(EU) 2022/931Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2022/931 ze dne 23. března 2022, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/625 stanovením pravidel pro provádění úředních kontrol, pokud jde o kontaminující látky v potravinách (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 162, 17.6.2022, s. 7-12 | Druh předpisu: | Nařízení v přenesené pravomoci |
Přijato: | 23. března 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 7. července 2022 | Nabývá účinnosti: | 1. ledna 2023 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
17.6.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 162/7 |
NAŘÍZENÍ KOMISE V PŘENESENÉ PRAVOMOCI (EU) 2022/931
ze dne 23. března 2022,
kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/625 stanovením pravidel pro provádění úředních kontrol, pokud jde o kontaminující látky v potravinách
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/625 ze dne 15. března 2017 o úředních kontrolách a jiných úředních činnostech prováděných s cílem zajistit uplatňování potravinového a krmivového práva a pravidel týkajících se zdraví zvířat a dobrých životních podmínek zvířat, zdraví rostlin a přípravků na ochranu rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 999/2001, (ES) č. 396/2005, (ES) č. 1069/2009, (ES) č. 1107/2009, (EU) č. 1151/2012, (EU) č. 652/2014, (EU) 2016/429 a (EU) 2016/2031, nařízení Rady (ES) č. 1/2005 a (ES) č. 1099/2009 a směrnic Rady 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES a 2008/120/ES a o zrušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES) č. 882/2004, směrnic Rady 89/608/EHS, 89/662/EHS, 90/425/EHS, 91/496/EHS, 96/23/ES, 96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutí Rady 92/438/EHS (nařízení o úředních kontrolách) (1), a zejména na čl. 19 odst. 2 písm. a) uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Nařízení (EU) 2017/625 stanoví pravidla pro provádění úředních kontrol a jiných úředních činností příslušnými orgány členských států za účelem ověření souladu s právními předpisy Unie v oblasti potravin a bezpečnosti potravin. Článek 109 uvedeného nařízení ukládá členským státům povinnost zajistit, aby příslušné orgány prováděly úřední kontroly na základě víceletého vnitrostátního plánu kontrol. Nařízení (EU) 2017/625 dále stanoví obecný obsah víceletých vnitrostátních plánů kontrol, požaduje, aby členské státy do víceletých vnitrostátních plánů kontrol zahrnuly úřední kontroly kontaminujících látek v potravinách, a v tomto ohledu zmocňuje Komisi ke stanovení zvláštních požadavků na provádění úředních kontrol, případně včetně rozsahu odebíraných vzorků a fází produkce, zpracování a distribuce, v nichž se vzorky mají odebírat. |
(2) |
Nařízením (EU) 2017/625 byla zrušena směrnice Rady 96/23/ES (2), jež stanovila kontrolní opatření u některých látek, včetně kontaminujících látek, v živých zvířatech a živočišných produktech a konkrétně požadavky pro plány dozoru členských států na zjišťování přítomnosti reziduí či látek v její oblasti působnosti. Nařízení (EU) 2017/625 však nezahrnuje všechna opatření stanovená v uvedené směrnici nebo v aktech přijatých Komisí na jejím základě. Toto nařízení spolu s prováděcím nařízením Komise (EU) 2022/932 (3) má proto za cíl zajistit v rámci nařízení (EU) 2017/625 kontinuitu pravidel stanovených ve směrnici 96/23/ES, která se týkají obsahu víceletých vnitrostátních plánů kontrol a jejich přípravy, jakož i rozsahu odebíraných vzorků a fází produkce, zpracování a distribuce, v nichž se vzorky mají odebírat, pokud jde o kontaminující látky v potravinách. |
(3) |
V souladu s článkem 19 nařízení (EU) 2017/625, ve kterém se obecně odkazuje na kontaminující látky v potravinách, je však vhodné, aby se toto nařízení vztahovalo rovněž na úřední kontroly nezbytné k zjištění přítomnosti veškerých kontaminujících látek spadajících do oblasti působnosti nařízení Rady (EHS) č. 315/93 (4). Toto nařízení by se proto mělo vztahovat na úřední kontroly nezbytné k zjištění, zda jsou v potravinách přítomny kontaminující látky, pro něž jsou v právních předpisech Unie stanoveny maximální limity nebo jiné regulační limity vyžadující či podněcující opatření ze strany příslušných orgánů. |
(4) |
Lze mít za to, že k přítomnosti rtuti v potravinách dochází z důvodu znečištění životního prostředí, jelikož pesticidy obsahující rtuť jsou v Unii již více než třicet let zakázány. Na úřední kontroly maximálních limitů sloučenin rtuti stanovených v nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 (5), směrnici Komise 2006/125/ES (6), nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/127 (7) a nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/128 (8) by se proto také mělo vztahovat toto nařízení namísto zvláštních pravidel pro kontroly reziduí pesticidů. |
(5) |
Aby se zajistilo, že úřední kontroly budou ve všech členských státech účinně zacíleny, je vhodné stanovit pravidla pro kombinace kontaminujících látek nebo skupiny kontaminujících látek a skupiny komodit, z nichž mají být v členských státech odebírány vzorky, a strategii odběru vzorků, včetně kritérií, která se mají použít k vymezení obsahu jejich plánů a provádění souvisejících úředních kontrol. |
(6) |
Proto je vhodné doplnit čl. 19 odst. 1 nařízení (EU) 2017/625 stanovením pravidel pro provádění úředních kontrol, pokud jde o kontaminující látky v potravinách. |
(7) |
V čl. 150 odst. 1 nařízení (EU) 2017/625 je stanoveno přechodné období do 14. prosince 2022, během něhož mají členské státy provádět úřední kontroly v souladu se směrnicí 96/23/ES. V čl. 19 odst. 1 nařízení (EU) 2017/625 se stanoví, že úřední kontroly za účelem ověření souladu s pravidly pro potraviny a bezpečnost potravin, jakož i krmiva a bezpečnost krmiv zahrnují úřední kontroly s ohledem na příslušné látky, včetně látek k použití v materiálech určených pro styk s potravinami a látek kontaminujících, nepovolených, zakázaných a nežádoucích, jejichž použití nebo výskyt v případě plodin nebo zvířat nebo produkce či zpracování potravin nebo krmiv může mít za následek přítomnost reziduí těchto látek v potravinách nebo krmivech. Avšak jelikož se poslední plány dozoru přijaté členskými státy podle směrnice 96/23/ES budou vztahovat na celý rok 2022, a tedy i na období po 14. prosinci 2022, je vhodné, aby se toto nařízení použilo ode dne 1. ledna 2023, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Pro účely tohoto nařízení se použije definice „kontaminující látky“ uvedená v čl. 1 odst. 1 druhém pododstavci nařízení Rady (EHS) č. 315/93.
Článek 2
Členské státy provádějí kontroly přítomnosti kontaminujících látek v potravinách v souladu s přílohou I.
Členské státy přijmou strategii odběru vzorků v souladu s kritérii stanovenými v příloze II.
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Použije se ode dne 1. ledna 2023.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 23. března 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
(1) Úř. věst. L 95, 7.4.2017, s. 1.
(2) Směrnice Rady 96/23/ES ze dne 29. dubna 1996 o kontrolních opatřeních u některých látek a jejich reziduí v živých zvířatech a živočišných produktech a o zrušení směrnic 85/358/EHS a 86/469/EHS a rozhodnutí 89/187/EHS a 91/664/EHS (Úř. věst. L 125, 23.5.1996, s. 10).
(3) Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/932 ze dne 9. června 2022 o jednotných praktických opatřeních pro provádění úředních kontrol, pokud jde o kontaminující látky v potravinách, o zvláštním doplňkovém obsahu víceletých vnitrostátních plánů kontrol a zvláštních doplňkových opatřeních pro jejich přípravu (viz strana 13 v tomto čísle Úředního věstníku).
(4) Nařízení Rady (EHS) č. 315/93 ze dne 8. února 1993, kterým se stanoví postupy Společenství pro kontrolu kontaminujících látek v potravinách (Úř. věst. L 37, 13.2.1993, s. 1).
(5) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 396/2005 ze dne 23. února 2005 o maximálních limitech reziduí pesticidů v potravinách a krmivech rostlinného a živočišného původu a na jejich povrchu a o změně směrnice Rady 91/414/EHS (Úř. věst. L 70, 16.3.2005, s. 1).
(6) Směrnice Komise 2006/125/ES ze dne 5. prosince 2006 o obilných a ostatních příkrmech pro kojence a malé děti (Úř. věst. L 339, 6.12.2006, s. 16).
(7) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/127 ze dne 25. září 2015, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 609/2013, pokud jde o zvláštní požadavky týkající se složení a informací, které se vztahují na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, a pokud jde o požadavky na informace týkající se výživy kojenců a malých dětí (Úř. věst. L 25, 2.2.2016, s. 1).
(8) Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2016/128 ze dne 25. září 2015, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 609/2013, pokud jde o zvláštní požadavky týkající se složení a informací, které se vztahují na potraviny pro zvláštní lékařské účely (Úř. věst. L 25, 2.2.2016, s. 30).
PŘÍLOHA I
Pravidla pro výběr specifických kombinací kontaminujících látek nebo skupin kontaminujících látek a skupin komodit
1)
Členské státy provádějí kontroly následujících kombinací kontaminujících látek nebo skupin kontaminujících látek v těchto skupinách komodit:
Skupiny komodit |
Halogenované perzistentní organické znečišťující látky |
Kovy |
Mykotoxiny |
Jiné kontaminující látky |
Nezpracované hovězí, skopové a kozí maso (včetně jedlých drobů) |
x |
x |
|
x |
Nezpracované vepřové maso (včetně jedlých drobů) |
x |
x |
|
x |
Nezpracované maso koňovitých (včetně jedlých drobů) |
|
x |
|
x |
Nezpracované drůbeží maso (včetně jedlých drobů) |
x |
x |
|
x |
Nezpracované maso ostatních suchozemských zvířat ve farmovém chovu (*) (včetně jedlých drobů) |
|
x |
|
|
Syrové kravské, ovčí a kozí mléko |
x |
x |
x |
x |
Čerstvá slepičí a jiná vejce |
x |
x |
|
x |
Med |
|
x |
|
x |
Nezpracované produkty rybolovu (**) (kromě korýšů) |
x |
x |
|
x |
Korýši a mlži |
x |
x |
|
x |
Živočišné tuky a oleje a tuky a oleje z mořských živočichů |
x |
x |
|
x |
Zpracované produkty živočišného původu (***) |
x |
x |
|
x |
2)
Členské státy zohlední všechny kombinace kontaminujících látek nebo skupiny kontaminujících látek a skupiny potravinových komodit jiného než živočišného původu, pro něž jsou v právních předpisech Unie stanoveny maximální limity nebo jiné regulační limity.
3)
Každý členský stát zohlední při výběru specifických kombinací kontaminujících látek nebo skupin kontaminujících látek a skupin komodit, jež mají být kontrolovány, tato kritéria:
a) |
četnost zjištění nesouladu u vzorků daného členského státu, vzorků ostatních členských států nebo vzorků třetích zemí, zejména pokud byly oznámeny v systému včasné výměny informací pro potraviny a krmiva nebo v systému správní pomoci a spolupráce; |
b) |
dostupnost vhodných laboratorních metod a analytických standardů; |
c) |
možné riziko pro spotřebitele nebo určité skupiny obyvatel plynoucí ze spotřeby kontaminujících látek přítomných v potravinách, s přihlédnutím k relevantním informacím dostupným od Evropského úřadu pro bezpečnost potravin nebo, nejsou-li takové informace dostupné, k jiným zdrojům informací, jako jsou např. vědecké publikace nebo vnitrostátní hodnocení rizik; |
d) |
údaje o spotřebě (vzorce dietární expozice); |
e) |
v případě potravin, na něž se vztahuje plán kontrol pro potraviny živočišného původu vstupující do Unie podle článku 5 nařízení (EU) 2022/932, se v příslušných případech zohlední také tato kritéria:
|
(*) Ostatní suchozemská zvířata ve farmovém chovu ve smyslu položky 1017000 v části A přílohy I nařízení (ES) č. 396/2005.
(**) Produkty rybolovu ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 853/2004 ze dne 29. dubna 2004, kterým se stanoví zvláštní hygienická pravidla pro potraviny živočišného původu (Úř. věst. L 139, 30.4.2004, s. 55).
(***) Zpracované produkty ve smyslu nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin (Úř. věst. L 139, 30.4.2004, s. 1).
PŘÍLOHA II
Kritéria pro strategii odběru vzorků
1)
U každého provozovatele potravinářského podniku, jenž má být kontrolován, zohlední členský stát při výběru typu kontrolované potraviny tato kritéria:
a) |
historie nesouladu; |
b) |
nedostatky při uplatňování analýzy rizik a kritických kontrolních bodů a souvisejících vlastních kontrol; |
c) |
nedostatky při vedení záznamů pro splnění požadavků vymezených v části A oddíle III přílohy I nařízení (ES) č. 852/2004; |
d) |
reprezentativní odběr vzorků bez ohledu na velikost provozovatele potravinářského podniku; |
e) |
nové situace (změny spotřebních návyků, přírodní katastrofy nebo hospodářské problémy vedoucí ke změnám potravinových obchodních řetězců atd.). |
2)
Každý členský stát zohlední při výběru jatek, bouráren/porcoven, zařízení pro produkci mléka, zařízení pro produkci produktů rybolovu a produktů akvakultury a jejich uvádění na trh, zařízení pro produkci medu, zařízení pro produkci vajec a balíren/třídíren vajec tato kritéria:
a) |
kritéria uvedená v bodě 3 přílohy I a v bodě 1 této přílohy; |
b) |
podíl jednotlivých zařízení na celkovém objemu produkce jatek, bouráren/porcoven, zařízení pro produkci mléka, zařízení pro produkci produktů rybolovu a produktů akvakultury a jejich uvádění na trh, zařízení pro produkci medu, zařízení pro produkci vajec a balíren/třídíren vajec v daném členském státě; |
c) |
relevantní původ jatečných zvířat, mléka, produktů akvakultury, medu a vajec. |
3)
Při odběru vzorků nesmí pokud možno docházet k vícenásobnému odběru vzorků od jednoho provozovatele potravinářského podniku, nebyl-li daný provozovatel identifikován na základě kritérií uvedených v bodě 1 nebo nebylo-li to náležitě odůvodněno v plánu kontrol. Musí být zajištěn soulad s plánovanou četností kontrol.
4)
V případě potravin, na něž se vztahuje plán kontrol pro potraviny uváděné na trh Unie podle článku 4 nařízení (EU) 2022/932, se odebírají vzorky u potravin uváděných na trh a u potravin určených k uvedení na trh (prvovýroba, volný výběh, jatka, během zpracování, skladování či prodeje potravin atd.).