79/490/EHSSměrnice Komise 79/490/EHS ze dne 18. dubna 1979, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 70/221/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se nádrží na kapalná paliva a ochrany proti podjetí zezadu u motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 128, 26.5.1979, s. 22-28 | Druh předpisu: | Směrnice |
Přijato: | 18. dubna 1979 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 26. května 1979 | Nabývá účinnosti: | 25. dubna 1979 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah
SMĚRNICE KOMISE ze dne 18. dubna 1979, kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 70/221/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se nádrží na kapalná paliva a ochrany proti podjetí zezadu u motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (Úř. věst. L 128, 26.5.1979, p.22) |
Ve znění:
|
|
Úřední věstník |
||
No |
page |
date |
||
L 131 |
4 |
18.5.1981 |
SMĚRNICE KOMISE
ze dne 18. dubna 1979,
kterou se přizpůsobuje technickému pokroku směrnice Rady 70/221/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se nádrží na kapalná paliva a ochrany proti podjetí zezadu u motorových vozidel a jejich přípojných vozidel
(79/490/EHS)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství,
s ohledem na směrnici Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 1 ), naposledy pozměněnou směrnicí 78/457/EHS ( 2 ), a zejména na články 11, 12 a 13 uvedené směrnice,
s ohledem na směrnici Rady 70/221/EHS ze dne 20. března 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se nádrží na kapalná paliva a ochrany proti podjetí zezadu u motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 3 ),
vzhledem k tomu, že podle získaných zkušeností a stavu technologie je nyní možné stanovit přísnější požadavky a přiblížit je skutečným podmínkám zkoušek;
vzhledem k tomu, že zařízení na ochranu proti podjetí zezadu se již prodávají jak samostatně, tak namontovaná na vozidlo; že pokud je možné zkontrolovat je před namontováním na vozidlo, lze jejich volný oběh usnadnit zavedením EHS schválení typu pro tyto systémy jako samostatné technické celky ve smyslu článku 9a směrnice 70/156/EHS;
vzhledem k tomu, že opatření této směrnice jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro přizpůsobování směrnic o odstraňování technických překážek obchodu v oblasti motorových vozidel technickému pokroku,
PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:
Článek 1
Směrnice 70/221/EHS se mění takto:
1. Články 2 a 2a se nahrazují tímto:
„Článek 2
1. Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se jeho nádrží na kapalná paliva, pokud toto vozidlo splňuje požadavky na nádrže na kapalná paliva stanovené v příloze.
2. Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ vozidla z důvodů týkajících se ochrany proti podjetí zezadu, pokud toto vozidlo splňuje požadavky na ochranu proti podjetí zezadu stanovené v příloze nebo je opatřeno zařízením na ochranu proti podjetí zezadu, pro které bylo jako pro samostatný technický celek podle článku 9a směrnice 70/156/EHS uděleno schválení typu a které bylo namontováno v souladu s požadavky bodu II.5 přílohy.
3. Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro určitý typ zařízení na ochranu proti podjetí zezadu, pokud toto zařízení jako samostatný technický celek ve smyslu článku 9a směrnice 70/156/EHS splňuje odpovídající požadavky stanovené v příloze.
Článek 2a
1. Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat prodej, registraci, uvedení do provozu nebo užívání určitého vozidla z důvodů týkajících se jeho nádrží na kapalná paliva, pokud toto vozidlo splňuje požadavky na nádrže na kapalná paliva stanovené v příloze.
2. Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat prodej, registraci, uvedení do provozu nebo užívání určitého vozidla z důvodů týkajících se jeho ochrany proti podjetí zezadu, pokud toto vozidlo splňuje požadavky na ochranu proti podjetí zezadu stanovené v příloze nebo je opatřeno zařízením na ochranu proti podjetí zezadu, pro které bylo jako pro samostatný technický celek podle článku 9a směrnice 70/156/EHS uděleno schválení typu a které bylo namontováno v souladu s požadavky bodu II.5 přílohy.
3. Členské státy nesmějí zakázat uvedení zařízení na ochranu proti podjetí zezadu jako technického celku ve smyslu článku 9a směrnice 70/156/EHS na trh, pokud toto zařízení odpovídá typu, pro který bylo uděleno schválení typu podle čl. 2 odst. 3.“
2. Vkládá se nový článek, který zní:
„Článek 2b
Členský stát, který udělí schválení typu, přijme nezbytná opatření, aby byl informován o každé úpravě konstrukční části nebo vlastností uvedených v bodech II.2.1 a II.2.2 přílohy. Příslušné orgány dotyčného členského státu posoudí, zda je nutné provést na změněném typu nové zkoušky a vystavit nový protokol. Změna se nepovolí, jestliže se při těchto zkouškách prokáže nesplnění požadavků této směrnice.“
3. Příloha směrnice Rady 70/221/EHS se mění v souladu s přílohou této směrnice.
Článek 2
1. Od 1. ledna 1980 nesmějí členské státy z důvodů týkajících se ochrany proti podjetí zezadu u vozidel
— odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice 70/156/EHS nebo udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, nebo
— zakázat uvedení vozidla do provozu,
pokud konstrukční části, které u dotyčného typu vozidla nebo dotyčných vozidel zajišťují ochranu proti podjetí zezadu, splňují požadavky směrnice 70/221/EHS ve znění této směrnice.
2. Od 1. října 1980 členské státy:
— nesmějí již vydat doklad uvedený v čl. 10 odst. 1 poslední odrážce směrnice 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 pro typ vozidla, jehož konstrukční části zajišťující ochranu proti podjetí zezadu nesplňují požadavky směrnice 70/221/EHS ve znění této směrnice,
— mohou odmítnout udělit vnitrostátní schválení typu pro typ vozidla, jehož konstrukční části zajišťující ochranu proti podjetí zezadu nesplňují požadavky směrnice 70/221/EHS ve znění této směrnice.
3. Od 1. října 1981 mohou členské státy zakázat uvedení do provozu vozidel, jejichž konstrukční části zajišťující ochranu proti podjetí zezadu nesplňují požadavky směrnice 70/221/EHS ve znění této směrnice.
Článek 3
Členské státy uvedou v účinnost právní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 1. ledna 1980 a neprodleně o nich uvědomí Komisi.
Článek 4
Tato směrnice je určena členským státům.
PŘÍLOHA
Část II se nahrazuje tímto:
„II. OCHRANA PROTI PODJETÍ ZEZADU
II.1 Obecně
Vozidla, na která se vztahuje tato směrnice, musí být konstruována tak, aby byla zajištěna účinná ochrana proti podjetí zezadu vozidly kategorií M1 a N1 ( 4 ).
II.2 Definice
II.2.1 Typ vozidla z hlediska ochrany proti podjetí zezadu
‚Typem vozidla z hlediska ochrany proti podjetí zezadu‘ se rozumějí vozidla, která se neliší v těchto zásadních hlediscích:
II.2.1.1 šířka zadní nápravy, nosná konstrukce, rozměry, tvar a materiály zadní části vozidla, pokud mají význam z hlediska požadavků bodů II.5.1 až II.5.4.5.5,
II.2.1.2 vlastnosti zavěšení, pokud mají význam z hlediska požadavků bodů II.5.1 až II.5.4.5.5.
II.2.2 Typ zařízení na ochranu proti podjetí zezadu
‚Typem zařízení na ochranu proti podjetí zezadu‘ se rozumějí zařízení, která se neliší v těchto zásadních hlediscích:
II.2.2.1 tvar,
II.2.2.2 rozměry,
II.2.2.3 upevnění,
II.2.2.4 materiály.
II.3 Žádost o EHS schválení typu
II.3.1 |
Žádost o EHS schválení typu vozidla z hlediska ochrany proti podjetí zezadu
|
II.3.2 |
Žádost o EHS schválení typu pro zařízení na ochranu proti podjetí zezadu jako pro samostatný technický celek
|
II.4 EHS schválení typu
II.4.1 |
K certifikátu EHS schválení typu pro typ vozidla musí být připojen formulář podle těchto vzorů: II.4.1.1 u žádosti podle bodu II.3.1 podle vzoru uvedeného v dodatku 1, II.4.1.2 u žádosti podle bodu II.3.2 podle vzoru uvedeného v dodatku 2. |
II.5 Požadavky
II.5.1 |
Všechna vozidla musí být konstruována nebo vybavena tak, aby zajišťovala v celé své šířce účinnou ochranu proti podjetí zezadu vozidly kategorií M1 a N1 ( 5 ). |
II.5.2 |
U vozidel kategorií M1, M2, M3, N1, O1 nebo O2 (kategorie podle mezinárodní klasifikace uvedené v poznámce b) přílohy I směrnice Rady 70/156/EHS) se podmínka uvedená v bodě II.5.1 pokládá za splněnou — jestliže vozidlo splňuje podmínky uvedené v bodě II.5.3 nebo — jestliže světlá výška zadní části nenaloženého vozidla není větší než 55 cm v šířce, která není menší než šířka zadní nápravy o více než 10 cm na obou stranách (nepočítaje vyboulení pneumatik těsně u vozovky). Je-li zadních náprav více, uvažuje se šířka nejširší nápravy. Tento požadavek musí být splněn alespoň do vzdálenosti 45 cm od zadního okraje vozidla. |
II.5.3 |
U vozidel kategorií N2, N3, O3 nebo O4 ( 6 ) se požadavek bodu II.5.1 pokládá za splněný, jestliže: — vozidlo je opatřeno zvláštním zařízením na ochranu proti podjetí zezadu podle požadavků bodu II.5.4 nebo — vozidlo je konstruováno nebo vybaveno na zádi tak, že její konstrukční části lze s ohledem na jejich tvar a vlastnosti pokládat za náhradu zařízení na ochranu proti podjetí zezadu. Za náhradu zařízení na ochranu proti podjetí zezadu se považují konstrukční části, jejichž kombinovaná funkce splňuje požadavky uvedené v bodě II.5.4. |
II.5.4 |
Zařízení na ochranu proti podjetí zezadu (dále jen ‚zařízení‘) se obecně skládá z příčníku a spojovacích částí připojených k podélníkům rámu nebo k částem je nahrazujícím. Zařízení musí mít tyto vlastnosti:
|
II.5.5 |
Odchylně od výše uvedených požadavků nemusí požadavky této přílohy týkající se ochrany proti podjetí zezadu splňovat vozidla těchto kategorií: — tahače návěsů, — oplenová přípojná vozidla a jiná podobná přípojná vozidla pro přepravu kmenů nebo jiných velmi dlouhých předmětů, — vozidla, u nichž se ochrana proti podjetí zezadu neslučuje s účelem použití těchto vozidel.“ |
Dodatek 1
VZOR
(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))
Dodatek 2
VZOR
(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))
( 1 ) Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.
( 2 ) Úř. věst. L 168, 26.6.1978, s. 39.
( 3 ) Úř. věst. L 76, 6.4.1970, s. 23 a Úř. věst. L 65, 15.3.1979, s. 42.
( 4 ) Kategorie podle mezinárodní klasifikace uvedené v poznámce b) v příloze I směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.
( 5 ) Kategorie podle mezinárodní klasifikace uvedené v poznámce b) v příloze I směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.
( 6 ) Kategorie podle mezinárodní klasifikace uvedené v poznámce b) v příloze I směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.
( 7 ) Podle definice v bodě 2.6 přílohy I směrnice 70/156/EHS.