70/157/EHSSměrnice Rady 70/157/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému motorových vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 16-20 Druh předpisu: Směrnice
Přijato: 6. února 1970 Autor předpisu: Rada Evropské unie
Platnost od: 23. února 1970 Nabývá účinnosti: 10. února 1970
Platnost předpisu: Zrušen předpisem (EU) č. 540/2014 Pozbývá platnosti: 1. července 2016
Konsolidované znění předpisu s účinností od 1. července 2013

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument je třeba brát jako dokumentační nástroj a instituce nenesou jakoukoli odpovědnost za jeho obsah

►B

SMĚRNICE RADY

ze dne 6. února 1970

o sbližování právních předpisů členských států týkajících se přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému motorových vozidel

(70/157/EHS)

(Úř. věst. L 042, 23.2.1970, p.16)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  No

page

date

 M1

SMĚRNICE KOMISE 73/350/EHS ze dne 7. listopadu 1973,

  L 321

33

22.11.1973

 M2

SMĚRNICE RADY 77/212/EHS ze dne 8. března 1977,

  L 66

33

12.3.1977

►M3

SMĚRNICE KOMISE 81/334/EHS ze dne 13. dubna 1981,

  L 131

6

18.5.1981

 M4

SMĚRNICE KOMISE 84/372/EHS ze dne 3. července 1984,

  L 196

47

26.7.1984

 M5

SMĚRNICE RADY 84/424/EHS ze dne 3. září 1984,

  L 238

31

6.9.1984

 M6

SMĚRNICE RADY 87/354/EHS ze dne 25. června 1987,

  L 192

43

11.7.1987

 M7

SMĚRNICE KOMISE 89/491/EHS ze dne 17. července 1989,

  L 238

43

15.8.1989

 M8

SMĚRNICE RADY 92/97/EHS ze dne 10. listopadu 1992,

  L 371

1

19.12.1992

►M9

SMĚRNICE KOMISE 96/20/ES Text s významem pro EHP ze dne 27. března 1996,

  L 92

23

13.4.1996

 M10

SMĚRNICE KOMISE 1999/101/ES Text s významem pro EHP ze dne 15. prosince 1999,

  L 334

41

28.12.1999

 M11

SMĚRNICE RADY 2006/96/ES ze dne 20. listopadu 2006,

  L 363

81

20.12.2006

►M12

SMĚRNICE KOMISE 2007/34/ES Text s významem pro EHP ze dne 14. června 2007,

  L 155

49

15.6.2007

►M13

SMĚRNICE RADY 2013/15/EU ze dne 13. května 2013,

  L 158

172

10.6.2013


Ve znění:

 A1

  L 73

14

27.3.1972

 A2

  L 302

23

15.11.1985

 A3

  C 241

21

29.8.1994

 A4

  L 236

33

23.9.2003




▼B

SMĚRNICE RADY

ze dne 6. února 1970

o sbližování právních předpisů členských států týkajících se přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému motorových vozidel

(70/157/EHS)



RADA EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na smlouvu o založení Evropského hospodářského společenství, a zejména na článek 100 této smlouvy,

s ohledem na návrh Komise,

s ohledem na stanovisko Evropského parlamentu ( 1 ),

s ohledem na stanovisko Hospodářského a sociálního výboru ( 2 ),

vzhledem k tomu, že technické požadavky, které musí motorová vozidla podle vnitrostátních právních předpisů splňovat, se mimo jiné vztahují na přípustné hladiny akustického tlaku a na výfukový systém;

vzhledem k tomu, že se tyto požadavky v jednotlivých členských státech liší; že je proto nutné, aby všechny členské státy zavedly stejné požadavky vedle nebo namísto svých stávajících právních předpisů, zejména aby bylo možné použít u všech typů vozidel postup EHS schvalování typu, který je předmětem směrnice Rady 70/156/EHS ze dne 6. února 1970 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ( 3 ),

PŘIJALA TUTO SMĚRNICI:



Článek 1

Pro účely této směrnice se „vozidlem“ rozumí každé motorové vozidlo určené k provozu na pozemních komunikacích, s karoserií nebo bez karoserie, které má nejméně čtyři kola a maximální konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, s výjimkou kolejových vozidel, ►M9  zemědělských a lesnických traktorů a všech pojízdných strojů. ◄

▼M3

Článek 2

Členské státy nesmějí odmítnout udělit EHS schválení typu nebo vnitrostátní schválení typu pro typ motorového vozidla nebo pro typ výfukového systému nebo konstrukční části takového systému, které jsou považovány za samostatný technický celek, z důvodů týkajících se přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému,

 pokud vozidlo splňuje požadavky přílohy I z hlediska hladiny akustického tlaku a výfukového systému,

 pokud výfukový systém nebo kterákoliv jeho součást považovaná za samostatný technický celek ►M9  ve smyslu článku 2 ◄ směrnice 70/156/EHS splňuje požadavky přílohy II.

Článek 2a

1.  Členské státy nesmějí odmítnout nebo zakázat prodej, registraci, uvedení do provozu nebo užívání jakéhokoli vozidla z důvodů týkajících se přípustné hladiny akustického tlaku nebo výfukového systému, pokud jeho hladina akustického tlaku a výfukový systém splňují požadavky přílohy I.

2.  Členské státy nesmějí zakázat uvedení výfukového systému nebo kterékoliv jeho součásti považované za samostatný technický celek ►M9  ve smyslu článku 2 ◄ směrnice 70/156/EHS na trh z důvodů týkajících se jeho přípustné hladiny akustického tlaku, pokud je to podle článku 2 typ, pro nějž bylo uděleno schválení typu.

▼B

Článek 3

Změny nezbytné pro přizpůsobení ►M9  požadavků příloh ◄ technickému pokroku, s výjimkou požadavků stanovených ►M3  v bodech 5.2.2.1 a 5.2.2.5 přílohy I ◄ , se přijímají postupem stanoveným v článku 13 směrnice Rady o schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel.

Článek 4

1.  Členské státy uvedou v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 18 měsíců od jejího oznámení a neprodleně o nich uvědomí Komisi.

2.  Členské státy sdělí Komisi znění hlavních ustanovení vnitrostátních právních předpisů, které přijmou v oblasti působnosti této směrnice.

Článek 5

Tato směrnice je určena členským státům.

▼M9




Seznam příloh



PŘÍLOHA I:

Ustanovení týkající se es schválení typu motorového vozidla z hlediska hladiny akustického tlaku

Dodatek 1: Informační dokument č. … podle přílohy I směrnice Rady 70/156/EHS (1) týkající se ES schválení typu vozidla z hlediska přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému (směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněná směrnicí …/…/ES)

Dodatek 2: Certifikát es schválení typu

Doplněk k certifikátu ES schválení typu č: týkající se schválení typu motorového vozidla podle směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES

PŘÍLOHA II:

Správní ustanovení pro es schvalování typu výfukových systémů jako samostatných technických celků (náhradní výfukové systémy)

Dodatek 1: Informační dokument

Dodatek 2: Certifikát es schválení typu

Doplněk k certifikátu ES schválení typu č: týkajícímu se schválení typu výfukového systému jako samostatného technického celku motorového vozidla podle směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES

Dodatek 3: Vzor značky ES schválení typu

PŘÍLOHA III:'

Kontroly shodnosti výroby

(1)   Číslování bodů a text poznámek pod čarou v tomto informačním dokumentu odpovídají těm, které jsou užity v příloze I směrnice 70/156/EHS. Body, které nesouvisejí s účelem této směrnice, jsou vynechány.

▼M12




PŘÍLOHA I

USTANOVENÍ TÝKAJÍCÍ SE ES SCHVÁLENÍ TYPU MOTOROVÉHO VOZIDLA Z HLEDISKA HLADINY AKUSTICKÉHO TLAKU

1.   ŽÁDOST O ES SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA

1.1

Žádost o ES schválení typu vozidla podle čl. 3 odst. 4 směrnice 70/156/EHS z hlediska hladiny akustického tlaku podává výrobce vozidla.

1.2

Vzor informačního dokumentu je uveden v dodatku 1.

1.3

Výrobce vozidla dodá technické zkušebně vozidlo představující typ, pro který je schválení typu požadováno.

1.4

Na žádost technické zkušebny musí být rovněž dodán vzorek výfukového systému a motor nejméně téhož objemu a jmenovitého maximálního výkonu, jako je motor montovaný do vozidla, pro něž je požadováno schválení typu.

2.   HLADINA AKUSTICKÉHO TLAKU VOZIDLA ZA JÍZDY

2.1   Mezní hodnoty

Hladina akustického tlaku měřená podle ustanovení přílohy III nesmí překročit následující mezní hodnoty:



Kategorie vozidla

Hodnoty v dB(A)

(decibely (A))

2.1.1  Vozidla pro dopravu osob s nejvýše devíti sedadly, včetně sedadla řidiče

74

2.1.2  Vozidla pro dopravu osob s více než devíti sedadly, včetně sedadla řidiče, a s maximální hmotností vyšší než 3,5 t a:

2.1.2.1  s výkonem motoru menším než 150 kW

78

2.1.2.2  s výkonem motoru nejméně 150 kW

80

2.1.3  Vozidla pro dopravu osob s více než devíti sedadly, včetně sedadla řidiče; vozidla pro dopravu nákladů:

2.1.3.1  s maximální hmotností nepřevyšující 2 t

76

2.1.3.2  s maximální hmotností převyšující 2 t, ale nepřevyšující 3,5 t

77

2.1.4  Vozidla pro přepravu zboží a s maximální přípustnou hmotností přesahující 3,5 t:

2.1.4.1  s výkonem motoru menším než 75 kW

77

2.1.4.2  s výkonem motoru nejméně 75 kW, ale nepřevyšujícím 150 kW

78

2.1.4.3  s výkonem motoru nejméně 150 kW

80

Avšak

 pro vozidla kategorií podle bodu 2.1.1 a 2.1.3, pokud jsou vybavena vznětovým motorem s přímým vstřikem, se mezní hodnoty zvyšují o 1 dB(A),

 pro vozidla s maximální hmotností přesahující 2 t určená pro provoz mimo pozemní komunikace se mezní hodnoty zvyšují o 1 dB(A), pokud mají motor o výkonu menším než 150 kW, a o 2 dB(A), pokud mají motor o výkonu nejméně 150 kW,

 pro vozidla kategorie podle bodu 2.1.1 vybavená ručně ovládanou převodovkou s více než čtyřmi dopřednými stupni, s motorem o výkonu vyšším než 140 kW/t a jehož poměr maximálního výkonu k maximální hmotnosti překračuje 75 kW/t, se mezní hodnota zvyšuje o 1 dB(A), je-li rychlost, při níž záď vozidla překračuje při třetím rychlostním stupni čáru BB', vyšší než 61 km/h.

2.2   Vyhodnocení výsledků

2.2.1

Výsledek každého měření se stanoví odpočtem 1 dB(A) od údaje měřidla, aby tak byly vzaty v úvahu nepřesnosti měřicích přístrojů.

2.2.2

Měření se považují za platná, pokud rozdíly mezi dvěma následujícími měřeními na téže straně vozidla nepřekročí 2 dB(A).

2.2.3

Nejvyšší z naměřených hladin akustického tlaku tvoří výsledek zkoušky. Pokud výsledek překročí maximální přípustnou hladinu akustického tlaku pro kategorii zkoušeného vozidla o 1 dB(A), měří se v odpovídajícím místě mikrofonu znovu dvakrát. Tři ze čtyř takto naměřených údajů musí být v předepsaných mezích.

3.   ZNAČENÍ

3.1

Díly výfukového systému a sacího systému s výjimkou úchytů a potrubí musí být označeny:

3.1.1

obchodní značkou nebo názvem výrobce systému a jeho dílů;

3.1.2

obchodním označením výrobce.

3.2

Tato označení musí být zřetelně čitelná a nesmazatelná, i když je systém namontován na vozidle.

4.   VYDÁNÍ ES SCHVÁLENÍ TYPU VOZIDLA

4.1

Jsou-li splněny odpovídající požadavky, udělí se ES schválení typu podle čl. 4 odst. 3 a popřípadě podle čl. 4 odst. 4 směrnice 70/156/EHS.

4.2

Vzor certifikátu ES schválení typu je uveden v dodatku 2.

4.3

Každému schválenému typu vozidla se přidělí číslo schválení typu podle přílohy VII směrnice 70/156/EHS. Tentýž členský stát nesmí přidělit stejné číslo jinému typu vozidla.

5.   ÚPRAVY TYPU A ROZŠÍŘENÍ SCHVÁLENÍ TYPU

5.1

Při změnách typu schváleného podle této směrnice se použije článek 5 směrnice 70/156/EHS.

6.   SHODNOST VÝROBY

6.1

Opatření přijatá k zajištění shodnosti výroby musí odpovídat požadavkům článku 10 směrnice 70/156/EHS.

6.2

Zvláštní ustanovení:

6.2.1

Zkouškami stanovenými v bodě 2.3.5 přílohy X směrnice 70/156/EHS jsou zkoušky popsané v příloze 7 předpisu EHK OSN č. 51, jak je uvedeno v příloze III této směrnice.

6.2.2

Běžnou četností kontrol uvedených v bodu 3 přílohy X směrnice 70/156/EHS je jedna kontrola za dva roky.




Dodatek 1

Informační dokument č. … podle přílohy I směrnice Rady 70/156/EHS ( 4 ) týkající se ES schválení typu vozidla z hlediska přípustné hladiny akustického tlaku a výfukového systému (směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněná směrnicí …/…/ES)

Následující informace, přicházejí-li v úvahu, se spolu se soupisem obsahu předkládají trojmo. Všechny výkresy musí být předkládány na formátu A4 ve vhodném měřítku a musí být dostatečně podrobné nebo musí být na tento formát složeny. Předkládají-li se fotografie, musí zobrazovat dostatečně podrobně.

Mají-li systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky elektronické řízení, musí se uvést informace o jeho vlastnostech.

0.   Obecně

0.1

Značka (obchodní firma výrobce):

0.2

Typ a obecný obchodní název/názvy:

0.3

Způsob označení typu, je-li na vozidle vyznačen (b):

0.3.1

Umístění označení:

0.4

Kategorie vozidel (c):

0.5

Název a adresa výrobce:

0.8

Adresa montážního závodu/závodů:

1.   Obecné konstrukční vlastnosti vozidla

1.1

Fotografie a/nebo výkresy reprezentující typ vozidla:

1.3.3

Hnací nápravy (počet, umístění, propojení):

1.6

Umístění a uspořádání motoru:

2.   Hmotnost a rozměry (e) (v kg a mm) (případně uveďte odkaz na výkres):

2.4

Rozsah (vnějších) rozměrů vozidla:

2.4.1

U podvozku bez karoserie

2.4.1.1

Délka (j):

2.4.1.2

Šířka (k):

2.4.2

U podvozku s karoserií

2.4.2.1

Délka (j):

2.4.2.2

Šířka (k):

2.6

Hmotnost vozidla s karoserií v provozním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce karoserii nemontuje (se standardním vybavením, včetně chladicí kapaliny, olejů, paliva, nářadí, náhradního kola a řidiče) (o) (maximální a minimální hodnota):

3.   Hnací jednotka (q):

3.1

Výrobce:

3.1.1

Kód motoru podle výrobce: (vyznačen na motoru nebo jinak identifikován)

3.2

Spalovací motor

3.2.1.1

Pracovní princip: zážehový/vznětový, čtyřtakt/dvoutakt ( 5 )

3.2.1.2

Počet a uspořádání válců:

3.2.1.2.3

Pořadí zapalování:

3.2.1.3

Zdvihový objem motoru (s): cm3

3.2.1.8

Maximální netto výkon (t): (podle výrobce) kW při ot/min

3.2.4

Dodávka paliva

3.2.4.1

Karburátorem/karburátory: ano/ne (5) 

3.2.4.1.2

Typ/typy:

3.2.4.1.3

Užitý počet:

3.2.4.2

Vstřikem paliva (pouze pro vznětový motor): ano/ne (5) 

3.2.4.2.2

Pracovní princip: přímý vstřik/komůrkový/vířivá komůrka (5) 

3.2.4.2.4

Regulátor

3.2.4.2.4.1

Typ:

3.2.4.2.4.2.1

Odtrh při zátěži: min-1

3.2.4.3

Vstřikem paliva (pouze pro zážehový motor): ano/ne (5) 

3.2.4.3.1

Pracovní princip: vstřik do sacího potrubí (jednobodový/vícebodový (5) /přímý vstřik/jiný (uveďte) (5) 

3.2.8

Systém sání

3.2.8.4.2

Čistič sání, výkresy; nebo

3.2.8.4.2.1

Značka/značky:

3.2.8.4.2.2

Typ/typy:

3.2.8.4.3

Tlumič sání, výkresy; nebo

3.2.8.4.3.1

Značka/značky:

3.2.8.4.3.2

Typ/typy:

3.2.9

Výfukový systém

3.2.9.2

Popis nebo výkres výfukového systému:

3.2.9.4

Tlumič/tlumiče výfuku:

Pro přední, střední a zadní tlumič: výroba, typ a značka, pokud je pro vnější akustický tlak rozhodující: protihlukové prostředky v motorovém prostoru a na motoru:

3.2.9.5

Umístění výustky výfuku:

3.2.9.6

Tlumič výfuku obsahující vláknité materiály:

3.2.12.2.1

Katalyzátor: ano/ne (5) 

3.2.12.2.1.1

Počet katalyzátorů a částí:

3.3

Elektromotor

3.3.1

Typ (vinutí, buzení):

3.3.1.1

Maximální hodinový výkon: kW

3.3.1.2

Provozní napětí: V

3.4

Jiné motory nebo jejich kombinace (údaje o částech takových motorů):

4.   Převody (v)

4.2

Druh (mechanický, hydraulický, elektrický atd.):

4.6

Převodové poměry



Rychlostní stupeň

Vnitřní převody (poměr otáček hřídele motoru k otáčkám výstupního hřídele převodovky)

Koncové převody (poměr otáček výstupního hřídele převodovky k otáčkám hnaných kol)

Celkové převody

Max. pro CVT (1)

1

2

3

Min. pro CVT (1)

Zpětný chod

 
 
 

(1)   Plynule měnitelný převod.

4.7

Maximální rychlost vozidla a rychlostní stupeň, při kterém je dosahována (km/h) (w):

6.   Pozastavení

6.6

Pneumatiky a kola

6.6.2

Horní a dolní mez poloměru valení

6.6.2.1

náprava 1:

6.6.2.2

náprava 2:

6.6.2.3

náprava 3:

6.6.2.4

náprava 4:

atd.

9.   Karoserie (nevztahuje se na vozidla kategorie M1)

9.1

Typ karoserie:

9.2

Použité materiály a postupy výroby:

12.   Různé

12.5

Podrobnosti o jakýchkoli zařízeních kromě motoru, která jsou určena ke snižování hluku (pokud nejsou uvedena v jiných bodech):

Doplňující informace u terénních vozidel:

1.3

Počet náprav a kol:

2.4.1

U podvozku bez karoserie

2.4.1.4.1

Nájezdový úhel (na): stupně

2.4.1.5.1

Zadní nájezdový úhel (nb): stupně

2.4.1.6

Světlá výška (podle definice v bodu 4.5 části A přílohy II směrnice 70/156/EHS)

2.4.1.6.1

Mezi nápravami:

2.4.1.6.2

Pod přední nápravou/předními nápravami:

2.4.1.6.3

Pod zadní nápravou/zadními nápravami:

2.4.1.7

Přechodový úhel (nc): stupně

2.4.2

U podvozku s karoserií

2.4.2.4.1

Nájezdový úhel (na): stupně

2.4.2.5.1

Zadní nájezdový úhel (nb): stupně

2.4.2.6

Světlá výška (podle definice v bodu 4.5 části A přílohy II směrnice 70/156/EHS)

2.4.2.6.1

Mezi nápravami:

2.4.2.6.2

Pod přední nápravou/předními nápravami:

2.4.2.6.3

Pod zadní nápravou/zadními nápravami:

2.4.2.7

Přechodový úhel (nc): stupně

2.15

Schopnost rozjezdu do stoupání (samotné vozidlo): procent

4.9

Uzávěr diferenciálu: ano/ne/volitelné (5) :

Datum, spis




Dodatek 2

VZOR

CERTIFIKÁT ES SCHVÁLENÍ TYPU

(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Razítko správního orgánu

Sdělení o

 schválení typu ( 6 ),

 rozšíření schválení typu (6) ,

 odmítnutí schválení typu (6) ,

 odejmutí schválení typu (6) 

pro typ vozidla/konstrukční části/samostatného technického celku (6)  z hlediska směrnice …/…/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES.

Schválení typu č.:

Důvod rozšíření:

ČÁST I

0.1

Značka (obchodní firma výrobce):

0.2

Typ a obecný obchodní název/názvy:

0.3

Způsob označení typu, je-li na vozidle/konstrukční části/samostatném technickém celku vyznačen (6)  ( 7 )

0.3.1

Umístění označení:

0.4

Kategorie vozidla ( 8 ):

0.5

Název a adresa výrobce:

0.7

U konstrukčních částí a samostatných technických celků umístění a způsob připevnění značky ES schválení typu:

0.8

Adresa montážního závodu/závodů:

ČÁST II

1.

Doplňující informace (přicházejí-li v úvahu): viz doplněk

2.

Technická zkušebna provádějící zkoušky:

3.

Datum zkušebního protokolu:

4.

Číslo zkušebního protokolu:

5.

Poznámky (jsou-li nějaké): viz doplněk

6.

Místo:

7.

Datum:

8.

Podpis:

9.

Přiložen je seznam dokumentace uložené u schvalovacího orgánu, kterou lze obdržet na požádání.




Doplněk k certifikátu ES schválení typu č. …

týkající se schválení typu motorového vozidla podle směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES

1.

Doplňující informace:

1.1

Případný seznam vozidel, na která se vztahuje bod 3.1.2.3.2.3 přílohy III předpisu EHK OSN č. 51:

1.2

Motor

1.2.1

Výrobce:

1.2.2

Typ:

1.2.3

Model:

1.2.4

Jmenovitý výkon motoru kW při min–1

1.3

Převody: neautomatická převodovka/automatická převodovka ( 9 )

1.3.1

Počet rychlostních stupňů:

1.4

Zařízení

1.4.1

Tlumič výfuku

1.4.1.1

Výrobce:

1.4.1.2

Model:

1.4.1.3

Typ: podle výkresu č.:

1.4.2

Tlumič sání

1.4.2.1

Výrobce:

1.4.2.2

Model:

1.4.2.3

Typ: podle výkresu č.:

1.5

Rozměr pneumatik:

1.5.1

Popis typu pneumatiky užité při zkoušce pro schválení typu:

1.6

Měření

1.6.1

Hladina akustického tlaku vozidla za jízdy:



Výsledky měření

 

levá strana

dB(A) (1)

pravá strana

dB(A) (1)

Poloha řadící páky

první měření

 
 
 

druhé měření

 
 
 

třetí měření

 
 
 

čtvrté měření

 
 
 

Výsledek zkoušky: dB(A)/E (2)

(1)   Výsledky měření jsou udávány po odečtu 1 dB(A) podle bodu 2.2.1 přílohy I.

(2)   „E“ značí, že měření proběhlo podle této směrnice.

1.6.2

Hladina akustického tlaku stojícího vozidla:



Výsledky měření

 

dB(A)

Motor

první měření

 
 

druhé měření

 
 

třetí měření

 
 

Výsledek zkoušky: dB(A)/E (1)

(1)   „E“ značí, že měření proběhlo podle této směrnice.

1.6.3

Hladina akustického tlaku tlakovzdušné soustavy:



Výsledky měření

 

levá strana

dB(A) (1)

pravá strana

dB(A) (1)

první měření

 
 

druhé měření

 
 

třetí měření

 
 

čtvrté měření

 
 

Výsledek zkoušky: dB(A)

(1)   Výsledky měření jsou udávány po odečtu 1 dB(A) podle bodu 2.2.1 přílohy I.

5.

Poznámky:




PŘÍLOHA II

SPRÁVNÍ USTANOVENÍ PRO ES SCHVALOVÁNÍ TYPU VÝFUKOVÝCH SYSTÉMŮ JAKO SAMOSTATNÝCH TECHNICKÝCH CELKŮ (NÁHRADNÍ VÝFUKOVÉ SYSTÉMY)

1.   ŽÁDOST O ES SCHVÁLENÍ TYPU

1.1

Žádost o ES schválení typu podle čl. 3 odst. 4 směrnice 70/156/EHS pro náhradní výfukový systém jako konstrukční část nebo jako samostatný technický celek musí být podána výrobcem vozidla nebo výrobcem daného samostatného technického celku.

1.2

Vzor informačního dokumentu je uveden v dodatku 1.

1.3

Na žádost příslušné technické zkušebny dodá žadatel:

1.3.1

dva vzorky systému, pro jehož ES schválení typu byla žádost podána,

1.3.2

výfukový systém typu původně namontovaného na vozidlo, když mu bylo uděleno EHS schválení typu,

1.3.3

vozidlo reprezentující typ, na který má být systém montován a který vyhovuje požadavkům bodu 4.1 v příloze 7 předpisu EHK OSN č. 51, jak je uvedeno v příloze III této směrnice,

1.3.4

samostatný motor příslušející typu vozidla popsanému výše.

2.   ZNAČENÍ

2.4.1

Náhradní výfukový systém nebo jeho součásti musejí být s výjimkou upevňovacích dílů a potrubí opatřeny:

2.4.1.1

výrobní nebo obchodní značkou výrobce náhradního výfukového systému a jeho součástí,

2.4.1.2

obchodní firmou výrobce.

2.4.2

Tato označení musí být zřetelně čitelná a nesmazatelná, i když je systém namontován na vozidle.

3.   ES SCHVÁLENÍ TYPU

3.1

Pokud jsou splněny odpovídající požadavky, udělí se ES schválení typu podle čl. 4 odst. 3 a popřípadě podle čl. 4 odst. 4 směrnice 70/156/EHS.

3.2

Vzor certifikátu ES schválení typu je uveden v dodatku 2.

3.3

Každému typu náhradního výfukového systému nebo jeho dílu, schválenému jako samostatný technický celek, se podle přílohy VII směrnice 70/156/EHS přidělí číslo schválení typu; v části 3 čísla schválení typu udává číslo pozměňující směrnice, která platila v době, kdy byl daný typ schválen. Týž členský stát nesmí přidělit stejné číslo jinému typu náhradního výfukového systému nebo jeho dílu.

4.   ZNAČKA ES SCHVÁLENÍ TYPU

4.1

Každý náhradní výfukový systém nebo jeho díl, s výjimkou jeho úchytů a potrubí, které odpovídají typu schválenému podle této směrnice, musí být opatřen značkou ES schválení typu.

4.2

Značka ES schválení typu je tvořena obdélníkem, ve kterém je vyznačeno malé písmeno „e“ následované rozlišovacím písmenem nebo písmeny nebo číslem členského státu, který udělil schválení typu:

„1“ pro Německo

„2“ pro Francii

„3“ pro Itálii

„4“ pro Nizozemsko

„5“ pro Švédsko

„6“ pro Belgii

„7“ pro Maďarsko

„8“ pro Českou republiku

„9“ pro Španělsko

„11“ pro Spojené království

„12“ pro Rakousko

„13“ pro Lucembursko

„17“ pro Finsko

„18“ pro Dánsko

„19“ pro Rumunsko

„20“ pro Polsko

„21“ pro Portugalsko

„23“ pro Řecko

„24“ pro Irsko

▼M13

„25“ pro Chorvatsko

▼M12

„26“ pro Slovinsko

„27“ pro Slovensko

„29“ pro Estonsko

„32“ pro Lotyšsko

„34“ pro Bulharsko

„36“ pro Litvu

„49“ pro Kypr

„50“ pro Maltu

V blízkosti obdélníku se umístí „základní číslo schválení typu“ obsažené v části 4 čísla schválení typu podle přílohy VII směrnice 70/156/EHS; před tímto číslem jsou dvě číslice, které udávají pořadové číslo přidělené nejnovějším technickým změnám ve směrnici Rady 70/157/EHS k datu, kdy bylo schválení typu vozidla uděleno. Pro směrnici 70/157/EHS platí pořadové číslo 00; pro směrnici 77/212/EHS platí pořadové číslo 01; pro směrnici 84/424/EHS platí pořadové číslo 02; pro směrnici 92/97/EHS a tuto směrnici platí pořadové číslo 03. Pořadové číslo 03 zohledňuje také technické požadavky série změn 00 předpisu EHK OSN č. 59.

4.3

Označení musí být zřetelně čitelné a nesmazatelné i v případě, kdy je náhradní výfukový systém nebo jeho díl namontován na vozidle.

4.4

Příklad značky ES schválení typu je uveden v dodatku 3.

5.   ÚPRAVA TYPU A ZMĚNY SCHVÁLENÍ TYPU

5.1

Při změnách typu schváleného podle této směrnice se použije článek 5 směrnice 70/156/EHS.

6.   SHODNOST VÝROBY

6.1

Opatření přijatá k zajištění shodnosti výroby musí odpovídat požadavkům článku 10 směrnice 70/156/EHS.

6.2

Zvláštní ustanovení:

6.2.1

Zkouškami stanovenými v bodě 2.3.5 přílohy X směrnice 70/156/EHS jsou zkoušky předepsané v příloze 5 předpisu EHK OSN č. 59, jak je uvedeno v příloze III této směrnice.

6.2.2

Běžnou četností kontrol uvedených v bodu 3 přílohy X směrnice 70/156/EHS je jedna kontrola za dva roky.




Dodatek 1

Informační dokument č. … týkající se ES schválení typu samostatného technického celku pro výfukový systém motorového vozidla (směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněná směrnicí …/…/ES)

Následující informace, přicházejí-li v úvahu, se spolu se soupisem obsahu předkládají trojmo. Všechny výkresy musí být předkládány na formátu A4 ve vhodném měřítku a musí být dostatečně podrobné nebo musí být na tento formát složeny. Předkládají-li se fotografie, musí zobrazovat dostatečně podrobně.

Mají-li systémy, konstrukční části nebo samostatné technické celky elektronické řízení, musí být dodány informace o jeho výkonu.

0.   Obecně

0.1

Značka (obchodní firma výrobce):

0.2

Typ a obecný obchodní název/názvy:

0.5

Název a adresa výrobce:

0.7

U konstrukčních částí a samostatných technických celků umístění a způsob připevnění značky ES schválení typu:

0.8

Adresa montážního závodu/závodů:

1.   Popis vozidla, pro které je zařízení určeno (pokud je zařízení určeno k montáži na více typů vozidel, musí se informace požadované tímto bodem uvést pro každý příslušný typ)

1.1

Značka (obchodní firma výrobce):

1.2

Typ a obecný obchodní název/názvy:

1.3

Způsob označení typu, je-li na vozidle vyznačen:

1.4

Kategorie vozidla:

1.5

Číslo ES schválení typu z hlediska hladiny akustického tlaku:

1.6

Veškeré informace podle bodů 1.1 až 1.5 certifikátu schválení typu týkající se vozidla (dodatek 2 k příloze I této směrnice):

2.   Popis zařízení

2.1

Popis náhradního výfukového systému udávající vzájemnou polohu každého dílu systému spolu s montážním návodem:

2.2

Podrobné výkresy každého dílu, podle nichž by jej bylo možné snadno nalézt a identifikovat, údaje o užitém materiálu. Na těchto výkresech musí být zakresleno místo pro připevnění povinné značky ES schválení typu.

Datum, spis




Dodatek 2

VZOR

CERTIFIKÁT ES SCHVÁLENÍ TYPU

(Maximální formát: A4 (210 × 297 mm))

Razítko správního orgánu

Sdělení o

 schválení typu ( 10 ),

 rozšíření schválení typu (10) ,

 odmítnutí schválení typu (10) ,

 odejmutí schválení typu (10) 

pro typ vozidla/konstrukční části/samostatného technického celku (10)  z hlediska směrnice …/…/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES.

Schválení typu č.:

Důvod rozšíření:

ČÁST I

0.1

Značka (obchodní firma výrobce):

0.2

Typ a obecný obchodní název/názvy:

0.3

Způsob označení typu, je-li na vozidle/konstrukční části/samostatném technickém celku vyznačen (10)  ( 11 ):

0.3.1

Umístění označení:

0.4

Kategorie vozidla ( 12 ):

0.5

Název a adresa výrobce:

0.7

U konstrukčních částí a samostatných technických celků umístění a způsob připevnění značky ES schválení typu:

0.8

Adresa montážního závodu/závodů:

ČÁST II

1.

Doplňující informace (přicházejí-li v úvahu): viz doplněk

2.

Technická zkušebna provádějící zkoušky:

3.

Datum zkušebního protokolu:

4.

Číslo zkušebního protokolu:

5.

Poznámky (jsou-li nějaké): viz doplněk

6.

Místo:

7.

Datum:

8.

Podpis:

9.

Seznam informačních dokumentů uloženych u schvalovacího orgánu, které lze na vyžádání obdržet.




Doplněk k certifikátu ES schválení typu č. …

týkajícímu se schválení typu výfukového systému jako samostatného technického celku motorového vozidla podle směrnice 70/157/EHS naposledy pozměněné směrnicí …/…/ES

1.

Doplňující údaje:

1.1

Sestava samostatného technického celku:

1.2

Obchodní značka nebo obchodní název typu nebo typů motorového vozidla, na který má být výfukový systém montován ( 13 ):

1.3

Typ nebo typy vozidla a jejich čísla schválení typu:

1.4

Motor

1.4.1

Druh (zážehový, vznětový):

1.4.2

Doby pracovního oběhu: dvoudobý, čtyřdobý

1.4.3

Celkový objem válců:

1.4.4

Jmenovitý výkon motoru kW při min– 1

1.5

Počet rychlostních stupňů:

1.6

Užité rychlostní stupně:

1.7

Převod/převody hnací nápravy:

1.8

Hodnoty hladiny akustického tlaku:

vozidlo za jízdy: dB(A), ustálená rychlost před zrychlením km/h,

stojící vozidlo: dB(A), při min– 1

1.9

Hodnota zpětného tlaku:

1.10

Případná omezení užití a podmínky pro montáž:

2.

Poznámky:




Dodatek 3

Vzor značky ES schválení typu

image

Výfukový systém nebo jeho díl opatřený výše uvedenou značkou ES schválení typu je zařízení, které bylo schváleno ve Španělsku (e 9) podle směrnice 92/97/EHS (03) pod základním číslem schválení typu 0148.

Znázorněné číslo je uvedeno pouze jako ukázka.

▼M9 —————

▼M12




PŘÍLOHA III

1. Technické požadavky jsou požadavky stanovené v:

a) bodech 2, 6.1, 6.2.1 a 6.3 předpisu EHK OSN č. 51 ( 14 ) a přílohách 3 až 10 tohoto předpisu;

b) bodech 2 a 6 předpisu EHK OSN č. 59 ( 15 ) a přílohách 3 až 5 tohoto předpisu.

2. Pro účely uplatnění ustanovení uvedených v bodě 1 se použijí tyto body:

a) „Nenaloženým vozidlem“ se rozumí vozidlo, jehož hmotnost je popsána v bodu 2.6 dodatku 1 přílohy I této směrnice, bez řidiče.

b) „Formulářem sdělení“ se rozumí certifikát schválení typu podle dodatku 2 příloh I a II.

c) „Smluvními stranami odpovídajících předpisů“ se rozumějí členské státy.

d) Odkazy na předpis č. 51 a předpis č. 59 se považují za odkazy na směrnici 70/157/EHS.

e) Poznámka pod čarou 1 v bodě 2.2.6 se nahrazuje tímto: „Definice kategorií jsou uvedeny v příloze II A směrnice 70/156/EHS.“

▼M12 —————



( 1 ) Úř. věst. 160, 18.12.1969, s. 7.

( 2 ) Úř. věst. 48, 16.4.1969, s. 16.

( 3 ) Úř. věst. L 42, 23.2.1970, s. 1.

( 4 ) Číslování bodů a text poznámek pod čarou v tomto informačním dokumentu odpovídají těm, které jsou užity v příloze I směrnice 70/156/EHS. Body, které nesouvisejí s účelem této směrnice, jsou vynechány.

( 5 ) Nehodící se škrtněte.

( 6 ) Nehodící se škrtněte.

( 7 ) Pokud způsob označení typu obsahuje znaky, které nejsou důležité pro popis typu vozidla, konstrukční části nebo samostatného technického celku, na které se tento certifikát schválení typu vztahuje, nahradí se tyto znaky v dokumentaci znakem „?“ (např. ABC??123??).

( 8 ) Podle definice v příloze II části A směrnice 70/156/EHS.

( 9 ) Nehodící se škrtněte.

( 10 ) Nehodící se škrtněte.

( 11 ) Pokud způsob označení typu obsahuje znaky, které nejsou důležité pro popis typu vozidla, konstrukční části nebo samostatného technického celku, na které se tento certifikát schválení typu vztahuje, nahradí se tyto znaky v dokumentaci znakem „?“ (např. ABC??123??).

( 12 ) Podle definice v příloze II části A směrnice 70/156/EHS.

( 13 ) Pokud je uvedeno více typů, musí být body 1.3 až 1.10 včetně vyplněny pro každý typ.

( 14 ) Úř. věst. L 137, 30.5.2007, s. 68.

( 15 ) Úř. věst. L 326, 24.11.2006, s. 43.

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU