62/2025 Sb.Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů

Částka: 062 Druh předpisu: Vyhláška
Rozeslána dne: 11. března 2025 Autor předpisu: Ministerstvo dopravy
Přijato: 4. března 2025 Nabývá účinnosti: 26. března 2025
Platnost předpisu: Ano Pozbývá platnosti:
 Obsah   Tisk   Export  Skrýt přehled Celkový přehled   Skrýt názvy Zobrazit názvy  

Předpisem se mění

522/2006 Sb.;

Výchozí předpisy

111/1994 Sb. - podle § 41 odst. 2 k provedení § 34 odst. 3;

CZ-NACE

84;

Předpisy EU

(ES) č. 561/2006; 2009/5/ES; (EU) č. 165/2014; (EU) 2024/846;
Původní znění předpisu
Zavřít

62

VYHLÁŠKA

ze dne 4. března 2025,

kterou se mění vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů

Ministerstvo dopravy stanoví podle § 41 odst. 2 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění zákona č. 304/1997 Sb., zákona č. 150/2000 Sb., zákona č. 103/2004 Sb., zákona č. 229/2005 Sb., zákona č. 226/2006 Sb., zákona č. 194/2010 Sb., zákona č. 119/2012 Sb., zákona č. 102/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 115/2020 Sb., zákona č. 337/2020 Sb. a zákona č. 217/2022 Sb., k provedení § 34 odst. 3 tohoto zákona:

Čl. I

Vyhláška č. 522/2006 Sb., o státním odborném dozoru a kontrolách v silniční dopravě, ve znění vyhlášky č. 39/2010 Sb., vyhlášky č. 269/2012 Sb., vyhlášky č. 9/2015 Sb., vyhlášky č. 444/2016 Sb., vyhlášky č. 462/2017 Sb., vyhlášky č. 371/2020 Sb. a vyhlášky č. 220/2022 Sb., se mění takto:

1

V poznámce pod čarou č. 2 se věta Směrnice Komise 2009/5/ES, kterou se mění příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85(EHS) č. 3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě. zrušuje.

2

Na konci poznámky pod čarou č. 2 se na samostatný řádek doplňuje věta Směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU) 2024/846 ze dne 14. března 2024, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení (ES) č. 561/2006(EU) č. 165/2014 a směrnice 2002/15/ES, pokud jde o předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě..

3

§ 5 odst. 1 písm. a), b) a c) a v § 8 odst. 1 písm. a), b) a c) se slova přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího klasifikaci závažných porušení pravidel Unie, která mohou vést ke ztrátě dobré pověsti podnikatele v silniční dopravě7) nahrazují slovy přílohy č. 8 k této vyhlášce.

Poznámka pod čarou č. 7 se zrušuje.

4

§ 5 odst. 1 písm. b) a v § 8 odst. 1 písm. b) se text I1nahrazuje textem I5.

5

§ 5 odst. 1 písm. c) a v § 8 odst. 1 písm. c) se slova až I5 nahrazují slovy , I6 a I7.

6

Za přílohu č. 7 se vkládá nová příloha č. 8, která zní:

Příloha č. 8 k vyhlášce č. 522/2006 Sb.

1

Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85(ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85, v platném znění

č. USTANOVENÍ NAŘÍZENÍ TYP PORUŠENÍ ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI
Nejzávažnější porušení Velmi závažné porušení Závažné porušení Menší porušení
Osádka
A1  Čl. 5 odst. 1  Nedodržení minimálního věku průvodčích
Doby řízení
B1  Čl. 6 odst. 1  Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin, pokud není povoleno prodloužení této doby na 10 hodin 9 h < ... < 10 h 
B2  10 h ≤... < 11 h 
B3  11 h ≤ ...
B4  Překročení denní doby řízení v délce 9 hodin o 50 % nebo více 13,5 h ≤ ...
B5  Překročení prodloužené denní doby řízení v délce 10 hodin, pokud je povoleno prodloužení 10 h < ... < 11 h 
B6  11 h ≤ ... < 12 h 
B7  12 h ≤ ...
B8  Překročení denní doby řízení v délce 10 hodin o 50 % nebo více 15 h ≤ ...
B9  Čl. 6 odst. 2  Překročení týdenní doby řízení 56 h < ... < 60 h 
B10  60 h ≤ ... < 65 h 
B11  65 h ≤ ... < 70 h 
B12  Překročení týdenní doby řízení o 25 % nebo více 70 h ≤ ...
B13  Čl. 6 odst. 3  Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou po sobě následujících týdnů 90 h < ... < 100 h 
B14  100 h ≤ ... < 105 h 
B15  105 h ≤ ... < 112,5 h 
B16  Překročení maximální celkové doby řízení za období dvou po sobě následujících týdnů o 25 % nebo více 112,5 h ≤ ...
Přestávky
C1  Článek 7  Překročení nepřerušené doby řízení v délce 4,5 hodiny před přestávkou 4,5 h < ... < 5 h 
C2  5 h ≤ ... < 6 h 
C3  6 h ≤ ...
Doby odpočinku
D1  Čl. 8 odst. 2  Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než 11 hodin, pokud není povolena zkrácená denní doba odpočinku 10 h ≤ ... < 11 h 
D2  8,5 h ≤ ... < 10 h 
D3  ... < 8,5 h 
D4  Nedostatečná zkrácená denní doba odpočinku v délce kratší než 9 hodin, pokud je zkrácení povoleno 8 h ≤ ... < 9 h 
D5  7 h ≤ ... < 8 h 
D6  ... < 7 h 
D7  Nedostatečné rozdělení denní doby odpočinku na části kratší než 3 hodiny + 9 hodin 3 h + [8 h ≤ ... < 9 h]
D8  3 h + [7 h ≤ ... < 8 h]
D9  3 h + [. < 7 h]
D10  Čl. 8 odst. 5  Nedostatečná denní doba odpočinku v délce kratší než 9 hodin v případě řízení vozidla více řidiči 8 h ≤ ... < 9 h 
D11  7 h ≤ ... < 8 h 
D12  ... < 7 h 
D13  Čl. 8 odst. 6  Nedostatečná zkrácená týdenní doba odpočinku v délce kratší než 24 hodin 22 h ≤ ... < 24 h 
D14  20 h ≤ ... < 22 h 
D15  ... < 20 h 
D16  Nedostatečná týdenní doba odpočinku v délce kratší než 45 hodin, pokud není povolena zkrácená týdenní doba odpočinku 42 h ≤ ... < 45 h 
D17  36 h ≤ ... < 42 h 
D18  ... < 36 h 
D19  Čl. 8 odst. 6  Překročení šesti po sobě jdoucích 24hodinových časových úseků následujících po předchozí týdenní době odpočinku ... < 3 h 
D20  3 h ≤ ... < 12 h 
D21  12 h ≤ ...
D22  Čl. 8 odst. 6b  Žádná náhrada za dvě po sobě jdoucí zkrácené týdenní doby odpočinku
D23  Čl. 8 odst. 8  Běžná týdenní doba odpočinku nebo jakákoli týdenní doba odpočinku delší než 45 hodin čerpaná ve vozidle
D24  Čl. 8 odst. 8  Zaměstnavatel nehradí náklady na ubytování mimo vozidlo
Odchylka od pravidla 12 dnů
E1  Čl. 8 odst. 6a  Překročení dvanácti po sobě jdoucích 24hodinových časo­vých úseků následujících po předchozí běžné týdenní době odpočinku ... < 3 h 
E2  3 h ≤ ... < 12 h 
E3  12 h ≤ ...
E4  Čl. 8 odst. 6a písm. b) bod ii) Týdenní doba odpočinku po dvanácti po sobě jdoucích 24hodinových časových úsecích 67 h < ... < 69 h 
E5  65 h < ... ≤ 67 h 
E6  ... ≤ 65 h 
E7  Čl. 8 odst. 6a písm. d) Doba řízení probíhající mezi 22.00 hod. a 6.00 hod. trvající déle než 3 hodiny před přestávkou, pokud ve voze nejsou nejméně dva řidiči 3 h < ... < 4,5 h 
E8  4,5 h ≤ ...
Organizace práce
F1  Čl. 8 odst. 8 a  Dopravní podnik, který neorganizuje práci řidičů tak, aby se řidiči mohli vrátit do provozovny zaměstnavatele nebo do místa bydliště řidiče
F2  Čl. 10 odst. 1  Souvislost mezi mzdou a ujetou vzdáleností, rychlostí dodání nebo objemem přepravovaného zboží
F3  Čl. 10 odst. 2  Žádná nebo nesprávná organizace práce řidiče, chybějící poučení řidiče umožňující mu dodržovat právní předpisy nebo nesprávné poučení
2

Skupiny porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, v platném znění

č. USTANOVENÍ NAŘÍZENÍ TYP PORUŠENÍ ÚROVEŇ ZÁVAŽNOSTI
Nejzávažnější porušení Velmi závažné porušení Závažné porušení
Montáž tachografu
G1  Čl. 3 odst. 1, 4, 4ačlánek 22 Není namontován a nepoužívá se typově schválený tachograf
Používání tachografu, karty řidiče nebo záznamového listu
H1  Čl. 23 odst. 1  Používání tachografu, jenž nebyl zkontrolován schválenou dílnou
H2  Článek 27  Řidič je držitelem více než jedné karty řidiče nebo používá více než jednu kartu řidiče
H3  Řidič používá kartu řidiče, jež byla padělána; toto jednání je považováno se za řízení bez karty řidiče
H4  Řidič používá kartu řidiče, jejímž není držitelem; toto jednání je považováno se za řízení bez karty řidiče
H5  Řidič používá kartu řidiče, která byla získána na základě nepravdivých prohlášení nebo padělaných dokladů; toto jednání je považováno se za řízení bez karty řidiče
H6  Čl. 32 odst. 1  Nesprávné fungování tachografu; například: tachograf nebyl řádně zkontrolován, kalibrován a zaplombován
H7  Čl. 32 odst. 1 a čl. 33 odst. 1  Nesprávné používání tachografu; například: záměrné, dobrovolné nebo uložené zneužití, nedostatečné pokyny o správném používání atd.
H8  Čl. 32 odst. 3  Ve vozidle se nachází nebo se používá klamný přístroj umožňující pozměnit záznamy tachografu
H9  Padělání, skrývání, potlačování nebo ničení údajů zaznamenaných na záznamových listech nebo uchovávaných v tachografu nebo na kartě řidiče a stažených z tachografu nebo karty řidiče
H10  Čl. 33 odst. 2  Podnik neuchovává záznamové listy, výtisky a stažené údaje
H11  Zaznamenané a uchovávané údaje nejsou k dispozici po dobu nejméně jednoho roku
H12  Čl. 34 odst. 1  Nesprávné používání záznamových listů / karet řidiče
H13  Nepovolené vyjmutí záznamových listů nebo karty řidiče, které má vliv na zaznamenávání příslušných údajů
H14  Záznamový list nebo karta řidiče se používají po dobu delší, než pro kterou jsou určeny, přičemž dochází ke ztrátě údajů
H15  Čl. 34 odst. 2  Používání ušpiněných nebo poškozených záznamových listů nebo karet řidiče, přičemž údaje nejsou čitelné
H16  Čl. 34 odst. 3  Nepoužití ručního zadání údajů v případech určených přímo použitelnými předpisy
H17  Čl. 34 odst. 4  Nepoužití správného záznamového listu nebo nevložení karty řidiče do správného otvoru v tachografu; při řízení vozidla více řidiči
H18  Čl. 34 odst. 5  Nesprávné používání přepínacího mechanismu
Předkládání informací
I1  Čl. 34 odst. 5 písm. b) bod v) Nesprávné použití nebo nepoužití značky trajekt/vlak
I2  Čl. 34 odst. 6  Požadované informace nejsou zaneseny do záznamového listu
I3  Čl. 34 odst. 7  Záznamy neuvádějí symboly zemí, jejichž hranice řidič překročil během denní pracovní doby
I4  Čl. 34 odst. 7  Záznamy neuvádějí symboly zemí, ve kterých začala a skončila denní pracovní doba řidiče
I5  Článek 36  Odmítnutí kontroly
I6  Článek 36  Nepředložení ručně provedených záznamů a výtisků pořízených v daném dni a v před­chozích 56 dnech
I7  Článek 36  Nepředložení karty řidiče, pokud je řidič jejím držitelem
Chybná funkce
J1  Čl. 37 odst. 1 a čl. 22 odst. 1  Oprava tachografu nebyla provedena schváleným montérem nebo dílnou
J2  Čl. 37 odst. 2  V době, kdy je tachograf mimo provoz nebo nefunguje správně, řidič neuvede všechny požadované informace o časových úsecích, které už tachografem nebyly zaznamenávány

Čl. II

Účinnost

Tato vyhláška nabývá účinnosti patnáctým dnem po jejím vyhlášení.

Ministr:

Mgr. Kupka v. r.

MENU