(EU) 2025/1122Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1122 ze dne 5. června 2025, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění vývoje právní úpravy, pokud jde o změny předpisů OSN č. 25, 34, 79, 100, 117, 127 a 152 a nové předpisy OSN č. 167, 169 a 171 přijaté Světovým fórem Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel
Publikováno: | Úř. věst. L 1122, 12.8.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 5. června 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 1. září 2025 | Nabývá účinnosti: | 1. září 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
bezpečnost silničního provozu; bezpečnostní norma; dopravní nehoda; evropská norma; homologace; motorové vozidlo; pneumatika; příslušenství vozu; regionální komise OSN; technická norma - Oblast:
; Doprava; Technické překážky; Vnitřní trh - zásady - Kód oblastí:
13 PRŮMYSLOVÁ POLITIKA A VNITŘNÍ TRH; 13.30 Vnitřní trh: sbližování právních předpisů; 13.30.10 Motorová vozidla
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1122 |
12.8.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1122
ze dne 5. června 2025,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění vývoje právní úpravy, pokud jde o změny předpisů OSN č. 25, 34, 79, 100, 117, 127 a 152 a nové předpisy OSN č. 167, 169 a 171 přijaté Světovým fórem Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 a 6 uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
V příloze I nařízení (EU) 2019/2144 jsou mimo jiné uvedeny na seznamu tato nařízení OSN: č. 34 (2), č. 79 (3), č. 100 (4), č. 117 (5), č. 127 (6) a č. 152 (7). Všechny tyto předpisy byly změněny v rámci Světového fóra Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel (dále jen „skupina WP.29 EHK OSN“). Je proto vhodné, aby byl seznam uvedený v příloze I nařízení (EU) 2019/2144 aktualizován tak, aby tyto změny odrážel. |
(2) |
Série změn 02 předpisu OSN č. 152 obsahuje ustanovení o vyspělém systému nouzového brzdění, který má zabránit srážce s chodcem nebo cyklistou, nebo zmírnit její závažnost. Příloha I nařízení (EU) 2019/2144 odkazuje na původní znění uvedeného předpisu OSN, jež obsahuje požadavky na vyspělý systém nouzového brzdění, který má zabránit srážce pouze s osobním automobilem nebo zmírnit její závažnost. Proto je vhodné v příloze I nařízení (EU) 2019/2144 uvést odkaz na sérii změn 02 předpisu OSN č. 152, aby byl kromě srážky dvou vozidel zahrnut rovněž scénář srážky vozidla s chodcem a vozidla s cyklistou. |
(3) |
Série změn 04 předpisu OSN č. 127 obsahuje ustanovení o systému čelní ochrany s cílem zlepšit vlastnosti motorových vozidel z hlediska bezpečnosti chodců v případě srážky. Vzhledem k tomu, že příloha I nařízení (EU) 2019/2144 odkazuje na sérii změn 02 uvedeného předpisu OSN, je třeba aktualizovat přílohu I nařízení (EU) 2019/2144, aby odkazovala na sérii změn 04 předpisu OSN č. 127. |
(4) |
Skupina WP.29 EHK OSN rovněž přijala: 1) předpis OSN č. 167 (8), 2) předpis OSN č. 169 (9) a 3) předpis OSN č. 171 (10). Je proto vhodné zařadit odkazy na tyto předpisy do přílohy I nařízení (EU) 2019/2144. |
(5) |
Série změn 04 předpisu OSN č. 117 obsahuje ustanovení pro schvalování pneumatik z hlediska jejich přilnavosti za mokra v opotřebovaném stavu. Je vhodné poskytnout dodatečnou lhůtu, aby bylo možné až do 6. ledna 2029 nadále montovat na vozidlo v provozu nové pneumatiky schválené podle série změn 02 a 03 předpisu OSN č. 117. |
(6) |
Na 192. zasedání WP.29 EHK OSN v březnu 2024 hlasovaly Unie a její členské státy pro nový předpis OSN o jednotných ustanoveních pro schvalování vozidel z hlediska asistenčních systémů řidiče. Aby motorová vozidla vybavená těmito systémy splňovala ustanovení uvedeného předpisu OSN, je nutno zařadit odkaz na předpis OSN č. 171 do přílohy II nařízení (EU) 2019/2144, který by se měl použít v případě, že jsou dané systémy ve vozidle namontovány. |
(7) |
Nařízení (EU) 2019/2144 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny nařízení (EU) 2019/2144
Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 5. června 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.
(2) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 34 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska ochrany před nebezpečím požáru [2025/1454] (Úř. věst. L, 2025/1454, 29.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/oj).
(3) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 79 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska jejich mechanismu řízení [2025/3] (Úř. věst. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/oj).
(4) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 100 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska zvláštních požadavků na elektrické hnací ústrojí [2024/1955] (Úř. věst. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj).
(5) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 117 – Jednotná ustanovení pro schvalování pneumatik z hlediska akustického tlaku odvalování a/nebo přilnavosti na mokrých površích a/nebo valivého odporu [2025/1453] (Úř. věst. L, 2025/1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj).
(6) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 127 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vlastností týkajících se bezpečnosti chodců [2025/460] (Úř. věst. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/oj).
(7) Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 152 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vyspělého systému nouzového brzdění (AEBS) pro vozidla kategorií M1 a N1 [2024/2497] (Úř. věst. L, 2024/2497, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj).
(8) Předpis OSN č. 167 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska přímého výhledu [2024/1065] (Úř. věst. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj).
(9) Předpis OSN č. 169 – Jednotná ustanovení pro schvalování zapisovačů údajů o události (EDR) pro těžká vozidla [2024/1218] (Úř. věst. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).
(10) Předpis OSN č. 171 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska asistenčních systémů řidiče (DCAS) [2024/2689] (Úř. věst. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj).
PŘÍLOHA
Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění takto:
1) |
příloha I se mění takto:
|
2) |
příloha II se mění takto:
|
(*1) Při uplatňování přechodných ustanovení série změn 04 předpisu OSN č. 127 se schválení typu vydaná podle zvláštních ustanovení o hranici WAD 2 100 mm na horním povrchu kapoty nadále uznávají do 1. září 2029. Schválení typu vydaná podle zvláštních ustanovení o zadním fyzickém okraji kapoty místo zadní vztažné čáry kapoty se nadále uznávají do 1. září 2031.“
(*2) Při uplatňování přechodných ustanovení série změn 04 předpisu OSN č. 117 mohou být nové pneumatiky schválené v souladu s požadavky série změn 02 nebo 03 uvedeného předpisu OSN a vyrobené před 7. červencem 2026 nadále montovány na vozidla v provozu až do 6. ledna 2029.“
(*3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1426 ze dne 5. srpna 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144, pokud jde o jednotné postupy a technické specifikace pro schvalování typu automatizovaného systému řízení (ADS) plně automatizovaných vozidel (Úř. věst. L 221, 26.8.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj).“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1122/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)