(EU) 2025/1184Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1184 ze dne 10. června 2025, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Alžírska, Angoly, Keni, Laosu, Libanonu, Monaka, Namibie, Nepálu, Pobřeží slonoviny a Venezuely na seznam vysoce rizikových třetích zemí, které poskytly písemný politický závazek na vysoké úrovni s cílem řešit zjištěné nedostatky a vypracovaly akční plán spolu s FATF, a za účelem odstranění Barbadosu, Filipín, Gibraltaru, Jamajky, Panamy, Senegalu, Spojených arabských emirátů a Ugandy z uvedeného seznamu

Publikováno: Úř. věst. L 1184, 16.7.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 10. června 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 5. srpna 2025 Nabývá účinnosti: 5. srpna 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/1184

16.7.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1184

ze dne 10. června 2025,

kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 za účelem doplnění Alžírska, Angoly, Keni, Laosu, Libanonu, Monaka, Namibie, Nepálu, Pobřeží slonoviny a Venezuely na seznam vysoce rizikových třetích zemí, které poskytly písemný politický závazek na vysoké úrovni s cílem řešit zjištěné nedostatky a vypracovaly akční plán spolu s FATF, a za účelem odstranění Barbadosu, Filipín, Gibraltaru, Jamajky, Panamy, Senegalu, Spojených arabských emirátů a Ugandy z uvedeného seznamu

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (1), a zejména na čl. 9 odst. 2 uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Unie musí účinně chránit integritu a řádné fungování svého finančního systému a vnitřního trhu před praním peněz a financováním terorismu. Ustanovení čl. 9 odst. 2 směrnice (EU) 2015/849 proto požaduje, aby Komise identifikovala třetí země, které mají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky představující významnou hrozbu pro finanční systém Unie (dále jen „vysoce rizikové třetí země“).

(2)

Vysoce rizikové třetí země jsou identifikovány v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 (2).

(3)

Vzhledem k vysoké úrovni integrace mezinárodního finančního systému, úzkému propojení tržních subjektů, vysokému objemu přeshraničních transakcí směrem do Unie i z Unie a stupni otevřenosti trhu představuje jakákoli hrozba v oblasti praní peněz a financování terorismu pro mezinárodní finanční systém také hrozbu pro finanční systém Unie.

(4)

Jak vyžaduje čl. 9 odst. 4 směrnice (EU) 2015/849, Komise zohlednila nejnovější dostupné informace, zejména aktuální veřejná prohlášení Finančního akčního výboru (FATF), seznam FATF s názvem „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ a zprávy FATF vypracované v rámci Skupiny pro přezkum mezinárodní spolupráce týkající se rizik, která představují jednotlivé třetí země.

(5)

Od posledních změn nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 FATF svůj seznam „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ aktualizoval. Na svých plenárních zasedáních v únoru, červnu a říjnu 2024 a v únoru 2025 FATF na uvedený seznam doplnil Alžírsko, Angolu, Keňu, Laos, Libanon, Monako, Namibii, Nepál, Pobřeží slonoviny a Venezuelu a naopak Barbados, Filipíny, Gibraltar, Jamajku, Senegal, Spojené arabské emiráty a Ugandu z uvedeného seznamu odstranil.

(6)

Alžírsko přijalo v říjnu 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázalo ke spolupráci s FATF a Finančním akčním výborem pro Blízký východ a severní Afriku (MENAFATF), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v květnu 2023 Alžírsko významně pokročilo u řady opatření doporučených v této zprávě, mimo jiné účinnějším prováděním vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz. Alžírsko bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu tím, že: zlepší dohled založený na posouzení rizik, zejména v odvětvích s vyšším rizikem, mimo jiné přijetím nových postupů, posouzení rizik, příruček a pokynů pro dohled, jakož i prováděním inspekcí a uplatňováním účinných, přiměřených a odrazujících sankcí; vypracuje účinný rámec pro základní informace a informace o skutečných majitelích; posílí svůj režim pro oznamování podezřelých transakcí; vytvoří účinný právní a institucionální rámec pro cílené finanční sankce za financování terorismu a uplatní přístup k dohledu nad neziskovými organizacemi založený na posouzení rizik, aniž by to narušilo legitimní činnost nebo od ní odrazovalo. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Alžírska a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Alžírsko dosud plně nevyřešilo obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Alžírsko by proto mělo být považováno za vysoce rizikovou třetí zemi.

(7)

Angola přijala v říjnu 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v červnu 2023 Angola dosáhla pokroku, pokud jde o některá z opatření doporučených v této zprávě, včetně posílením vnitrostátní spolupráce a koordinace, mezinárodní spolupráce, a využíváním finančních zpravodajských informací příslušnými orgány. Angola bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: zvýší porozumění rizikům v oblasti praní peněz a financování terorismu; zlepší dohled založený na posouzení rizik nad nefinančními bankovními subjekty a určenými nefinančními subjekty a profesemi (DNFBP); zajistí, aby příslušné orgány měly přiměřený, přesný a včasný přístup k informacím o skutečných majitelích a aby byla náležitě řešena porušení povinností; prokáže, ze rostou případy vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz; prokáže schopnost identifikovat, vyšetřovat a stíhat financování terorismu a prokáže účinný postup pro neprodlené zavedení cílených finančních sankcí. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Angoly a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Angola dosud plně nevyřešila obavy, které vedly k jejímu zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Angola by proto měla být považována za vysoce rizikovou třetí zemi.

(8)

V říjnu 2024 přijalo Pobřeží slonoviny politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázalo ke spolupráci s FATF a skupinou „Groupe Intergouvernemental d’Action contre le Blanchiment d’Argent en Afrique de l’Ouest“ (GIABA), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v červnu 2023 dosáhlo Pobřeží slonoviny pokroku u řady opatření doporučených v této zprávě, mimo jiné posílením svého právního rámce pro boj proti praní peněz a financování terorismu prostřednictvím několika důležitých legislativních a regulačních změn, aktualizací analýzy praní peněz a financování terorismu vypracováním typologických zpráv o nejrizikovějších predikativních trestných činech, posílením lidských a technických zdrojů finančního zpravodajského útvaru a státních zástupců a zprovozněním agentury odpovědné za správu zajištěného a odňatého majetku. Pobřeží slonoviny bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: posílí využívání mezinárodní spolupráce při vyšetřování a stíhání praní peněz a financování terorismu; zlepší provádění dohledu založeného na posouzení rizik nad finančními institucemi a určenými nefinančními subjekty a profesemi a provede informační kampaně s cílem zlepšit dodržování předpisů; zlepší ověřování a přístup k základním informacím a informacím o skutečných majitelích právnických osob a uplatňování sankcí v případě porušení; zlepší využívání finančních zpravodajských informací donucovacími orgány a šíření informací finanční zpravodajskou jednotkou; prokáže trvalý nárůst počtu vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz a financování terorismu různých typů v souladu s rizikovým profilem země a posílí rámec cílených finančních sankcí. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Pobřeží slonoviny a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Pobřeží slonoviny dosud plně nevyřešilo obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Pobřeží slonoviny by proto mělo být považováno za vysoce rizikovou třetí zemi.

(9)

Keňa přijala v únoru 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a ESAAMLG, regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od té doby Keňa podnikla kroky ke zlepšení svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu, mimo jiné tím, že dokončila posouzení rizik v oblasti financování terorismu a uvedla svůj rámec cílených finančních sankcí týkající se financování šíření zbraní do souladu. Keňa bude pokračovat v provádění svého akčního plánu FATF za účelem řešení svých strategických nedostatků, mimo jiné tím, že: předloží výsledky svého vnitrostátního posouzení rizik v oblasti praní peněz a financování terorismu a další posouzení rizik jednotným způsobem příslušným orgánům a soukromému sektoru a aktualizuje vnitrostátní strategie v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu; zlepší dohled nad finančními institucemi a DNFBP v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu založený na posouzení rizik a přijme právní rámec pro udělování licencí poskytovatelům služeb souvisejících s virtuálními aktivy a dohled nad nimi; zlepší pochopení preventivních opatření ze strany finančních institucí a DNFBP, mimo jiné s cílem zvýšit oznamování podezřelých transakcí a neprodleně zavést cílené finanční sankce; určí orgán pro regulaci svěřenských fondů a shromažďování přesných a aktuálních informací o skutečných majitelích a provede nápravná opatření v případě porušení požadavků na transparentnost pro právnické osoby a právní uspořádání; zlepší využívání a kvalitu produktů finančního zpravodajství; posílí vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz a financování terorismu v souladu s riziky; uvede rámec cílených finančních sankcí do souladu s doporučením FATF R.6 a zajistí jeho účinné provádění a zreviduje rámec pro regulaci neziskových organizací a dohled nad nimi s cílem zajistit, aby zmírňující opatření byla založena na posouzení rizik a nenarušovala legitimní činnost neziskových organizací ani od ní neodrazovala. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Keni a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Keňa dosud plně nevyřešila obavy, které vedly k jejímu zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Keňa by proto měla být považována za vysoce rizikovou třetí zemi.

(10)

Laos přijal v únoru 2025 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázal ke spolupráci s FATF a Asijsko-tichomořskou skupinou pro boj proti praní peněz, regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v srpnu 2023 dosáhl Laos pokroku u některých opatření doporučených v této zprávě, včetně navýšením zdrojů finančních zpravodajských jednotek a odstranění akcií na doručitele. Laos bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: zvýší porozumění rizikům v oblasti praní peněz a financování terorismu; zlepší dohled založený na posouzení rizik nad kasiny, bankami a vykazujícími subjekty ve zvláštních ekonomických zónách, včetně kontrol způsobilosti a bezúhonnosti; zvýší kvalitu a kvantitu analýzy finančních zpravodajských informací a spontánní šíření mezi donucovací orgány; zajistí, aby donucovací orgány dostávaly odbornou přípravu a pokyny v oblasti praní peněz; prokáže nárůst vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz v souladu s rizikovým profilem Laosu s důrazem na trestné činy s nadnárodním prvkem, které vyžadují mezinárodní spolupráci; vypracuje vnitrostátní politiku konfiskace v souladu s riziky v oblasti praní peněz a financování terorismu; prokáže, že relevantní příslušné orgány přijímají opatření k identifikaci, zajištění a případně konfiskaci výnosů a nástrojů trestné činnosti v souladu s rizikovým profilem; sleduje, zda finanční instituce a DNFBP dodržují povinnosti týkající se cílených finančních sankcí souvisejících s financováním šíření zbraní a vyřeší technické nedostatky v dodržování předpisů identifikované v doporučeních FATF 5, 6, 7 a 10. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Laosu a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Laos dosud plně nevyřešil obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Laos by proto měl být považován za vysoce rizikovou třetí zemi.

(11)

Libanon přijal v říjnu 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázal ke spolupráci s FATF a MENAFATF, regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu navzdory náročné sociální, hospodářské a bezpečnostní situaci v zemi. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v květnu 2023 dosáhl Libanon pokroku u několika opatření doporučených v této zprávě a uplatňoval opatření ve svém finančním sektoru, mimo jiné vydáním oběžníku pro banky a finanční instituce s cílem zřídit oddělení pro boj proti úplatkářství a trestným činům souvisejícím s korupcí a pokyny pro politicky exponované osoby a zároveň přijal opatření proti nelicencované finanční činnosti. Libanon bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: posoudí konkrétní rizika v oblasti praní peněz a financování terorismu zjištěných ve zprávě o vzájemném hodnocení a zajistí, aby byly zavedeny politiky a opatření ke zmírnění uvedených rizik; posílí mechanismy k zajištění včasného a účinného vyřízení žádostí o vzájemnou právní pomoc, vydání a vymáhání majetku; zlepší pochopení rizik ze strany DNFBP a bude uplatňovat účinné, přiměřené a odrazující sankce za porušení povinností v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu; zajistí, aby informace o skutečných majitelích byly aktuální a aby byly pro právnické osoby zavedeny odpovídající sankce a opatření ke zmírňování rizik; zlepší využívání produktů finanční zpravodajské jednotky a finančních zpravodajských informací ze strany příslušných orgánů; prokáže, že trvale rostou případy vyšetřování, stíhání a soudních rozhodnutí týkajících se druhů praní peněz v souladu s rizikem; zlepší svůj přístup k vymáhání majetku a identifikaci a zajištění nedovoleného přeshraničního pohybu měny a drahých kovů a kamenů; provede šetření v oblasti financování terorismu a sdílení informací se zahraničními partnery v souvislosti s uvedenými vyšetřováními, jak je požadováno ve zprávě o vzájemném sledování; bezodkladně posílí provádění cílených finančních sankcí zejména v rámci DNFBP a některých nebankovních finančních institucí a provede cílené a na posouzení rizika založené monitorování vysoce rizikových neziskových organizací, aniž by došlo k narušení nebo odrazování od legitimních činností neziskových organizací. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok, jehož Libanon navzdory současným náročným okolnostem dosáhl, dospěla k závěru že Libanon dosud plně nevyřešil obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Libanon by proto měl být považován za vysoce rizikovou třetí zemi.

(12)

Monako přijalo v červnu 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázalo ke spolupráci s FATF a Výborem expertů Rady Evropy pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu (MONEYVAL), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v prosinci 2022 dosáhlo Monako významného pokroku u několika opatření doporučených v této zprávě, mimo jiné zřízením nového kombinovaného orgánu spojujícího finanční zpravodajskou jednotku a dohled na bojem proti praní peněz a financování terorismu, posílením svého přístupu k odhalování a vyšetřování financování terorismu a prováděním cílených finančních sankcí a dohledu nad neziskovými organizacemi založeného na posouzení rizik. Monako bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu tím, že: posílí porozumění rizikům souvisejícím s praním peněz a podvody v oblasti daně z příjmu spáchanými v zahraničí; prokáže trvalý nárůst odchozích žádostí za účelem identifikace majetku pocházejícího z trestné činnosti v zahraničí a usilování o jeho zajištění; posílí uplatňování sankcí za porušení předpisů v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a za porušení základních požadavků a požadavků ohledně skutečných majitelů; dokončí svůj program zajištění zdrojů pro svou finanční zpravodajskou jednotku a posílí kvalitu a včasnost oznamování podezřelých transakcí; zvýší účinnost soudnictví, mimo jiné navýšením zdrojů vyšetřujících soudců a státních zástupců a uplatňováním účinných, odrazujících a přiměřených sankcí za praní peněz a zvýší míru zajištění majetku, u něhož existuje podezření, že pochází z trestné činnosti. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Monaka a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Monako dosud plně nevyřešil obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Monako by proto mělo být považováno za vysoce rizikovou třetí zemi.

(13)

Namibie přijala v únoru 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a Východoafrickou a jihoafrickou skupinou pro boj proti praní peněz (ESAAMLG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od té doby Namibie učinila kroky ke zlepšení svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu, mimo jiné posílením zdrojů finanční zpravodajské jednotky vyčleněných jak na její povinnosti v oblasti dohledu, tak na operativní a strategickou analýzu, a navýšením finančních a lidských zdrojů donucovacích orgánů v oblasti boje proti financování terorismu. Namibie bude pokračovat v provádění svého akčního plánu FATF za účelem řešení svých strategických nedostatků, mimo jiné tím, že: posílí dohled založený na rizicích v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu prováděním kontrol na dálku a na místě na základě nástrojů pro posuzování rizik v oblasti dohledu a uplatňováním účinných, přiměřených a odrazujících sankcí za porušení povinností v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu; posílí preventivní opatření prostřednictvím inspekcí a informačních činností s cílem zajistit, aby finanční instituce a DNFBP neprodleně uplatňovaly opatření zesílené hloubkové kontroly, jakož i povinnosti týkající se cílených finančních sankcí souvisejících s financováním terorismu a šíření zbraní; zintenzivní podávání informací o skutečných majitelích právnických osob a právních uspořádání a bude uplatňovat nápravná opatření nebo účinné, přiměřené a odrazující sankce za porušení povinností ohledně skutečných majitelů; zlepší spolupráci mezi finanční zpravodajskou jednotkou a donucovacími orgány s cílem zlepšit využívání a integraci finančních zpravodajských informací do vyšetřování; posílí operační schopnosti orgánů zapojených do vyšetřování a stíhání v oblasti boje proti praní peněz tím, že uvedeným orgánům budou poskytnuty odpovídající zdroje a cílená odborná příprava a prokáže schopnosti donucovacích orgánů účinně vyšetřovat a stíhat případy praní peněz a financování terorismu. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Namibie a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Namibie dosud plně nevyřešila obavy, které vedly k jejímu zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Namibie by proto měla být považována za vysoce rizikovou třetí zemi.

(14)

Nepál přijal v únoru 2025 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázal ke spolupráci s FATF a Asijsko-tichomořskou skupinou pro praní peněz (APG), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Od přijetí zprávy o vzájemném hodnocení v srpnu 2023 dosáhl Nepál pokroku u některých opatření doporučených v této zprávě, včetně zefektivnění žádostí o vzájemnou právní pomoc a zvýšení kapacit finanční zpravodajské jednotky; Nepál bude pokračovat ve spolupráci s FATF na provádění svého akčního plánu FATF tím, že: zlepší porozumění klíčovým rizikům v oblasti praní peněz a financování terorismu; zlepší dohled založený na posouzení rizik nad komerčními bankami, rizikovějšími družstvy, kasiny, obchodníky s drahými kovy a kameny a odvětvím nemovitostí; prokáže identifikaci a postihování významných poskytovatelů nezákonných služeb převodu peněz nebo hodnoty / hundi, aniž by to bránilo finančnímu začlenění; zvýší kapacitu a koordinaci příslušných orgánů pro provádění vyšetřování v oblasti praní peněz; prokáže, ze rostou případy vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz; prokáže opatření k identifikaci, sledování, omezení, zajištění a případně konfiskaci výnosů a nástrojů trestné činnosti v souladu s rizikovým profilem a vyřeší technické nedostatky v dodržování předpisů ve svém režimu cílených finančních sankcí pro boj proti financování terorismu a šíření zbraní. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Nepálu a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Nepál dosud plně nevyřešil obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Nepál by proto měl být považován za vysoce rizikovou třetí zemi.

(15)

Venezuela přijala v červnu 2024 politický závazek na vysoké úrovni, kterým se zavázala ke spolupráci s FATF a Karibským finančním akčním výborem (CFATF), regionálním orgánem typu FATF, s cílem posílit účinnost svého režimu pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Venezuela bude pokračovat v provádění svého akčního plánu FATF za účelem řešení svých strategických nedostatků, tím, že: posílí své porozumění rizikům v oblasti praní peněz a financování terorismu, a to i ve vztahu k financování terorismu a právnickým osobám a právním uspořádáním; zajistí, aby se opatření v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a dohled založený na posouzení rizik vztahovaly na celou škálu finančních institucí a DNFBP; zajistí, aby přiměřené, přesné a aktuální informacím o skutečných majitelích byly k přístupné včas; posílí zdroje finanční zpravodajské jednotky a zlepší využívání finančních zpravodajských informací příslušnými orgány; posílí vyšetřování a stíhání v oblasti praní peněz a financování terorismu; zajistí, aby opatření k předcházení zneužívání neziskových organizací pro financování terorismu byla cílená, přiměřená a založená na posouzení rizik a nenarušovala legitimní činnosti v odvětví neziskových organizací ani od nich neodrazovala a neprodleně zavede cílené finanční sankce související s financováním terorismu a šíření zbraní. Ačkoli Komise uznává a vítá závazek a dosavadní pokrok Venezuely a podporuje další úsilí, dospěla k závěru, že Venezuela dosud plně nevyřešila obavy, které vedly k jeho zařazení na seznam FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“. Venezuela by proto měla být považována za vysoce rizikovou třetí zemi.

(16)

Komise proto dospěla k závěru, že Alžírsko, Angola, Keňa, Laos, Libanon, Monako, Namibie, Nepál, Pobřeží slonoviny a Venezuela mají být identifikovány jako vysoce rizikové třetí země. Alžírsko, Angola, Keňa, Laos, Libanon, Monako, Namibie, Nepál, Pobřeží slonoviny a Venezuela by proto měly být doplněny do tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675.

(17)

Komise přezkoumala pokrok dosažený Barbadosem, Filipínami, Gibraltarem, Jamajkou, Panamou, Senegalem, Spojenými arabskými emiráty a Ugandou při řešení strategických nedostatků v jejich příslušných režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Tyto jurisdikce, které byly identifikované jako vysoce rizikové třetí země v nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675, byly odstraněny ze seznamu FATF „Jurisdikce pod zvýšeným dohledem“ v říjnu 2023 (Panama), v únoru 2024 (Barbados, Gibraltar, Spojené arabské emiráty a Uganda), v červnu 2024 (Jamajka), v říjnu 2024 (Senegal) a v únoru 2025 (Filipíny).

(18)

FATF uvítal významný pokrok, jehož Barbados, Filipíny, Gibraltar (3), Jamajka, Panama, Senegal, Spojené arabské emiráty a Uganda dosáhly při zlepšování svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu. FATF rovněž konstatoval, že uvedené jurisdikce zavedly právní a regulační rámce pro splnění závazků uvedených v jejich příslušných akčních plánech týkajících se strategických nedostatků zjištěných FATF. Barbados, Filipíny, Gibraltar, Jamajka, Panama, Senegal, Spojené arabské emiráty a Uganda proto již nepodléhají dohledu FATF v rámci jeho celosvětové činnosti dohlížení nad dodržováním předpisů v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a budou dále spolupracovat se svými příslušnými regionálními orgány typu FATF na dalším posílení svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu.

(19)

Barbados, Filipíny, Gibraltar, Jamajka, Panama, Senegal, Spojené arabské emiráty a Uganda posílily účinnost svých režimů pro boj proti praní peněz a financování terorismu a vyřešily technické nedostatky, aby splnily závazky ve svých akčních plánech týkající se strategických nedostatků, které identifikoval FATF. Na základě dostupných informací dospěla Komise k závěru, že Barbados, Filipíny, Gibraltar, Jamajka, Panama, Senegal, Spojené arabské emiráty a Uganda již nemají ve svých režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu strategické nedostatky. Je proto vhodné odstranit Barbados, Filipíny, Gibraltar, Jamajku, Panamu, Senegal, Spojené arabské emiráty a Ugandu z tabulky v bodě I přílohy nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675.

(20)

Nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

V příloze nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 se tabulka v bodě I nahrazuje tabulkou v příloze tohoto nařízení.

Článek 2

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 10. června 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 141, 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj.

(2)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/1675 ze dne 14. července 2016, kterým se směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 doplňuje o identifikaci vysoce rizikových třetích zemí se strategickými nedostatky (Úř. věst. L 254, 20.9.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2016/1675/oj).

(3)  Aniž je dotčeno právní postavení Španělského království, pokud jde o svrchovanost a jurisdikci s ohledem na Gibraltar.


PŘÍLOHA

„Č.

Vysoce riziková třetí země

1

Afghánistán

2

Alžírsko

3

Angola

4

Burkina Faso

5

Kamerun

6

Pobřeží slonoviny

7

Demokratická republika Kongo

8

Haiti

9

Keňa

10

Laos

11

Libanon

12

Mali

13

Monako

14

Mosambik

15

Myanmar/Barma

16

Namibie

17

Nepál

18

Nigérie

19

Jižní Afrika

20

Jižní Súdán

21

Sýrie

22

Tanzanie

23

Trinidad a Tobago

24

Vanuatu

25

Venezuela

26

Vietnam

27

Jemen“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1184/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU