(EU) 2023/2743Prováděcí nařízení Komise (EU) 2023/2743 ze dne 8. prosince 2023, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2019, pokud jde o některé rostliny k pěstování druhů Quercus petraea a Quercus robur pocházející ze Spojeného království, a prováděcí nařízení (EU) 2020/1213, pokud jde o fytosanitární opatření pro dovoz uvedených rostlin k pěstování na území Unie

Publikováno: Úř. věst. L 2743, 11.12.2023 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 8. prosince 2023 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 14. prosince 2023 Nabývá účinnosti: 14. prosince 2023
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Série L


2023/2743

11.12.2023

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2023/2743

ze dne 8. prosince 2023,

kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/2019, pokud jde o některé rostliny k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur pocházející ze Spojeného království, a prováděcí nařízení (EU) 2020/1213, pokud jde o fytosanitární opatření pro dovoz uvedených rostlin k pěstování na území Unie

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2031 ze dne 26. října 2016 o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 228/2013, (EU) č. 652/2014 a (EU) č. 1143/2014 a o zrušení směrnic Rady 69/464/EHS, 74/647/EHS, 93/85/EHS, 98/57/ES, 2000/29/ES, 2006/91/ES a 2007/33/ES (1), a zejména na čl. 42 odst. 4 třetí pododstavec uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 (2) stanoví na základě předběžného posouzení rizik seznam vysoce rizikových rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů.

(2)

Na základě předběžného posouzení bylo 34 rodů a jeden druh rostlin k pěstování pocházejících ze třetích zemí předběžně zařazeno na seznam v prováděcím nařízení (EU) 2018/2019 jako vysoce rizikové rostliny. Jedním z rodů uvedených na seznamu je Quercus L.

(3)

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1213 (3) stanoví fytosanitární opatření pro dovoz některých rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů, které byly vyňaty z přílohy prováděcího nařízení Komise (EU) 2018/2019, ale u nichž dosud nebyla plně posouzena fytosanitární rizika, na území Unie. Důvodem je, že jeden nebo několik škodlivých organismů, pro něž jsou uvedené rostliny hostitelskými rostlinami, dosud nejsou zařazeny na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii v prováděcím nařízení Komise (EU) 2019/2072 (4), ale po dalším úplném posouzení rizik mohou splňovat podmínky pro zařazení na uvedený seznam.

(4)

Dne 16. června 2022 předložilo Spojené království (5) Komisi dvě žádosti o vývoz následujících rostlin k pěstování (dále jen „příslušné rostliny“) do Unie:

nanejvýš dvouletých rostlin k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur s maximálním průměrem 10 mm,

nanejvýš sedmiletých rostlin k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur s obnaženými kořeny a s maximálním průměrem 40 mm,

nanejvýš patnáctiletých rostlin k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur v pěstebním substrátu a s maximálním průměrem 80 mm.

Uvedené žádosti byly podpořeny příslušnými technickými dokumentacemi.

(5)

Dne 19. září 2023 přijal Evropský úřad pro bezpečnost potravin (dále jen „úřad“) dvě vědecká stanoviska týkající se posouzení rizik příslušných rostlin pocházejících ze Spojeného království (6) , (7). Úřad jako škodlivé organismy relevantní pro uvedené rostliny identifikoval organismy Coniella castaneicola, Cronartium quercuum, Cryphonectria parasitica, Meloidogyne mali, Phytophthora kernoviae, Phytophthora ramorum, Thaumetopoea processioneaTrinophylum cribratum.

(6)

Úřad vyhodnotil opatření ke zmírnění rizika popsaná v dokumentacích pro zjištěné škodlivé organismy. Dospěl k závěru, že pravděpodobnost, že příslušné rostliny jsou prosté uvedených škodlivých organismů, je vysoká za předpokladu, že jsou uplatňována příslušná opatření ke zmírnění rizika.

(7)

Na základě výše uvedeného stanoviska se předpokládá, že fytosanitární riziko vyplývající z dovozu příslušných rostlin na území Unie se snižuje na přijatelnou úroveň za předpokladu, že jsou uplatňována vhodná opatření k řešení rizika škodlivých organismů spojených s uvedenými rostlinami.

(8)

Opatření popsaná Spojeným královstvím v technické dokumentaci se považují za dostatečná ke snížení rizika vyplývajícího z dovozu příslušných rostlin na území Unie na přijatelnou úroveň. Uvedená opatření by proto měla být přijata jako fytosanitární dovozní požadavky s cílem zajistit fytosanitární ochranu území Unie před rizikem vyplývajícím z dovozu příslušných rostlin.

(9)

Předpokládá se, že fytosanitární riziko vyplývající z dovozu patnáctiletých rostlin k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur s obnaženými kořeny na území Unie je nižší než riziko vyplývající z dovozu rostlin k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur stejného stáří v pěstebním substrátu nebo je podobné.

(10)

Rostliny k pěstování druhů Quercus petraeaQuercus robur, jež jsou nanejvýš patnáctileté, s maximálním průměrem 80 mm, což zahrnuje příslušné rostliny, by proto již neměly být považovány za vysoce rizikové rostliny.

(11)

Prováděcí nařízení (EU) 2018/2019 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(12)

Organismy Cronartium quercuumPhytophthora ramorum (izoláty mimo EU) jsou uvedeny na seznamu v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2019/2072 jako karanténní škodlivé organismy pro Unii a organismy Cryphonectria parasiticaThaumetopoea processionea jsou uvedeny na seznamu v příloze III zmíněného nařízení jako karanténní škodlivé organismy pro chráněné zóny.

(13)

Organismy Coniella castaneicolaPhytophthora kernoviae dosud nebyly zařazeny na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii v prováděcím nařízení (EU) 2019/2072. Aby bylo možné zjistit, zda tyto škodlivé organismy splňují podmínky pro zařazení na seznam v příloze II prováděcího nařízení (EU) 2019/2072 a zda příslušné rostliny pocházející ze Spojeného království mají být zařazeny na seznam v příloze VII uvedeného nařízení spolu s příslušnými zvláštními požadavky, je třeba mít k dispozici úplné posouzení rizik škodlivého organismu Coniella castaneicola a aktualizované úplné posouzení rizik škodlivého organismu Phytophthora kernoviae.

(14)

Prováděcí nařízení (EU) 2020/1213 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno.

(15)

Pokud jde o organismus Trinophylum cribratum, ve stanovisku úřadu se uvádí, že neexistují žádné důkazy o tom, že příslušné rostliny představují způsob zavlečení dotčeného škodlivého organismu na území Unie. Kromě toho nebyl zaznamenán žádný významný dopad dotčeného škodlivého organismu na jeho pěstované hostitele. Proto nejsou s ohledem na dotčený škodlivý organismus nutné žádné požadavky na dovoz.

(16)

Organismus Meloidogyne mali není zařazen na seznam karanténních škodlivých organismů pro Unii. V září 2017 zveřejnila Evropská a středozemní organizace ochrany rostlin analýzu rizik škodlivého organismu pro tento škodlivý organismus (8). Byl učiněn závěr, že dotčený škodlivý organismus by neměl být regulován jako karanténní škodlivý organismus pro Unii ani jako regulovaný nekaranténní škodlivý organismus pro Unii, neboť ačkoli se v některých členských státech vyskytuje dlouhodobě bez úředních kontrolních opatření, fytosanitární riziko spojené s dotčeným škodlivým organismem je v těchto členských státech považováno za nízké. Proto nejsou s ohledem na dotčený škodlivý organismus nutné žádné požadavky na dovoz.

(17)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Stálého výboru pro rostliny, zvířata, potraviny a krmiva,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Příloha prováděcího nařízení (EU) 2018/2019 se mění v souladu s přílohou I tohoto nařízení.

Článek 2

Příloha prováděcího nařízení (EU) 2020/1213 se mění v souladu s přílohou II tohoto nařízení.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 8. prosince 2023.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 317, 23.11.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.

(2)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 ze dne 18. prosince 2018, kterým se stanoví předběžný seznam vysoce rizikových rostlin, rostlinných produktů či jiných předmětů ve smyslu článku 42 nařízení (EU) 2016/2031 a seznam rostlin, pro něž nejsou za účelem dovozu do Unie vyžadována rostlinolékařská osvědčení ve smyslu článku 73 uvedeného nařízení (Úř. věst. L 323, 19.12.2018, s. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2019/oj).

(3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2020/1213 ze dne 21. srpna 2020 o fytosanitárních opatřeních pro dovoz některých rostlin, rostlinných produktů a jiných předmětů, které byly vyňaty z přílohy prováděcího nařízení (EU) 2018/2019, do Unie (Úř. věst. L 275, 24.8.2020, s. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1213/oj).

(4)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2019/2072 ze dne 28. listopadu 2019, kterým se stanoví jednotné podmínky pro provádění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2031, pokud jde o ochranná opatření proti škodlivým organismům rostlin, a kterým se zrušuje nařízení Komise (ES) č. 690/2008 a mění prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/2019 (Úř. věst. L 319, 10.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2072/oj).

(5)  V souladu s Dohodou o vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie a Evropského společenství pro atomovou energii, a zejména s čl. 5 odst. 4 Protokolu o Irsku/Severním Irsku ve spojení s přílohou 2 uvedeného protokolu, nezahrnují pro účely tohoto aktu odkazy na Spojené království Severní Irsko.

(6)  EFSA PLH Panel (komise EFSA pro zdraví rostlin), 2023. Commodity risk assessment of Quercus petraea plants from the UK. EFSA Journal, 21(10), 1–234. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8313.

(7)  EFSA PLH Panel (komise EFSA pro zdraví rostlin), 2023. Commodity risk assessment of Quercus robur plants from the UK. EFSA Journal, 21(10), 1–243. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8314.

(8)  EPPO (2017) Pest risk analysis for Meloidogyne mali. EPPO, Paříž. K dispozici na adrese http://www.eppo.int/QUARANTINE/Pest_Risk_Analysis/PRA_intro.htm a https://gd.eppo.int/taxon/MELGMA.


PŘÍLOHA I

V tabulce v bodě 1 přílohy prováděcího nařízení (EU) 2018/2019 se text ve druhém sloupci „Popis“ u položky pro „ Quercus L.“ nahrazuje tímto:

„Quercus L., kromě:

nanejvýš patnáctiletých rostlin k pěstování druhu Quercus petraea s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene, pocházejících ze Spojeného království, a

nanejvýš patnáctiletých rostlin k pěstování druhu Quercus robur s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene, pocházejících ze Spojeného království.“


PŘÍLOHA II

V tabulce v příloze prováděcího nařízení (EU) 2020/1213 se za položku „ Persea americana Mill., nezakořeněné řízky rostlin k pěstování, s maximálním průměrem u paty kmene 2 cm“ vkládá nová položka, která zní:

Rostliny, rostlinné produkty nebo jiné předměty

Kód KN

Třetí země původu

Opatření

„Quercus petraeaQuercus robur,

nanejvýš patnáctileté rostliny k pěstování s maximálním průměrem 80 mm u paty kmene.

ex 0602 10 90

ex 0602 90 41

ex 0602 90 45

ex 0602 90 46

Spojené království

a)

Úřední potvrzení, že:

i)

rostliny jsou prosté organismů Coniella castaneicolaPhytophthora kernoviae;

ii)

stanoviště produkce bylo od počátku posledního vegetačního období rostlin shledáno prostým organismů Coniella castaneicolaPhytophthora kernoviae během úředních prohlídek, a to i při laboratorním testování podezřelých příznaků výskytu organismu Phytophthora kernoviae, prováděných ve vhodných termínech;

iii)

byl zaveden systém k zajištění toho, aby byly nástroje a stroje před svým dopravením na stanoviště produkce očištěny, aby byly prosté zeminy a zbytků rostlin, a vydezinfikovány, aby byly prosté organismů Coniella castaneicolaPhytophthora kernoviae, a

iv)

zásilky rostlin byly těsně před vývozem podrobeny úřední prohlídce za účelem zjištění výskytu organismů Coniella castaneicolaPhytophthora kernoviae, včetně náhodného odběru vzorků a testování na výskyt organismu Coniella castaneicola a laboratorního testování podezřelých příznaků výskytu organismu Phytophthora kernoviae;

b)

rostlinolékařská osvědčení pro uvedené rostliny obsahují v kolonce „Dodatkové prohlášení“:

i)

toto prohlášení: „Zásilka je v souladu s prováděcím nařízením Komise (EU) 2020/1213“ a

ii)

specifikaci registrovaných stanovišť produkce.“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/2743/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU