93/33/EHSSMĚRNICE RADY 93/33/EHS ze dne 14. června 1993 o ochranných zařízeních bránících neoprávněnému použití dvoukolových a tříkolových motorových vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 188, 29.7.1993, s. 32-37 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 14. června 1993 | Autor předpisu: | Rada Evropské unie |
Platnost od: | 1. ledna 1001 | Nabývá účinnosti: | |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) č. 168/2013 | Pozbývá platnosti: | 1. ledna 2016 |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah
SMĚRNICE RADY 93/33/EHS ze dne 14. června 1993 (Úř. věst. L 188, 29.7.1993, p.32) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
No |
page |
date |
||
SMĚRNICE KOMISE 1999/23/ES Text s významem pro EHP ze dne 9. dubna 1999, |
L 104 |
13 |
21.4.1999 |
SMĚRNICE RADY 93/33/EHS
ze dne 14. června 1993
o ochranných zařízeních bránících neoprávněnému použití dvoukolových a tříkolových motorových vozidel
RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100a této smlouvy
s ohledem na směrnici Rady 92/61/EHS ze dne 30. června 1992 o schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel ( 1 ),
s ohledem na návrh Komise ( 2 ),
ve spolupráci s Evropským parlamentem ( 3 ),
s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru ( 4 ),
vzhledem k tomu, že vnitřní trh zahrnuje prostor bez vnitřních hranic, v němž je zajištěn volný pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu; že je pro tyto účely nutné přijmout opatření;
vzhledem k tomu, že z hlediska ochranných zařízení bránících neoprávněnému použití musí mít dvoukolová a tříkolová vozidla v každém členském státu určité závazně předepsané technické vlastnosti, jež se v jednotlivých členských státech liší; že v důsledku odlišností představují tyto požadavky překážky obchodu ve Společenství;
vzhledem k tomu, že tyto překážky ve funkci vnitřního trhu lze odstranit tím, že všechny členské státy přijmou místo svých vnitrostátních předpisů stejné požadavky;
vzhledem k tomu, že je nutné vypracovat harmonizované požadavky na ochranná zařízení bránící neoprávněnému použití dvoukolových a tříkolových motorových vozidel, aby se mohly na každý typ takových vozidel použít postupy schválení typu a dílčího schválení typu stanovené ve směrnici 92/61/EHS;
vzhledem k tomu, že vezmou-li se v úvahu rozsah a důsledky navrhované akce v této oblasti, jsou opatření Společenství, která jsou předmětem této směrnice, nejen nutná, ale i nezbytná k tomu, aby se dosáhlo vytčeného cíle, jímž je zavedení schválení typu vozidla v rámci Společenství; že tohoto cíle nemohou členské státy dosáhnout jednotlivě;
vzhledem k tomu, že k usnadnění přístupu na trhy zemí, které nejsou členy Společenství, se jeví jako nutné zajistit rovnocennost požadavků této směrnice a požadavků předpisu Evropské hospodářské komise OSN č. 62,
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Tato směrnice a její přílohy se vztahují na ochranná zařízení bránící neoprávněnému použití všech typů vozidel definovaných v článku l směrnice 92/61/EHS.
Článek 2
Postupy pro udělování dílčího schválení typu dvoukolového nebo tříkolového motorového vozidla z hlediska ochranného zařízení bránícího neoprávněnému použití a podmínky volného pohybu těchto vozidel jsou stanoveny v kapitolách II a III směrnice 92/61/EHS.
Článek 3
V souladu s článkem 11 směrnice 92/61/EHS se uznává rovnocennost požadavků stanovených v této směrnici s požadavky stanovenými v předpisu EHK/OSN č. 62 (E/ECE/TRANS/505 — Add. 61/Amend. 1).
Orgány členských států, které udělují dílčí schválení typu, uznávají schválení udělená podle požadavků výše uvedeného předpisu č. 62 a rovněž značky schválení typu jako alternativu k odpovídajícím schválením dílčího schválení typu podle požadavků této směrnice.
Článek 4
Tuto směrnici lze změnit postupem podle článku 13 směrnice 70/156/EHS ( 5 ) tak, aby
— zahrnula změny předpisu EHK/OSN uvedeného v článku 3,
— se její přílohy přizpůsobily technickému pokroku.
Článek 5
1. Členské státy přijmou a zveřejní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 14. prosince 1994. Neprodleně o nich uvědomí Komisi.
Tato opatření přijatá členskými státy musí obsahovat odkaz na tuto směrnici nebo musí být takový odkaz učiněn při jejich úředním vyhlášení. Způsob odkazu si určí členské státy.
Ode dne uvedeného v prvním pododstavci nesmějí členské státy z důvodů týkajících se ochranných zařízení bránících neoprávněnému použití zakázat první uvedení vozidel, která vyhovují této směrnici, do provozu
Použijí předpisy uvedené v prvním pododstavci od 14. června 1995.
2. Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.
Článek 6
Tato směrnice je určena členským státům.
PŘÍLOHA I
OBLAST PŮSOBNOSTI — DEFINICE — VŠEOBECNÉ A SPECIFICKÉ POŽADAVKY
1. OBLAST PŮSOBNOSTI
1.1 |
Tato směrnice platí pro ochranná zařízení bránící neoprávněnému použití dvoukolových motorových vozidel s přívěsným vozíkem nebo bez přívěsného vozíku a tříkolových motorových vozidel. |
2. DEFINICE
2.1 |
Pro účely této směrnice: |
2.2 |
„dílčím schválením typu“ se rozumí schválení typu vozidla z hlediska ochrany proti neoprávněnému použití; |
2.3 |
„typem vozidla“ se rozumějí motorová vozidla, která se vzájemně neliší v těchto podstatných ohledech:
|
2.4 |
„ochranným zařízením“ se rozumí systém určený pro zabránění neoprávněnému užití vozidla tím, že se spolehlivě uzavírá řízení a/nebo převodové ústrojí; tento systém může:
|
2.5 |
„řízením“ se rozumí řídicí ústrojí (řídítka), hlava řízení a kryt jejího příslušenství, hřídel řízení a všechny ostatní součásti přímo ovlivňující účinnost ochranného zařízení; |
2.6 |
„kombinací“ se rozumí některá z variant blokovacího systému, pro daný účel zvlášť řešená a provedená, která je-li vhodným způsobem uvedena v činnost, dovoluje funkci blokovacího systému; |
2.7 |
„klíčem“ se rozumí jakékoliv zařízení konstruované a vyráběné tak, aby zajistilo funkci blokovacího systému konstruovaného a vyrobeného tak, aby se dal ovládat pouze tímto zařízením. |
3. VŠEOBECNÉ POŽADAVKY
3.1 |
Všechna dvoukolová a tříkolová motorová vozidla s výjimkou mopedů musí být vybavena ochranným zařízením bránícím neoprávněnému použití podle požadavků obsažených v této směrnici. Je-li zařízení bránící neoprávněnému použití namontováno do mopedu, musí odpovídat požadavkům obsaženým v této směrnici. Ochranná zařízení bránící neoprávněnému použití schválená pro motorová vozidla kategorií M1 a N1 podle směrnice 74/61/EHS mohou být namontována též do dvoukolových a tříkolových motorových vozidel. |
3.2 |
Ochranné zařízení musí být takové, aby:
|
3.3 |
Požadavkům bodu 3.2 musí být vyhověno jedinou manipulací jedním klíčem. |
3.4 |
Ochranné zařízení zmíněné v bodu 3.1 a součásti vozidla, na které působí, musí být konstruovány tak, aby se zařízení nedalo rychle, aniž by to vzbudilo pozornost, vypnout, vyřadit z provozu nebo zničit, například použitím levných nástrojů, které lze snadno skrýt, nebo prostředků běžně dostupných veřejnosti. |
3.5 |
Ochranné zařízení musí být na vozidle namontováno jako součást původního vybavení (tj. jako zařízení instalované výrobcem vozidla před prvním prodejem). Zámek musí být bezpečně zamontován v ochranném zařízení. (Dá-li se zámek vyjmout použitím klíče a po odejmutí krytu nebo jakéhokoli jiného zadržovacího zařízení, není to v rozporu s požadavkem). |
3.6 |
Klíč k uzamknutí systému musí mít alespoň 1 000 různých kombinací nebo ekvivalentní množství kombinací k počtu ročně vyrobených vozidel, je-li toto číslo menší než 1 000. Opakování kombinací pro daný typ vozidla musí být zhruba 1 na 1 000. |
3.7 |
Kód klíče a zámku nesmí být zjevný. |
3.8 |
Zámek musí být konstruován, vyroben a namontován tak, aby otáčení vložkou zámku, je-li v blokovací poloze, momentem menším než 0,245 daN nebylo možné ničím jiným než příslušným klíčem, a
|
3.9 |
Ochranná zařízení musejí být taková, aby za pohybu vozidla s běžícím motorem bylo vyloučeno nebezpečí náhodného zablokování, jež by mohlo ohrozit zejména bezpečnost. |
3.10 |
Pokud se jedná o ochranné zařízení typu 1, typu 2 nebo typu 3, musí při poloze, v níž je uvedeno do funkce, být dostatečně pevné, aby bez poškození řídicího ústrojí, které by mohlo ohrozit bezpečnost, odolalo momentu 20 daN působícímu za statických podmínek v kterémkoliv z obou směrů na osu hřídele řízení. |
3.11. |
Jedná-li se o ochranné zařízení typu 1, typu 2 nebo typu 3, musí být konstruováno tak, aby se řízení dalo zablokovat jen v úhlu nejméně 20o vpravo a/nebo vlevo od přímé polohy, s výjimkou zařízení určených pro montáž do tříkolek a čtyřkolek. |
3.12 |
V uzamknuté poloze musí ochranné zařízení typu 4 zabránit otáčení hnacího kola i při maximálním točivém momentu trakčního motoru. |
4. SPECIFICKÉ POŽADAVKY
4.1 |
Kromě všeobecných specifikací předepsaných v bodu 3 musí ochranné zařízení vyhovovat níže uvedeným zvláštním podmínkám:
|
4.2 |
u ochranných zařízení typu 2 a typu 3 se západka nesmí dát zasunout, dokud je zařízení nastaveno na polohu dovolující spuštění motoru vozidla; |
4.3 |
u ochranných zařízení typu 3 nesmí být možné zabránit jeho funkci, je-li zařízení nastaveno k činnosti; |
4.4 |
u ochranných zařízení typu 3 musí ochranné zařízení zůstat v dobrém provozním stavu a musí zejména nadále vyhovovat požadavkům podle bodů 3.8, 3.9, 3.10 a 4.3, když bylo podrobeno 2 500 blokovacích cyklů v obou směrech podle zkoušky popsané v příloze II. |
PŘILOHA II
TEST NA ZÁBĚH U OCHRANNÝCH ZAŘÍZENÍCH TYPU 3
1. ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ
1.1 |
Zkušební zařízení se skládá z těchto částí:
|
2. ZKUŠEBNÍ METODA
2.1 |
vzorek kompletního řízení s ochranným zařízením se upevní do přípravku zmíněného v bodu 1.1.1; |
2.2 |
celý cyklus zkušebního postupu se skládá z těchto operací:
|
2.3 |
cyklus vyvolávající opotřebení se musí opakovat v počtu stanoveném v bodu 4.4 přílohy I. |
PŘÍLOHA III
Dodatek 1
Informační dokument pro typ dvoukolového nebo tříkolového motorového vozidla z hlediska ochranného zařízení bránícího neoprávněnému použití
(připojí se k žádosti o dílčí schválení typu části, pokud se podává odděleně od žádosti o schválení typu vozidla)
Pořadové č. (přidělené žadatelem): …
Žádost o dílčí schválení typu dvoukolového nebo tříkolového motorového vozidla z hlediska ochranného zařízení bránícího neoprávněnému použití musí zahrnovat informace stanovené v následujících bodech části A přílohy II směrnice 92/61/EHS:
— 0.1
— 0.2
— 0.4 až 0.6
— 9.4.1
— 9.4.2 a, jestliže se jedná o:
—
— |
zařízení typu 1 , body 6.1 a 6.1.1, |
— |
zařízení typu 2 nebo 3 , body 3.2.5 až 3.2.6.2, 6.1 a 6.1.1, |
— |
zařízení typu 4 , body 4.1 až 4.4.2. |
Dodatek 2
( 1 ) Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 72.
( 2 ) Úř. věst. C 293, 9.11.1992, s. 32.
( 3 ) Úř. věst. C 337, 21.12.1992, s. 103 a Úř. věst. C 176, 28.6.1993.
( 4 ) Úř. věst. C 73, 15.3.1993, s. 22.
( 5 ) Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1. Směrnice naposledy pozměněná směrnicí 92/53/EHS (Úř. věst. L 225, 10.8.1992, s. 1).