2008/671/ES2008/671/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 5. srpna 2008 o harmonizovaném využívání rádiového spektra v kmitočtovém pásmu 5875 – 5905 MHz pro aplikace inteligentních dopravních systémů (ITS) související s bezpečností (oznámeno pod číslem K(2008) 4145) (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 220, 15.8.2008, s. 24-26 | Druh předpisu: | Rozhodnutí |
Přijato: | 5. srpna 2008 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 5. srpna 2008 | Nabývá účinnosti: | 5. srpna 2008 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
ROZHODNUTÍ KOMISE
ze dne 5. srpna 2008
o harmonizovaném využívání rádiového spektra v kmitočtovém pásmu 5 875–5 905 MHz pro aplikace inteligentních dopravních systémů (ITS) související s bezpečností
(oznámeno pod číslem K(2008) 4145)
(Text s významem pro EHP)
(2008/671/ES)
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,
s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,
s ohledem na rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 676/2002/ES ze dne 7. března 2002 o předpisovém rámci pro politiku rádiového spektra v Evropském společenství (rozhodnutí o rádiovém spektru) (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 uvedeného rozhodnutí,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Rada (2) a Evropský parlament (3) zdůraznily význam zvyšování silniční bezpečnosti v Evropě. Inteligentní dopravní systémy (dále jen „ITS“) jsou páteří integrovaného přístupu k bezpečnosti silničního provozu (4), neboť zapojují do dopravní infrastruktury a vozidel informační a komunikační technologie v zájmu předcházení případným nebezpečným dopravním situacím a snížení počtu dopravních nehod. |
(2) |
Využívání rádiového spektra účelně a stejným způsobem je zásadní pro rozvoj nových bezdrátových technologií ve Společenství (5). |
(3) |
ITS zahrnují kooperativní systémy k přenosu informací v reálném čase založené na komunikaci mezi vozidly navzájem, mezi vozidlem a infrastrukturou a naopak. Tyto systémy mají potenciál nabídnout významná zlepšení v účinnosti dopravních systémů, bezpečnosti všech účastníků provozu na pozemních komunikacích a v komfortu dopravy. K dosažení těchto cílů je třeba, aby byla komunikace mezi vozidly a silniční infrastrukturou spolehlivá a rychlá. |
(4) |
Vzhledem k mobilitě vozidel a potřebě zajistit dosažení vnitřního trhu a zvýšení bezpečnosti silničního provozu v celé Evropě by mělo být spektrum, které využívají kooperativní systémy ITS, zpřístupněno harmonizovaným způsobem v celé Evropské unii. |
(5) |
Podle čl. 4 odst. 2 rozhodnutí č. 676/2002/ES vydala Komise dne 5. července 2006 pověření pro Evropskou konferenci správ pošt a telekomunikací (CEPT), aby ověřila požadavky na spektrum pro aplikace kritické z hlediska bezpečnosti v souvislosti s ITS a kooperativními systémy a provedla studie technické slučitelnosti aplikací ITS kritických z hlediska bezpečnosti s případně dotčenými rádiovými službami v příslušných kmitočtových pásmech. CEPT byla rovněž požádána, aby vypracovala plány kanálového uspořádání pro pásma určená pro ITS. |
(6) |
Výsledky práce CEPT tvoří technický základ tohoto rozhodnutí. |
(7) |
CEPT ve své zprávě ze dne 21. prosince 2007 (zpráva CEPT č. 20) uvedla, že pásmo 5 GHz, zejména rozmezí 5 875–5 905 MHz, je vhodné pro aplikace ITS související s bezpečností, které zvyšují bezpečnost silničního provozu zlepšováním informovanosti řidičů a vozidel o situaci, ostatních vozidlech a ostatních účastnících provozu na pozemních komunikacích. Systémy ITS jsou navíc slučitelné se všemi službami, které byly v tomto pásmu zkoumány, a se všemi ostatními stávajícími službami zkoumanými v pásmech do 5 850 MHz a nad 5 925 MHz, pokud tyto služby splňují určité limity pro vyzařování stanovené ve zprávě CEPT. Volba tohoto pásma je tedy v souladu s využíváním spektra v jiných částech světa a vede tak k celosvětové harmonizaci. Kromě uvedeného ITS nemohou požadovat ochranu před pozemskými stanicemi v družicové pevné službě (FSS) a v zájmu ochrany FSS musí být omezeno nežádoucí vyzařování zařízeními ITS |
(8) |
Evropský institut pro normalizaci v telekomunikacích (ETSI) dokončuje v souladu se studiemi slučitelnosti, které provedla CEPT, harmonizovanou normu EN 302 571, aby se vytvořil předpoklad shody s čl. 3 odst. 2 směrnice Evropského parlamentu a Rady 1999/5/ES ze dne 9. března 1999 o rádiových zařízeních a telekomunikačních koncových zařízeních a vzájemném uznávání jejich shody (6), čímž bude zajištěno, že normě vyhovující zařízení ITS nebude způsobovat škodlivé rušení. Očekává se, že normě vyhovující zařízení ITS využijí spektra v nejvyšší míře a že regulace jejich vysílacího výkonu na minimální úroveň potřebnou k užití spektra přiděleného pro ITS bude natolik účinné, že zabrání vzniku škodlivého rušení. |
(9) |
Z uvedených důvodů norma předpokládá, že vzhledem k nejvyššímu celkovému vysílacímu výkonu 33 dBm středního e.i.r.p. bude zavedena regulace výkonu (TPC) v rozsahu alespoň 30 dB. Pokud se někteří výrobci rozhodnou nepoužívat techniky stanovené v normě, jakékoli alternativní metody musí zajistit potlačení rušení alespoň na úrovni, jaké se dosáhne při postupu podle této normy. |
(10) |
Harmonizace podle tohoto rozhodnutí nevylučuje možnost, aby členské státy v oprávněných případech uplatnily přechodné období nebo dohody o sdílení rádiového spektra. |
(11) |
Očekává se, že členské státy zpřístupní spektrum pro komunikaci ITS mezi vozidly navzájem během období šesti měsíců, během něhož v souladu s tímto rozhodnutím vymezí kmitočtové pásmo 5 875–5 905 MHz. V případě komunikace ITS mezi infrastrukturou a vozidlem a naopak by však mohly mít některé členské státy potíže při dokončování vhodného licenčního rámce nebo koordinačního mechanismu pro instalaci silniční infrastruktury jednotlivých provozovatelů ITS v daném časovém rámci. Zpoždění zpřístupnění spektra po uplynutí tohoto období by mohlo mít nepříznivý dopad na zavádění aplikací ITS souvisejících s bezpečností v Evropské unii, a mělo by k němu tedy docházet jen v omezených, řádně zdůvodněných případech. |
(12) |
Vzhledem k vývoji trhu a technologií může být potřebné přezkoumat v budoucnosti rozsah a použití tohoto rozhodnutí, zejména na základě informací členských států o takovém vývoji. |
(13) |
Opatření stanovená tímto rozhodnutím jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro rádiové spektrum, |
PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:
Článek 1
Účelem tohoto rozhodnutí je harmonizovat podmínky pro dostupnost a účinné využívání kmitočtového pásma 5 875–5 905 MHz pro aplikace inteligentních dopravních systémů (ITS) související s bezpečností ve Společenství.
Článek 2
Pro účely tohoto rozhodnutí se:
1) |
„inteligentními dopravními systémy“ rozumí škála systémů a služeb založených na informačních a komunikačních technologiích, včetně zpracování, řízení, lokalizace, komunikace a elektroniky, které se používají v systému silniční dopravy; |
2) |
„středním ekvivalentním izotropicky vyzářeným výkonem (e.i.r.p.) (equivalent isotropic radiated power – e.i.r.p.)“ rozumí ekvivalentní izotropicky vyzářený výkon, který při použití regulace výkonu odpovídá maximálnímu výkonu v době, kdy zařízení vysílá. |
Článek 3
1. Členské státy nejpozději šest měsíců od vstupu tohoto rozhodnutí v platnost vymezí kmitočtové pásmo 5 875–5 905 MHz pro inteligentní dopravní systémy a v nejkratší přiměřené době po vymezení zpřístupní toto kmitočtové pásmo pro nevýhradní využívání.
Vymezení pásma bude v souladu s parametry stanovenými v příloze.
2. Odchylně od odstavce 1 mohou členské státy požádat o přechodná období a/nebo dohody o sdílení rádiového spektra podle čl. 4 odst. 5 rozhodnutí o rádiovém spektru.
Článek 4
Členské státy sledují využívání pásma 5 875–5 905 MHz a podávají zprávu o svých zjištěních Komisi za účelem případného přezkumu tohoto rozhodnutí.
Článek 5
Toto rozhodnutí je určeno členským státům.
V Bruselu dne 5. srpna 2008.
Za Komisi
Viviane REDING
členka Komise
(1) Úř. věst. L 108, 24.4.2002, s. 1.
(2) Závěry Rady 15101/03 ze dne 5. prosince 2003 a závěry z Verony 2 ze dne 26. října 2004.
(3) Úř. věst. C 244 E, 18.10.2007, s. 220.
(4) KOM(2006) 314.
(5) Závěry Rady 15530/04 a 15533/04 ze dne 3. prosince 2004.
(6) Úř. věst. L 91, 7.4.1999, s. 10. Směrnice naposledy pozměněná nařízením (ES) č. 1882/2003 (Úř. věst. L 284, 31.10.2003, s. 1).
PŘÍLOHA
Technické parametry pro inteligentní dopravní systémy související s bezpečností v pásmu 5 875–5 905 MHz
Parametr |
Hodnota |
Maximální spektrální hustota výkonu (střední e.i.r.p.) |
23 dBm/MHz |
Maximální celkový vysílací výkon (střední e.i.r.p.) |
33 dBm |
Pravidla pro přístup ke kanálům a jejich obsazování |
Musí být použity techniky k potlačení rušení, které poskytují přinejmenším rovnocenný účinek jako techniky popsané v harmonizovaných normách přijatých v souladu se směrnicí 1999/5/ES. Ty vyžadují automatickou regulaci výkonu (TPC) v rozsahu nejméně 30 dB. |