(EU) 2025/1122Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1122 ze dne 5. června 2025, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění vývoje právní úpravy, pokud jde o změny předpisů OSN č. 25, 34, 79, 100, 117, 127 a 152 a nové předpisy OSN č. 167, 169 a 171 přijaté Světovým fórem Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel

Publikováno: Úř. věst. L 1122, 12.8.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 5. června 2025 Autor předpisu:
Platnost od: 1. září 2025 Nabývá účinnosti: 1. září 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) 2019/2144;

Provádí předpisy

(EU) 2019/2144;

Oblasti

Věcný rejstřík

Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/1122

12.8.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1122

ze dne 5. června 2025,

kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 za účelem zohlednění vývoje právní úpravy, pokud jde o změny předpisů OSN č. 25, 34, 79, 100, 117, 127 a 152 a nové předpisy OSN č. 167, 169 a 171 přijaté Světovým fórem Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 ze dne 27. listopadu 2019 o požadavcích pro schvalování typu motorových vozidel a jejich přípojných vozidel a systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla z hlediska obecné bezpečnosti a ochrany cestujících ve vozidle a zranitelných účastníků silničního provozu, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 78/2009, (ES) č. 79/2009 a (ES) č. 661/2009 a nařízení Komise (ES) č. 631/2009, (EU) č. 406/2010, (EU) č. 672/2010, (EU) č. 1003/2010, (EU) č. 1005/2010, (EU) č. 1008/2010, (EU) č. 1009/2010, (EU) č. 19/2011, (EU) č. 109/2011, (EU) č. 458/2011, (EU) č. 65/2012, (EU) č. 130/2012, (EU) č. 347/2012, (EU) č. 351/2012, (EU) č. 1230/2012 a (EU) 2015/166 (1), a zejména na čl. 4 odst. 3 a 6 uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

V příloze I nařízení (EU) 2019/2144 jsou mimo jiné uvedeny na seznamu tato nařízení OSN: č. 34 (2), č. 79 (3), č. 100 (4), č. 117 (5), č. 127 (6) a č. 152 (7). Všechny tyto předpisy byly změněny v rámci Světového fóra Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel (dále jen „skupina WP.29 EHK OSN“). Je proto vhodné, aby byl seznam uvedený v příloze I nařízení (EU) 2019/2144 aktualizován tak, aby tyto změny odrážel.

(2)

Série změn 02 předpisu OSN č. 152 obsahuje ustanovení o vyspělém systému nouzového brzdění, který má zabránit srážce s chodcem nebo cyklistou, nebo zmírnit její závažnost. Příloha I nařízení (EU) 2019/2144 odkazuje na původní znění uvedeného předpisu OSN, jež obsahuje požadavky na vyspělý systém nouzového brzdění, který má zabránit srážce pouze s osobním automobilem nebo zmírnit její závažnost. Proto je vhodné v příloze I nařízení (EU) 2019/2144 uvést odkaz na sérii změn 02 předpisu OSN č. 152, aby byl kromě srážky dvou vozidel zahrnut rovněž scénář srážky vozidla s chodcem a vozidla s cyklistou.

(3)

Série změn 04 předpisu OSN č. 127 obsahuje ustanovení o systému čelní ochrany s cílem zlepšit vlastnosti motorových vozidel z hlediska bezpečnosti chodců v případě srážky. Vzhledem k tomu, že příloha I nařízení (EU) 2019/2144 odkazuje na sérii změn 02 uvedeného předpisu OSN, je třeba aktualizovat přílohu I nařízení (EU) 2019/2144, aby odkazovala na sérii změn 04 předpisu OSN č. 127.

(4)

Skupina WP.29 EHK OSN rovněž přijala: 1) předpis OSN č. 167 (8), 2) předpis OSN č. 169 (9) a 3) předpis OSN č. 171 (10). Je proto vhodné zařadit odkazy na tyto předpisy do přílohy I nařízení (EU) 2019/2144.

(5)

Série změn 04 předpisu OSN č. 117 obsahuje ustanovení pro schvalování pneumatik z hlediska jejich přilnavosti za mokra v opotřebovaném stavu. Je vhodné poskytnout dodatečnou lhůtu, aby bylo možné až do 6. ledna 2029 nadále montovat na vozidlo v provozu nové pneumatiky schválené podle série změn 02 a 03 předpisu OSN č. 117.

(6)

Na 192. zasedání WP.29 EHK OSN v březnu 2024 hlasovaly Unie a její členské státy pro nový předpis OSN o jednotných ustanoveních pro schvalování vozidel z hlediska asistenčních systémů řidiče. Aby motorová vozidla vybavená těmito systémy splňovala ustanovení uvedeného předpisu OSN, je nutno zařadit odkaz na předpis OSN č. 171 do přílohy II nařízení (EU) 2019/2144, který by se měl použít v případě, že jsou dané systémy ve vozidle namontovány.

(7)

Nařízení (EU) 2019/2144 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Změny nařízení (EU) 2019/2144

Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Vstup v platnost

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 5. června 2025.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 325, 16.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/2144/oj.

(2)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 34 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska ochrany před nebezpečím požáru [2025/1454] (Úř. věst. L, 2025/1454, 29.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/oj).

(3)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 79 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska jejich mechanismu řízení [2025/3] (Úř. věst. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/oj).

(4)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 100 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska zvláštních požadavků na elektrické hnací ústrojí [2024/1955] (Úř. věst. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj).

(5)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 117 – Jednotná ustanovení pro schvalování pneumatik z hlediska akustického tlaku odvalování a/nebo přilnavosti na mokrých površích a/nebo valivého odporu [2025/1453] (Úř. věst. L, 2025/1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj).

(6)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 127 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vlastností týkajících se bezpečnosti chodců [2025/460] (Úř. věst. L, 2025/460, 17.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/oj).

(7)  Předpis Evropské hospodářské komise OSN (EHK OSN) č. 152 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska vyspělého systému nouzového brzdění (AEBS) pro vozidla kategorií M1 a N1 [2024/2497] (Úř. věst. L, 2024/2497, 27.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj).

(8)  Předpis OSN č. 167 – Jednotná ustanovení pro schvalování motorových vozidel z hlediska přímého výhledu [2024/1065] (Úř. věst. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj).

(9)  Předpis OSN č. 169 – Jednotná ustanovení pro schvalování zapisovačů údajů o události (EDR) pro těžká vozidla [2024/1218] (Úř. věst. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj).

(10)  Předpis OSN č. 171 – Jednotná ustanovení pro schvalování vozidel z hlediska asistenčních systémů řidiče (DCAS) [2024/2689] (Úř. věst. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj).


PŘÍLOHA

Přílohy I a II nařízení (EU) 2019/2144 se mění takto:

1)

příloha I se mění takto:

a)

řádek týkající se předpisu OSN č. 25 se nahrazuje tímto:

„25

Opěrky hlavy, bez ohledu na to, zda jsou součástí sedadla

Doplněk 1 k sérii změn 04

Úř. věst. L 258, 7.8.2020, s. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1169/oj

M, N“;

b)

řádek týkající se předpisu OSN č. 34 se nahrazuje tímto:

„34

Ochrana před nebezpečím požáru (nádrže na kapalná paliva)

Série změn 04

Úř. věst. L, 2025/1454, 29.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1454/oj

M, N, O“;

c)

řádek týkající se předpisu OSN č. 79 se nahrazuje tímto:

„79

Mechanismus řízení

Série změn 04

Úř. věst. L, 2025/3, 10.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/3/oj

M, N, O“;

d)

řádek týkající se předpisu OSN č. 100 se nahrazuje tímto:

„100

Elektrická bezpečnost

Série změn 03

Úř. věst. L, 2024/1955, 26.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1955/oj

M, N“;

e)

řádek týkající se předpisu OSN č. 117 se nahrazuje tímto:

„117

Pneumatiky z hlediska emisí hluku odvalování a přilnavosti na mokrých površích a valivého odporu (třídy C1, C2 a C3)

Série změn 04

Úř. věst. L 2025//1453, 7.8.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1453/oj

M, N, O“;

f)

řádek týkající se předpisu OSN č. 127 se nahrazuje tímto:

„127

Bezpečnost chodců

Série změn 04

Úř. věst. L, 2025/460, 17.3.2025. ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/460/oj

M1, N1“;

g)

řádek týkající se předpisu OSN č. 152 se nahrazuje tímto:

„152

Vyspělý systém nouzového brzdění (AEBS)

Série změn 02

Úř. věst. L, 2024/2497, 27.9. 2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2497/oj

M1, N1“;

h)

doplňují se řádky týkající se předpisů OSN č. 167, 169 a 171, které znějí:

„167

Přímý výhled z těžkých nákladních vozidel

Původní znění předpisu

Úř. věst. L, 2024/1065, 17.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1065/oj

M2, M3, N2, N3

169

Zapisovač údajů o události pro těžká vozidla

Původní znění předpisu

Úř. věst. L, 2024/1218, 23.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1218/oj

M2, M3, N2, N3

171

Asistenční systémy řidiče (DCAS)

Původní znění předpisu

Úř. věst. L, 2024/2689, 4.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2689/oj

M, N“

2)

příloha II se mění takto:

a)

řádek týkající se požadavku B2 se nahrazuje tímto:

„B2 Systém čelní ochrany

Předpis OSN č. 127

Kontakt makety hlavy se sloupky A, horním prostorem čelního skla a krytem kapoty je vyloučen, ale je třeba jej sledovat..

C (*1)

 

 

C (*1)

 

 

 

 

 

 

 

 

b)

řádek týkající se požadavku B9 se nahrazuje tímto:

„B9 Přímý výhled z těžkých nákladních vozidel

Předpis OSN č. 167

 

 

D

D

 

D

D“

 

 

 

 

 

 

c)

řádek týkající se požadavku C10 se nahrazuje tímto:

„C10 Bezpečnost a environmentální výkonnost pneumatik

Předpis OSN č. 30

Předpis OSN č. 54

Předpis OSN č. 117

Je nutné zajistit zkušební postup také pro opotřebované pneumatiky; platí data uvedená v poznámce C (  (*2) *)

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

A

d)

řádky týkající se požadavků E6 a E7 se nahrazují tímto:

„E6 Systémy nahrazující řidiče při ovládání

Předpis OSN č. 157

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1426(  (*3) **) (pro plně automatizovaná vozidla)

 

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

 

 

 

 

 

 

E7 Systémy, které vozidlu poskytují informace o stavu vozidla a okolního prostředí

Předpis OSN č. 157

Prováděcí nařízení (EU) 2022/1426 (pro plně automatizovaná vozidla)

 

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

B(5)

 

 

 

 

 

 

e)

v oddíle E „Chování řidiče a systému“ se doplňují nové řádky týkající se požadavků E10 a E11, které zní:

„E10 Systémy napomáhající řidiči při dynamickém řízení vozidla

Předpis OSN č. 171

 

IF

IF

IF

IF

IF

IF

 

 

 

 

 

 

E11 Automatizovaný systém parkování

Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1426, příloha V

 

IF

IF

IF

IF

IF

IF“

 

 

 

 

 

 

f)

Poznámka pod čarou 5 se nahrazuje tímto:

(5)

Shoda se vyžaduje v případě automatizovaných / plně automatizovaných vozidel.“;

g)

do poznámek k tabulce se doplňuje nová poznámka, která zní:

„POKUD: Shoda se vyžaduje, jsou-li namontovány.“


(*1)  Při uplatňování přechodných ustanovení série změn 04 předpisu OSN č. 127 se schválení typu vydaná podle zvláštních ustanovení o hranici WAD 2 100 mm na horním povrchu kapoty nadále uznávají do 1. září 2029. Schválení typu vydaná podle zvláštních ustanovení o zadním fyzickém okraji kapoty místo zadní vztažné čáry kapoty se nadále uznávají do 1. září 2031.“

(*2)  Při uplatňování přechodných ustanovení série změn 04 předpisu OSN č. 117 mohou být nové pneumatiky schválené v souladu s požadavky série změn 02 nebo 03 uvedeného předpisu OSN a vyrobené před 7. červencem 2026 nadále montovány na vozidla v provozu až do 6. ledna 2029.“

(*3)  Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/1426 ze dne 5. srpna 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144, pokud jde o jednotné postupy a technické specifikace pro schvalování typu automatizovaného systému řízení (ADS) plně automatizovaných vozidel (Úř. věst. L 221, 26.8.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/1426/oj).“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1122/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU