(EU) 2021/2289Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/2289 ze dne 21. prosince 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 o předkládání obsahu strategických plánů SZP a o elektronickém systému pro bezpečnou výměnu informací

Publikováno: Úř. věst. L 458, 22.12.2021, s. 463-485 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 21. prosince 2021 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 23. prosince 2021 Nabývá účinnosti: 23. prosince 2021
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Konsolidované znění předpisu s účinností od 26. července 2024

Text aktualizovaného znění s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



Tento dokument slouží výhradně k informačním účelům a nemá žádný právní účinek. Orgány a instituce Evropské unie nenesou za jeho obsah žádnou odpovědnost. Závazná znění příslušných právních předpisů, včetně jejich právních východisek a odůvodnění, jsou zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a jsou k dispozici v databázi EUR-Lex. Tato úřední znění jsou přímo dostupná přes odkazy uvedené v tomto dokumentu

►B

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/2289

ze dne 21. prosince 2021,

kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 o předkládání obsahu strategických plánů SZP a o elektronickém systému pro bezpečnou výměnu informací

(Úř. věst. L 458 22.12.2021, s. 463)

Ve znění:

 

 

Úřední věstník

  Č.

Strana

Datum

►M1

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2024/1962 ze dne 18. července 2024,

  L 1962

1

19.7.2024


Opraveno:

►C1

Oprava, Úř. věst. L 156, 9.6.2022, s.  163 (2021/2289)




▼B

PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2021/2289

ze dne 21. prosince 2021,

kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2115 o předkládání obsahu strategických plánů SZP a o elektronickém systému pro bezpečnou výměnu informací



Článek 1

Obsah strategického plánu SZP

Členské státy předloží obsah strategického plánu SZP podle hlavy V kapitoly II nařízení (EU) 2021/2115, jak je stanoveno v příloze I tohoto nařízení.

Článek 2

Doplňující přílohy ke strategickým plánům SZP

Kromě informací uvedených v článku 115 nařízení (EU) 2021/2115 mohou členské státy předložit doplňující informace jako samostatné přílohy svého strategického plánu SZP.

Schválení strategického plánu SZP podle článku 118 nařízení (EU) 2021/2115 a schválení změny strategického plánu SZP podle čl. 119 odst. 10 uvedeného nařízení se na tyto doplňující přílohy nevztahuje.

Článek 3

Elektronický systém pro bezpečnou výměnu informací

Členské státy provádějí výměnu informací, která se má uskutečnit v souladu s nařízením (EU) 2021/2115 nebo v souladu s akty v přenesené pravomoci nebo prováděcími akty přijatými podle uvedeného nařízení, prostřednictvím elektronického systému pro bezpečnou výměnu informací nazvaného „SFC2021“, pro který jsou povinnosti Komise a členských států stanoveny v příloze II tohoto nařízení.

Odchylně od odstavce 1 se informace týkající se hlavy III kapitoly III nařízení (EU) 2021/2115, které mají členské státy zasílat podle prováděcího aktu, jenž má být přijat na základě čl. 143 odst. 4 uvedeného nařízení, předávají v souladu s pravidly stanovenými v prováděcím nařízení Komise (EU) 2017/1185 ( 1 ) a prostřednictvím systému založeného na informačních technologiích, který Komise zpřístupní podle uvedeného prováděcího nařízení.

Článek 4

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost prvním dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.




PŘÍLOHA I

Předkládání obsahu strategického plánu SZP

1.    Strategické prohlášení

V přehledu strategického plánu SZP je uvedeno, čeho chce SZP na území členského státu dosáhnout. Přehled se zaměří na hlavní očekávané výsledky a intervence, včetně příslušných prvků struktury ekologizace, s ohledem na zjištěné potřeby a také shrne klíčová rozhodnutí týkající se finančních přídělů. Ukáže, jak spolu jednotlivé aspekty vzájemně souvisejí. Může zde být zdůrazněno, jak byly řešeny hlavní prvky uvedené v doporučeních Komise pro strategický plán SZP.

2.    Posouzení potřeb, intervenční strategie, kontextové ukazatele a plán cílů

2.1    Posouzení potřeb

Pro každý specifický cíl uvedený v čl. 6 odst. 1 a 2 nařízení (EU) 2021/2115 obsahuje tento pododdíl strategického plánu SZP:

a) 

shrnutí analýzy situace z hlediska silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb („analýza SWOT“) do čtyř částí (silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby);

b) 

identifikaci a popis jednotlivých potřeb bez ohledu na to, zda jsou řešeny intervencemi na základě strategického plánu SZP. To zahrnuje:

i) 

popis potřeby, včetně typů dotčených oblastí nebo území v relevantních případech;

ii) 

propojení jednotlivých potřeb s jedním nebo více specifickými cíli uvedenými v čl. 6 odst. 1 a 2 nařízení (EU) 2021/2115;

iii) 

s ohledem na specifický cíl uvedený v čl. 6 odst. 1 písm. a) nařízení (EU) 2021/2115 posouzení těchto potřeb ve vztahu ke spravedlivějšímu rozdělování a účinnějšímu a účelnějšímu zacílení přímých plateb, v relevantních případech s ohledem na strukturu zemědělských podniků, a posouzení potřeb ve vztahu k řízení rizik;

iv) 

s ohledem na potřeby propojené se specifickými cíli uvedenými v čl. 6 odst. 1 písm. d), e) a f) nařízení (EU) 2021/2115 údaj o tom, jak byly zohledněny relevantní cíle a další prvky vnitrostátních plánů v oblasti životního prostředí a klimatu, které vyplývají z legislativních aktů uvedených v příloze XIII uvedeného nařízení. Z popisu musí být zřejmé, které potřeby se vztahují k jednotlivým příslušným cílům nebo vnitrostátním plánům v oblasti životního prostředí a klimatu.

Tento pododdíl vymezí na úrovni strategického plánu SZP:

a) 

stanovení prioritních potřeb, včetně řádného odůvodnění učiněných rozhodnutí a použitých metod a kritérií;

b) 

v relevantních případech vysvětlení důvodů, proč strategický plán SZP určité potřeby neřeší nebo je řeší jen částečně;

c) 

v relevantních případech posouzení potřeb specifických zeměpisných oblastí, jako jsou nejvzdálenější regiony, horské a ostrovní oblasti.

2.2    Intervenční strategie

Tento pododdíl obsahuje pro každý specifický cíl uvedený v čl. 6 odst. 1 a 2 nařízení (EU) 2021/2115:

a) 

popis intervenční strategie s vysvětlením, jak se očekává, že kombinace intervencí a dalších relevantních klíčových prvků strategického plánu SZP bude společně řešit potřeby, včetně územních aspektů, jak intervence přímo a významně přispějí ke specifickému cíli a jak se kombinují s dalšími příslušnými nástroji mimo strategický plán SZP;

b) 

výběr ukazatele (ukazatelů) výsledků na základě posouzení potřeb, včetně odůvodnění cílů a souvisejících milníků relevantních pro celý strategický plán SZP, na základě seznamu v příloze I nařízení (EU) 2021/2115]. Propojení mezi ukazateli výsledků a cíli jsou v souladu s posouzením potřeb i logikou intervence a zohledňují propojení mezi intervencemi a ukazateli výsledků.

Členské státy stanoví jednu cílovou hodnotu pro ukazatele výsledků na celé programové období strategického plánu SZP.

Pokud je cílovou hodnotou poměr, členské státy uvedou čitatele a jmenovatele. Hodnoty cílů a ročních milníků jsou soudržné a slučitelné s potřebami a také s hodnotami plánovaných výstupů intervencí propojených s odpovídajícími ukazateli výsledků a v relevantních případech zahrnují doplňkové vnitrostátní financování uvedené v čl. 115 odst. 5 nařízení (EU) 2021/2115;

c) 

vysvětlení, jak intervence umožní dosáhnout cílů a jak jsou vzájemně soudržné a slučitelné;

d) 

důvody, proč jsou finanční příděly na intervence pro dosažení stanovených cílů přiměřené a jsou v souladu s finančním plánem;

e) 

v relevantních případech odůvodnění využití Programu InvestEU a jeho příspěvku k dosažení jednoho nebo více specifických cílů stanovených v čl. 6 odst. 1 a 2 nařízení (EU) 2021/2115 a vybraných v rámci strategického plánu SZP.

Tento pododdíl rovněž obsahuje vysvětlení vnitrostátního příspěvku k dosažení cílů Unie pro rok 2030 stanovených ve strategii „Od zemědělce ke spotřebiteli“ a ve strategii EU v oblasti biologické rozmanitosti, aby Komise mohla posoudit soulad a přínos navrhovaného strategického plánu SZP k právním předpisům a závazkům Unie v oblasti životního prostředí a klimatu, a zejména k příslušným cílům Unie. Členské státy mohou doplnit další informace v dodatečné příloze ke strategickému plánu SZP podle článku 2 tohoto nařízení.

2.3    Kontextové ukazatele

V tomto pododdíle se pro kontextové ukazatele uvedené v příloze I nařízení (EU) 2021/2115, které se používají jako jmenovatele ukazatelů výsledků, uvede základní hodnota a rok, přičemž se použijí nejnovější dostupná data.

2.4    Plán cílů

V tomto pododdíle se pro každý ukazatel výsledků vybraný pro logiku intervencí v souladu s pododdílem 2.2 písm. b) uvede v souhrnné tabulce cílová hodnota a roční milníky.

3.    Konzistentnost strategie

V tomto oddíle se pro každý pododdíl uvede přehled synergií a komplementarit vyplývajících z kombinace intervencí a podmínek stanovených ve strategickém plánu SZP.

Tento oddíl obsahuje následující pododdíly:

3.1    Přehled struktury environmentálních a klimatických prvků

Tento pododdíl obsahuje popis:

a) 

celkového příspěvku podmíněnosti ke konkrétním cílům v oblasti životního prostředí a klimatu;

b) 

komplementarity příslušných základních podmínek podle čl. 31 odst. 5 a čl. 70 odst. 3 nařízení (EU) 2021/2115, podmíněnosti a různých intervencí zaměřených na cíle v oblasti životního prostředí a klimatu stanovené v čl. 6 odst. 1 písm. d), e) a f) uvedeného nařízení;

c) 

způsobu, jakým se očekává, že bude dosaženo vyšší ambice v souvislosti s cíli v oblasti životního prostředí a klimatu, jak je stanoveno v článku 105 nařízení (EU) 2021/2115;

d) 

vysvětlení, jak struktura environmentálních a klimatických prvků přispívá k dlouhodobým vnitrostátním cílům, které jsou stanoveny v legislativních aktech nebo z nich jsou odvozeny, uvedeným v příloze XIII nařízení (EU) 2021/2115 a je s nimi v souladu;

e) 

u každého standardu pro dobrý zemědělský a environmentální stav (dále jen „standardy DZES“) popis způsobu provádění normy Unie, včetně: shrnutí postupů v zemědělském podniku, územního rozsahu, typu zemědělců, na které se standard vztahuje, a v případě potřeby popisu, jak postupy přispívají k dosažení hlavního cíle standardů DZES.

Tento popis obsahuje tyto informace:

i) 

pro standard DZES 1: přehled povinností v zemědělském podniku, jako je povolování a přeměna a další pravidla v případě, že je poměr trvalých travních porostů ve vztahu k celkové zemědělské ploše nižší než referenční poměr, územní úroveň (celostátní, regionální, subregionální, úroveň zemědělského podniku) pro výpočet referenčního poměru trvalých travních porostů ve vztahu k celkové zemědělské ploše, hodnota referenčního poměru na příslušných úrovních a vysvětlení jeho výpočtu;

ii) 

pro standard DZES 2 se uvedou:

— 
hlavní typy zemědělských ploch přítomných ve zjištěných a vymezených rašeliništích a mokřadech,
— 
požadavky, které se budou uplatňovat na různé typy zemědělské půdy za účelem ochrany půdy bohaté na uhlík,
— 
počáteční rok uplatňování standardů DZES, pokud se plánuje, že žádost bude podána v roce 2024 nebo 2025, uvede se odůvodnění tohoto odkladu na základě potřeb a plánování, pokud jde o systém řízení uvedený v poznámce pod čarou 1 ke standardu DZES 2 v příloze III nařízení (EU) 2021/2115,
— 
pokud se použití tohoto standardu DZES plánuje pro rok podání žádosti 2024 nebo 2025, popis typu zemědělských ploch ve vymezené oblasti a přehled postupů v zemědělském podniku se uvede nejpozději v pozměněném strategickém plánu SZP schváleném Komisí v souladu s článkem 119 nařízení (EU) 2021/2115 před prvním rokem použití standardů DZES;
iii) 

pro standard DZES 3: uvedení podmínek pro odchylku z důvodu zdraví rostlin;

iv) 

pro standard DZES 4:

— 
minimální šířku ochranných pásem a v relevantních případech vymezení vodních toků, které mají být chráněny použitím tohoto standardu, které je třeba uvést v územním rozsahu,
— 
vysvětlení specifických místních podmínek, pokud členské státy upraví minimální šířku ochranných pásem v oblastech s významnými odvodňovacími a zavlažovacími příkopy;
v) 

pro standard DZES 5: souhrn postupů v zemědělském podniku s uvedením sklonu svahu a v relevantních případech s uvedením oblastí ohrožených erozí;

vi) 

pro standard DZES 6:

— 
shrnutí postupů v zemědělském podniku s uvedením nejcitlivějšího období (nejcitlivějších období) a typu půdního pokryvu,

▼C1

— 
pokud členské státy použijí poznámku pod čarou 1 ke standardu DZES 6 přílohy III nařízení (EU) 2021/2115, vysvětlení zvláštních podmínek u dotčených regionů;

▼M1

vii) 

pro standard DZES 7:

— 
shrnutí postupů v zemědělském podniku s uvedením postupů střídání a definice plodin a vedlejších plodin,
— 
případně od roku podání žádosti 2025 shrnutí postupů v zemědělském podniku pro diverzifikaci plodin,
— 
typ dotčených zemědělců včetně uplatněných výjimek uvedených v příloze III nařízení (EU) 2021/2115,
— 
v případě, že členský stát povolí postupy týkající se posíleného střídání plodin s luskovinami a diverzifikace plodin ve specifických regionech svého území, jak je uvedeno v poznámce pod čarou 3 k standardu DZES 7 v příloze III nařízení (EU) 2021/2115, vysvětlení přínosu postupů k zachování půdního potenciálu v souladu s cíli standardů DZES na základě rozmanitosti zemědělských metod a agroklimatických podmínek v dotčených regionech a odůvodnění této volby;
viii) 

pro standard DZES 8 od roku podání žádosti 2025:

— 
seznam krajinných prvků, kterých se týká norma pro zachování krajinných prvků,
— 
případná opatření k zamezení výskytu invazních druhů rostlin;

▼B

ix) 

pro standard DZES 9: prvky pro vymezení environmentálně citlivých oblastí s trvalými travními porosty a odpovídající orientační počet hektarů;

f) 

pokud členské státy stanoví dodatečné standardy DZES kromě standardů stanovených v příloze III týkající se hlavních cílů uvedené přílohy podle čl. 13 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115, vysvětlení zemědělské praxe, územního rozsahu, typu zemědělců, na které se norma vztahuje, a popis toho, jak standard přispívá k dosažení cíle;

g) 

v relevantních případech vysvětlení příspěvku SZP ke zvýšení podpory a rozšíření integrovaných strategických projektů na ochranu přírody, které využívají komunity zemědělců, jak je stanoveno v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/783 ( 2 ).

3.2    Přehled relevantních intervencí a podmínek pro mladé zemědělce

Tento pododdíl obsahuje prvky stanovené v čl. 109 odst. 2 písm. b) nařízení (EU) 2021/2115 a v relevantních případech vysvětlení příspěvku SZP, pokud jde o mezinárodní vzdělávací mobilitu osob v oblasti zemědělství a rozvoje venkova se zaměřením na mladé zemědělce a ženy ve venkovských oblastech v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/817 ( 3 ).

3.3    Přehled vztahu mezi podporou příjmu vázanou na produkci a směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ( 4 )

Tento pododdíl obsahuje prvky stanovené v čl. 109 odst. 2 písm. c) nařízení (EU) 2021/2115.

3.4    Přehled, pokud jde o cíl spravedlivějšího rozdělení a účinnějšího a účelnějšího zacílení podpory příjmu

Tento pododdíl obsahuje prvky stanovené v čl. 109 odst. 2 písm. d) nařízení (EU) 2021/2115.

3.5    Přehled odvětvových intervencí

Tento pododdíl obsahuje prvky stanovené v čl. 109 odst. 2 písm. e) nařízení (EU) 2021/2115. Kromě toho přehled pro jednotlivá odvětví v relevantních případech zahrnuje komplementaritu s prvky podmíněnosti.

3.6    Přehled intervencí, které přispívají k zajištění uceleného a integrovaného přístupu k řízení rizik

V tomto pododdíle se vysvětlí kombinace intervencí, které mají přispět k zajištění uceleného a integrovaného přístupu k řízení rizik, v relevantních případech včetně možnosti stanovené v článku 19 nařízení (EU) 2021/2115.

3.7    Interakce mezi vnitrostátními a regionálními intervencemi a prvky

Tento pododdíl obsahuje:

a) 

v relevantních případech popis vzájemného působení mezi celostátními a regionálními intervencemi, včetně rozdělení finančních přídělů na intervenci a na fond;

b) 

pokud jsou prvky strategického plánu SZP stanoveny na regionální úrovni, vysvětlení toho, jak intervenční strategie zajistí soudržnost a soulad těchto prvků s prvky strategického plánu SZP stanovenými na celostátní úrovni.

3.8    Přehled příspěvku k cíli zlepšení dobrých životních podmínek zvířat a boje proti antimikrobiální rezistenci podle čl. 6 odst. 1 písm. i) nařízení (EU) 2021/2115

Tento pododdíl obsahuje prvky stanovené v čl. 109 odst. 2 písm. h) nařízení (EU) 2021/2115.

3.9    Vysvětlení, jak intervence a prvky společné pro několik intervencí přispívají ke zjednodušení pro konečné příjemce a ke snížení administrativní zátěže

Toto vysvětlení zahrnuje zejména opatření přijatá při provádění SZP prostřednictvím technologií a údajů, které pomáhají zjednodušit řízení a správu SZP, a prostřednictvím zjednodušení koncepce intervencí ve strategickém plánu SZP.

4.    Prvky společné pro několik intervencí

4.1   Definice a minimální požadavky

Tento pododdíl obsahuje následující:

a)    zemědělská činnost

Pokud jde o definici zemědělské produkce, členské státy poskytnou informace pouze v případě, že definici mění v porovnání s čl. 4 odst. 1 písm. c) bodem i) nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 ( 5 ).

Pokud jde o definici údržby zemědělských ploch, tato definice se stanoví pro všechny typy zemědělské plochy (orná půda, trvalé kultury a trvalé travní porosty). Pokud členské státy definují samostatné požadavky na půdu ležící ladem, je třeba je upřesnit;

b)    zemědělská plocha

V relevantních případech se uvedou doplňující prvky definice stanovené v nařízení (EU) 2021/2115.

V relevantních případech se uvedou zejména informace o těchto prvcích:

i) 

prvky agrolesnických systémů, pokud jsou založeny nebo udržovány na zemědělské ploše, s uvedením těchto prvků pro každý typ zemědělské plochy (orná půda, trvalé kultury a trvalé travní porosty);

ii) 

definice lesních školek;

iii) 

definice rychle rostoucích dřevin pěstovaných ve výmladkových plantážích, která musí obsahovat alespoň cyklus sklizně, seznam druhů nebo kategorií rostlin a hustotu výsadby;

iv) 

u trvalých travních porostů popis každého jednotlivého prvku použitého pro jejich definici, jako je obdělávání půdy, orba, opětovné osévání různými druhy trav nebo zavedené místní postupy;

c)    způsobilý hektar

Uvedou se doplňující prvky definice stanovené v nařízení (EU) 2021/2115, v relevantních případech zejména:

i) 

kritéria pro stanovení převažující zemědělské činnosti v případě, že je půda využívána i pro nezemědělskou činnost;

ii) 

kritéria pro zajištění toho, aby půda byla k dispozici zemědělci;

iii) 

období, během něhož musí plocha splňovat definici „způsobilého hektaru“;

iv) 

pokud lze plochy využívat k zemědělské činnosti pouze každý druhý rok, opodstatnění takového rozhodnutí důvody souvisejícími s životním prostředím, biologickou rozmanitostí a klimatem;

v) 

pokud mohou být zahrnuty krajinné prvky, které nejsou chráněny v rámci standardů DZES, jejich popis, například jejich maximální velikost a maximální podíl pozemku, který tyto krajinné prvky mohou zaujímat, je-li to relevantní;

vi) 

pokud jsou na trvalé travní porosty obsahující rozptýlené nezpůsobilé prvky použity pevně stanovené redukční koeficienty pro určení plochy považované za způsobilou, popis zásad, na jejichž základě byly redukční koeficienty použity;

vii) 

pokud je rozhodnuto zachovat způsobilost dříve způsobilých ploch, které již nesplňují definici „způsobilého hektaru“ podle čl. 4 odst. 4 písm. a) a b) nařízení (EU) 2021/2115 v důsledku provádění vnitrostátních režimů, popis těchto vnitrostátních režimů včetně:

— 
jejich souladu s požadavky integrovaného administrativního a kontrolního systému (IACS),
— 
použitelnosti pro pěstování produktů, které nejsou uvedeny v příloze I Smlouvy o fungování Evropské unie (SFEU), formou paludikultury a
— 
příspěvku ke specifickým cílům uvedeným v čl. 6 odst. 1 písm. d), e) a f) nařízení (EU) 2021/2115;

d)    aktivní zemědělec

Pokud jde o definici aktivního zemědělce, uvede se následující:

i) 

kritéria pro určení zemědělců, kteří vykonávají minimální úroveň zemědělské činnosti;

ii) 

v případě, že se jako doplňkový nástroj používá negativní seznam nezemědělských činností, jeho popis;

iii) 

v příslušných případech výši a odůvodnění částky přímých plateb (ne vyšší než 5 000  EUR), v rámci které se zemědělci v každém případě považují za „aktivní zemědělce“;

e)    mladý zemědělec

Pokud jde o definici mladého zemědělce, uvede se následující:

i) 

maximální věková hranice;

ii) 

podmínky, za nichž lze být „vedoucím zemědělského podniku“;

iii) 

vhodná odborná příprava a/nebo dovednosti, které jsou požadovány;

f)    nový zemědělec

Pokud jde o definici nového zemědělce, uvede se následující:

i) 

podmínky, za nichž lze být poprvé „vedoucím zemědělského podniku“;

ii) 

vhodná odborná příprava nebo dovednosti, které jsou požadovány;

g)    minimální požadavky na získání přímých plateb

Pokud jde o minimální požadavky na získání přímých plateb, uvede se popis a odůvodnění prahové hodnoty (prahových hodnot); tyto prahové hodnoty se v příslušných případech uvádějí v hektarech se zaokrouhlením na dvě desetinná místa a/nebo v eurech se zaokrouhlením na dvě desetinná místa;

h)    venkovská oblast

Uvede (uvedou) se definice venkovských oblastí a použitelnost v rámci celého strategického plánu SZP;

i)    další definice pro strategický plán SZP

Pokud se ve strategickém plánu SZP používají další definice vztahující se k přímým platbám, rozvoji venkova nebo odvětvové podpoře, je třeba je popsat, včetně popisu konkrétního rozsahu jejich použitelnosti.

4.2    Prvky spojené s intervencemi ve formě přímých plateb

Tento pododdíl obsahuje:

a)    teritorializace

V případě potřeby popis každé skupiny území včetně vysvětlení podobných socioekonomických nebo agronomických podmínek;

b)    platební nároky

V příslušných případech popis systému platebních nároků a fungování rezervy, uvedení prvního roku bez nároků, pokud se plánuje postupné zrušení nároků;

c)    systém vnitřního sbližování

Pro každou skupinu území, je-li to relevantní, a pokud se od prvního roku nepoužívá paušální sazba, popis metody vnitřního sbližování, v němž se uvedou tyto prvky:

i) 

cílový rok pro maximální výši hodnoty platebních nároků a maximální výši hodnoty individuálních platebních nároků, jak je uvedeno v čl. 24 odst. 3 nařízení (EU) 2021/2115;

ii) 

kroky v oblasti sbližování podle čl. 24 odst. 4 nařízení (EU) 2021/2115;

iii) 

v relevantních případech paušální hodnota dosažená v cílovém roce podle čl. 24 odst. 4 nařízení (EU) 2021/2115;

iv) 

cílový rok pro minimální procentní podíl sbližování a minimální jednotkovou hodnotu jako procentní podíl plánované průměrné jednotkové částky základní podpory příjmu pro udržitelnost pro cílový rok podle čl. 24 odst. 5 nařízení (EU) 2021/2115;

v) 

financování sbližování podle čl. 24 odst. 6 nařízení (EU) 2021/2115;

vi) 

v relevantních případech popis snížení pouze části platebních nároků přesahujících průměrnou plánovanou jednotkovou částku podle čl. 24 odst. 6 druhého pododstavce nařízení (EU) 2021/2115;

vii) 

v relevantních případech procentní podíl maximálního snížení jednotkové hodnoty nároku podle čl. 24 odst. 7 nařízení (EU) 2021/2115.

d)    fungování rezervy

Pro každou skupinu území se v relevantních případech vysvětlí fungování rezervy, přičemž se uvedou zejména tyto prvky:

i) 

popis systému pro vytvoření rezervy;

ii) 

popis různých kategorií způsobilých zemědělců, jejich souvisejícího přístupu k rezervě, přidělení nových platebních nároků nebo navýšení hodnoty stávajících platebních nároků a jejich prioritního pořadí;

iii) 

pravidla pro finanční doplňování rezervy;

iv) 

pravidla pro zánik platebních nároků a jejich navrácení do rezervy;

e)    pravidla upravující převody platebních nároků

V relevantních případech pravidla upravující převody platebních nároků;

f)    snížení přímých plateb

V relevantních případech popis snížení plateb a zastropování, zejména včetně:

i) 

tranší, procentních podílů snížení a jejich vysvětlení;

ii) 

v relevantních případech metody odečtení mzdových nákladů;

iii) 

odhadovaného výsledku snížení přímých plateb a zastropování pro každý rok a jeho plánovaného přídělu;

g)    použití prahových hodnot nebo limitů na úrovni součástí právnických osob, skupin fyzických nebo právnických osob nebo na úrovni skupin přidružených subjektů

Rozhodnutí a odůvodnění prahových hodnot nebo limitů stanovených na úrovni členů právnických osob nebo skupin fyzických či právnických osob nebo na úrovni skupiny přidružených právnických osob podle čl. 110 písm. d) bodu iii) nařízení (EU) 2021/2115 pro všechny typy intervencí v relevantních případech, s uvedením, o které intervence se jedná;

h)    příspěvek k nástrojům řízení rizik

V relevantních případech popis plánovaného provádění článku 19 nařízení (EU) 2021/2115, včetně rozhodnutí, pokud jde o procentní podíl přímých plateb, který na něj bude vyčleněn.

4.3    Technická pomoc

Tento pododdíl týkající se popisu využití technické pomoci obsahuje zejména:

a) 

jeho cíle;

b) 

jeho rozsah a orientační plánování činností;

c) 

příjemce technické pomoci;

d) 

procentní podíl celkového příspěvku z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) na strategický plán SZP, který bude použit na financování opatření v oblasti technické pomoci, a to jako jednotný procentní podíl během období strategického plánu SZP se zaokrouhlením na dvě desetinná místa.

4.4    Síť pro SZP

Tento pododdíl týkající se popisu sítě pro SZP obsahuje zejména:

a) 

souhrnný přehled a cíle národní sítě pro SZP, včetně popisu činností na podporu evropského inovačního partnerství (EIP) a toků znalostí v rámci zemědělského znalostního a inovačního systému (dále jen „AKIS“) a vytváření sítě místních akčních skupin v rámci iniciativy LEADER/komunitně vedeného místního rozvoje;

b) 

strukturu, správu a fungování národní sítě pro SZP, včetně údaje o tom, zda síť zahrnuje nějaké složky na regionální úrovni; orientační podíl financování technické pomoci přidělený síti a orientační rozpočet na dané období a orientační časový plán zahájení činnosti národní sítě pro SZP.

4.5    Koordinace, vymezení a komplementarita EZFRV a jiných fondů Unie působících ve venkovských oblastech

Tento pododdíl obsahuje přehled koordinace, vymezení a komplementarity EZFRV a jiných fondů Unie působících ve venkovských oblastech, včetně popisu celkové konzistence podpory ve venkovských oblastech poskytované z fondů Unie, zdůraznění způsobu optimalizace jejich využívání a vysvětlení mechanismů vymezení a koordinace.

4.6    Finanční nástroje

Tento pododdíl obsahuje obecný popis finančních nástrojů, je-li to relevantní, a odůvodnění jejich použití, včetně:

a) 

typu provádění, včetně správy;

b) 

potenciálního správce fondu;

c) 

typu nabízených finančních produktů (půjčka, záruka, vlastní kapitál);

d) 

výhod, které finanční nástroj nabízí konečným příjemcům;

e) 

územního pokrytí, je-li to relevantní;

f) 

dalších technických pravidel společných pro všechny intervence, např. aspekty kombinace.

4.7    Společné prvky pro intervence pro rozvoj venkova nebo intervence v určitých odvětvích

Tento pododdíl obsahuje:

a) 

výběr, pokud jde o sazbu příspěvku z EZFRV použitelnou na celostátní nebo regionální úrovni v závislosti na typech regionů uvedených v čl. 91 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115 a pro určité kategorie intervencí uvedené v čl. 91 odst. 3 uvedeného nařízení;

b) 

obecný seznam nezpůsobilých investic nad rámec investic stanovených v čl. 73 odst. 3 nařízení (EU) 2021/2115, je-li to relevantní;

c) 

další prvky důležité pro provádění několika intervencí pro rozvoj venkova nebo intervencí v určitých odvětvích, které nejsou součástí popisu intervencí, je-li to relevantní.

5.    Popis intervencí

Tento oddíl o intervencích uvedených ve strategii podle článku 111 nařízení (EU) 2021/2115, včetně intervencí stanovených na regionální úrovni, obsahuje tyto informace:

a) 

identifikaci intervence:

i) 

typ intervence, ke kterému intervence patří;

ii) 

v relevantních případech odvětví, na které se intervence vztahuje;

iii) 

jednotný ukazatel výstupů použitý pro intervenci a použité jednotky, je-li to relevantní;

iv) 

zda celá intervence plně přispívá k minimálním finančním přídělům uvedeným v článcích 92, 93 a 95 nařízení (EU) 2021/2115];

v) 

územní rozsah a v relevantních případech údaj o tom, zda je intervence prováděna na vnitrostátní nebo regionální úrovni, na vnitrostátní úrovni s regionálními prvky nebo zda je nadnárodní;

b) 

příspěvek ke strategii:

i) 

souvislost s potřebami, na které se intervence zaměřuje, ze seznamu potřeb zjištěných v rámci posouzení potřeb uvedeného v pododdíle 2.1;

ii) 

související specifické cíle uvedené v čl. 6 odst. 1 a 2 nařízení (EU) 2021/2115], s nimiž má intervence přímou a významnou souvislost; a v relevantních případech pro intervence v určitých odvětvích příslušný(é) odvětvový(é) cíl(e) uvedený(é) v článcích 46 a 57 uvedeného nařízení;

iii) 

související ukazatel(e) výsledků, k nimž intervence přímo a významně přispívá;

c) 

popis a podmínky způsobilosti:

i) 

konkrétní koncepce, požadavky a podmínky způsobilosti intervence, včetně těchto údajů, je-li to relevantní:

— 
popisu cíle a celkového popisu intervence, včetně konkrétního zacílení, zásad výběru, vazeb na příslušné právní předpisy a další intervence,
— 
popisu způsobilých příjemců a způsobilé oblasti a souvisejících kritérií způsobilosti nebo, pokud je podpora poskytována formou finančních nástrojů, obecných kategorií konečných příjemců,
— 
popisu závazků nebo typu (typů) operací způsobilých pro podporu,
— 
popisu dalších povinností příjemců, je-li to relevantní;
ii) 

u celostátních intervencí s regionálními prvky specifické regionální podmínky způsobilosti doplňující společné podmínky, pokud jsou plánovány;

iii) 

v relevantních případech identifikaci všech příslušných základních prvků mezi standardy DZES a povinnými požadavky na hospodaření (dále jen „PPH“) a uvedení příslušných závazných vnitrostátních norem. Uvede se vysvětlení, jak závazky, které mají příjemci splnit, jdou nad rámec povinných požadavků uvedených v čl. 31 odst. 5 písm. b), c) a d), jakož i čl. 70 odst. 3 a čl. 72 odst. 5 nařízení (EU) 2021/2115;

d) 

finanční informace:

i) 

pro intervence pro rozvoj venkova použitelná sazba (sazby) příspěvku z EZFRV pro intervenci, v relevantních případech pro každý region;

ii) 

pro intervence pro rozvoj venkova a u schémat pro klima, životní prostředí a dobré životní podmínky zvířat podle čl. 31 odst. 7 písm. b) nařízení (EU) 2021/2115 údaj o tom, zda intervence plně nebo částečně zahrnuje přenesené výdaje z programů rozvoje venkova na období 2014–2022;

iii) 

pro intervence, které přispívají k minimální částce uvedené v článku 95 nařízení (EU) 2021/2115 a stanovené v příloze XII uvedeného nařízení, část finančního přídělu na intervenci (intervence), která se započítává do částek zmíněných v uvedené příloze;

e) 

podpora příjemcům:

i) 

pro intervence pro rozvoj venkova, na které se nevztahuje IACS, forma (formy) podpory (grant nebo finanční nástroj);

ii) 

v závislosti na typu intervence tyto údaje:

— 
pro schémata pro klima, životní prostředí a dobré životní podmínky zvířat:
— 
dodatečná platba k základní podpoře příjmu pro udržitelnost v souladu s čl. 31 odst. 7 písm. a) nařízení (EU) 2021/2115 nebo
— 
platba, která zcela či částečně kompenzuje dodatečně vzniklé náklady a příjmy ušlé v důsledku závazků v souladu s čl. 31 odst. 7 písm. b) nařízení (EU) 2021/2115 a případné zahrnutí transakčních nákladů,
— 
pro intervence pro rozvoj venkova, na které se nevztahuje IACS: úhrada vynaložených způsobilých nákladů, jednotkových nákladů, jednorázových částek nebo paušálního financování,
— 
pro intervence pro rozvoj venkova, na které se vztahuje IACS: poskytnutí náhrad, jednorázové platby, jednorázové částky a možné zahrnutí transakčních nákladů;
iii) 

v relevantních případech různý rozsah sazeb podpory a rozsah podpory s ohledem na zacílení intervence;

iv) 

v případě, že jsou platby poskytovány na základě dodatečných nákladů a ušlých příjmů, odkaz na certifikovanou metodu výpočtu částek podpory, která má být uvedena v příloze strategického plánu SZP, a v relevantních případech údaj o tom, zda je poskytována plná nebo částečná náhrada;

v) 

plánované jednotkové částky, včetně:

— 
kódu a názvu jednotkové částky,
— 
typu jednotkové částky (jednotná či průměrná),
— 
v relevantních případech související sazby (souvisejících sazeb) příspěvku,
— 
v relevantních případech ukazatele výsledků, s nimiž má plánovaná jednotková částka přímou a významnou souvislost, z ukazatelů výsledků vybraných pro celou intervenci,
— 
pokud intervence zahrnuje obě formy podpory, tj. granty i finanční nástroj, uvedení formy podpory odpovídající této jednotkové částce,
— 
v relevantních případech údaje o tom, zda plánovaná jednotková částka odpovídá přeneseným výdajům z programu rozvoje venkova v období 2014–2022,
— 
pokud se uplatňuje teritorializace uvedená v čl. 22 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115, údaje o skupině území odpovídající této jednotkové částce,
— 
v případě, že ukazatel výstupů vybraný pro intervenci může představovat různé jednotky měření, údaje o jednotce měření odpovídající této jednotkové částce,
— 
roční plánované hodnoty této jednotkové částky,
— 
vysvětlení této hodnoty, v relevantních případech včetně odchylky ve smyslu maximální a minimální výše. Toto vysvětlení není nutné pro jednotné jednotkové částky odpovídající platbám poskytovaným na základě dodatečně vzniklých nákladů a ušlých příjmů, pro které je stanovena certifikovaná metoda v souladu s článkem 82 nařízení (EU) 2021/2115;
vi) 

tabulka uvádějící roční plánované jednotkové částky a roční plánované výstupy a v relevantních případech maximální nebo minimální plánované jednotkové částky. Plánované výstupy zahrnují v relevantních případech dodatečné vnitrostátní financování. Tabulka rovněž obsahuje roční orientační očekávanou výši plateb za intervenci a v relevantních případech rozpis přenesených výdajů nebo finančních nástrojů. Pokud jsou výstupy intervence plánovány k úhradě v průběhu několika let, aby se nezapočítávaly v průběhu období několikrát, roční plánované výstupy odpovídají pouze počtu výstupů, u nichž je orientačně plánováno, že obdrží první platbu v daném rozpočtovém roce;

vii) 

informace týkající se posouzení státní podpory, zejména s uvedením, zda zásah spadá mimo oblast působnosti článku 42 SFEU, a s uvedením typu nástroje státní podpory, který má být použit pro schválení podpory;

f) 

další informace specifické pro určité typy intervencí:

i) 

v souvislosti s intervencemi ve formě přímé platby:

— 
pro základní podporu příjmu pro udržitelnost uvedenou v hlavě III kapitole II oddílu 2 pododdílu 2 nařízení (EU) 2021/2115 konkrétní informace a vysvětlení pro platbu malým zemědělcům včetně maximální částky a typu platby (paušální částka nebo na hektar),
— 
pro doplňkovou redistributivní podporu příjmu pro udržitelnost uvedenou v článku 29 nařízení (EU) 2021/2115 konkrétní informace a vysvětlení včetně způsobilosti, maximálního počtu zaplacených hektarů, rozsahu a skupin území,
— 
pro doplňkovou podporu příjmu pro mladé zemědělce uvedenou v článku 30 nařízení (EU) 2021/2115 konkrétní informace a vysvětlení týkající se:
— 
podmínek uplatňovaných pro definici nově zahájené činnosti,
— 
druhu a trvání podpory,
— 
maximálního počtu zaplacených hektarů, je-li to relevantní,
— 
informace, zda se uplatňuje návaznost na předchozí schéma,
— 
pro schémata pro klima, životní prostředí a dobré životní podmínky zvířat se uvedou oblasti opatření podle čl. 31 odst. 4 nařízení (EU) 2021/2115, na které se intervence vztahuje, údaj o tom, zda schémata přispívají k plnění nových povinných požadavků po dobu nejvýše 24 měsíců ode dne, kdy se pro podnik stanou povinnými,
— 
pro každou intervenci na podporu příjmu vázanou na produkci uvedenou v hlavě III kapitole II oddílu 3 pododdílu 1 nařízení (EU) 2021/2115:
— 
informace týkající se intervencí pro bílkovinné plodiny,
— 
zdůvodnění cílových odvětví, jejich obtíž(e), jejich význam, cíl intervence (zlepšení konkurenceschopnosti, kvality nebo udržitelnosti) a způsob, jakým tento cíl vyřeší obtíž(e), a soulad se směrnicí 2000/60/ES, případně měrná jednotka pro bource morušového a příslušný přepočítací koeficient na počet kusů;
ii) 

v souvislosti s intervencemi pro rozvoj venkova:

— 
pro intervence uvedené v článku 70 nařízení (EU) 2021/2115:
— 
popis typu způsobilé oblasti,
— 
uvedení typu závazků (založené na výsledcích, založené na řízení nebo smíšené) a mechanismu provádění,
— 
údaj o době trvání smluv,
— 
údaj o tom, zda intervence přispívá k plnění nových povinných požadavků po dobu nejvýše 24 měsíců ode dne, kdy se pro podnik stanou povinnými,
— 
pro intervence uvedené v článku 71 nařízení (EU) 2021/2115 odkaz na vnitrostátní seznam vymezených místních správních jednotek a na mapu oblastí s přírodními omezeními (dále jen „ANC“) ( 6 ) pro každou kategorii oblastí uvedenou v čl. 32 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 ( 7 ),
— 
pro intervence uvedené v článku 72 nařízení (EU) 2021/2115 uvedení typu způsobilé oblasti,
— 
pro intervence uvedené v článku 73 nařízení (EU) 2021/2115 seznam nezpůsobilých investic souvisejících s rozsahem intervence, pokud nejsou uvedeny již v pododdíle 4.7 písm. b), a pro intervence v odvětví lesnictví velikost podniků, u nichž je podpora podmíněna předložením příslušných informací z lesního hospodářského plánu nebo rovnocenného nástroje,
— 
pro intervence uvedené v článku 74 nařízení (EU) 2021/2115 údaj o tom, zda investice vede ke zvětšení zavlažované plochy, a:
— 
pro investice do zlepšení stávajících zavlažovacích zařízení: jaká je požadovaná potenciální úspora vody vyjádřená v procentech,
— 
pro investice do zlepšení stávajících zavlažovacích zařízení, která mají vliv na vodní útvary, jejichž stav je horší než dobrý, jaké jsou požadavky na účinné snížení spotřeby vody vyjádřené v procentech,
— 
pro intervence uvedené v článku 76 nařízení (EU) 2021/2115:
— 
uvedení prahové hodnoty vedoucí k poskytnutí náhrad,
— 
uvedení metodiky výpočtu ztrát a faktorů vedoucí k poskytnutí náhrad,
— 
popis konkrétního pokrytí ztrát a plánovaných opatření k zamezení nadměrné kompenzace,
— 
pro intervence LEADER uvedené v článku 77 nařízení (EU) 2021/2115:
— 
popis očekávané přidané hodnoty přístupu v rámci iniciativy LEADER a způsobu uplatňování jejích zásad,
— 
uvedení toho, zda se plánuje podpora z více než jednoho fondu uvedeného v čl. 31 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1060 ( 8 ) a z kterého hlavního fondu;
g) 

dodržování předpisů WTO, včetně:

i) 

pro intervence uvedené v příloze II nařízení (EU) 2021/2115 uvedení odstavce přílohy 2 Dohody WTO o zemědělství (zelená skupina podpor, tzv. green box), jehož podmínky intervence splňuje;

ii) 

případné možnosti podpory příjmu vázané na produkci uvedené v hlavě III kapitole II oddílu 3 pododdílu 1 nařízení (EU) 2021/2115: údaje o tom, že intervence splňuje podmínky stanovené v čl. 6 odst. 5 Dohody WTO o zemědělství (modrá skupina podpor, tzv. blue box);

iii) 

vysvětlení, jak intervence podle bodu i) nebo ii) splňuje kritéria zelené nebo modré skupiny podpor;

iv) 

pro intervence uvedené v čl. 11 odst. 1 nařízení (EU) 2021/2115, co se týče souladu s limity uvedenými v listině WTO pro EU, pokud jde o olejnatá semena, stanovenými v Memorandu o porozumění mezi Evropským hospodářským společenstvím a Spojenými státy americkými o olejnatých semenech v rámci Všeobecné dohody o clech a obchodu ( 9 ): údaje o tom, zda je intervence zacílena na některou z plodin, na které se dohoda vztahuje (tj. sója, řepka olejka, slunečnicová semena s výjimkou cukrářských slunečnicových semen), a pokud ano, údaje o plánované podporované ploše na příslušný rok žádosti.

6.    Finanční plán

Tento oddíl obsahuje následující:

6.1    Přehledová tabulka

Členské státy uvedou prvky stanovené v čl. 112 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115.

Členské státy, které chtějí využít možnosti převádět příděly mezi fondy podle článku 103 nařízení (EU) 2021/2115, poskytnou tyto informace pro každý rok období strategického plánu SZP, pro který chtějí tuto flexibilitu využít. Členské státy mohou v roce 2025 přezkoumat své rozhodnutí ohledně svých přídělů na rozpočtový rok 2027.

Informace poskytnuté v přehledové tabulce umožní zkontrolovat, zda byly řádně vyhrazeny příděly nezbytné k dodržení minimálních požadavků na výdaje stanovených v článcích 92, 93, 95, 97 a 98 nařízení (EU) 2021/2115.

Uvedené informace slouží jako základ pro výpočet finančních stropů, které vzniknou odečtením částek vyhrazených členskými státy na dodržení minimálních požadavků na výdaje uvedených v článcích 92, 93, 95, 97 a 98 nařízení (EU) 2021/2115 (reverzní stropy).

Minimální a maximální částky uvedené v článcích 92 až 98 nařízení (EU) 2021/2115 se vždy vypočítají na základě finančních rámců členských států uvedených v článcích 87, 88 a 89 nařízení (EU) 2021/2115 po případných převodech.

Pokud se však členské státy rozhodnou přidělit prostředky na programy InvestEU, LIFE a/nebo Erasmus, uvedou se příslušné roční částky v přehledové tabulce. Příloha XI nařízení (EU) 2021/2115 nebude změněna a všechny povinnosti týkající se minimálních přídělů budou kontrolovány oproti částkám uvedeným v příloze XI uvedeného nařízení, které tyto konkrétní příděly nevylučují.

Vzhledem k tomu, že požadavek minimálního finančního přídělu pro mladé zemědělce může být splněn jak z EZZF, tak z EZFRV, členské státy, které se rozhodnou přidělit vyšší částku, než je minimum stanovené v příloze XII nařízení (EU) 2021/2115], uvedou částky, které mají být použity v rámci každého z fondů k dosažení minimálního požadavku na příděl. To slouží jako základ pro výpočet reverzních stropů.

6.2    Podrobné finanční informace a rozdělení podle jednotlivých intervencí a plánování výstupů

Podrobný finanční plán uvedený v čl. 112 odst. 3 nařízení (EU) 2021/2115 uvádí přehled orientační očekávané výše plateb přídělů členských států v období provádění strategického plánu SZP a informace o míře spolufinancování z EZFRV.

7.    Správní a koordinační struktura

7.1    Určení správních orgánů, řídících orgánů a dalších subjektů

Tento pododdíl obsahuje:

a) 

pro každý typ subjektu (příslušný orgán/příslušné orgány, řídící orgán/orgány, platební agentura/agentury, v relevantních případech koordinační orgán/orgány a certifikační orgán/orgány) uvedení fondu/fondů, za který je odpovědný/které jsou odpovědní, jakož i jméno/jména a kontaktní údaje odpovědné osoby/odpovědných osob;

stejné informace se poskytnou i pro další subjekty, jako je monitorovací výbor(y), v relevantních případech pověřené a zprostředkující subjekty, jakož i příslušné koordinační struktury pro AKIS, pro komunikačního pracovníka plánu SZP podle článku 48 nařízení (EU) 2021/1060 a pro síť pro SZP. Uvede se rovněž úloha pověřeného a zprostředkujícího subjektu (subjektů);

b) 

stručný popis zřízení a organizace příslušného orgánu;

c) 

v případě, že je provádění finančních nástrojů delegováno na regionální orgány, popis správních opatření pro provoz finančních nástrojů (delegování úkolů řídícího orgánu a platební agentury, jako je výběr příjemce, podávání zpráv, platby, kontrola).

7.2    Popis systémů monitorování a vykazování

Stručný popis systémů monitorování a vykazování zavedených za účelem zaznamenávání, uchovávání, řízení a vykazování informací potřebných k posouzení výkonnosti strategického plánu SZP, včetně systému vykazování zavedeného pro účely výroční zprávy o výkonnosti podle článku 134 nařízení (EU) 2021/2115.

7.3    Informace o systému kontrol a sankcích

a)    IACS

Informace týkající se IACS zahrnují:

i) 

specifikace oblasti působnosti, zejména zda se používá pro odvětví vína, jak je stanoveno v článku 65 nařízení (EU) 2021/2115, a pro podmíněnost;

ii) 

definici zemědělského pozemku, v relevantních případech včetně zemědělské půdy;

iii) 

potvrzení o fungování systému IACS od 1. ledna 2023 a o tom, že jsou splněny požadavky stanovené v hlavě IV kapitole II nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ( 10 );

iv) 

informace o systému (systémech) identifikace a evidence zvířat podle čl. 65 odst. 4 písm. c) a čl. 66 odst. 1 písm. g) nařízení (EU) 2021/2116;

v) 

informaci, zda se používá automatický systém evidence žádostí;

vi) 

popis systému (systémů) kontrol a sankcí, zejména s vysvětlením, zda systém zahrnuje systematické kontroly, které se zaměřují také na oblasti, kde je riziko chyb nejvyšší, a jak úroveň kontrol zajišťuje účinné řízení rizik, jak je uvedeno v čl. 60 odst. 1 nařízení (EU) 2021/2116. Pokud jde o sankce, informace vysvětlují sankce stanovené za nedodržení kritérií způsobilosti pro intervence definovaných ve strategickém plánu SZP. Pokud se pro různé intervence používají různé systémy kontrol a sankcí, uvedou se informace o každém z těchto systémů.

Pokud to členský stát považuje za důležité, mohou být poskytnuty další informace o systému identifikace zemědělských pozemků, o systému geoprostorových žádostí a žádostí podle zvířat a o systému monitorování ploch.

b)    Systém kontrol a sankcí pro intervence, na které se nevztahuje IACS

Pro intervence EZZF a EZFRV, na které se nevztahuje systém IACS, musí informace obsahovat:

i) 

stručný popis systému sankcí v souladu se zásadami účinnosti, proporcionality a odrazujícího účinku;

ii) 

stručný popis systému (systémů) kontroly, včetně případných specifik pro finanční nástroje;

iii) 

stručné vysvětlení, jakým způsobem je dodržován soulad s pravidly pro zadávání veřejných zakázek.

c)    Systém kontrol a sankcí pro podmíněnost

Tento pododdíl obsahuje:

i) 

popis systému kontrol podmíněnosti:

ii) 

uvedení typů kontrol pro jednotlivé PPH a standardy DZES;

iii) 

popis systému sankcí;

iv) 

definici a použití zásad opakování a úmyslnosti;

v) 

uvedení použití zjednodušeného kontrolního systému pro malé zemědělce;

vi) 

informace o příslušných kontrolních subjektech odpovědných za kontroly standardů podmíněnosti a povinných požadavků na řízení.

d)    Sociální podmíněnost

Tento pododdíl obsahuje:

i) 

popis systému kontrol pro sociální podmíněnost;

ii) 

popis systému sankcí pro sociální podmíněnost.

Pokud se sociální podmíněnost uplatňuje od roku 2024 nebo 2025, popis uvedený v bodech i) a ii) se poskytne nejpozději v pozměněném strategickém plánu SZP schváleném Komisí v souladu s článkem 119 nařízení (EU) 2021/2115 před prvním rokem uplatňování sociální podmíněnosti.

8.    Modernizace: AKIS a digitalizace

8.1    Celkové organizační uspořádání AKIS

Tento pododdíl obsahuje vysvětlení celkového strategického přístupu AKIS založeného na analýze SWOT a posouzení potřeb s uvedením, jak budou intervence a opatření společně přispívat k dosažení průřezového cíle uvedeného v čl. 6 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115.

8.2    Popis toho, jak budou poradenské služby, výzkum, sítě pro SZP a intervence spolupracovat v rámci AKIS

Tento pododdíl obsahuje vysvětlení organizace spolupráce poradců, výzkumných pracovníků a sítí pro SZP. Uvede se, zda jsou plánovaná opatření kombinována s jinými relevantními opatřeními nebo nástroji v rámci strategického plánu SZP i mimo něj.

8.3    Popis organizace zemědělských poradců

Tento pododdíl obsahuje vysvětlení, jak je organizováno poskytování poradenství, které zahrnuje všechny poradce a pokrývá všechny prvky uvedené v čl. 15 odst. 2 a 4 nařízení (EU) 2021/2115, přičemž musí být dodrženy i požadavky na nestrannost stanovené v čl. 15 odst. 3 uvedeného nařízení.

8.4    Popis způsobu poskytování podpory na inovace

Tento pododdíl obsahuje vysvětlení způsobu organizace podpory inovací a toků znalostí v rámci AKIS.

8.5    Digitalizační strategie

Tento pododdíl obsahuje vysvětlení strategického přístupu k podpoře digitalizace, včetně popisu přístupu, jak jsou opatření v rámci digitalizační strategie přizpůsobena tak, aby se zabránilo rozdílům v oblasti digitalizace mezi regiony, typy podniků a skupinami obyvatelstva nebo aby se tyto rozdíly zmírnily.

9.    Přílohy ke strategickému plánu SZP

9.1    Příloha I o hodnocení ex ante a o strategickém posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ( 11 )

Příloha I strategického plánu SZP podle čl. 115 odst. 1 nařízení (EU) 2021/2115 obsahuje shrnutí výsledků hodnocení ex ante a hlavní doporučení hodnocení ex ante a posouzení SEA.

Podle prvků strategického plánu SZP, které mají být posouzeny v uvedeném hodnocení ex ante, se doporučení rozdělí do kategorií:

— 
analýza SWOT, posouzení potřeb,
— 
logika intervence/příspěvek k cílům,
— 
vnější/vnitřní soudržnost,
— 
přidělování rozpočtových prostředků,
— 
výstupy, výsledky a stanovení milníků a cílů,
— 
opatření ke snížení administrativní zátěže,
— 
finanční nástroje,
— 
specifická doporučení SEA,
— 
jiné.

Jasně se uvede, jak byla doporučení řešena, nebo se uvede odůvodnění, proč nebyla zohledněna.

Uvedou se odkazy na kompletní zprávy o hodnocení ex ante a SEA.

9.2    Příloha II o analýze SWOT aktuální situace v oblasti, jíž se strategický plán SZP týká

Příloha II strategického plánu SZP uvedená v čl. 115 odst. 2 nařízení (EU) 2021/2115 vyloží v analýze SWOT prvky stanovené v uvedeném ustanovení pro každý cíl podle čl. 6 odst. 1 a 2 uvedeného nařízení. Analýza SWOT se skládá ze čtyř klíčových prvků, jimiž jsou silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, a uvádí zdroje použitých dat jiné než kontextové ukazatele.

9.3    Příloha III o konzultacích s partnery

Příloha III strategického plánu SZP podle čl. 115 odst. 3 nařízení (EU) 2021/2115 obsahuje výsledky konzultací s partnery, zejména s příslušnými orgány na regionální a místní úrovni, a stručný popis způsobu, jakým byly konzultace provedeny.

9.4    Příloha IV o intervencích pro zvláštní platbu na bavlnu

Příloha IV strategického plánu SZP podle čl. 115 odst. 4 nařízení (EU) 2021/2115 obsahuje následující:



Podmínky způsobilosti pro zajištění souladu s analýzou SWOT/posouzením potřeb a dalšími intervencemi, zejména:

— objektivní kritéria, na jejichž základě je schválena zemědělská půda a povoleny odrůdy pro produkci bavlny,

— povolené odrůdy,

— minimální hustota výsadby a její odůvodnění.

text

Komplementarita intervence pro zvláštní platbu na bavlnu s ostatními intervencemi strategického plánu SZP.

text

9.5    Příloha V o doplňkovém vnitrostátním financování

V příloze V strategického plánu SZP uvedené v čl. 115 odst. 5 nařízení (EU) 2021/2115 se pro každou intervenci v oblasti rozvoje venkova, na kterou se poskytuje doplňkové vnitrostátní financování podle čl. 115 odst. 5 písm. a), b) a c) a čl. 146 prvního pododstavce nařízení (EU) 2021/2115, vyplní tyto informace:



Článek v hlavě III kapitole IV nařízení (EU) 2021/2115, podle kterého se financování poskytuje

text

Vnitrostátní právní základ pro poskytnutí financování

text

Intervence ve strategickém plánu SZP, na kterou se financování poskytuje

text

Celkový rozpočet financování (v eurech)

číslo

Údaj o splnění příslušných požadavků nařízení (EU) 2021/2115

ano/ne

Komplementarita:

a)  vyšší počet příjemců;

b)  vyšší intenzita podpory;

c)  poskytnutí financování na určité operace v rámci intervence.

Uveďte ty, které se použijí, a případně uveďte další informace.

Vztahuje se článek 42 SFEU

ano/ne (pokud ne, uveďte nástroj pro schválení státní podpory)

V souvislosti s odvětvím ovoce a zeleniny se pro vnitrostátní finanční pomoc uvedenou v článku 53 nařízení (EU) 2021/2115 vyplní tyto informace:



Odhadovaná roční částka vnitrostátní finanční podpory v odvětví ovoce a zeleniny na příslušný region a celková částka za členský stát.

text

9.6   Příloha VI o přechodné vnitrostátní podpoře (je-li relevantní)

Příloha VI strategického plánu SZP uvedená v čl. 115 odst. 6 nařízení (EU) 2021/2115 obsahuje prvky stanovené v uvedeném nařízení pro každou jednotlivou přechodnou vnitrostátní podporu podle odvětví, je-li to relevantní:

a) 

roční odvětvový finanční rámec pro každé odvětví, pro které je poskytována přechodná vnitrostátní podpora;



Odvětví

Finanční rámec pro jednotlivá odvětví (v eurech)

2023

2024

2025

2026

2027

 

Vyplní členský stát

 

 

 

 

 

 

 

b) 

v relevantních případech pro každé odvětví maximální jednotkovou sazbu podpory pro každý rok období při dodržení maximální jednotkové sazby;



Odvětví

Jednotková sazba

 

Vyplní členský stát

 

c) 

v relevantních případech informace týkající se referenčního období upraveného v souladu s čl. 147 odst. 2 druhým pododstavcem nařízení (EU) 2021/2115;



Odvětví

Informace o pozměněném referenčním období

 

d) 

stručný popis komplementarity přechodné vnitrostátní podpory s intervencemi strategického plánu SZP.




PŘÍLOHA II

Povinnosti Komise a členských států v oblasti SFC2021

1.    Povinnosti Komise

1.1 Zajistit provoz elektronického systému pro oficiální a bezpečnou výměnu informací mezi členským státem a Komisí, dále jen „SFC2021“. SFC2021 obsahuje přinejmenším informace uvedené v šablonách stanovených podle nařízení (EU) 2021/2115.

1.2 Zajistit níže uvedené vlastnosti SFC2021:

a) 

interaktivní formuláře nebo formuláře předvyplněné systémem na základě informací, které byly v systému dříve uloženy;

b) 

automatické výpočty tam, kde sníží náročnost zadávání pro uživatele;

c) 

automatické kontroly jako součást systému umožňující provádět kontrolu vnitřní soudržnosti předávaných dat a jejich soulad s použitelnými pravidly;

d) 

upozornění generovaná systémem, která uživatele SFC2021 upozorní na proveditelnost nebo neproveditelnost určitých úkonů;

e) 

on-line sledování stavu zpracovávání informací zadaných do systému;

f) 

dostupnost historie, pokud jde o všechny informace zadané pro program;

g) 

dostupnost povinného elektronického podpisu ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ( 12 ), který bude uznán jako důkaz v soudním a správním řízení.

1.3 Zajistit politiku bezpečnosti informačních technologií pro SFC2021 vztahující se na zaměstnance, kteří systém používají, v souladu s platnými pravidly Unie, zejména rozhodnutím Komise (EU, Euratom) 2017/46 ( 13 ).

1.4 Jmenovat osobu nebo osoby odpovědné za vymezení, dodržování a zajišťování správného uplatňování uvedené politiky bezpečnosti na SFC2021.

2.    Povinnosti členských států

2.1 Zajistit, aby programové orgány členského státu určené v souladu s hlavou VI nařízení (EU) 2021/2115 a rovněž subjekty určené k provádění některých úkolů v rámci odpovědnosti řídícího orgánu zadávaly do SFC2021 informace pro předání, za které jsou odpovědné, a veškeré jejich aktualizace.

2.2 Zajistit ověřování předložených informací jinou osobou než osobou, která údaje k předání zadala.

2.3 Zajistit uspořádání pro oddělení úkolů uvedených v bodech 2.1 a 2.2 prostřednictvím informačních systémů řízení a kontroly členského státu automaticky propojených se SFC2021.

2.4 Jmenovat osobu či osoby odpovídající za správu přístupových práv k plnění těchto úkolů:

a) 

zjišťovat totožnost uživatelů, kteří žádají o přístup, a ujistit se, že tito uživatelé jsou zaměstnanci organizace;

b) 

informovat uživatele o jejich povinnostech za účelem zajištění bezpečnosti systému;

c) 

ověřovat oprávnění uživatelů na požadovanou úroveň oprávnění v souvislosti s jejich úkoly a hierarchickým postavením;

d) 

žádat o ukončení přístupových práv v případě, že tato přístupová práva již nejsou potřebná nebo opodstatněná;

e) 

neprodleně hlásit podezřelé události, které by mohly narušit bezpečnost systému;

f) 

hlášením změn zajišťovat trvalou přesnost identifikačních údajů uživatelů;

g) 

přijímat nutná preventivní opatření pro ochranu dat a obchodního tajemství podle unijních a vnitrostátních pravidel;

h) 

informovat Komisi o všech změnách majících vliv na schopnost orgánů členského státu nebo uživatelů SFC2021 plnit povinnosti uvedené v bodě 2.1 nebo na osobní schopnost plnit povinnosti uvedené v písmenech a) až g).

2.5 Zajistit opatření pro dodržování ochrany soukromí a osobních údajů u fyzických osob a obchodního tajemství u právnických osob v souladu se směrnicí 2002/58/ES ( 14 ) a nařízeními Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ( 15 ) a (EU) 2018/1725 ( 16 ).

2.6 Přijmout politiky na vnitrostátní, regionální či místní úrovni bezpečnosti informací týkající se přístupu do SFC2021 na základě posouzení rizik platné pro všechny orgány používající SFC2021 a zabývající se těmito aspekty:

a) 

aspekty bezpečnosti IT při práci vykonávané osobou či osobami, které odpovídají za správu přístupových práv uvedených v bodě 2.4, v případě přímého použití;

b) 

v případě připojení vnitrostátních, regionálních nebo místních počítačových systémů k SFC2021 prostřednictvím technického rozhraní jako součásti řídicích a kontrolních informačních systémů členského státu podle bodu 2.3, bezpečnostními opatřeními pro tyto systémy umožňující uvedení do souladu s bezpečnostními požadavky SFC2021 a pokrývající:

i) 

fyzickou bezpečnost;

ii) 

nosiče dat a kontrolu přístupu;

iii) 

kontrolu uchovávání;

iv) 

kontrolu přístupu a hesla;

v) 

sledování;

vi) 

propojení s SFC2021;

vii) 

komunikační infrastrukturu;

viii) 

správu lidských zdrojů před, během a po zaměstnání;

ix) 

krizové řízení.

2.7 Na vyžádání zpřístupnit dokument(y) obsahující politiky uvedené v bodě 2.6 Komisi.

2.8 Jmenovat osobu nebo osoby odpovědné za dodržování a zajišťování uplatňování vnitrostátních, regionálních nebo místních politik bezpečnosti IT a působících jako kontaktní osoba pro osobu nebo osoby jmenované Komisí uvedené v bodě 1.4.

3.    Společné povinnosti Komise a členských států

3.1 Zajistit dostupnost buď přímo prostřednictvím interaktivního uživatelského rozhraní (tj. internetové aplikace) nebo prostřednictvím technického rozhraní využívajícího předem definované protokoly (tj. internetové služby) umožňujícího automatickou synchronizaci a předávání údajů mezi informačními systémy členských států a SFC2021.

3.2 Stanovit, že datum elektronického předání informací členským státem Komisi a naopak pomocí elektronické výměny údajů představuje datum předložení dotčeného dokumentu.

3.3 Zajistit, aby výměna oficiálních údajů probíhala prostřednictvím SFC2021, s výjimkou událostí způsobených vyšší mocí, a aby informace uvedené v elektronických formulářích integrovaných v SFC2021 (dále jen „strukturované údaje“) nebyly nahrazovány nestrukturovanými údaji a aby strukturované údaje měly v případě nesrovnalostí před nestrukturovanými údaji přednost.

V případě události způsobené vyšší mocí, nefunkčnosti systému SFC2021 nebo nedostatečného spojení s SFC2021 může členský stát s předchozím souhlasem Komise zaslat dokumenty v jiné formě za podmínek stanovených Komisí. Jakmile příčina události způsobené vyšší mocí pomine, vloží dotčená strana informace, které již byly poskytnuty v papírové podobě, neprodleně do SFC2021.

3.4 Zajistit dodržování podmínek bezpečnosti IT uvedených v portálu SFC2021 a opatření, která jsou prováděna v SFC2021 ze strany Komise, s cílem zabezpečit předávání údajů, zejména v souvislosti s používáním technického rozhraní jako součásti řídicích a kontrolních informačních systémů členského státu podle bodu 2.3.

3.5 Provádět a zajistit účinnost bezpečnostních opatření přijatých za účelem ochrany údajů uchovávaných a předávaných prostřednictvím SFC2021.

3.6 Každoročně aktualizovat a přezkoumávat bezpečnostní politiku v oblasti IT pro SFC2021 i příslušné vnitrostátní, regionální a místní bezpečnostní politiky v oblasti IT v případě technologických změn, identifikace nových hrozeb nebo jiných souvisejících událostí.



( 1 ) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2017/1185 ze dne 20. dubna 2017, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 a (EU) č. 1308/2013, pokud jde o oznamování informací a dokumentů Komisi, a kterým se mění a ruší několik nařízení Komise (Úř. věst. L 171, 4.7.2017, s. 113).

( 2 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/783 ze dne 29. dubna 2021 o zavedení Programu pro životní prostředí a oblast klimatu (LIFE) a o zrušení nařízení (EU) č. 1293/2013 (Úř. věst. L 172, 17.5.2021, s. 53).

( 3 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/817 ze dne 20. května 2021, kterým se zavádí program Erasmus+: program Unie pro vzdělávání a odbornou přípravu, pro mládež a pro sport a zrušuje nařízení (EU) č. 1288/2013 (Úř. věst. L 189, 28.5.2021, s. 1).

( 4 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky (Úř. věst. L 327, 22.12.2000, s. 1).

( 5 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1307/2013 ze dne 17. prosince 2013, kterým se stanoví pravidla pro přímé platby zemědělcům v režimech podpory v rámci společné zemědělské politiky a kterým se zrušují nařízení Rady (ES) č. 637/2008 a nařízení Rady (ES) č. 73/2009 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 608).

( 6 ) Mapa všech oblastí vymezených podle čl. 32 odst. 1 nařízení (EU) č. 1305/2013.

( 7 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1305/2013 ze dne 17. prosince 2013 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV) a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 (Úř. věst. L 347, 20.12.2013, s. 487).

( 8 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1060 ze dne 24. června 2021 o společných ustanoveních pro Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský sociální fond plus, Fond soudržnosti, Fond pro spravedlivou transformaci a Evropský námořní, rybářský a akvakulturní fond a o finančních pravidlech pro tyto fondy a pro Azylový, migrační a integrační fond, Fond pro vnitřní bezpečnost a Nástroj pro finanční podporu správy hranic a vízové politiky (Úř. věst. L 231, 30.6.2021, s. 159).

( 9 )  Úř. věst. L 147, 18.6.1993, s. 26.

( 10 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116 ze dne 2. prosince 2021 o financování, řízení a sledování společné zemědělské politiky a zrušení nařízení (EU) č. 1306/2013 (Úř. věst. L 435, 6.12.2021, s. 187).

( 11 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (Úř. věst. L 197, 21.7.2001, s. 30).

( 12 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES (Úř. věst. L 257, 28.8.2014, s. 73).

( 13 ) Rozhodnutí Komise (EU, Euratom) 2017/46 ze dne 10. ledna 2017 o bezpečnosti komunikačních a informačních systémů v Evropské komisi (Úř. věst. L 6, 11.1.2017, s. 40).

( 14 ) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12. července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací (Směrnice o soukromí a elektronických komunikacích) (Úř. věst. L 201, 31.7.2002, s. 37).

( 15 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) (Úř. věst. L 119, 4.5.2016, s. 1).

( 16 ) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1725 ze dne 23. října 2018 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů orgány, institucemi a jinými subjekty Unie a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení nařízení (ES) č. 45/2001 a rozhodnutí č. 1247/2002/ES (Úř. věst. L 295, 21.11.2018, s. 39).

© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU