96/411/ESROZHODNUTÍ RADY ze dne 25. června 1996 o zlepšení zemědělské statistiky Společenství (96/411/ES)

Publikováno: Úř. věst. L 162, 1.7.1996, s. 14-20 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 25. června 1996 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 15. července 1996 Nabývá účinnosti: 15. července 1996
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 20. května 2004

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah

►B

ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 25. června 1996

o zlepšení zemědělské statistiky Společenství

(96/411/ES)

(Úř. věst. L 162, 1.7.1996, p.14)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  No

page

date

►M1

ROZHODNUTÍ RADY ze dne 18. prosince 1997,

  L 1

9

3.1.1998

►M2

ROZHODNUTÍ KOMISE ze dne 29. července 1998,

  L 230

28

18.8.1998

►M3

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 2298/2000/ES ze dne 28. září 2000,

  L 263

1

18.10.2000

►M4

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 1919/2002/ES ze dne 21. října 2002,

  L 293

5

29.10.2002

►M5

ROZHODNUTÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 787/2004/ES ze dne 21. dubna 2004,

  L 138

12

30.4.2004




▼B

ROZHODNUTÍ RADY

ze dne 25. června 1996

o zlepšení zemědělské statistiky Společenství

(96/411/ES)



RADA EVROPSKÉ UNIE,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství, a zejména na článek 43 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise ( 1 ),

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu ( 2 ),

s ohledem na rozhodnutí Rady 93/464/EHS ze dne 22. července 1993 o rámcovém programu prioritních akcí v oblasti statistických informací v letech 1993 až 1997 ( 3 ), a zejména s ohledem na čl. 4 písm. a) tohoto rozhodnutí,

vzhledem k tomu, že rámcový program zavedený rozhodnutím 93/464/EHS mimo jiné uvádí, že je nezbytné, aby se lépe využívaly prostředky věnované na zemědělskou statistiku tak, že se uplatní výsledky screeningového programu zavedeného usnesením Rady ze dne 19. června 1989 o provádění plánu prioritních akcí v oblasti statistických informací: statistický program Evropských společenství 1989 - 1992 ( 4 );

vzhledem k tomu, že tento screening zmapoval nejdůležitější oblasti změn, které je třeba provést v zemědělské statistice Společenství;

vzhledem k tomu, že tyto změny zahrnují některé z hlavních oblastí, ve kterých je možné dosáhnout úspor a ve kterých existují nové nebo vzrůstající potřeby; že tyto změny je třeba přizpůsobit obecným dohodnutým zásadám;

vzhledem k tomu, že vnitrostátní přizpůsobování je třeba koordinovat na úrovni Společenství tak, aby se zabezpečilo, že:

a) údaje zůstanou u každého členského státu dostatečně spolehlivé a mezi členskými státy navzájem srovnatelné;

b) případné nezbytné změny v právních předpisech schvalovaných Radou bude Komise moci rozpoznat, připravit a navrhnout včas a současně také Komise včas schválí prováděcí pravidla k těmto předpisům;

c) metodické studie provedené různými členskými státy s ohledem na efektivní způsoby uspokojování nových informačních potřeb budou relevantní;

d) při plánování vnitrostátních činností budou zohledněny společné zájmy Společenství;

e) finanční prostředky Společenství a členských států umožňující uskutečňování tohoto programu budou používány co nejefektivněji;

vzhledem k tomu, že nejlepším způsob dosažení koordinace je v rámci formální struktury, která umožňuje kolektivní zvažování technických omezení a priorit a umožňuje rozhodování v souladu se zájmy Společenství a členských států;

vzhledem k tomu, že provedení nezbytných změn vyžaduje finanční příspěvek Společenství členským státům podle jejich objektivních potřeb;

vzhledem k tomu, že dosažení zamýšlených úspor si pravděpodobně vyžádá nutné technické úpravy prováděcích pravidel k určitým statistickým zjišťováním; že takové úpravy je třeba provést ve spojení s přiměřenými ochrannými opatřeními;

vzhledem k tomu, že je třeba přijmout opatření za účelem možného prodloužení platnosti tohoto rozhodnutí s ohledem na příští rámcový program prioritních akcí v oblasti statistických informací na období po roce 1997;

vzhledem k tomu, že rozdělení úkolů mezi Komisi a členské státy je plně v souladu se zásadou subsidiarity,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:



Článek 1

Cíl

S ohledem na prostředky, které jsou k dispozici, přijmou členské státy pro zlepšení uspokojování informačních potřeb prostřednictvím zemědělské statistiky Společenství po reformě společné zemědělské politiky opatření pro přizpůsobení svých vnitrostátních zemědělských statistických systémů. Přitom vezmou v úvahu pracovní oblasti uvedené přílohách I a II, jakož i cíle, charakteristiky a kritéria uvedené v příloze III.

Článek 2

Úloha Komise

Komise, jednající v souladu s členskými státy:

▼M3

a) stanovuje prioritní statistické oblasti z oblastí stanovených v příloze II, které mohou být předmětem akcí na úrovni členských států pro následující rok;

▼B

b) kontroluje kvalitu a porovnatelnost údajů;

c) stanovuje a provádí opatření na úrovni Společenství, které jsou pro účely tohoto Rozhodnutí významné.

▼M3

Článek 3

Časový rámec a postup

Proces přizpůsobení zemědělské statistiky Společenství, uvedený v článku 1, pokračuje ►M4  v období 2003 až 2007 ◄ . Komise ho koordinuje prostřednictvím technických akčních plánů uvedených v článku 4. Po tomto období může Rada rozhodnout o prodloužení procesu v souladu s návrhy Komise uvedenými v článku 11.

▼B

Článek 4

Technické akční plány pro zemědělskou statistiku

1.  Technický akční plán pro zemědělskou statistiku stanoví Komise každý rok postupem podle článku 10. Tyto plány zahrnou činnosti, které mají být provedeny členskými státy ve smyslu článku 1. Dostupné prostředky se použijí tak, aby se co nejvíce zvýšila efektivnost nákladů vložených do zemědělské statistiky Společenství za současného uspokojení požadavků práva Společenství, neformálních ujednání a nových informačních potřeb.

▼M3 —————

▼M3

Článek 5

Zprávy členských států

Členské státy předají Komisi:

a) nejpozději k 31. květnu každého roku: sdělení uvádějící jejich případný záměr, pokud jde o účast na prioritních akcích v příštím roce, jakož i souhrn prováděcích plánů a odhad nákladů;

b) poté, co Komise přijme technický akční plán: pracovní plán pro každou akci, která se jich týká;

c) po dokončení každé akce: stručnou zprávu o provádění každé akce, na které se zúčastnily.

Dokumenty předkládané podle písmen a), b) a c) by měly obsahovat zamýšlené změny v metodice provádění, činnosti, které je třeba provést, identifikované potíže a návrhy na jejich odstranění, zdroje členských států a Společenství, které je třeba zmobilizovat a návrhy na zlepšení na úrovni Společenství. Akce, pro které je nezbytná finanční podpora Společenství, se takto označí.

Komise navrhne postupem podle článku 10 zjednodušené standardní formuláře za účelem usnadnění předávání výše uvedených informací.

▼B

Článek 6

Finanční ustanovení

1.  Společenství přispěje na náklady vynaložené členskými státy při provádění úprav vnitrostátních zemědělských statistických systémů nebo na náklady na přípravné činnosti, které se týkají nových nebo zvýšených potřeb v rámci technického akčního plánu.

2.  V souladu s technickým akčním plánem rozhodne Komise každý rok postupem podle článku 10 o výši příspěvku pro členské státy.

▼M3

3.  Příspěvek bude k dispozici členským státům ve dvou splátkách, přičemž první splátka ve výši 30 % podílu Společenství na nákladech akce bude zaplacena jako záloha po oznámení pracovního plánu dotyčné akce Komisi a po přijetí této zprávy Komisí. Zbylá částka bude zaplacena po předložení zprávy členského státu o provedení akce Komisi a po přijetí této zprávy Komisí. V případě nutnosti provede Komise ve spolupráci s příslušnými orgány členských států kontroly na místě.

▼M5

4.  Finanční rámec pro provádění tohoto programu v období 2003 až 2007 se stanoví na 11,65 milionů eur, z toho 8,65 milionů eur na období 2003 až 2006.

Pro období začínající 1. lednem 2007 se navrhovaná částka považuje za potvrzenou, bude-li pro danou fázi v souladu s finančním výhledem platným pro období začínající 1. lednem 2007.

▼M4

Roční příděly budou schvalovány rozpočtovým orgánem v rámci mezí finančního výhledu.

▼B

Článek 7

Flexibilita

Pokud je to nutné pro dosažení cílů tohoto rozhodnutí, může Komise po dobu trvání technického akčního plánu postupem podle článku 10 schválit žádost členského státu o umožnění přizpůsobení jedné nebo více oblastí uvedených v příloze IV: sledované regiony, další územní členění, definice, metodika statistického zjišťování, doba zjišťování, seznam ukazatelů a velikostní třídy.

Článek 8

Přizpůsobení se změněným okolnostem

Komise může postupem podle článku 10 upravit přílohu I (statistické oblasti, ve kterých jsou možné úspory) a přílohu II (statistické oblasti s novými nebo rostoucími potřebami). O těchto úpravách uvědomí Evropský parlament a Radu.

Článek 9

Úloha Stálého výboru pro zemědělskou statistiku

Stálý výbor pro zemědělskou statistiku, založený rozhodnutím 72/279/EHS ( 5 ), se schází nejméně jednou za rok k projednání těchto otázek:

a) zprávy vypracované členskými státy o realizaci programu v předchozím roce;

b) opatření navrhovaná členskými státy na příští rok a plán na dva další roky;

c) technický akční plán na příští rok;

d) finanční příspěvek Společenství uvedený v článku 6;

e) možné změny příloh I a II.

▼M3

Článek 10

1.  Komisi je nápomocen Stálý výbor pro zemědělskou statistiku, dále jen „výbor“.

2.  V případě odkazů na tento článek platí články 4 a 7 rozhodnutí 1999/468/ES s ohledem na ustanovení článku 8 tohoto rozhodnutí.

Období uvedené v čl. 4 odst. 3 rozhodnutí 1999/468/ES se stanoví na tři měsíce.

3.  Komise přijme svůj jednací řád.

▼B

Článek 11

Zpráva

►M1  Do 1. listopadu ►M4  2007 ◄  ◄ zpracuje Komise ►M4  ————— ◄ zprávu o provádění tohoto rozhodnutí pro Evropský parlament a Radu a podle potřeby přiloží k této zprávě návrhy na prodloužení doby platnosti.

▼M3

Článek 11a

Databáze plateb poskytovaných záruční sekcí EZOZF

Komise bude pokračovat v současných studiích o proveditelnosti, aby určila technické možnosti pro zavedení databáze týkající se plateb provedených záruční sekcí EZOZF a zahrnující na úrovni každého příjemce zejména údaje o rozsahu finanční pomoci, oblastech a počtu zvířat a o nejvhodnějším výpočetním systému pro zpracování takových údajů.

Nejpozději do 31. prosince 2001 Komise předloží Evropskému parlamentu a Radě zprávu o výsledcích těchto studií o proveditelnosti a o zdrojích (technických, finančních a lidských), které by si zavedení databáze a statistické zpracování údajů vyžádalo.

▼B

Článek 12

Toto rozhodnutí je určeno členským státům.




PŘÍLOHA I

STATISTICKÉ OBLASTI, VE KTERÝCH JSOU MOŽNÉ ÚSPORY ( 6 )

1. Zjišťování o struktuře zemědělských podniků: zjednodušení a restrukturalizace seznamu ukazatelů, zejména u mezilehlých zjišťování.

2. Zjišťování ploch vinic: zjednodušení programů statistických tabulek.

3. Zjišťování ovocných stromů: snížení povinností spojených s mezilehlými zjišťováními.

4. Index příjmů ze zemědělství: zrušení prvních podrobných odhadů za říjen a zrušení všech méně důležitých podrobností.

5. Celkový příjem zemědělských domácností: větší flexibilita, pokud jde o periodicitu a o stanovené cíle.

6. Zjišťování hospodářských zvířat: uplatnění konceptu „agriflex“, tj. přizpůsobení periodicity zjišťování počtům hospodářských zvířat v jednotlivých zemích.

7. Statistiky mléka: zrušení týdenních statistik, zrušení statistik o kaseinu, snížení počtu určitých ročních statistik a zjednodušení statistiky o struktuře mlékárenství.

▼M2




PŘÍLOHA II

STATISTICKÉ OBLASTI S NOVÝMI NEBO ROSTOUCÍMI POTŘEBAMI

Náměty

1. Šetření o struktuře zemědělských podniků: přizpůsobení seznamu charakteristik, pokud jde o nové potřeby.

2. Rychlé odhady zamýšleného setí a sázení u nejdůležitějších plodin na počátku zimy.

3. Zlepšení a rychlé poskytování statistik o produkci v určitých oblastech (ovoce a zelenina, víno, vejce a drůbež, květiny).

4. Zlepšení statistik o spotřebě a zásobování, jakož i změny stavu zásob u hlavních produktů s ohledem na pravidelné vypracovávání bilance zásobování na evropské úrovni.

5. Krmivo pro hospodářská zvířata: odstranění určitých zpoždění při vypracovávání bilance krmiv.

6. Rozvoj lépe harmonizovaných statistik Společenství o lesnictví.

7. Statistika zemědělských cen: nové stanovení řady absolutních zemědělských cen s ohledem na technický rozvoj a na hospodářské změny.

8. Statistické informace o vývoji venkova o vlivu zemědělství na životní prostředí.

Metodika

9. Zlepšené a nové metody, které členským státům umožní efektivnější uspokojení stávajících a nových potřeb v oblasti informací, např. méně rozsáhlá šetření, administrativní údaje, panely odborníků, dálkový průzkum země.

▼B




PŘÍLOHA III

CÍLE, CHARAKTERISTIKY A KRITÉRIA SYSTÉMU ZEMĚDĚLSKÉ STATISTIKY VE SPOLEČENSTVÍ

Stálé zlepšování

1.

Zemědělské statistiky Společenství se budou stále zlepšovat, pokud jde o efektivnost vynaložených nákladů a schopnost uspokojit statistické požadavky Společenství a třetích zemí.

Srovnatelnost a kvalita výsledků

2.

Zemědělské statistiky Společenství v sobě zahrnou stálou kontrolu kvality pro zabezpečení přiměřenosti údajů, pokud jde o potřeby, pro které jsou sbírány. Je zejména možné, že po členských státech bude vyžadováno, aby informovaly Komisi a ostatní členské státy o použitých statistických metodách a o jejich vhodnosti.

Zatížení zpravodajských jednotek

3.

Zemědělské statistiky Společenství způsobí zpravodajským jednotkám co nejmenší zatížení, jaké je nezbytné pro uspokojení potřeb v oblasti informací.

Integrace zemědělské statistiky do ostatních statistik

4.

Zlepšení zemědělské statistiky Společenství usnadní:

a) používání statistik z jiných oblastí;

b) přispívání statistickými údaji do všeobecných statistických systémů;

c) používání administrativního systému zemědělské statistiky ke shromažďování informací potřebných v jiných oblastech.

Komplementarita mezi Společenstvím a členskými státy

5.

Vnitrostátní zemědělské statistické systémy mohou sbírat a Komisi předávat data, která nejsou běžně poskytovaná na úrovni Společenství. Určité programy vyvinuté přímo na úrovni Společenství (např. Eurofarm, SPEL) tak mohou být použity, aby členským státům poskytly informace, které nejsou dostupné na vnitrostátní úrovni.

Soustředění se na nejdůležitější oblasti

6.

Množství informací poskytované jednotlivými členskými státy se může různit s ohledem na důležitost jevu, analyzovaného na regionální a celostátní úrovni a na úrovni Společenství.

Nejefektivnější vnitrostátní přístup

7.

Členské státy mohou sbírat základní data prostřednictvím statistické metody, která je nejefektivnější s ohledem na definici, lhůty a požadovanou úroveň přesnosti (s výhradou kontroly uvedené v bodu 2).

Optimalizace

8.

Podrobné požadavky Společenství uvedené v různých právních nástrojích a neformálních ujednáních nepředstavují samy o sobě optimalizovanou strukturu. Každý členský stát musí zabezpečit, aby jeho vnitrostátní zemědělský statistický systém byl přizpůsoben a optimálně odpovídal požadavkům Společenství. Požadavky Společenství nesmí zbytečně bránit optimalizaci na vnitrostátní úrovni.




PŘÍLOHA IV



NEJDŮLEŽITĚJŠÍ NAŘÍZENÍ A SMĚRNICE RADY O ZEMĚDĚLSKÉ STATISTICE

Směrnice Rady 72/280/EHS

ze dne 31. července 1972 o statistických zjišťováních prováděných členskými státy o mléku a mléčných výrobcích

(Úř. věst. L 179, 7.8.1972, s. 2).

Směrnice Rady 76/625/EHS

ze dne 20. července 1976 o statistických zjišťováních prováděných členskými státy pro stanovení produkčního potenciálu sadů určitých druhů ovocných stromů

(Úř. věst. L 218, 11.8.1976, s. 10).

Směrnice Rady 93/23/EHS

ze dne 1. června 1993 o statistických zjišťováních chovu prasat

(Úř. věst. L 149, 21.6.1993, s. 1).

Směrnice Rady 93/24/EHS

ze dne 1. června 1993 o statistických zjišťováních chovu skotu

(Úř. věst. L 149, 21.6.1993, s. 5).

Směrnice Rady 93/25/EHS

ze dne 1. června 1993 o statistických zjišťováních chovu ovcí a koz

(Úř. věst. L 149, 21.6.1993, s. 10).

Nařízení Rady (EHS) 2782/75

ze dne 29. října 1975 o produkci násadových vajec a kuřat chovné drůbeže a jejich uvádění na trh

(Úř. věst. L 282, 1.11.1975, s. 100).

Nařízení Rady (EHS) 357/79

ze dne 5. února 1979 o statistických zjišťováních ploch vinic

(Úř. věst. L 54, 5.3.1979, s. 124).

Nařízení Rady (EHS) 571/388

ze dne 29. února 1988 o organizaci statistických zjišťování Společenství o struktuře zemědělských podniků v letech 1988 až 1997

(Úř. věst. L 56, 2.3.1988, s. 1).

Nařízení Rady (EHS) 837/90

ze dne 23. března 1990 o statistických informacích, které mají členské státy poskytovat o produkci obilovin

(Úř. věst. L 88, 3.4.1990, s. 1).

Nařízení Rady (EHS) 959/93

ze dne 5. dubna 1993 o statistických informacích, které mají členské státy poskytovat o rostlinných produktech s výjimkou obilovin

(Úř. věst. L 98, 24.4.1993, s. 1).



( 1 ) Úř. věst. C 336, 14.12.1995, s. 6.

( 2 ) Stanovisko ze dne 24. května 1996 (Úř. věst. C 166, 10. 6. 1996).

( 3 ) Úř. věst. L 219, 28.8.1993, s. 1.

( 4 ) Úř. věst. C 161, 28.6.1989, s. 1.

( 5 ) Úř. věst. L 179, 7.8.1972, s. 2.

( 6 ) Stanoveno při kontrole zemědělské statistiky v rámci statistického programu Evropských společenství 1989-1992. Některé z uvedených úspor již byly po započetí tohoto programu realizovány.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU