(EU) 2025/520Prováděcí nařízení Komise (EU) 2025/520 ze dne 20. března 2025, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/1048, pokud jde o používání specifikací pro navigaci založenou na výkonnosti u zaoceánských letů
Publikováno: | Úř. věst. L 520, 21.3.2025 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 20. března 2025 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 10. dubna 2025 | Nabývá účinnosti: | 10. dubna 2025 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
bezpečnostní norma; dopravní síť; letadlo; letecká kontrola; letecký provoz; technická specifikace; vzdušný prostor - Oblast:
Doprava - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.40 Letecká doprava; 07.40.20 Fungování trhu
Předpisy EU
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/520 |
21.3.2025 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2025/520
ze dne 20. března 2025,
kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2018/1048, pokud jde o používání specifikací pro navigaci založenou na výkonnosti u zaoceánských letů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 44 odst. 1 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1048 (2) stanoví požadavky na užívání vzdušného prostoru a provozní postupy týkající se navigace založené na výkonnosti (PBN). |
(2) |
Prováděcí nařízení (EU) 2018/1048 vyžaduje, aby u veškerého provozu na trati v rámci jednotného evropského nebe byly tratě letových provozních služeb (ATS) realizovány v souladu s požadavky specifikace prostorové navigace (RNAV) 5. |
(3) |
Specifikace RNAV 5 byla vypracována na podporu provozu v kontinentálním vzdušném prostoru. Požadavky této specifikace týkající se ztráty navigační funkce letadla nejsou slučitelné s provozem v oceánském nebo vzdáleném kontinentálním traťovém vzdušném prostoru, proto by použití těchto specifikací případně mohlo vést ke zhoršení bezpečnosti. |
(4) |
Jak RNAV 10, tak požadovaná navigační výkonnost (RNP) 4 jsou navigačními specifikacemi, které byly navrženy Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO) právě na podporu traťového provozu v oceánském a vzdáleném kontinentálním vzdušném prostoru, který je rovněž součástí jednotného evropského nebe. Proto mohou zajistit soulad mezi požadavky na výkonnost letadla (specifikace PBN) a navigační výkonností požadovanou pro tento provoz. |
(5) |
Použití specifikací RNAV 10 nebo RNP 4 v oceánském a vzdáleném kontinentálním vzdušném prostoru zajišťuje harmonizovanou realizaci tratí ATS. |
(6) |
Použití funkce kružnice na fix (RF) a/nebo omezení nadmořské výšky spolu se standardní přístrojovou odletovou (SID) a standardní přístrojovou příletovou (STAR) tratí RNP 1 by mělo podléhat místním potřebám. |
(7) |
Prováděcím nařízením Komise (EU) 2021/2237 (3) byla pro přiblížení zavedena nová klasifikace ICAO, která již nerozlišuje mezi provozem CAT IIIA a CAT IIIB; proto je třeba zajistit soulad se stávající definicí provozu CAT III v právních předpisech EU. |
(8) |
Prováděcí nařízení (EU) 2018/1048 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(9) |
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví navrhla v souladu s čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139 opatření v podobě stanoviska č. 03/2024 (4). |
(10) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem výboru zřízeného podle článku 127 nařízení (EU) 2018/1139, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Změny prováděcího nařízení (EU) 2018/1048
Prováděcí nařízení (EU) 2018/1048 se mění takto:
1) |
V článku 5 se odstavec 2 nahrazuje tímto: „2. Odstavcem 1 není dotčen článek 6 a možnost poskytovatelů ATM/ANS poskytovat své služby pomocí přistávacích systémů, které umožňují provoz kategorií CAT II nebo CAT III ve smyslu bodu 120e přílohy I nařízení (EU) č. 965/2012.“ |
2) |
V příloze se bod AUR.PBN.2005 mění takto:
|
Článek 2
Vstup v platnost
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 20. března 2025.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2018/1048 ze dne 18. července 2018, kterým se stanoví požadavky na užívání vzdušného prostoru a provozní postupy týkající se navigace založené na výkonnosti (Úř. věst. L 189, 26.7.2018, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/1048/oj).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/2237 ze dne 15. prosince 2021, kterým se mění nařízení (EU) č. 965/2012, pokud jde o požadavky na provoz za každého počasí a na výcvik a přezkoušení letových posádek (Úř. věst. L 450, 16.12.2021, s. 21) ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/2237/oj.
(4) https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-032024.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/520/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)