(EU) č. 397/2013Nařízení Komise (EU) č. 397/2013 ze dne 30. dubna 2013 , kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009, pokud jde o monitorování emisí CO 2 z nových osobních automobilů Text s významem pro EHP
Publikováno: | Úř. věst. L 120, 1.5.2013, s. 4-8 | Druh předpisu: | Nařízení |
Přijato: | 30. dubna 2013 | Autor předpisu: | Evropská komise |
Platnost od: | 8. května 2013 | Nabývá účinnosti: | 8. května 2013 |
Platnost předpisu: | Zrušen předpisem (EU) 2019/631 | Pozbývá platnosti: | 1. ledna 2020 |
Text předpisu s celou hlavičkou je dostupný pouze pro registrované uživatele.
NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 397/2013
ze dne 30. dubna 2013,
kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009, pokud jde o monitorování emisí CO2 z nových osobních automobilů
(Text s významem pro EHP)
EVROPSKÁ KOMISE,
s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie,
s ohledem na nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (1), a zejména na čl. 8 odst. 9 druhý pododstavec uvedeného nařízení,
vzhledem k těmto důvodům:
(1) |
Zkušenosti z monitorování emisí CO2 z nových osobních automobilů v letech 2010 a 2011 ukazují, že přesné stanovení průměrných specifických emisí a cílů pro specifické emise je možné pouze na základě podrobných údajů uvedených v čl. 8 odst. 1 nařízení (ES) č. 443/2009. Je proto vhodné upravit souhrnné údaje uvedené v první tabulce v části C přílohy II nařízení (ES) č. 443/2009, tak aby zahrnovala pouze údaje, které jsou nezbytně nutné pro provádění uvedeného nařízení. |
(2) |
Pro zlepšení kvality a přesnosti monitorování emisí CO2 z osobních automobilů je však nutné některé parametry požadovaných údajů upřesnit a doplnit další parametry, které byly dosud sledovány na základě dobrovolnosti. |
(3) |
Zařazení čísla schválení typu mezi parametry údajů, které mají být sledovány a vykazovány, může výrobcům usnadnit ověřování jejich předběžných výpočtů průměrných specifických emisí a cílů pro specifické emise, a v důsledku zajistit větší přesnost konečných údajů. |
(4) |
Osobní automobily, které jsou schvalovány na vnitrostátní úrovni v malých sériích v souladu s článkem 23 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007, kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice) (2), nebo osobní automobily jednotlivě schválené v souladu s článkem 24 uvedené směrnice nejsou při stanovení průměrných specifických emisí výrobce zohledněny. Je nicméně důležité sledovat počet těchto vozidel konzistentně, aby bylo možné posoudit jakýkoliv možný dopad na proces sledování a dosahování cílů Unie pro průměrné emise CO2. Souhrnné počty těchto registrací by proto měly být poskytovány na ročním základě. |
(5) |
Rovněž by mělo být zajištěno, aby sledování emisí CO2 z osobních automobilů bylo sladěno se sledováním těchto emisí z lehkých užitkových vozidel podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 ze dne 11. května 2011, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla v rámci integrovaného přístupu Unie ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel (3), tím, že budou mezi povinně sledované parametry zahrnuty vedle čísla schválení typu i zdvihový objem válců a spotřeba elektrické energie. Navíc, pokud není jako primární zdroj údajů použito prohlášení o shodě a údaje pocházejí mimo jiné z dokumentace schválení typu, mělo by být jasně stanoveno, že údaje by v těchto případech měly být v souladu s údaji v prohlášeních o shodě. |
(6) |
S cílem zajistit, aby tyto změny mohly být zohledněny při sledování údajů v roce 2013, je vhodné umožnit, aby vstoupily v platnost nejpozději sedmý den po vyhlášení tohoto aktu v Úředním věstníku Evropské unie. |
(7) |
Nařízení (ES) č. 443/2009 by proto mělo být odpovídajícím způsobem změněno. |
(8) |
Opatření stanovená tímto nařízením jsou v souladu se stanoviskem Výboru pro změnu klimatu, |
PŘIJALA TOTO NAŘÍZENÍ:
Článek 1
Příloha II nařízení (ES) č. 443/2009 se nahrazuje zněním uvedeným v příloze tohoto nařízení.
Článek 2
Toto nařízení vstupuje v platnost sedmým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie.
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
V Bruselu dne 30. dubna 2013.
Za Komisi
José Manuel BARROSO
předseda
(1) Úř. věst. L 140, 5.6.2009, s. 1.
(2) Úř. věst. L 263, 9.10.2007, s. 1.
(3) Úř. věst. L 145, 31.5.2011, s. 1.
PŘÍLOHA
Příloha II nařízení (ES) č. 443/2009 se nahrazuje tímto:
„PŘÍLOHA II
SLEDOVÁNÍ A HLÁŠENÍ EMISÍ
ČÁST A – Sběr údajů o nových osobních automobilech a uvádění údajů ze sledování emisí CO2
1. |
Členské státy zaznamenají za každý kalendářní rok u každého nového osobního automobilu registrovaného na svém území tyto podrobné údaje:
|
2. |
Podrobné údaje uvedené v bodě 1 se zjišťují z prohlášení o shodě týkajícího se příslušného osobního automobilu nebo musí být s prohlášením o shodě vydaným výrobcem příslušného osobního automobilu v souladu. Pokud se prohlášení o shodě nepoužije, zavedou členské státy opatření nutná k zajištění odpovídající přesnosti při sledování. V případě, že je pro osobní automobil uvedena minimální i maximální hodnota pro hmotnost nebo stopu uvedenou v bodě 1 písm. i), použijí členské státy pro účely tohoto nařízení pouze maximální hodnotu. V případě vozidel na dvojí palivo (benzin/plyn), jejichž prohlášení o shodě obsahují konkrétní údaje o specifických emisích CO2 pro oba druhy paliva, použijí členské státy pouze hodnotu naměřenou pro plyn. |
3. |
Členské státy uvedou pro každý kalendářní rok:
|
ČÁST B – Metodika uvádění údajů ze sledování emisí CO2 z nových osobních automobilů
Údaje ze sledování, které mají členské státy uvést v souladu s částí A body 1 a 3, se uvádějí podle metodiky popsané v této části.
1. |
Počet nových registrovaných osobních automobilů Členské státy uvedou počet nových osobních automobilů registrovaných na svém území v příslušném roce sledování, přičemž tyto automobily rozdělí na vozidla, na něž se vztahuje ES schválení typu, jednotlivé schválení a vnitrostátní schválení malých sérií. |
2. |
Rozdělení nových osobních automobilů podle verze Pro každou verzi každé varianty každého typu nového osobního automobilu se zaznamenává počet nově registrovaných osobních automobilů a podrobné údaje uvedené v části A bodě 1. |
3. |
Čerpací stanice na jejich území, které nabízejí palivo E85, se uvádějí v souladu s článkem 6 nařízení Komise (EU) č. 1014/2010 (1). |
ČÁST C – Formát pro předávání údajů
Za každý rok ohlásí členské státy údaje popsané v části A bodech 1 a 3 v tomto formátu:
Souhrnné údaje, včetně obecných informací uvedených v části A bodě 3:
Členský stát (2) |
|
Rok |
|
Zdroj údajů |
|
Celkový počet nových registrací nových osobních automobilů, které podléhají ES schválení typu |
|
Celkový počet nových registrací nových osobních automobilů schválených jednotlivě |
|
Celkový počet nových registrací nových osobních automobilů schválených na vnitrostátní úrovni v malých sériích |
|
Procentní podíl všech čerpacích stanic nabízejících E85 v souladu s čl. 6 odst. 1 nařízení (EU) č. 1014/2010 |
|
Celkový počet čerpacích stanic nabízejících E85, pokud jejich podíl na všech čerpacích stanicích přesahuje 30 %, v souladu s čl. 6 odst. 2 nařízení (EU) č. 1014/2010 |
|
Podrobné údaje uvedené v části A bodě 1:
Rok |
Název výrobce Standardní označení EU |
Název výrobce Označení výrobce |
Název výrobce Označení v národním registru |
Číslo schválení typu a jeho dodatek |
Typ |
Varianta |
Verze |
Značka |
Obchodní název |
Kategorie schváleného typu vozidla |
Celkový počet nových registrací |
Hmotnost (kg) |
Specifické emise CO2 (g/km) |
Rozvor náprav (mm) |
Rozchod kol u řízené nápravy (mm) |
Rozchod kol u další nápravy (mm) |
Druh paliva (3) |
Režim paliva (3) |
Zdvihový objem válců (cm3) |
Spotřeba elektrické energie (Wh/km) |
Kód inovativní technologie nebo skupiny inovativních technologií (4) |
Snížení emisí prostřednictvím inovativních technologií (g/km) (4) |
Rok 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
TAN 1 |
Typ 1 |
Varianta 1 |
Verze 1 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Rok 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
TAN 1 |
Typ 1 |
Varianta 1 |
Verze 2 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Rok 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
TAN 1 |
Typ 1 |
Varianta 2 |
Verze 1 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Rok 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
Výr. 1 |
TAN 1 |
Typ 1 |
Varianta 2 |
Verze 2 |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
(1) Úř. věst. L 293, 11.11.2010, s. 15.
(2) ISO 3166 alfa-2 kódy s výjimkou Řecka a Spojeného království, pro které se používají kódy „EL“ a „UK“.
(3) V souladu s článkem 6.
(4) V souladu s článkem 12.“