(EU) 2025/21Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/21 ze dne 19. prosince 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o požadavky na provozovatele letišť týkající se činností pozemního odbavení

Publikováno: Úř. věst. L 21, 7.3.2025 Druh předpisu: Nařízení v přenesené pravomoci
Přijato: 19. prosince 2024 Autor předpisu:
Platnost od: 27. března 2025 Nabývá účinnosti: 27. března 2028
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

(EU) č. 139/2014;

Provádí předpisy

(EU) 2018/1139;

Oblasti

Věcný rejstřík

Předpisy EU

(EU) 2025/20;
Původní znění předpisu

European flag

Úřední věstník
Evropské unie

CS

Řada L


2025/21

7.3.2025

NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/21

ze dne 19. prosince 2024,

kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o požadavky na provozovatele letišť týkající se činností pozemního odbavení

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 39 odst. 1 písm. a) uvedeného nařízení,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Nařízení (EU) 2018/1139 stanoví základní požadavky na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a organizace, které je poskytují na letištích Unie v oblasti působnosti uvedeného nařízení.

(2)

Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 (2) stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť, včetně některých operací a zařízení, které přímo souvisejí se službami pozemního odbavení, a organizací, které je poskytují.

(3)

Všechny organizace podle nařízení (EU) 2018/1139 odpovídají za řízení bezpečnostních rizik a za trvalé zdokonalování bezpečnosti, včetně vzájemného sdílení informací o bezpečnosti. Účelem tohoto nařízení je zajistit společný přístup při ošetření bezpečnostních rizik při spolupráci na výkonu pozemního odbavení nad rámec povinného hlášení událostí. Tento přístup by doplňoval povinnosti hlášení událostí příslušným úřadům a zajistil by hladší tok informací o bezpečnosti mezi dotčenými zúčastněnými stranami. Požadavky na letiště by proto měly být změněny tak, aby provozovatelé letišť mohli sdílet příslušné bezpečnostní informace vyplývající z hlášení událostí nebo dozorových inspekcí a auditů s jinými organizacemi s cílem podpořit je při udržování bezpečnosti jejich vlastního provozu.

(4)

Za účelem zajištění rovných podmínek všem organizacím poskytujícím služby pozemního odbavení na letištích Unie v působnosti nařízení (EU) 2018/1139 a základní úrovně bezpečnosti činností pozemního odbavení, by provozovatelé letišť měli, poskytují-li služby pozemního odbavení, rovněž splňovat požadavky, které se vztahují na tuto činnost. Vzhledem k tomu, že provozovatelé letišť již mají zaveden systém řízení, mělo by být snadné integrovat do něj požadavky na pozemní odbavení, aby byl co nejméně narušen zavedený systém provozovatele letiště. Nové požadavky na činnosti pozemního odbavení by se proto měly vztahovat pouze na odlišnosti a chybějící prvky systému řízení provozovatele letiště, aby se zabránilo rozporům nebo zdvojování stávajících požadavků.

(5)

Nebezpečné zboží v nákladu nebo poště může při nesprávném uskladnění představovat značné nebezpečí pro zdraví, bezpečnost, životní prostředí nebo majetek. V letištních skladovacích zařízeních by mělo být uskladněno za přiměřených podmínek, aby se zabránilo poškození zásilek. Požadavky na letiště by proto měly být změněny, aby bylo zajištěno, že u skladovacích zařízení budou dodrženy minimálně požadované podmínky pro bezpečnost.

(6)

Jednotková nákladová zařízení k přepravě zavazadel a nákladu musí být skladována za dobrých podmínek, pokud se nepoužívají. Je proto důležité, aby v případě, že provozovatel letiště poskytuje zařízení ke skladování jednotkových nákladových zařízení, byla tato skladovací zařízení přiměřená a při skladování nemohlo dojít k poškození nebo opotřebení jednotkových nákladových zařízení nebo k jejich skladování na zemi. Požadavky na letiště by měly být změněny, aby toto bylo vyjasněno.

(7)

Aby se zbytečně nezdvojovala dokumentace, mohou provozovatelé letišť poskytující služby pozemního odbavení zařadit prvky pozemního odbavení do své stávající letištní příručky, pokud je pro ně toto řešení lepší než vytvoření samostatné příručky pro pozemní odbavení, nebo mohou tyto prvky zařadit do samostatné příručky. V obou případech by se u příručky pro pozemní odbavení a veškerých jejích následných změn a revizí nemělo vyžadovat schválení příslušným úřadem. Příslušný požadavek v nařízení (EU) č. 139/2014 by měl být odpovídajícím způsobem změněn, aby tuto skutečnost odrážel.

(8)

Pokud provozovatel letiště nebo poskytovatel služeb řízení provozu na odbavovací ploše poskytuje rovněž služby pozemního odbavení, musí vyvinout a zavést systém řízení, který je v souladu s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 (3). V zájmu účinnosti, a aby se v systémech řízení těchto subjektů neopakovaly stejné prvky týkající se dodržování všech předpisů, které se na ně vztahují, měly by mít tyto organizace možnost vést integrovaný systém řízení. Požadavky na letiště a na službu řízení provozu na odbavovací ploše by proto měly být změněny tak, aby tyto organizace mohly zřídit a vést integrovaný systém řízení.

(9)

Oblast pozemního odbavení je sama o sobě rozhraním, v jehož rámci se poskytují služby pro letadlo na letišti. Z tohoto důvodu je někdy obtížné jasně rozlišit mezi povinnostmi různých zúčastněných stran zapojených do týchž činností, které se navíc mohou v některých krocích překrývat. Jedna z těchto činností souvisí s řízením chodců na pohybové ploše a kolem letadla. Provozovatel letiště odpovídá za to, aby byly zavedeny postupy pro bezpečnost chodců na pohybové ploše, není však nutně subjektem, který tyto postupy provádí – tím je obvykle organizace pozemního odbavení, která během nástupu a výstupu cestujících provádí na odbavovací ploše a v okolí letadla více činností. Provozovatel letiště má v takovém případě spíše koordinační a monitorovací úlohu. Aby bylo možné jednoznačně rozlišit mezi úlohami provozovatele letiště a organizace pozemního odbavení, pokud se liší od provozovatele letiště, a s ohledem na to, jak se tyto postupy skutečně provádějí, by znění příslušného požadavku mělo být upraveno tak, aby byly povinnosti každé zúčastněné strany formulovány jasněji.

(10)

Na doplňování paliva do letadel se podílí několik zúčastněných stran – provozovatel letiště, provozovatel letadla a poskytovatel služeb pozemního odbavení – v tomto procesu přitom odpovídají za různé věci, ovšem cílem všech těchto činností je zajistit bezpečnost provozu, letadla a letiště. Aby bylo možné lépe vymezit odpovědnost provozovatele letiště za zajištění bezpečnosti letiště a hladké řízení provozu na odbavovací ploše při doplňování paliva do letadla, měl by být požadavek týkající se doplňování paliva mírně upraven. Tímto by se mělo rovněž zabránit nezamýšlenému výkladu, podle nějž by za postup spojený s doplňováním paliva do letadla mohl nést odpovědnost provozovatel letiště, přičemž jakožto činnost související s obsluhou letadla náleží tato odpovědnost provozovateli letadla.

(11)

Nařízení (EU) č. 139/2014 by proto mělo být změněno.

(12)

Odvětví pozemního odbavení a příslušným orgánům je třeba poskytnout čas na provedení nového regulačního rámce po vstupu tohoto nařízení v platnost, a proto by v nařízení mělo být stanoveno tříleté přechodné období.

(13)

Požadavky stanovené tímto nařízením vycházejí ze stanoviska č. 01/2024 (4) vydaného Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a c) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139.

(14)

V souladu s čl. 128 odst. 4 nařízení (EU) 2018/1139 vedla Komise konzultace s odborníky jmenovanými jednotlivými členskými státy v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě o zdokonalení tvorby právních předpisů ze dne 13. dubna 2016 (5),

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

Přílohy III a IV nařízení (EU) č. 139/2014 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.

Článek 2

Vstup v platnost a použitelnost

1.   Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

2.   Použije se ode dne 27. března 2028.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 19 prosince 2024.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)   Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s.1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.

(2)  Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 ze dne 12. února 2014, kterým se stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 44, 14.2.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/139/oj).

(3)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 ze dne 19. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením požadavků na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a na organizace, které je poskytují (Úř. věst. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).

(4)   https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-012024.

(5)   Úř. věst. L 123, 12.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.


PŘÍLOHA

Příloha nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:

1)

Příloha III se mění takto:

a)

v bodě ADR.OR.C.020 se doplňuje nové písmeno d), které zní:

„d)

informuje organizace pozemního odbavení na letišti o opatřeních přijatých k řešení nesouladu, pokud má nesoulad přímý dopad na bezpečnostní riziko v rámci těchto organizací pozemního odbavení nebo na jejich povinnosti.“;

b)

v bodě ADR.OR.D.005 se doplňuje nové písmeno f), které zní:

„f)

Je-li provozovatel letiště součástí právnické osoby, která je držitelem jednoho nebo více dalších osvědčení organizace, oprávnění nebo povolení nebo ke svým činnostem uvádí prohlášení v souladu s nařízením (EU) 2018/1139, může provozovatel letiště začlenit svůj systém řízení do systému řízení požadovaného podle nařízení (EU) č. 139/2014.“;

c)

bod ADR.OR.D.020 se mění takto:

i)

písmeno b) se nahrazuje tímto:

„b)

Provozovatel letiště určí na letišti vhodné prostory ke skladování nebezpečného zboží, které je přepravováno přes letiště. Při skladování nebezpečných věcí musí být splněny obě tyto podmínky:

1)

lze zajistit oddělení nebezpečných věcí podle mezinárodních standardů a doporučených postupů;

2)

zařízení poskytuje přiměřené podmínky, aby se zabránilo poškození nebezpečných věcí.“;

ii)

doplňuje se nové písmeno c), které zní:

„c)

Pokud provozovatel letiště rovněž určí na letišti vhodné prostory ke skladování jednotkových nákladových zařízení, zajistí, aby tyto prostory byly přiměřené a nemohlo dojít k poškození nebo opotřebení těchto zařízení anebo k jejich skladování na zemi, a aby byla zajištěna ochrana před nepříznivými povětrnostními podmínkami.“;

d)

v bodě ADR.OR.E.005 se písmeno f) nahrazuje tímto:

„f)

Aniž jsou dotčena ustanovení písmene e), jsou-li nezbytné změny nebo revize v zájmu bezpečnosti, mohou být zveřejněny a používány okamžitě, pokud bylo požádáno o schválení, je-li zapotřebí. Změny a revize týkající se činností pozemního odbavení, na něž se vztahuje nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 (*1), se nemusí předkládat ke schválení příslušnému úřadu.

(*1)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 ze dne 19. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením požadavků na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a na organizace, které je poskytují (Úř. věst. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).“;"

e)

v bodě ADR.OR.F.045 se doplňuje nové písmeno d), které zní:

„d)

Bez ohledu na ustanovení písmen a) až c), pokud je poskytovatel služby řízení provozu na odbavovací ploše součástí právnické osoby, která prohlašuje svou odpovědnost za poskytování služeb pozemního odbavení v souladu s nařízením v přenesené pravomoci (EU) 2025/20, může poskytovatel služby řízení provozu na odbavovací ploše začlenit svůj systém řízení do systému řízení vyžadovaného podle uvedeného nařízení.“

2)

Příloha IV nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:

a)

bod ADR.OPS.B.033 se mění takto:

i)

v písmenu a) se bod 3 se nahrazuje tímto:

„3.

řídit pohyb osob na odbavovací ploše.“;

ii)

vkládá se nový bod a1), který zní:

„a1)

Provozovatel letiště zavede postupy, jimiž zajistí, aby cestující nastupující na palubu letadla nebo vystupující z letadla nebo cestující, kteří potřebují vstoupit na odbavovací plochu, opustit ji nebo přes ni přejít:

1.

byli doprovázeni vyškolenými a způsobilými pracovníky;

2.

nepřišli do kontaktu se stojícími letadly a nenarušovali činnosti pozemního odbavení;

3.

byli chráněni před letadly v provozu, včetně účinků jejich motorů, jakož i před činnostmi vozidel nebo jinými činnostmi.“;

b)

v bodě ADR.OPS.D.001 písm. a) se bod 4 nahrazuje tímto:

„4.

tyto činnosti:

i)

přidělování letadlových stání;

ii)

poskytování pozemních signalizačních navigačních služeb;

iii)

parkování letadel a výjezd ze stání;

iv)

ochrana proti vzdušným proudům z proudových motorů a zkoušky motorů;

v)

povolení ke spouštění a pokyny k pojíždění.“;

c)

bod ADR.OPS.D.060 se nahrazuje tímto:

„ADR.OPS.D.060 Bezpečnost na odbavovací ploše při doplňování paliva do letadel

a)

Provozovatel letiště stanoví postup k zajištění bezpečnosti provozu na odbavovací ploše během doplňování paliva do letadel.

b)

Postup obsahuje následující prvky:

1)

zákaz otevřeného ohně a používání elektrických nebo podobných nástrojů, které mohou vytvářet jiskry nebo oblouky v oblasti doplňování paliva, personálem v bezprostřední blízkosti místa doplňování paliva;

2)

zákaz startování pozemních zdrojů energie během doplňování paliva;

3)

pro tankovací cisterny: existenci únikové cesty od letadla prosté překážek, aby mohly být v případě nouze rychle odstraněny tankovací cisterny a osoby;

4)

správné připojení letadel a zdrojů dodávek paliva a správné použití uzemňovacích postupů;

5)

okamžité hlášení poskytovateli služby doplňování paliva do letadla v případě úniku paliva a podrobné pokyny pro zacházení s uniklým palivem;

6)

umístění pozemního podpůrného vybavení tak, aby nouzové únikové cesty byly prosty veškerých překážek, aby mohli být urychleně evakuováni cestující, pokud během doplňování paliva nastupují nebo vystupují nebo se nacházejí v letadle;

7)

okamžitou dostupnost hasicích přístrojů vhodného typu pro alespoň počáteční zásah v případě požáru paliva;

8)

zajištění volného výjezdu tankovacího vozidla a volného přístupu k palivovému hydrantu a nouzovému vypínači;

9)

ukončení doplňování paliva v případě elektrických bouří na letišti nebo v jeho blízkosti.“


(*1)  Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 ze dne 19. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením požadavků na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a na organizace, které je poskytují (Úř. věst. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).“;“


ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/21/oj

ISSN 1977-0626 (electronic edition)


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU