(EU) 2025/21Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/21 ze dne 19. prosince 2024, kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o požadavky na provozovatele letišť týkající se činností pozemního odbavení
Publikováno: | Úř. věst. L 21, 7.3.2025 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 19. prosince 2024 | Autor předpisu: | |
Platnost od: | 27. března 2025 | Nabývá účinnosti: | 27. března 2028 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Předpisem se mění
Provádí předpisy
Oblasti
Věcný rejstřík
Třídění
- Deskriptor EUROVOC:
civilní letectví; dopravní infrastruktura; letecký provoz; letištní pozemní odbavení; poskytování služeb; pozemní obsluha; vzdušná bezpečnost - Oblast:
Doprava - Kód oblastí:
07 DOPRAVNÍ POLITIKA; 07.40 Letecká doprava; 07.40.30 Bezpečnost letecké dopravy
Předpisy EU
![]() |
Úřední věstník |
CS Řada L |
2025/21 |
7.3.2025 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2025/21
ze dne 19. prosince 2024,
kterým se mění nařízení (EU) č. 139/2014, pokud jde o požadavky na provozovatele letišť týkající se činností pozemního odbavení
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 ze dne 4. července 2018 o společných pravidlech v oblasti civilního letectví a o zřízení Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, kterým se mění nařízení (ES) č. 2111/2005, (ES) č. 1008/2008, (EU) č. 996/2010, (EU) č. 376/2014 a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/30/EU a 2014/53/EU a kterým se zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 552/2004 a (ES) č. 216/2008 a nařízení Rady (EHS) č. 3922/91 (1), a zejména na čl. 39 odst. 1 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2018/1139 stanoví základní požadavky na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a organizace, které je poskytují na letištích Unie v oblasti působnosti uvedeného nařízení. |
(2) |
Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 (2) stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť, včetně některých operací a zařízení, které přímo souvisejí se službami pozemního odbavení, a organizací, které je poskytují. |
(3) |
Všechny organizace podle nařízení (EU) 2018/1139 odpovídají za řízení bezpečnostních rizik a za trvalé zdokonalování bezpečnosti, včetně vzájemného sdílení informací o bezpečnosti. Účelem tohoto nařízení je zajistit společný přístup při ošetření bezpečnostních rizik při spolupráci na výkonu pozemního odbavení nad rámec povinného hlášení událostí. Tento přístup by doplňoval povinnosti hlášení událostí příslušným úřadům a zajistil by hladší tok informací o bezpečnosti mezi dotčenými zúčastněnými stranami. Požadavky na letiště by proto měly být změněny tak, aby provozovatelé letišť mohli sdílet příslušné bezpečnostní informace vyplývající z hlášení událostí nebo dozorových inspekcí a auditů s jinými organizacemi s cílem podpořit je při udržování bezpečnosti jejich vlastního provozu. |
(4) |
Za účelem zajištění rovných podmínek všem organizacím poskytujícím služby pozemního odbavení na letištích Unie v působnosti nařízení (EU) 2018/1139 a základní úrovně bezpečnosti činností pozemního odbavení, by provozovatelé letišť měli, poskytují-li služby pozemního odbavení, rovněž splňovat požadavky, které se vztahují na tuto činnost. Vzhledem k tomu, že provozovatelé letišť již mají zaveden systém řízení, mělo by být snadné integrovat do něj požadavky na pozemní odbavení, aby byl co nejméně narušen zavedený systém provozovatele letiště. Nové požadavky na činnosti pozemního odbavení by se proto měly vztahovat pouze na odlišnosti a chybějící prvky systému řízení provozovatele letiště, aby se zabránilo rozporům nebo zdvojování stávajících požadavků. |
(5) |
Nebezpečné zboží v nákladu nebo poště může při nesprávném uskladnění představovat značné nebezpečí pro zdraví, bezpečnost, životní prostředí nebo majetek. V letištních skladovacích zařízeních by mělo být uskladněno za přiměřených podmínek, aby se zabránilo poškození zásilek. Požadavky na letiště by proto měly být změněny, aby bylo zajištěno, že u skladovacích zařízení budou dodrženy minimálně požadované podmínky pro bezpečnost. |
(6) |
Jednotková nákladová zařízení k přepravě zavazadel a nákladu musí být skladována za dobrých podmínek, pokud se nepoužívají. Je proto důležité, aby v případě, že provozovatel letiště poskytuje zařízení ke skladování jednotkových nákladových zařízení, byla tato skladovací zařízení přiměřená a při skladování nemohlo dojít k poškození nebo opotřebení jednotkových nákladových zařízení nebo k jejich skladování na zemi. Požadavky na letiště by měly být změněny, aby toto bylo vyjasněno. |
(7) |
Aby se zbytečně nezdvojovala dokumentace, mohou provozovatelé letišť poskytující služby pozemního odbavení zařadit prvky pozemního odbavení do své stávající letištní příručky, pokud je pro ně toto řešení lepší než vytvoření samostatné příručky pro pozemní odbavení, nebo mohou tyto prvky zařadit do samostatné příručky. V obou případech by se u příručky pro pozemní odbavení a veškerých jejích následných změn a revizí nemělo vyžadovat schválení příslušným úřadem. Příslušný požadavek v nařízení (EU) č. 139/2014 by měl být odpovídajícím způsobem změněn, aby tuto skutečnost odrážel. |
(8) |
Pokud provozovatel letiště nebo poskytovatel služeb řízení provozu na odbavovací ploše poskytuje rovněž služby pozemního odbavení, musí vyvinout a zavést systém řízení, který je v souladu s nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 (3). V zájmu účinnosti, a aby se v systémech řízení těchto subjektů neopakovaly stejné prvky týkající se dodržování všech předpisů, které se na ně vztahují, měly by mít tyto organizace možnost vést integrovaný systém řízení. Požadavky na letiště a na službu řízení provozu na odbavovací ploše by proto měly být změněny tak, aby tyto organizace mohly zřídit a vést integrovaný systém řízení. |
(9) |
Oblast pozemního odbavení je sama o sobě rozhraním, v jehož rámci se poskytují služby pro letadlo na letišti. Z tohoto důvodu je někdy obtížné jasně rozlišit mezi povinnostmi různých zúčastněných stran zapojených do týchž činností, které se navíc mohou v některých krocích překrývat. Jedna z těchto činností souvisí s řízením chodců na pohybové ploše a kolem letadla. Provozovatel letiště odpovídá za to, aby byly zavedeny postupy pro bezpečnost chodců na pohybové ploše, není však nutně subjektem, který tyto postupy provádí – tím je obvykle organizace pozemního odbavení, která během nástupu a výstupu cestujících provádí na odbavovací ploše a v okolí letadla více činností. Provozovatel letiště má v takovém případě spíše koordinační a monitorovací úlohu. Aby bylo možné jednoznačně rozlišit mezi úlohami provozovatele letiště a organizace pozemního odbavení, pokud se liší od provozovatele letiště, a s ohledem na to, jak se tyto postupy skutečně provádějí, by znění příslušného požadavku mělo být upraveno tak, aby byly povinnosti každé zúčastněné strany formulovány jasněji. |
(10) |
Na doplňování paliva do letadel se podílí několik zúčastněných stran – provozovatel letiště, provozovatel letadla a poskytovatel služeb pozemního odbavení – v tomto procesu přitom odpovídají za různé věci, ovšem cílem všech těchto činností je zajistit bezpečnost provozu, letadla a letiště. Aby bylo možné lépe vymezit odpovědnost provozovatele letiště za zajištění bezpečnosti letiště a hladké řízení provozu na odbavovací ploše při doplňování paliva do letadla, měl by být požadavek týkající se doplňování paliva mírně upraven. Tímto by se mělo rovněž zabránit nezamýšlenému výkladu, podle nějž by za postup spojený s doplňováním paliva do letadla mohl nést odpovědnost provozovatel letiště, přičemž jakožto činnost související s obsluhou letadla náleží tato odpovědnost provozovateli letadla. |
(11) |
Nařízení (EU) č. 139/2014 by proto mělo být změněno. |
(12) |
Odvětví pozemního odbavení a příslušným orgánům je třeba poskytnout čas na provedení nového regulačního rámce po vstupu tohoto nařízení v platnost, a proto by v nařízení mělo být stanoveno tříleté přechodné období. |
(13) |
Požadavky stanovené tímto nařízením vycházejí ze stanoviska č. 01/2024 (4) vydaného Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví v souladu s čl. 75 odst. 2 písm. b) a c) a čl. 76 odst. 1 nařízení (EU) 2018/1139. |
(14) |
V souladu s čl. 128 odst. 4 nařízení (EU) 2018/1139 vedla Komise konzultace s odborníky jmenovanými jednotlivými členskými státy v souladu se zásadami stanovenými v interinstitucionální dohodě o zdokonalení tvorby právních předpisů ze dne 13. dubna 2016 (5), |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Přílohy III a IV nařízení (EU) č. 139/2014 se mění v souladu s přílohou tohoto nařízení.
Článek 2
Vstup v platnost a použitelnost
1. Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
2. Použije se ode dne 27. března 2028.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 19 prosince 2024.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 212, 22.8.2018, s.1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1139/oj.
(2) Nařízení Komise (EU) č. 139/2014 ze dne 12. února 2014, kterým se stanoví požadavky a správní postupy týkající se letišť podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 216/2008 (Úř. věst. L 44, 14.2.2014, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/139/oj).
(3) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 ze dne 19. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením požadavků na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a na organizace, které je poskytují (Úř. věst. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).
(4) https://www.easa.europa.eu/en/document-library/opinions/opinion-no-012024.
(5) Úř. věst. L 123, 12.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
PŘÍLOHA
Příloha nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:
1) |
Příloha III se mění takto:
|
2) |
Příloha IV nařízení (EU) č. 139/2014 se mění takto:
|
(*1) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2025/20 ze dne 19. prosince 2024, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1139 stanovením požadavků na bezpečné poskytování služeb pozemního odbavení a na organizace, které je poskytují (Úř. věst. L, 2025/20, 7.3.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/20/oj).“;“
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/21/oj
ISSN 1977-0626 (electronic edition)