(EU) 2025/1045Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/1045 ze dne 20. května 2025, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242, pokud jde o doplnění podskupin vozidel pro mimořádně těžké soupravy
Publikováno: | Úř. věst. L 1045, 25.7.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 20. května 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 14. srpna 2025 | Nabývá účinnosti: | 14. srpna 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/1045 |
25.7.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/1045
ze dne 20. května 2025,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242, pokud jde o doplnění podskupin vozidel pro mimořádně těžké soupravy
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1242 ze dne 20. června 2019, kterým se stanoví výkonnostní normy pro emise CO2 pro nová těžká vozidla a kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EU) 2018/956 a směrnice Rady 96/53/ES (1), a zejména čl. 14 odst. 1 písm. a), e), f) a g) tohoto nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Jsou-li použity za vhodných provozních a regionálních podmínek, mohou mimořádně těžké soupravy (dále jen „soupravy EHC“) definované v čl. 3 bodě 25 nařízení (EU) 2019/1242 vykazovat nižší emise CO2 na ujetý kilometr a přepravované užitečné zatížení, vyjádřené v nižších hodnotách gCO2/t km než jiné soupravy vozidel. |
(2) |
Tyto nižší hodnoty gCO2/t km by se měly odrazit ve výpočtu souladu s cíli pro emise CO2 stanovenými v čl. 3a odst. 1 písm. b), c) a d) nařízení (EU) 2019/1242 doplněním samostatných podskupin vozidel pro soupravy EHC. |
(3) |
Nařízení (EU) 2019/1242 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změna nařízení (EU) 2019/1242
Příloha I nařízení (EU) 2019/1242 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 20. května 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 198, 25.7.2019, s. 202, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1242/oj.
PŘÍLOHA
Příloha I nařízení (EU) 2019/1242 se mění takto:
1) |
bod 1.1.1 se nahrazuje tímto:
„Kabinou s lůžky“ se rozumí typ kabiny, která má za sedadlem řidiče prostor určený ke spaní, vykázaný podle článků 13a a 13b. „Krátkou kabinou“ se rozumí typ kabiny, který není kabinou s lůžky. Jestliže nové těžké vozidlo má být zařazeno do podskupiny vozidel 4-UD, ale údaje o emisích CO2 v g/km pro profily určení UDL nebo UDR definované v bodě 1.4. nejsou k dispozici, nové těžké vozidlo bude zařazeno do podskupiny vozidel 4-RD. „Provozním dojezdem“ se rozumí vzdálenost, kterou může těžké vozidlo ujet za podmínek dálkové dopravy, aniž by bylo dobíjeno nebo do něj bylo doplňováno palivo, jak je stanovena v bodě 1.3. Pokud pro těžké vozidlo spadající do skupiny 11, 12 nebo 16 nejsou k dispozici informace týkající se TPMLM uvedené v čl. 3 bodě 25 písm. c), zařadí se toto vozidlo do podskupin vozidel 11-EHC, 12-EHC a 16-EHC pouze na základě kritérií stanovených v čl. 3 bodě 25 písm. a) a b).“ |
2) |
bod 2.1.1 se nahrazuje tímto:
|
3) |
bod 2.5.1 se nahrazuje tímto:
Hodnoty užitečného zatížení PL sg, mp (v tunách) se stanoví takto:
Technicky přípustné maximální hodnoty užitečného zatíženímaxPL sg a objemu nákladu CVsg se stanoví v souladu s bodem 3.1.1.“ |
4) |
bod 2.6.1 se nahrazuje tímto:
|
5) |
bod 4.3.1 se nahrazuje tímto:
Pro vykazovaná období před rokem 2025 se všechny cíle pro snížení emisí CO2 rfsg a rfpsg rovnají 0.“ |
(1) Pro výpočet podílů vozidel a průměrných specifických emisí CO2 výrobců za vykazovaná období v letech 2030 až 2034 podle bodů 2.4 a 2.7 se účelová vozidla s nulovými emisemi kategorie N přiřadí takto:
Účelová vozidla s nulovými emisemi v podskupině vozidel |
Přiřazená do podskupiny vozidel |
53v |
53 |
1sv |
1s |
1v |
1 |
2v |
2 |
3v |
3 |
4v |
4-UD |
5v |
5-RD |
9v |
9-RD |
10v |
10-RD |
11v |
11 |
12v |
12 |
16v |
16 |
(2) Viz definice v bodě 1.1
(3) Viz definice v bodě 1.4“
(4) Viz definice v bodě 1.1
(5) Viz definice v bodě 1.4
(6) Viz definice v bodě 1.1“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/1045/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)