2006/653/ES2006/653/ES: Rozhodnutí Komise ze dne 25. září 2006 , kterým se Kyperské republice uděluje odchylka od některých ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES (oznámeno pod číslem K(2006) 4177)

Publikováno: Úř. věst. L 270, 29.9.2006, s. 72-73 Druh předpisu: Rozhodnutí
Přijato: 25. září 2006 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 29. září 2006 Nabývá účinnosti: 29. září 2006
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



ROZHODNUTÍ KOMISE

ze dne 25. září 2006,

kterým se Kyperské republice uděluje odchylka od některých ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES

(oznámeno pod číslem K(2006) 4177)

(Pouze řecké znění je závazné)

(2006/653/ES)

KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ,

s ohledem na Smlouvu o založení Evropského společenství,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady 2003/54/ES ze dne 26. června 2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a o zrušení směrnice 96/92/ES (1), a zejména na čl. 26 odst. 1 uvedené směrnice,

s ohledem na žádost předloženou Kyperskou republikou dne 28. června 2004,

poté, co se žádostí obeznámila členské státy,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Dne 28. června 2004 Kyperská republika předložila Komisi žádost o odchylku od ustanovení čl. 21 odst. 1 písm. b) směrnice 2003/54/ES pro období do 31. prosince 2008 a čl. 21 odst. 1 písm. c) pro období do 31. prosince 2013. Výslovné zmocnění k předložení takové žádosti je obsaženo v čl. 26 odst. 1 uvedené směrnice.

(2)

Poskytnuté informace nebyly původně dostačující k posouzení požadavku. Navíc předložené údaje o spotřebě zahrnovaly určitý objem spotřeby ze severní části Kypru. S ohledem na čl. 1 odst. 1 protokol 10 o Kypru Smlouvy o přistoupení se mělo za to, že zkoumání číselných údajů vztahujících se k této části Kypru je bezpředmětné. Na požádání Kypr poskytl dodatečné informace.

(3)

Kyperská republika se považuje za „malou izolovanou soustavu“ ve smyslu čl. 2 odst. 26 směrnice 2003/54/ES. Podle tohoto ustanovení se „malou izolovanou soustavou“ rozumí každá soustava se spotřebou nižší než 3 000 GWh v roce 1996, která získává méně než 5 % své roční spotřeby elektřiny propojeními s jinými soustavami; v roce 1996 Kyperská republika spotřebovala 2 315,3 GWh. Kyperská republika představuje izolovanou nepropojenou energetickou soustavu.

(4)

Dokumenty přiložené k žádosti a následně předložené dokumenty dostatečně prokazují, že vzhledem k velikosti a struktuře trhu s elektřinou na ostrově a skutečnosti, že vyhlídky na to, aby se tato soustava propojila s hlavní distribuční soustavou některého z členských států, jsou vzdálené, prozatím nelze dosáhnout hospodářské soutěže na trhu s elektřinou. Okamžité otevření trhu by přineslo vážné obtíže související zejména s bezpečností dodávek elektřiny.

(5)

Kyperský úřad pro elektřinu (dále jen „ECA“) je v současnosti jediným oprávněným dodavatelem elektřiny na Kypru. Značnou zátěž pro něj představuje vládní rozhodnutí diverzifikovat skladbu zdrojů energie, jež v současnosti závisí na těžkých topných olejích. Z tohoto důvodu bylo požadováno, aby byl do skladby zdrojů pro výrobu energie včleněn zemní plyn. Úřad ECA se zavázal, že vybuduje jednotky s kombinovaným cyklem, které budou v roce 2010 používat zemní plyn. Požadované investice budou pro úřad ECA představovat další zátěž, jež by jej vzhledem ke konkurenci znevýhodňovala.

(6)

Vláda navíc poskytla velkorysé pobídky potenciálním investorům v oblasti obnovitelných zdrojů energie, zejména pokud jde o využívání energie větru, fotovoltaické energie a energie biomasy. Soukromý sektor projevil značný zájem. Elektřina z obnovitelných zdrojů energie má zajištěn preferenční přístup do soustavy. Neomezené zavedení a provoz výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie by přinesly potíže, pokud jde o stabilitu soustavy a bezpečnost dodávek.

(7)

Otevření trhu by se neobešlo bez nákladného posílení přenosové soustavy, jinak by mohlo mít nepříznivý dopad na spolehlivost a bezpečnost sítě. Výsledkem by bylo zvýšení sazeb, díky němuž by se zvýšily ceny pro konečné spotřebitele. Za současné situace by hospodářská soutěž nemohla probíhat účinně.

(8)

Komise posoudila odůvodnění žádosti Kyperské republiky a dospěla k názoru, že odchylka ani podmínky pro její uplatnění nemají vliv na konečné dosažení cílů směrnice 2003/54/ES.

(9)

Odchylka požadovaná Kyperskou republikou by proto měla být udělena.

(10)

Nicméně přesto, že žádost podává pravdivý popis stávající situace, nebere v úvahu možný střednědobý a dlouhodobý vývoj, v jehož rámci může dojít k významným změnám. Situace by proto měla být průběžně sledována,

PŘIJALA TOTO ROZHODNUTÍ:

Článek 1

Kyperské republice se uděluje odchylka od čl. 21 odst. 1 písm. b) a c) směrnice 2003/54/ES.

Odchylka od čl. 21 odst. 1 písm. b) směrnice 2003/54/ES se použije do dne 31. prosince 2008.

Odchylka od čl. 21 odst. 1 písm. c) směrnice 2003/54/ES se použije do dne 31. prosince 2013.

Článek 2

Pokud dojde v elektroenergetice Kyperské republiky k zásadním změnám, Komise smí odchylku zrušit.

Z tohoto důvodu Kypr sleduje vývoj v elektroenergetice a podává Komisi zprávu o veškerých zásadních změnách v tomto odvětví, zejména informuje o nových licencích na výrobu, nových účastnících trhu, vývoji cen a nových plánech týkajících se infrastruktury, díky nimž může být zapotřebí odchylku přezkoumat.

Kyperská republika navíc každé dva roky počínaje nejpozději dnem 31. prosince 2007 Komisi předkládá všeobecnou zprávu. Ve zprávě uvádí stanovení sazeb a cenovou politiku, jakož i opatření přijatá na ochranu zájmů spotřebitelů s ohledem na odchylku.

Článek 3

Toto rozhodnutí je určeno Kyperské republice.

V Bruselu dne 25. září 2006.

Za Komisi

Andris PIEBALGS

člen Komise


(1)  Úř. věst. L 176, 15.7.2003, s. 37. Směrnice ve znění směrnice Rady 2004/85/ES (Úř. věst. L 236, 7.7.2004, s. 10).


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU