější rozšíření těchto informací na místní úrovni. Šíření informací na místní úrovni bude podporováno na celostátní úrovni prostřednictvím zpráv, rozhovorů a dokumentárních pořadů. Informace o kampaních budou šířeny prostřednictvím elektronických a tištěných sdělovacích prostředků. Sdělení předávaná v rámci kampaní budou laděna pozitivně a budou informovat o provádění práva v praxi.

Projekt zvýší bezpečnost v celé oblasti západního Balkánu tím, že prostřednictvím obousměrné komunikace mezi veřejností a policií odstraní nebezpečné zbraně z ulic. Projekt se zaměří zejména na osoby všech věkových kategorií, které vlastní nelegálně držené zbraně, a na všechny osoby, které mají v úmyslu si zbraně opatřit.

2.3.3    Regionální seminář věnovaný označování a sledování

Projekt zahrnuje uspořádání dvoudenního regionálního semináře, který se má podle předběžného plánu konat v Bělehradě. Seminář poskytne aktuální informace o dodržování mezinárodních nástrojů a přijímání vnitrostátních právních předpisů týkajících se označování a sledování v oblasti západního Balkánu. Seminář podá přehled informací o provádění vnitrostátních právních předpisů. Zvláštním cílem bude provádění požadavku na označování dovezených zbraní podle protokolu OSN o střelných zbraních.

Tohoto regionálního semináře se zúčastní mimo jiné zástupci zemí západního Balkánu, mezinárodních organizací, včetně nevládních organizací, průmyslu jednotlivých zemí a techničtí odborníci z členských států Unie. Očekává se, že se tohoto semináře zúčastní až 50 účastníků.

Výsledkem semináře bude zpráva o prezentacích, jednáních a doporučeních. Dokumenty týkající se semináře bude zpřístupněny on-line.

3.    Doba trvání

Celková odhadovaná doba trvání projektů je 24 měsíců.

4.    Příjemci

Příjemci tohoto projektu jsou vnitrostátní orgány zemí západního Balkánu příslušné pro kontrolu zbraní a řízení zásob.

Široká veřejnost zemí v oblasti západního Balkánu bude mít z tohoto projektu prospěch díky sníženému riziku nejistoty a nestability způsobenému značným rozšířením ručních palných a lehkých zbraní.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU