(EU) 2022/90Prováděcí nařízení Komise (EU) 2022/90 ze dne 21. ledna 2022, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883, pokud jde o podrobné prvky unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik pro výběr lodí k inspekci (Text s významem pro EHP)

Publikováno: Úř. věst. L 15, 24.1.2022, s. 7-11 Druh předpisu: Prováděcí nařízení
Přijato: 21. ledna 2022 Autor předpisu: Evropská komise
Platnost od: 13. února 2022 Nabývá účinnosti: 13. února 2022
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
Původní znění předpisu

Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.



24.1.2022   

CS

Úřední věstník Evropské unie

L 15/7


PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2022/90

ze dne 21. ledna 2022,

kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883, pokud jde o podrobné prvky unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik pro výběr lodí k inspekci

(Text s významem pro EHP)

EVROPSKÁ KOMISE,

s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,

s ohledem na směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/883 ze dne 17. dubna 2019 o přístavních zařízeních pro příjem odpadu z lodí, kterou se mění směrnice 2010/65/EU a zrušuje směrnice 2000/59/ES (1), a zejména na čl. 11 odst. 2 druhý pododstavec uvedené směrnice,

vzhledem k těmto důvodům:

(1)

Účinné prosazování povinnosti předávat odpad do přístavních zařízení pro příjem odpadu má zásadní význam pro účinné řešení problému odpadu v moři a jiného odpadu z lodí vstupujícího do mořského prostředí.

(2)

Jediný unijní mechanismus výběru založený na posouzení rizik by měl stanovit jednotné podmínky pro výběr lodí k inspekci v souladu s čl. 11 odst. 2 směrnice (EU) 2019/883.

(3)

Vytvořením unijního mechanismu výběru založeného na posouzení rizik získají příslušné orgány v členských státech podpůrný nástroj k plnění inspekčního závazku v souladu s čl. 11 odst. 1 směrnice (EU) 2019/883.

(4)

Za účelem posouzení rizika, že loď neplní povinnosti stanovené ve směrnici (EU) 2019/883, by mělo být zohledněno několik parametrů, které společně poskytují jasnou známku takového rizika. Těmito parametry by měly být: nedodržování nebo známky nedodržování požadavků na předávání odpadu; doba, která uplynula od poslední inspekce; existence předchozích hlášení příslušných přístavních orgánů o nedodržování; předchozí a následující přístav určení; existence výjimky pro tuto loď a informace obsažené v systémech SafeSeaNet a THETIS-EU.

(5)

Za účelem stanovení jednotných podmínek pro výběr lodí k inspekci je nezbytné, aby členské státy používaly harmonizovanou metodiku. Prováděcí akty přijaté podle směrnice (EU) 2019/883 by proto měly mít podobu prováděcích nařízení.

(6)

Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro námořní bezpečnost a zabránění znečištění z lodí,

PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:

Článek 1

1.   Pro účely inspekcí členské státy klasifikují lodě uvedené v čl. 3 odst. 1 písm. a) směrnice (EU) 2019/883 do těchto kategorií úrovně rizika:

a)

úroveň rizika 1 (vysoké riziko);

b)

úroveň rizika 2 (střední riziko);

c)

úroveň rizika 3 (nízké riziko);

d)

úroveň rizika 4 (minimální riziko).

2.   Kategorie úrovně rizika pro každou loď se určí na základě rizikových parametrů uvedených v tabulce 1 přílohy.

3.   Parametry úrovně rizika stanovené v tabulce 1 přílohy se použijí podle metodiky uvedené v bodech 1 až 4 přílohy.

Článek 2

Při plnění inspekčních závazků stanovených v článku 11 směrnice (EU) 2019/883 členské státy dodržují tyto požadavky:

a)

přednostně podrobují inspekci lodě s vyšší kategorií úrovně rizika;

b)

náhodně vyberou k inspekci nejméně 1 % z počtu lodí, které mají být každoročně podrobeny inspekci.

Článek 3

Toto nařízení vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.

Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.

V Bruselu dne 21. ledna 2022.

Za Komisi

předsedkyně

Ursula VON DER LEYEN


(1)  Úř. věst. L 151, 7.6.2019, s. 116.


PŘÍLOHA

Metodika:

1.   

K určení úrovně rizika plavidla se použijí rizikové parametry uvedené v tabulce 1.

2.   

Každému rizikovému parametru uvedenému v tabulce 1 se přidělí jiný barevný kód představující úroveň rizika: červený (vysoká), oranžový (střední) nebo žlutý (nízká).

3.   

Přiřazení úrovně rizika lodi na základě výstrahy na rizikové parametry v tabulce 1 vychází z kritérií stanovených v tabulce 2.

4.   

Aby bylo možné použít několik souběžných aktivních výstrah pro přiřazení úrovní rizika stanovených v tabulce 2, lze použít převodní koeficienty stanovené v tabulce 3.

Tabulka 1

Rizikové parametry

Číslo rizikového parametru

Úroveň rizika výstrahy (barevný kód)

Popis rizikového parametru

Kritéria pro aktivaci výstrahy pro rizikový parametr

Kritéria pro deaktivaci výstrahy pro rizikový parametr

1

Oranžový

Nedodržení požadavků na předběžné oznamování odpadů stanovených v článku 6 směrnice (EU) 2019/883.

Výstraha se aktivuje, pokud předběžné oznámení o odpadu nebylo odesláno nebo neobsahuje povinné informace.

Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

2

Oranžový

Informace poskytnuté provozovatelem, zástupcem nebo velitelem v souladu s článkem 6 směrnice (EU) 2019/883.

Výstraha se aktivuje, pokud kontroly platnosti obsahu předběžného oznámení o odpadu odhalí, že loď nemusí být v souladu se směrnicí.

Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

3

Oranžový

Datum předchozích inspekcí provedených v souladu s článkem 10 směrnice (EU) 2019/883.

Výstraha se aktivuje, pokud loď nebyla v předchozích dvanácti měsících podrobena inspekci v souladu s článkem 10 směrnice (EU) 2019/883.

Poznámka: Tato výstraha by měla být aktivní až po 28. červnu 2022.

Výstraha se deaktivuje poté, co byla zaznamenána inspekce v souladu s čl. 14 odst. 2 písm. a) směrnice (EU) 2019/883.

4

Červený

Stávající hlášení inspekčních orgánů přístavních zařízení pro příjem odpadu, přístavních orgánů nebo jiných příslušných subjektů uvádějící, že loď nebyla v souladu s článkem 7 směrnice (EU) 2019/883.

Výstrahu aktivují manuálně v systému THETIS-EU inspektoři přístavních zařízení pro příjem odpadu.

Výstraha se deaktivuje po ukončení inspekce (status „inspekce provedena“) bez nedodržení předpisů.

5

Oranžový

Výstraha při nedodržení předpisů ze strany přístavních zařízení pro příjem odpadu

Výstraha se aktivuje, pokud byla u přístavního zařízení pro příjem odpadu lodi během posledních šesti měsíců zjištěna nedodržení předpisů, s příslušným hlášením v systému THETIS-EU.

Výstraha se deaktivuje po ukončení inspekce (status „inspekce provedena“) bez nedodržení předpisů.

6

Oranžový

Dostatečné vyhrazené skladování

Výstraha se aktivuje, není-li vyhrazené úložiště na palubě považováno za dostatečné podle kritérií použitých pro uplatnění čl. 8 odst. 4 písm. b).

Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

7

Žlutý

Následující přístav určení

Má se za to, že zvyšuje úroveň rizika, pokud je mimo EU nebo neznámý. Pro výpočet této výstrahy se přístavy na Islandu, v Norsku, ve Spojeném království (včetně ostrova Man, Normanských ostrovů a Gibraltaru) a ruské přístavy v Baltském moři považují za přístavy v EU.

Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

8

Žlutý

Předchozí přístav určení

Má se za to, že zvyšuje úroveň rizika, pokud je mimo EU. Pro výpočet této výstrahy se přístavy na Islandu, v Norsku, ve Spojeném království (včetně ostrova Man, Normanských ostrovů a Gibraltaru) a ruské přístavy v Baltském moři považují za přístavy v EU.

Výstraha se vypočítá pro přístav A na základě předběžného oznámení o odpadu zaslaného do přístavu A. Výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

9

Žlutý

Výstraha týkající se výjimky

Tato výstraha se aktivuje, pokud má loď výjimku a nebyla podrobena inspekci po dobu dvanácti měsíců, aby bylo zajištěno, že tyto lodě budou zahrnuty do inspekcí.

Tato výstraha musí být v každém přístavu znovu posouzena.

10.

Červený

Výstraha týkající se události typu „odpad“

Výstraha se aktivuje, pokud bylo pro toto plavidlo v předchozím přístavu v systému SafeSeaNet vydáno hlášení o události typu „odpad“.

Výstraha se deaktivuje, jakmile je inspekce dokončena (status „inspekce provedena“) a proběhla bez nedodržení předpisů nebo poté, co je událost v systému SafeSeaNet neaktivní.

Tabulka 2

Přiřazení úrovní rizika na základě počtu aktivních vstupů

Kritéria pro úrovně rizika

Úroveň rizika 1

Jedna nebo více červených výstrah

Úroveň rizika 2

Jedna nebo více  (1) oranžových výstrah

Úroveň rizika 3

Jedna nebo více  (1) žlutých výstrah

Úroveň rizika 4

Žádná aktivní výstraha

Tabulka 3

Převodní koeficienty pro kombinaci několika souběžných aktivních parametrů pro použití úrovní rizika tabulky 2

Převodní koeficient

Tři žluté výstrahy

Jedna oranžová výstraha

Tři oranžové výstrahy

Jedna červená výstraha


(1)  Až do počtu, který aktivuje použití převodního koeficientu.


© Evropská unie, https://eur-lex.europa.eu/ , 1998-2022
Zavřít
MENU