(EU) 2022/90Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/90 ze dne 21. ledna 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883, pokud jde o podrobné prvky unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik pro výběr lodí k inspekci (Text s významem pro EHP)
Publikováno: | Úř. věst. L 15, 24.1.2022, s. 7-11 | Druh předpisu: | Prováděcí nařízení |
Přijato: | 21. ledna 2022 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 13. února 2022 | Nabývá účinnosti: | 13. února 2022 |
Platnost předpisu: | Ano | Pozbývá platnosti: | |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
24.1.2022 |
CS |
Úřední věstník Evropské unie |
L 15/7 |
PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/90
ze dne 21. ledna 2022,
kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883, pokud jde o podrobné prvky unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik pro výběr lodí k inspekci
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883 ze dne 17. dubna 2019 o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, kterou se mění směrnice 2010/65/EU a zrušuje směrnice 2000/59/ES (1), a zejména na čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec uvedené směrnice,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Účinné prosazování povinnosti předávat odpad do přístavních zařízení pro příjem odpadu má zásadní význam pro účinné řešení problému odpadu v moři a jiného odpadu z lodí vstupujícího do mořského prostředí. |
(2) |
Jediný unijní mechanismus výběru založený na posouzení rizik by měl stanovit jednotné podmínky pro výběr lodí k inspekci v souladu s čl. 11 odst. 2 směrnice (EU) 2019/883. |
(3) |
Vytvořením unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik získají příslušné orgány v členských státech podpůrný nástroj k plnění inspekčního závazku v souladu s čl. 11 odst. 1 směrnice (EU) 2019/883. |
(4) |
Za účelem posouzení rizika, že loď neplní povinnosti stanovené ve směrnici (EU) 2019/883, by mělo být zohledněno několik parametrů, které společně poskytují jasnou známku takového rizika. Těmito parametry by měly být: nedodržování nebo známky nedodržování požadavků na předávání odpadu; doba, která uplynula od poslední inspekce; existence předchozích hlášení příslušných přístavních orgánů o nedodržování; předchozí a následující přístav určení; existence výjimky pro tuto loď a informace obsažené v systémech SafeSeaNet a THETIS-EU. |
(5) |
Za účelem stanovení jednotných podmínek pro výběr lodí k inspekci je nezbytné, aby členské státy používaly harmonizovanou metodiku. Prováděcí akty přijaté podle směrnice (EU) 2019/883 by proto měly mít podobu prováděcích nařízení. |
(6) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro námořní bezpečnost a zabránění znečištění z lodí, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
1. Pro účely inspekcí členské státy klasifikují lodě uvedené v čl. 3 odst. 1 písm. a) směrnice (EU) 2019/883 do těchto kategorií úrovně rizika:
a) |
úroveň rizika 1 (vysoké riziko); |
b) |
úroveň rizika 2 (střední riziko); |
c) |
úroveň rizika 3 (nízké riziko); |
d) |
úroveň rizika 4 (minimální riziko). |
2. Kategorie úrovně rizika pro každou loď se určí na základě rizikových parametrů uvedených v tabulce 1 přílohy.
3. Parametry úrovně rizika stanovené v tabulce 1 přílohy se použijí podle metodiky uvedené v bodech 1 až 4 přílohy.
Článek 2
Při plnění inspekčních závazků stanovených v článku 11 směrnice (EU) 2019/883 členské státy dodržují tyto požadavky:
a) |
přednostně podrobují inspekci lodě s vyšší kategorií úrovně rizika; |
b) |
náhodně vyberou k inspekci nejméně 1 % z počtu lodí, které mají být každoročně podrobeny inspekci. |
Článek 3
Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 21. ledna 2022.
Za Komisi
předsedkyně
Ursula VON DER LEYEN
PŘÍLOHA
Metodika:
1.
K určení úrovně rizika plavidla se použijí rizikové parametry uvedené v tabulce 1.
2.
Každému rizikovému parametru uvedenému v tabulce 1 se přidělí jiný barevný kód představující úroveň rizika: červený (vysoká), oranžový (střední) nebo žlutý (nízká).
3.
Přiřazení úrovně rizika lodi na základě výstrahy na rizikové parametry v tabulce 1 vychází z kritérií stanovených v tabulce 2.
4.
Aby bylo možné použít několik souběžných aktivních výstrah pro přiřazení úrovní rizika stanovených v tabulce 2, lze použít převodní koeficienty stanovené v tabulce 3.Tabulka 1
Rizikové parametry
Číslo rizikového parametru |
Úroveň rizika výstrahy (barevný kód) |
Popis rizikového parametru |
Kritéria pro aktivaci výstrahy pro rizikový parametr |
Kritéria pro deaktivaci výstrahy pro rizikový parametr |
1 |
Oranžový |
Nedodržení požadavků na předběžné oznamování odpadů stanovených v článku 6 směrnice (EU) 2019/883. |
Výstraha se aktivuje, pokud předběžné oznámení o odpadu nebylo odesláno nebo neobsahuje povinné informace. |
Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
2 |
Oranžový |
Informace poskytnuté provozovatelem, zástupcem nebo velitelem v souladu s článkem 6 směrnice (EU) 2019/883. |
Výstraha se aktivuje, pokud kontroly platnosti obsahu předběžného oznámení o odpadu odhalí, že loď nemusí být v souladu se směrnicí. |
Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
3 |
Oranžový |
Datum předchozích inspekcí provedených v souladu s článkem 10 směrnice (EU) 2019/883. |
Výstraha se aktivuje, pokud loď nebyla v předchozích dvanácti měsících podrobena inspekci v souladu s článkem 10 směrnice (EU) 2019/883. Poznámka: Tato výstraha by měla být aktivní až po 28. červnu 2022. |
Výstraha se deaktivuje poté, co byla zaznamenána inspekce v souladu s čl. 14 odst. 2 písm. a) směrnice (EU) 2019/883. |
4 |
Červený |
Stávající hlášení inspekčních orgánů přístavních zařízení pro příjem odpadu, přístavních orgánů nebo jiných příslušných subjektů uvádějící, že loď nebyla v souladu s článkem 7 směrnice (EU) 2019/883. |
Výstrahu aktivují manuálně v systému THETIS-EU inspektoři přístavních zařízení pro příjem odpadu. |
Výstraha se deaktivuje po ukončení inspekce (status „inspekce provedena“) bez nedodržení předpisů. |
5 |
Oranžový |
Výstraha při nedodržení předpisů ze strany přístavních zařízení pro příjem odpadu |
Výstraha se aktivuje, pokud byla u přístavního zařízení pro příjem odpadu lodi během posledních šesti měsíců zjištěna nedodržení předpisů, s příslušným hlášením v systému THETIS-EU. |
Výstraha se deaktivuje po ukončení inspekce (status „inspekce provedena“) bez nedodržení předpisů. |
6 |
Oranžový |
Dostatečné vyhrazené skladování |
Výstraha se aktivuje, není-li vyhrazené úložiště na palubě považováno za dostatečné podle kritérií použitých pro uplatnění čl. 8 odst. 4 písm. b). |
Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
7 |
Žlutý |
Následující přístav určení |
Má se za to, že zvyšuje úroveň rizika, pokud je mimo EU nebo neznámý. Pro výpočet této výstrahy se přístavy na Islandu, v Norsku, ve Spojeném království (včetně ostrova Man, Normanských ostrovů a Gibraltaru) a ruské přístavy v Baltském moři považují za přístavy v EU. |
Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
8 |
Žlutý |
Předchozí přístav určení |
Má se za to, že zvyšuje úroveň rizika, pokud je mimo EU. Pro výpočet této výstrahy se přístavy na Islandu, v Norsku, ve Spojeném království (včetně ostrova Man, Normanských ostrovů a Gibraltaru) a ruské přístavy v Baltském moři považují za přístavy v EU. |
Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
9 |
Žlutý |
Výstraha týkající se výjimky |
Tato výstraha se aktivuje, pokud má loď výjimku a nebyla podrobena inspekci po dobu dvanácti měsíců, aby bylo zajištěno, že tyto lodě budou zahrnuty do inspekcí. |
Tato výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena. |
10. |
Červený |
Výstraha týkající se události typu „odpad“ |
Výstraha se aktivuje, pokud bylo pro toto plavidlo v předchozím přístavu v systému SafeSeaNet vydáno hlášení o události typu „odpad“. |
Výstraha se deaktivuje, jakmile je inspekce dokončena (status „inspekce provedena“) a proběhla bez nedodržení předpisů nebo poté, co je událost v systému SafeSeaNet neaktivní. |
Tabulka 2
Přiřazení úrovní rizika na základě počtu aktivních vstupů
Kritéria pro úrovně rizika |
|
Úroveň rizika 1 |
Jedna nebo více červených výstrah |
Úroveň rizika 2 |
Jedna nebo více (1) oranžových výstrah |
Úroveň rizika 3 |
Jedna nebo více (1) žlutých výstrah |
Úroveň rizika 4 |
Žádná aktivní výstraha |
Tabulka 3
Převodní koeficienty pro kombinaci několika souběžných aktivních parametrů pro použití úrovní rizika tabulky 2
Převodní koeficient |
|
Tři žluté výstrahy |
Jedna oranžová výstraha |
Tři oranžové výstrahy |
Jedna červená výstraha |
(1) Až do počtu, který aktivuje použití převodního koeficientu.