2003/77/ESRozhodnutí Rady (2003/77/ES) ze dne 1. února 2003, kterým se stanoví víceleté finanční základní směry pro správu aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace pro správu majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel

Publikováno: Úř. věst. L 29, 5.2.2003, s. 25-27 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 1. února 2003 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 6. února 2003 Nabývá účinnosti: 24. července 2002
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 11. srpna 2021

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 1. února 2003,

kterým se stanoví víceleté finanční základní směry pro správu aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace pro správu majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel

(2003/77/ES)

(Úř. věst. L 029 5.2.2003, s. 25)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

 M1

ROZHODNUTÍ RADY 2008/750/ES ze dne 15. září 2008,

  L 255

28

23.9.2008

►M2

ROZHODNUTÍ RADY (EU) 2021/1207 ze dne 19. července 2021,

  L 261

47

22.7.2021




▼B

ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 1. února 2003,

kterým se stanoví víceleté finanční základní směry pro správu aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace pro správu majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel

(2003/77/ES)



Článek 1

Víceleté finanční základní směry pro správu aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel (dále jen „finanční základní směry“) jsou stanoveny v příloze.

▼M2

Článek 1a

Aktiva ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel musí být spravovány tak, aby zajistily roční platby v rámci limitů ročního přídělu ve výši 111 milionů EUR na financování kooperativního výzkumu v odvětvích spojených s průmyslem uhlí a oceli. Roční platby se hradí čistými příjmy z investic a výnosy z prodeje části aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel, a to až do výše roční částky stanovené určeným útvarem Komise na základě rozhodnutí 2003/76/ES a rozhodnutí Rady 2008/376/ES ( 1 ).

▼B

Článek 2

Finanční základní směry budou podle potřeby přezkoumány a doplněny každých pět let, přičemž první období končí dnem 31. prosince 2007. Za tímto účelem, a nejpozději v prvních šesti měsících posledního roku každého pětiletého období, Komise znovu posoudí funkčnost a účinnost finančních základních směrů a navrhne všechny potřebné změny.

Komise může, považuje-li to za nezbytné, provést takové přezkoumání a předložit Radě návrhy na jakékoliv potřebné změny před uplynutím pětiletého období.

Článek 3

Toto rozhodnutí nabývá účinku prvním dnem po zveřejnění v Úředním věstníku Evropských společenství.

Použije se ode dne 24. července 2002.

Článek 4

Toto rozhodnutí je určeno členským státům.

▼M2




PŘÍLOHA

Finanční základní směry pro správu aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel

1.   POUŽITÍ PROSTŘEDKŮ

Aktiva Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO) v likvidaci, včetně portfolia úvěrů a investic, se podle potřeby použijí pro splnění zbývajících závazků ESUO, co se týká jeho neuhrazených výpůjček, jeho závazků vyplývajících z předcházejících provozních rozpočtů a všech nepředvídatelných závazků.

V rozsahu, v jakém nejsou aktiva ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel potřebné pro splnění závazků uvedených v prvním pododstavci, se tato aktiva obezřetně investují v souladu se zvoleným investičním horizontem tak, aby dosahovala výnosů, které mohou být použity pro další financování výzkumu v odvětvích spojených s průmyslem uhlí a oceli.

Aktiva ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel musí být použity tak, aby zajistily roční platby v rámci limitů ročního přídělu ve výši 111 milionů EUR na výzkumné projekty v odvětvích spojených s průmyslem uhlí a oceli. Tyto platby budou hrazeny z čistých příjmů z investic. Pokud nebudou tyto čisté příjmy k uhrazení ročního přídělu dostačovat, doplní se příjmy z prodeje části aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel. Po roce 2027 se majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel investuje tak, aby poskytoval výnos, který se použije pro financování dalšího výzkumu v odvětvích spojených s průmyslem uhlí a oceli.

2.   INVESTIČNÍ HORIZONT, CÍL A TOLERANCE RIZIKA

Aktiva ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel se investují s cílem ochránit a pokud možno zvýšit hodnotu těchto aktiv (dále jen „investiční cíl“). Investiční cíl je během investičního horizontu sledován a zajištěn s vysokou mírou spolehlivosti.

Aktiva jsou spravována v souladu s obezřetnostními pravidly a zásadami řádného finančního řízení a v souladu s pravidly a postupy stanovenými účetním Komise.

Investiční cíl se naplňuje prováděním obezřetné investiční strategie založené na vysoké míře diverzifikace napříč kategoriemi způsobilých aktiv, zeměpisnými oblastmi, emitenty a daty splatnosti (dále jen „investiční strategie“). Investiční strategie se stanoví s ohledem na investiční horizont a tak, aby bylo zajištěno, že potřebné prostředky budou k dispozici podle potřeby a v dostatečně likvidní podobě.

Investiční strategie se zpracovává ve formě strategické alokace aktiv, která stanoví orientační cílové alokace pro různé kategorie způsobilých finančních aktiv.

Komise strategickou alokaci aktiv promítne do strategické referenční hodnoty (dále jen „referenční hodnota“), vůči níž se porovnává výkonnost aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel.

Investiční strategii a referenční hodnotu navrhuje Komise a po konzultaci a ve spolupráci s pověřenými schvalujícími úředníky Komise schvaluje účetní Komise.

Investiční strategii a referenční hodnotu může Komise změnit v případě řádně podložené a odůvodněné změny hospodářských podmínek, podstatné změny potřeb a situace přispívajících nástrojů nebo významné změny v odhadech přítoku/odtoku prostředků. Postup změny investiční strategie je stejný jako při jejím původním přijetí.

Investiční strategie se stanovuje s ohledem na investiční horizont a toleranci rizika u aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel.

3.   ZÁSADY TÝKAJÍCÍ SE ROZDĚLENÍ AKTIV A ZPŮSOBILÉ INVESTICE

Za účelem snížení investičních rizik se zajistí dostatečná diverzifikace všech kategorií aktiv i v rámci nich. V zásadě platí, že čím jsou aktiva rizikovější a/nebo méně likvidní, tím méně koncentrovaná by expozice měla být.

Expozice vůči různým kategoriím aktiv a diverzifikace mohou být rovněž dosaženy prostřednictvím investic do subjektů kolektivního investování nebo produktů obchodovaných v obchodním systému.

Aktiva ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel se investují pouze do:

a) 

aktiv na peněžním trhu denominovaných v eurech;

b) 

cenných papírů s pevným výnosem a

c) 

dluhových a kapitálových nástrojů v rámci regulovaných kolektivních investic.

Aktiva ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel získají expozici vůči kategoriím aktiv uvedeným v předchozím pododstavci prostřednictvím investic do těchto nástrojů nebo účasti na těchto operacích:

a) 

vklady;

b) 

nástroje peněžního trhu a fondy peněžního trhu, které nabízejí denní likviditu a na něž se vztahuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1131 ( 2 );

c) 

dluhové nástroje, jako jsou dluhopisy, pokladniční poukázky a směnky, a sekuritizované nástroje v souladu s kritérii pro jednoduchou, transparentní a standardizovanou sekuritizaci („STS sekuritizace“) stanovenými v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2402 ( 3 );

d) 

subjekty kolektivního investování, na něž se vztahuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ( 4 ), včetně fondů obchodovaných v obchodním systému, které investují do kapitálových nebo dluhových nástrojů, u nichž maximální ztráty nemohou přesáhnout investované částky;

e) 

repa v souladu se zásadou stanovou v čl. 212 odst. 2 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ( 5 ) („finanční nařízení“);

f) 

reverzní repa a

g) 

operace v rámci půjček cenných papírů s uznávanými systémy provádějícími clearing, jako jsou Clearstream a Euroclear, nebo s předními finančními institucemi, jež se na tento druh operací specializují.

Deriváty ve formě forwardových smluv, futures a swapů se použijí výhradně pro účely efektivní správy portfolia, a nikoli pro účely spekulací nebo využití pákového efektu. Tyto deriváty se smějí použít k úpravě doby trvání, zmírnění úvěrového nebo jiného relevantního rizika nebo ke změnám v alokaci aktiv v souladu s investiční politikou.

Aktiva ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel smějí být investovány do vysoce likvidních dluhopisů denominovaných v amerických dolarech vydaných státními a nadnárodními subjekty výhradně pro účely diverzifikace a expozice vůči jiné úrokové křivce. Jakékoli měnové riziko musí být zajištěno prostřednictvím vhodného využití swapů nebo jiných nástrojů pro měnové zajištění uvedených v předchozím pododstavci.

Komise může se souhlasem účetního rozšířit rozsah způsobilých investic tak, aby zahrnoval další kategorie aktiv a investiční operace v souladu s investiční strategií a cíli, jakož i měny jiných vyspělých ekonomik, jejichž seznam průběžně zveřejňuje Mezinárodní měnový fond a jež podléhají zajištění měnového rizika. Veškerá rozhodnutí o zahrnutí nových kategorií aktiv, investičních operací nebo měn vyspělých ekonomik musí být pro každou kategorii aktiv, operaci nebo měnu náležitě odůvodněna s uvedením toho, jak rozšířené investiční možnosti zlepší výkonnost aktiv ESUO v likvidaci a po dokončení likvidace majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel z hlediska poměru mezi rizikem a výnosem. Toto odůvodnění musí rovněž zahrnovat posouzení provozní způsobilosti potřebné k provádění těchto nových investičních možností.

4.   ENVIRONMENTÁLNÍ, SOCIÁLNÍ, SPRÁVNÍ A MORÁLNÍ ASPEKTY

Použijí se tato environmentální, sociální a správní kritéria:

a) 

investování aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel se provádí v souladu s cílem politiky Unie v co největší míře podporovat udržitelné financování a sociální spravedlnost v souladu s ochranou kapitálu aktiv;

b) 

provádění investiční politiky musí být v souladu se všemi příslušnými právními předpisy na podporu environmentálních, sociálních a správních finančních nástrojů a musí respektovat příslušné standardy, systémy, kritéria a procesy zavedené v regulačním rámci Unie;

c) 

Komise může konzultovat zahrnutí environmentálních, sociálních a správních faktorů do investiční strategie pro aktiva ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel s technickou expertní skupinou EU pro udržitelné financování nebo její nástupnickou skupinou.

d) 

Komise sleduje profil environmentálních, sociálních a správních aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel a podává o něm zprávu v rámci výroční zprávy uvedené v bodě 7 (Správní postupy).

Z etických nebo morálních důvodů jsou z možností investování vyloučeny tyto činnosti:

a) 

investování do cenných papírů vydaných subjekty, o nichž je Komisi známo, že u nich bylo na základě pravomocného rozhodnutí nebo konečného správního rozhodnutí zjištěno zapojení do jedné z níže uvedených činností:

i) 

činnosti považované za nezákonné nebo zakázané z etických nebo morálních důvodů podle právního rámce Unie a mezinárodních úmluv a dohod;

ii) 

činnosti související s vývojem a výrobou střeliva nebo zbraní, jež jsou podle platného mezinárodního práva zakázány, a obchodem s nimi;

b) 

investování do cenných papírů vydaných podniky, o nichž je Komisi známo, že získávají více než 25 % svých celkových ročních příjmů z níže uvedených činností:

i) 

činnosti související s hazardními hrami (výroba, montáž, distribuce, zpracování, obchod nebo činnosti související se softwarem);

ii) 

výrobků a činnosti souvisejících s tabákem (výroba, distribuce, zpracování a obchod);

iii) 

obchodu se sexem a související infrastruktury, služeb a médií.

5.   PŘEVOD DO SOUHRNNÉHO ROZPOČTU UNIE

Čisté příjmy z investování aktiv ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel a výnosy z prodeje části těchto aktiv jsou vázány v souhrnném rozpočtu Unie jako vyhrazené příjmy a budou převedeny z ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, z majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel, aby v případě potřeby pokryly závazky rozpočtové položky určené pro výzkumné programy v odvětvích spojených s průmyslem uhlí a oceli.

6.   ÚČETNICTVÍ

Správa prostředků se vyúčtuje v roční účetní závěrce vypracované pro ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, pro majetek Výzkumného fondu pro uhlí a ocel. Tato účetní závěrka je založena na účetních pravidlech Komise schválených účetním Komise a v souladu s těmito pravidly se i předkládá, přičemž se zohlední zvláštní povaha ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, majetku Výzkumného fondu pro uhlí a ocel. Účetní závěrku schvaluje Komise a kontroluje Účetní dvůr. Komise si pro provedení auditu svých ročních účetních závěrek najme externí společnosti.

7.   SPRÁVNÍ POSTUPY

Komise provádí v souvislosti s ESUO v likvidaci a, po dokončení likvidace, v souvislosti s majetkem Výzkumného fondu pro uhlí a ocel výše uvedené správní operace v souladu s těmito základními směry a podle vnitřních předpisů a postupů platných pro ESUO v době jeho zrušení nebo ve znění pozdějších úprav.

Komise každý rok vypracuje podrobnou zprávu o správních operacích prováděných podle těchto finančních základních směrů a zašle ji členským státům. Do výroční zprávy Komise zahrne informace o využití různých kategorií aktiv, o důvodech pro volbu investice do konkrétní kategorie aktiv a o zjištěné výkonnosti dle jednotlivých kategorií aktiv.



( 1 ) Rozhodnutí Rady 2008/376/ES ze dne 29. dubna 2008 o přijetí výzkumného programu Výzkumného fondu pro uhlí a ocel a o víceletých technických základních směrech pro tento program (Úř. věst. L 130, 20.5.2008, s. 7).

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/1131 ze dne 14. června 2017 o fondech peněžního trhu (Úř. věst. L 169, 30.6.2017, s. 8).

( 3 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/2402 ze dne 12. prosince 2017, kterým se stanoví obecný rámec pro sekuritizaci a vytváří se zvláštní rámec pro jednoduchou, transparentní a standardizovanou sekuritizaci a kterým se mění směrnice 2009/65/ES, 2009/138/ES, 2011/61/EU a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 648/2012 (Úř. věst. L 347, 28.12.2017, s. 35).

( 4 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP) (přepracované znění) (Úř. věst. L 302, 17.11.2009, s. 32).

( 5 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU, Euratom) 2018/1046 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví finanční pravidla pro souhrnný rozpočet Unie, mění nařízení (EU) č. 1296/2013, (EU) č. 1301/2013, (EU) č. 1303/2013, (EU) č. 1304/2013, (EU) č. 1309/2013, (EU) č. 1316/2013, (EU) č. 223/2014, (EU) č. 283/2014 a rozhodnutí č. 541/2014/EU a zrušuje nařízení (EU, Euratom) č. 966/2012 (Úř. věst. L 193, 30.7.2018, s. 1).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU