(EU) 2023/2743Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2743 ze dne 8. prosince 2023, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2019, pokud jde o některé rostliny k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur pocházející ze Spojeného království, a prováděcí nařízení (EU) 2020/1213, pokud jde o fytosanitární opatření pro dovoz uvedených rostlin k pěstování na území Unie
Publikováno: | Úř. věst. L 2743, 11.12.2023 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 8. prosince 2023 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 14. prosince 2023 | Nabývá účinnosti: | 14. prosince 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
Úřední věstník |
CS Série L |
2023/2743 |
11.12.2023 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2743
ze dne 8. prosince 2023,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2019, pokud jde o některé rostliny k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur pocházející ze Spojeného království, a prováděcí nařízení (EU) 2020/1213, pokud jde o fytosanitární opatření pro dovoz uvedených rostlin k pěstování na území Unie
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2031 ze dne 26. října 2016 o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 228/2013, (EU) č. 652/2014 a (EU) č. 1143/2014 a o zrušení směrnic Rady 69/464/EHS, 74/647/EHS, 93/85/EHS, 98/57/ES, 2000/29/ES, 2006/91/ES a 2007/33/ES (1), a zejména na čl. 42 odst. 4 třetí pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 (2) stanoví na základě předběžného posouzení rizik seznam vysoce rizikových rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů. |
(2) |
Na základě předběžného posouzení bylo 34 rodů a jeden druh rostlin k pěstování pocházejících ze třetích zemí předběžně zařazeno na seznam v prováděcím nařízení (EU) 2018/2019 jako vysoce rizikové rostliny. Jedním z rodů uvedených na seznamu je Quercus L. |
(3) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1213 (3) stanoví fytosanitární opatření pro dovoz některých rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů, které byly vyňaty z přílohy prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/2019, ale u nichž dosud nebyla plně posouzena fytosanitární rizika, na území Unie. Důvodem je, že jeden nebo několik škodlivých organismů, pro něž jsou uvedené rostliny hostitelskými rostlinami, dosud nejsou zařazeny na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii v prováděcím nařízení Komise (EU) 2019/2072 (4), ale po dalším úplném posouzení rizik mohou splňovat podmínky pro zařazení na uvedený seznam. |
(4) |
Dne 16. června 2022 předložilo Spojené království (5) Komisi dvě žádosti o vývoz následujících rostlin k pěstování (dále jen „příslušné rostliny“) do Unie:
Uvedené žádosti byly podpořeny příslušnými technickými dokumentacemi. |
(5) |
Dne 19. září 2023 přijal Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) dvě vědecká stanoviska týkající se posouzení rizik příslušných rostlin pocházejících ze Spojeného království (6) , (7). Úřad jako škodlivé organismy relevantní pro uvedené rostliny identifikoval organismy Coniella castaneicola, Cronartium quercuum, Cryphonectria parasitica, Meloidogyne mali, Phytophthora kernoviae, Phytophthora ramorum, Thaumetopoea processionea a Trinophylum cribratum. |
(6) |
Úřad vyhodnotil opatření ke zmírnění rizika popsaná v dokumentacích pro zjištěné škodlivé organismy. Dospěl k závěru, že pravděpodobnost, že příslušné rostliny jsou prosté uvedených škodlivých organismů, je vysoká za předpokladu, že jsou uplatňována příslušná opatření ke zmírnění rizika. |
(7) |
Na základě výše uvedeného stanoviska se předpokládá, že fytosanitární riziko vyplývající z dovozu příslušných rostlin na území Unie se snižuje na přijatelnou úroveň za předpokladu, že jsou uplatňována vhodná opatření k řešení rizika škodlivých organismů spojených s uvedenými rostlinami. |
(8) |
Opatření popsaná Spojeným královstvím v technické dokumentaci se považují za dostatečná ke snížení rizika vyplývajícího z dovozu příslušných rostlin na území Unie na přijatelnou úroveň. Uvedená opatření by proto měla být přijata jako fytosanitární dovozní požadavky s cílem zajistit fytosanitární ochranu území Unie před rizikem vyplývajícím z dovozu příslušných rostlin. |
(9) |
Předpokládá se, že fytosanitární riziko vyplývající z dovozu patnáctiletých rostlin k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur s obnaženými kořeny na území Unie je nižší než riziko vyplývající z dovozu rostlin k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur stejného stáří v pěstebním substrátu nebo je podobné. |
(10) |
Rostliny k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur, jež jsou nanejvýš patnáctileté, s maximálním průměrem 80 mm, což zahrnuje příslušné rostliny, by proto již neměly být považovány za vysoce rizikové rostliny. |
(11) |
Prováděcí nařízení (EU) 2018/2019 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(12) |
Organismy Cronartium quercuum a Phytophthora ramorum (izoláty mimo EU) jsou uvedeny na seznamu v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2019/2072 jako karanténní škodlivé organismy pro Unii a organismy Cryphonectria parasitica a Thaumetopoea processionea jsou uvedeny na seznamu v příloze III zmíněného nařízení jako karanténní škodlivé organismy pro chráněné zóny. |
(13) |
Organismy Coniella castaneicola a Phytophthora kernoviae dosud nebyly zařazeny na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii v prováděcím nařízení (EU) 2019/2072. Aby bylo možné zjistit, zda tyto škodlivé organismy splňují podmínky pro zařazení na seznam v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2019/2072 a zda příslušné rostliny pocházející ze Spojeného království mají být zařazeny na seznam v příloze VII uvedeného nařízení spolu s příslušnými zvláštními požadavky, je třeba mít k dispozici úplné posouzení rizik škodlivého organismu Coniella castaneicola a aktualizované úplné posouzení rizik škodlivého organismu Phytophthora kernoviae. |
(14) |
Prováděcí nařízení (EU) 2020/1213 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(15) |
Pokud jde o organismus Trinophylum cribratum, ve stanovisku úřadu se uvádí, že neexistují žádné důkazy o tom, že příslušné rostliny představují způsob zavlečení dotčeného škodlivého organismu na území Unie. Kromě toho nebyl zaznamenán žádný významný dopad dotčeného škodlivého organismu na jeho pěstované hostitele. Proto nejsou s ohledem na dotčený škodlivý organismus nutné žádné požadavky na dovoz. |
(16) |
Organismus Meloidogyne mali není zařazen na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii. V září 2017 zveřejnila Evropská a středozemní organizace ochrany rostlin analýzu rizik škodlivého organismu pro tento škodlivý organismus (8). Byl učiněn závěr, že dotčený škodlivý organismus by neměl být regulován jako karanténní škodlivý organismus pro Unii ani jako regulovaný nekaranténní škodlivý organismus pro Unii, neboť ačkoli se v některých členských státech vyskytuje dlouhodobě bez úředních kontrolních opatření, fytosanitární riziko spojené s dotčeným škodlivým organismem je v těchto členských státech považováno za nízké. Proto nejsou s ohledem na dotčený škodlivý organismus nutné žádné požadavky na dovoz. |
(17) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha prováděcího nařízení (EU) 2018/2019 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.
Článek 2
Příloha prováděcího nařízení (EU) 2020/1213 se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 8. prosince 2023.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 317, 23.11.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 ze dne 18. prosince 2018, kterým se stanoví předběžný seznam vysoce rizikových rostlin, rostlinných produktů či jiných předmětů ve smyslu článku 42 nařízení (EU) 2016/2031 a seznam rostlin, pro něž nejsou za účelem dovozu do Unie vyžadována rostlinolékařská osvědčení ve smyslu článku 73 uvedeného nařízení (Úř. věst. L 323, 19.12.2018, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2019/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1213 ze dne 21. srpna 2020 o fytosanitárních opatřeních pro dovoz některých rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů, které byly vyňaty z přílohy prováděcího nařízení (EU) 2018/2019, do Unie (Úř. věst. L 275, 24.8.2020, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1213/oj).
(4) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/2072 ze dne 28. listopadu 2019, kterým se stanoví jednotné podmínky pro provádění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2031, pokud jde o ochranná opatření proti škodlivým organismům rostlin, a kterým se zrušuje nařízení Komise (ES) č. 690/2008 a mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 (Úř. věst. L 319, 10.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2072/oj).
(5) V souladu s Dohodou o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, a zejména s čl. 5 odst. 4 Protokolu o Irsku/Severním Irsku ve spojení s přílohou 2 uvedeného protokolu, nezahrnují pro účely tohoto aktu odkazy na Spojené království Severní Irsko.
(6) EFSA PLH Panel (komise EFSA pro zdraví rostlin), 2023. Commodity risk assessment of Quercus petraea plants from the UK. EFSA Journal, 21(10), 1–234. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8313.
(7) EFSA PLH Panel (komise EFSA pro zdraví rostlin), 2023. Commodity risk assessment of Quercus robur plants from the UK. EFSA Journal, 21(10), 1–243. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8314.
(8) EPPO (2017) Pest risk analysis for Meloidogyne mali. EPPO, Paříž. K dispozici na adrese http://www.eppo.int/QUARANTINE/Pest_Risk_Analysis/PRA_intro.htm a https://gd.eppo.int/taxon/MELGMA.
PŘÍLOHA I
V tabulce v bodě 1 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2018/2019 se text ve druhém sloupci „Popis“ u položky pro „ Quercus L.“ nahrazuje tímto:
„Quercus L., kromě:
— |
nanejvýš patnáctiletých rostlin k pěstování druhu Quercus petraea s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene, pocházejících ze Spojeného království, a |
— |
nanejvýš patnáctiletých rostlin k pěstování druhu Quercus robur s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene, pocházejících ze Spojeného království.“ |
PŘÍLOHA II
V tabulce v příloze prováděcího nařízení (EU) 2020/1213 se za položku „ Persea americana Mill., nezakořeněné řízky rostlin k pěstování, s maximálním průměrem u paty kmene 2 cm“ vkládá nová položka, která zní:
Rostliny, rostlinné produkty nebo jiné předměty |
Kód KN |
Třetí země původu |
Opatření |
||||||||||||||||
„Quercus petraea a Quercus robur, nanejvýš patnáctileté rostliny k pěstování s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene. |
ex 0602 10 90 ex 0602 90 41 ex 0602 90 45 ex 0602 90 46 |
Spojené království |
|
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2743/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)